Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 23169
Jeg så at Keten er oppe igjen, hvordan vet jeg hvor mye som kan bestilles og hva som er lovlig eller ikke. Jeg vil helst slippe politiet rundt hele huset, det jeg skal lage for de som virkelig lurer så er det noe fyrverkeri som skal lages, med f.eks Kno3.
problemet her ligger ikke egentlig i hva som er lovlig eller ikke.
de eneste stoffene som er ulovlig og samtidig er tildels viktig i pyro er kaliumperklorat og kaliumklorat. kilde: http://www.dsb.no/utgangsstoffer_for_eksplosiver
KNO3 er blandt anet listet på den andre listen over ting som selger må raportere til DSB om hvis man kjøper "mistenkelige" mengder. ikke at jeg tror keten hadde raportert noe av dette.
greia er at hvis du bestiller KNO3 så vil du antagerlig vis bli oppringt og spurt hva du skal med det. da kan man jo lyge om juleskinke konservering osv. problemet er at pakken antagerligvis vil inneholde trekull, svovel osv... og da greier de jo å skjønne hva det vil bli brukt til. kan jo eventuelt være straffbart.
en mulighet er å få det sendt merket som gave for at det ikke skal fortolles til samme grad, men da regner jeg med at du får terrorist stempel vist de finner ut.
pyroteknikk er jo ulovlig i norge utenom scene fyrverkeri osv(som man kan ta kurs i)
Spørsmål?
Shreddy's Avatar
Trådstarter
Okey, skjønner hva du mener med det. Forstår også hvorfor Norge ikke liker dette, leste det at Brevik bestilte og fikk enkelt alt han trengte over nett... Utrolig.


Hvordan er det med alle stoffene som begynner med 2,4, disse brukes vel mest til ugress? Bare så dette: 2,4,5-T
og skjønte ikke helt hva det betyr...
Amatør Kjemiker
AleaIactaEst's Avatar
11 0
Har bestilt en god del kjemikalier fra Keten, samt andre forhandlere. Dette inkluderer substanser som Rødt fosfor, Kaliumperklorat, Kaliumklorat, Svovelsyre, Salpetersyre, Arsen, Salpeter m.m, og har aldri hatt en eneste problem. Såfremt du kjøper i små kvanta skal det gå helt greit.
Sist endret av AleaIactaEst; 24. januar 2015 kl. 02:40.
når kjøpte du dette? hvor mye kjøpte du?
Amatør Kjemiker
AleaIactaEst's Avatar
11 0
Fosforet kjøpte jeg for et par måneder siden, 1kg. Kjøpte omtrent samtidig 500g Kaliumperklorat.
Husker ikke akkurat når jeg anskaffet Kaliumnitrat sist, men henholdsvis 4-5 måneder siden, dette var omtrent 3kg.
Har også kjøpt en del andre substanser i løpet av fjoråret, og alt har ankommet uten problemer.
hva tror dere om?
KNO3 5Kg
CHARCOAL 5KG
SULPHUR 1KG
ALU FLAK 250 gram
MAGNESIUM 250 gram
Copper (II) oxide 250 gram
POTASSIUM PERCHLORATE 1 KG
RED GUM hvis de har
MAGNALIUM 1 Kg
PARLON hvis de har
Amatør Kjemiker
AleaIactaEst's Avatar
11 0
Tror det skal gå relativt greit.
da var det bestilt+ noe utstyr. oppdaterer når jeg får/ikke får det
Spørsmål?
Shreddy's Avatar
Trådstarter
Hvordan er det og bestille fra kina? altså Alibaba eller Aliexpress ?
største forskjellen vil nok være kommunikasjonen med selger. fyren fra keten er veldig kjapp å svare på e-post og han sender altid som gave å stuff, vet ikke om du kan få de fra alibaba osv til å gjøre det.
also er ikke alibaba bare et ledd mellom kjøper og produsent? selger de mengder som ikke er på flere tonn?
Om jeg bestiller denne: http://www.amazon.com/Spectracide-66...GXSFM5PB6R7PQE... vil de beslaglegge den eller, for om de spør hva jeg skal med den kan jeg jo si at jeg skal fjerne et tre, derfor må jeg ha denne sånn at stubben blir borte..
de hadde aldri tatt den. du kan heller ikke kjøpe fra amazon.com hvis jeg ikke tar feil. så du måtte kjøpt her http://www.amazon.co.uk/Spectracide-...ds=Spectracide . å det er jo latterlig dyrt.
vil anbefale å heller bare kjøpe en kilo kalium nitrat på ebay å hvis de spør så sier du at det skal brukes til å konservere skinke.
Men er sjansen stor for at de vil spørre da? Har du blitt spurt noen ganger?
Sitat av johavoll Vis innlegg
de hadde aldri tatt den. du kan heller ikke kjøpe fra amazon.com hvis jeg ikke tar feil. så du måtte kjøpt her http://www.amazon.co.uk/Spectracide-...ds=Spectracide . å det er jo latterlig dyrt.
vil anbefale å heller bare kjøpe en kilo kalium nitrat på ebay å hvis de spør så sier du at det skal brukes til å konservere skinke.
Vis hele sitatet...
Jeg har iallfall bestilt bøker fra amazon.com, mulig det vare er bøker de sender fra usa.
de spør ikke hvis du kjøper ugressmiddle i så småe mengder.
vil heller anbefale at du venter til jeg får/ikke får det jeg bestilte fra keten. så kan du kjøpe derifra å spare penger.

