Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2906
Jeg fant en gammel rikule i et myrområde som sannsynligvis er svært gammel og lurte på hvilken metoder man kan bruke for å datere denne. En karbondatering koster nesten 4000.- så det blir nok utelukket, og jeg har også hørt at den kan være unøyaktig for gjenstander som har vert tildekket.

Finnes det noen rimeligere måter eller eventuelle diy-metoder man kan bruke til et slikt formål?
Å datere en vanlig trestamme er rimelig enkelt da man bruker vekstsonene men rikulene er rimelig kaotisk innvendig så det går neppe.
Limited edition
Moff's Avatar
Måten TS skriver på får meg til å tro at han/hun enten ikke fant denne rikulen på et tre, eller fant den på et dødt tre. I så fall vil ikke årringene kunne gi noe godt svar, ettersom de bare forteller hvor gammelt treet ble før det døde.
Sitat av Moff Vis innlegg
Måten TS skriver på får meg til å tro at han/hun enten ikke fant denne rikulen på et tre, eller fant den på et dødt tre. I så fall vil ikke årringene kunne gi noe godt svar, ettersom de bare forteller hvor gammelt treet ble før det døde.
Vis hele sitatet...
Årringenes mønster viser klimatiske forhold i levetiden til treet og er lik alle andre trær i området. Derfor kan man lese seg frem til når treet levde.

Tette årringer viser korte vekstsesonger og brede viser lange vekstsesonger. Er det mange år etter hverandre med like forhold får du en markør som kan sammenlignes med kjente klimatiske forhold helt tilbake til istiden.
Jo, men jeg tror TS fant denne tildekket i en myr. Med andre ord kan den ha ligget der i svært lang tid, etter at treverket døde.

Det du BAN nevner sier bare hvor gammelt treet ble før det døde, ikke hvor lenge det har ligget dødt.
Sitat av sprett Vis innlegg
Jo, men jeg tror TS fant denne tildekket i en myr. Med andre ord kan den ha ligget der i svært lang tid, etter at treverket døde.

Det du BAN nevner sier bare hvor gammelt treet ble før det døde, ikke hvor lenge det har ligget dødt.
Vis hele sitatet...
Må dere ha det med teskje eller? Les inlegget mitt en tre fire ganger....
Det er en liten grein innen vitenskap, ja, med navnet dendrokronologi. Dendro kommer av tre, kronologi vet dere sikker hva betyr.
Da har man tatt årringsprøver av forskjellige treslag, i forskjellige klimasoner over veldig mange år. Jeg har sett en trestokk i et engelsk hus har blitt datert til 1300-1400 tallet (husker ikke helt, men det er i en episode med Time Team (en britisk akeologiserie)). Dendrokronologi er da, at man bruker bredden på årringene, til å lese av hvordan klimaet har vært. Dette kan dermed brukes til å bestemme årstall, hvis en da har nok materie og jobbe utifra. En lager da vekstkurver, som gir relativt unikt mønster.

Når det er sagt, så er årringmønsteret i ei rikule så vilt, at jeg tror ikke dendrokronologi kan brukes der. Da har du i hovedsak igjen 14C-datering, som har en nøyaktighet på noen tiår.
Rikulen lå delvis nedsenket i en myr og har også vert tildekket av vann i lange tider. Jeg fant den en sommer når vannet hadde tørket ut og det var mulig å gå på denne myren.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Rikulen lå delvis nedsenket i en myr og har også vert tildekket av vann i lange tider. Jeg fant den en sommer når vannet hadde tørket ut og det var mulig å gå på denne myren.
Vis hele sitatet...
Altså den kan da være alt ifra noen få hundrede år, til like etter istiden (ca. 10 000 år) i alder. Da er det kun 14C som gjelder. Tror det ikke er noe særlig med bevarte tredeler fra mange tusen år tilbake.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Tror det ikke er noe særlig med bevarte tredeler fra mange tusen år tilbake.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner til at det har blitt dradd opp svære trestammer fra myrer her til lands som er blitt datert til å være 6-7000 år gamle. Jeg har faktisk myreik liggende som er ca. 6000 år. Denne er nesten helt svart i farge. Slik gammel myrved er veldig populært blandt knivsmeder for bruk i knivskaft.

Fra New Zealand kan man faktisk få kjøpt Ancient Kauri som er datert til opptil 50 000 år gammel.
Jo, jeg vet om dette, også når det gjelder furu. Men de få eksemplene vi har funnet, ligger veldig spredt på tidsskalaen. Altså alt for spredt, til at en kan få en kontinuerlig og solid profil. En kontinuerlig og solid profil fra flere prøver per treslag er stort sett nødvendig, for å danne et sikkert bilde om hvilket tidsrom en trebit kommer ifra. Så jeg ser dessverre ingen andre mulighet enn 14C.
Kjerneborringer av innlandsisen på Grønnland har vist seg å gi et veldig bra bilde på de samme klimatiske forholdene som vil påvirke vekstsonene på trær. Smelting om sommeren og tilfrysing om vinteren danner liknende soner i isen.
Dette kan brukes til å komplettere kunnskapen om klimatiske forhold så langt tilbake som kjerneborringene kan bringe oss.