jeg ble oppringt av pst etter 22 juli i likhet med mange andre. som sakt har jeg ikke bestilt noe siden, vi får se hvordan det går med det jeg har bestilt nå nylig.
Sist endret av johavoll; 3. februar 2015 kl. 08:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Altså det med penger er ikke noe problem for meg, men vil bare bestille en liten mengde i gange, fordi jeg holder ikke på no serlig mye.. Derfor så trenger jeg ikke mere enn det som er på den stump removeren der
Ser nå at det er jo UTRULIG dyr frakt på amazon :O så tenker heller jeg venter med å kjøpe til vi vet om du fikk ditt fra keten Hva er egentlig frakta på 1kg kno3 på keten?
betalte ca 900 kr for alt jeg kjøpte som veier totalt kanskje 15-18 kilo.
Bestiller fra keten da om du får ditt
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har du fått det eller hvordan gikk det?
har fått 100 meter med visco. venter fortsatt på de andre pakkene som nylig ble sendt regner med de kommer i løpet av 1-3 uker.
ser ut som alt gikk fint gjennom tollen.
http://imgur.com/vMdJmze
egentlig litt overrasket siden den veide 19.7 kilo.
Sist endret av johavoll; 3. mars 2015 kl. 16:31.
Hvorfor fikk du sendt viscolunta før det andre kom?
Sitat av Alek52000 Vis innlegg
Hvorfor fikk du sendt viscolunta før det andre kom?
Vis hele sitatet...
Selger deler opp pga regler

Hvis jeg ikke husker feil, så må man frakter oksidantene adskilt fra andre ting.

I tillegg så er det vel ikke helt lov å handle visco lunte? Siden det er krutt i lunta.

Nå må dere ta dette med en klype salt, er på tynn is nå. Begynner å bli noen år siden jeg handlet fra polen selv...
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Selger deler opp pga regler

Hvis jeg ikke husker feil, så må man frakter oksidantene adskilt fra andre ting.

I tillegg så er det vel ikke helt lov å handle visco lunte? Siden det er krutt i lunta.

Nå må dere ta dette med en klype salt, er på tynn is nå. Begynner å bli noen år siden jeg handlet fra polen selv...
Vis hele sitatet...
helt riktig det der med at man deler opp pakkene pga å adskille ting. har med å gjøre at ting ikke skal reagere. viscoen er litt i en gråsone.
Lunte bør vell være lovligt og kjøpe fra utlandet siden man får kjøpt det på elefun.no ?
Uvaksinert 👍
Sitat av johavoll Vis innlegg
problemet her ligger ikke egentlig i hva som er lovlig eller ikke.
de eneste stoffene som er ulovlig og samtidig er tildels viktig i pyro er kaliumperklorat og kaliumklorat.
Vis hele sitatet...
Er det vanskelig/krevende å kjøre noe igjennom elektrolyse, hvor stort anlegg trenger man f.eks for å gjøre om kaliumklorid til kaliumklorat.
Sitat av daffe Vis innlegg
Er det vanskelig/krevende å kjøre noe igjennom elektrolyse, hvor stort anlegg trenger man f.eks for å gjøre om kaliumklorid til kaliumklorat.
Vis hele sitatet...
fra wikipedia:
The electrolysis of KCl in aqueous solution is also used sometimes, in which the chloride ions formed at the anode react with KOH in situ. The low solubility of KClO3 in water causes the salt to conveniently isolate itself from the reaction mixture by simply precipitating out of solution.

nå har det seg sånn at kaliumperklorat er foretrukket over kaliumklorat bortsett fra når kaliumklorat er spesifisert.

når det kommer til det om å kjøre elektrolyse på det så er det jo ikke sånn at man trenger store mengder av det for pyro bruk.
så det burde gå greit å lage nokk gjennom elektrolyse uten at man må ha noe serlig med utstyr.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Er det vanskelig/krevende å kjøre noe igjennom elektrolyse, hvor stort anlegg trenger man f.eks for å gjøre om kaliumklorid til kaliumklorat.
Vis hele sitatet...
Vi har en egen tråd for det: http://freak.no/forum/showthread.php?t=121176
fikk akkurat den første av de to store pakkene.
innhold:
papp hemisfærer
kalium nitrat
tre kull
2 mortars
noen oppbevaringsbokser
magnesium pulver
magnalium pulver
red gum
så heller ikke ut som om myndighetene har vært å tittet på hva som var inni pakken.

nå venter jeg bare på den siste.
Er aceton lovlig eller ulovlig? Hvor får man tak i dette? Jeg har prøvd og sjekke jernia, flugger, apotek men finner ingen vare som kalles aceton
Sitat av Tidspress Vis innlegg
Er aceton lovlig eller ulovlig? Hvor får man tak i dette? Jeg har prøvd og sjekke jernia, flugger, apotek men finner ingen vare som kalles aceton
Vis hele sitatet...
Apoteket og malebutikker skal nok ha aceton.
Sitat av Tidspress Vis innlegg
Er aceton lovlig eller ulovlig? Hvor får man tak i dette? Jeg har prøvd og sjekke jernia, flugger, apotek men finner ingen vare som kalles aceton
Vis hele sitatet...

Biltema har en liter aceton til 39kr
Hvis en pakke med 1-5 kg kno3 blir stopt i tollen hva vill skje da blir den videre sendt ?
Sitat av helland1212 Vis innlegg
Hvis en pakke med 1-5 kg kno3 blir stopt i tollen hva vill skje da blir den videre sendt ?
Vis hele sitatet...
Du kan få spørsmål om hva du skal bruke det til

Etter du har svart på det ("jeg skal lage noen røykbomber som skal brukes under paintball lek") så sender de den videre til deg.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Du kan få spørsmål om hva du skal bruke det til

Etter du har svart på det ("jeg skal lage noen røykbomber som skal brukes under paintball lek") så sender de den videre til deg.
Vis hele sitatet...
eller at den skal brukes til julesylta.
Sitat av johavoll Vis innlegg
eller at den skal brukes til julesylta.
Vis hele sitatet...
eller akvariet
Sitat av GreenRay Vis innlegg
eller akvariet
Vis hele sitatet...
akvariet var ikke så dum i det har akvarium så :P
Sitat av helland1212 Vis innlegg
akvariet var ikke så dum i det har akvarium så :P
Vis hele sitatet...
5kg KNO3 er dog litt usansynlig mengde å bruke i et lite akvarium, men du kan jo si at det er kjekt å ha, er jo så billig uansett.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
5kg KNO3 er dog litt usansynlig mengde å bruke i et lite akvarium, men du kan jo si at det er kjekt å ha, er jo så billig uansett.
Vis hele sitatet...
Er sikkert ikke så mye hvis man har ca 30 akvarium på 200 - 700 liter ?
Sitat av helland1212 Vis innlegg
Er sikkert ikke så mye hvis man har ca 30 akvarium på 200 - 700 liter ?
Vis hele sitatet...
av nysgjerrighet har du 30 så store akvarier?
Sitat av johavoll Vis innlegg
av nysgjerrighet har du 30 så store akvarier?
Vis hele sitatet...
Ikke 30 så store men det fleste ligger på 200 + det største er 720 liter tror jeg.
Burde vel ike vel ikke være problemer med å bestille 100 meter lunte fra keten?
Sitat av johavoll Vis innlegg
eller at den skal brukes til julesylta.
Vis hele sitatet...
Tviler på at de tror på at du skal ha 5kg KNO3 til julesylta, så da er det like greit å være ærlig.
Sist endret av Sinken; 1. april 2015 kl. 13:38.
Blir å bestille 1,5 kg kno3(fikk tilbud hos keten) og 100 meter lunte Blir å stikke innom pyrocreations å bestille en del papp rør og lignende skal bli bra å få begynnt med pyro

Hvis jeg skal bestille mgal, er det stor sjanse for at dette blir stoppet i tollen?

Eller burde jeg kanskje bare bestille magnesium ? er jo mye billigere så jeg(hos keten, itilleg får man mye mindre kvanta så det er jo kanskje mye mindre sjanse for at det blir stoppet)
Sist endret av Alek52000; 5. april 2015 kl. 13:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
de kan vel ikke egentlig stoppe en så liten mengde med fulstendig konvensjonelle metaller.
med tanke på hva jeg fikk gjennom. en pakke på 17 kilo som inkulderte alu, MgAl ,Mg og mye mere så burde det meste gå gjennom.
Du har et poeng der ja