Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 15841
Jeg lurer nå på dette, med at det står at våpenskapet mitt er brannsikkert osv. Så det jeg lurer på er, selv om det er sikkert for brann, hva med det inni? Ammunisjon tar vel fyr når det blir for varmt, samme med våpenkort og andre verdipapirer? Noen som kan hjelpe meg?
Parkettetterligning
Hvis det er nok oksygen inni skapet vil ammunisjonen ta fyr. Papirer og lignende vil forkulles hvis det ikke er nok oksygen så de vil uansett være tapt. Går utifra at det ikke er luftsluser som sørger for at det ikke er oksygen der så antar at deler av ammunisjonen vil antennes. Men hvis skapet er luftett tror jeg ikke mye av det vil ha muligheten til å ta fyr. Spørsmålet er om noen avfyrte kuler vil være nok til å lage et ørlite luftehull i skapet. Hvis ja så vil nok resten også ta fyr. Men vil tro at hvis det faktisk brenner så kraftig at resten av huset vil være tapt uansett. Da er det verste tapet være oldefar sin antikke rifle som betyr mye for deg. Hvis du har ting med sterk affeksjonsverdi vil jeg annbefale å ikke ha det i samme skap som kulene.
Du kan jo sikkert få kjøpt/spesiallaget et låsbar boks av stål, som kan ligge i skapet og som du kan lagre ammunisjonen din i?

Det vil hvertfall hindre prosjektiler i å fyke rundt i skapet og ødelegge andre ting.

Antar at boksen må ha luftehull som slipper ut trykk om ammunisjonen skulle gå av.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ammunisjon utan eit løp er rimelig kjedelige saker. Det vil ikkje slå hol i eit våpenskap, og det vil knapt skade papir.

Sjå t.d. https://www.youtube.com/watch?v=3SlOXowwC4c frå ca. 2:30 og utover.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Kontakt selger eller produsent. De har antakelig oversikt over hvordan testingen har foregått og hvilke krav som oppfylles. Brannsikkerheten er sannsynligvis definert ved antall minutter eller timer den holder innholdet helt ved gitte temperaturer. Ammunisjon trenger forøvrig ikke luft for å tenne.
Brannskap er ikke brannsikre, de er brannresistente.
Inni skapet ditt finnes det et eller annet nummer som forteller hvilken brannklasse skapet tilhører i. Denne klassen har så en definisjon, som f.eks at hvis omgivelsene rundt er utsatt for normale brannbetingelser i så og så lang tid, så skal temperaturen inni skapet ikke overstige en gitt temperatur (f.eks 70 grader celcius). Hva som utgjør normale brannbetingelser er også klart definert, men her blir fagfolka aldri enige og de kommer opp med nye definisjoner (og derfor nye klasser) med jevne mellomrom. I tillegg varierer ting fra land til land osv. Det er en forferdelig jungel å navigere seg gjennom.

Nå, tommelfingerregelen er at hvis du kjøper et skap som selges som 'brannsikkert' så skal innholdet overleve selv om en normal enebolig brenner ned. Ting som er veldig følsomt for høye temperaturer (f.eks en del datautstyr) kan kanskje ta kvelden, men papir antenner ikke før ved ca. 300 grader, så papirer skal overleve. Ammunisjon kan fint gå av ved noen hundre grader over romtemeperatur (den trenger ikke å bli utsatt for flammer direkte!), men som det er påpekt her - det er da snakk om dyre kinaputter, ingenting annet. Hvis du derimot oppbevarer våpen med skarp ammunisjon i kammeret, så kan det bli farlig. Men så dum er man jo ikke. Jeg tror uansett at produsenten oppgir hvilken temperatur det er snakk om, så dette kan du lett sjekke opp.
Voff
Trådstarter
Takk for svar Grunnen til at jeg lurte, er at det er blitt anbefalt og lagre verdipapirer i skapet.
Vil nok uansett være bedre å oppbevare papirer i et slikt skap, enn å oppbevare utenfor..
Sitat av eltev321 Vis innlegg
Takk for svar Grunnen til at jeg lurte, er at det er blitt anbefalt og lagre verdipapirer i skapet.
Vis hele sitatet...
Bankboks...?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av trappetryne Vis innlegg
Hvis det er nok oksygen inni skapet vil ammunisjonen ta fyr. Papirer og lignende vil forkulles hvis det ikke er nok oksygen så de vil uansett være tapt. Går utifra at det ikke er luftsluser som sørger for at det ikke er oksygen der så antar at deler av ammunisjonen vil antennes. Men hvis skapet er luftett tror jeg ikke mye av det vil ha muligheten til å ta fyr. Spørsmålet er om noen avfyrte kuler vil være nok til å lage et ørlite luftehull i skapet. Hvis ja så vil nok resten også ta fyr. Men vil tro at hvis det faktisk brenner så kraftig at resten av huset vil være tapt uansett. Da er det verste tapet være oldefar sin antikke rifle som betyr mye for deg. Hvis du har ting med sterk affeksjonsverdi vil jeg annbefale å ikke ha det i samme skap som kulene.
Vis hele sitatet...
Ammunisjonen antenner om det er varmt nok uavhengig om det er oksygen tilgjengelig eller ikke. Kruttet har sitt eget oksygen, hvis ikke hadde det ikke hatt noen virkning inni hylsene, som forsåvidt er lufttette i seg selv.
Men som Slashdot nevnte, om det ikke er noe kammer/løp, så vil det ikke bli futt i sakene, så da er det ikke problematisk.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ammunisjon utan eit løp er rimelig kjedelige saker. Det vil ikkje slå hol i eit våpenskap, og det vil knapt skade papir.

Sjå t.d. https://www.youtube.com/watch?v=3SlOXowwC4c frå ca. 2:30 og utover.
Vis hele sitatet...
Mythbusters testet dette med å kaste ammunisjon på et bål, og det viste seg at hylsen kan skade ganske mye, ikke kulene. Har ingen kilder. Men det vil tvilsomt penetrere et våpenskap, ved mindre våpenskapet er laget av eik, da dette kan bli veldig skjørt når det står i brann.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Relevant Vis innlegg
Mythbusters testet dette med å kaste ammunisjon på et bål, og det viste seg at hylsen kan skade ganske mye, ikke kulene. Har ingen kilder. Men det vil tvilsomt penetrere et våpenskap, ved mindre våpenskapet er laget av eik, da dette kan bli veldig skjørt når det står i brann.
Vis hele sitatet...
Nåja:
.22-, .44-, and .50-caliber cartridges were places inside an oven. All of the cartridges exploded once the oven was hot enough, but none of them was able to penetrate the oven. Without a gun barrel to contain and direct the propellant gases, the bullets did not develop enough speed to pierce the glass or steel portions of the oven. The cartridge casings actually caused more damage than the bullets.
Vis hele sitatet...
Dei gikk ikkje gjennom herda glass ein gong. Det vil sei at du hadde fått blåmerker, og eventuelt småsår som du kunne lappa saman på kjøkkenet heime om du hadde hatt hånda di nær. Og nei - eik er ikkje skjørt.
Sist endret av vidarlo; 22. desember 2014 kl. 21:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Brannskap klassifiseres på følgende måte:
Papir, 150 grader makstemperatur
Data, 50 grader makstemperatur
Diskett, 30 grader makstemperatur

Disse angir hva makstemperaturen kan være inne i skapet, etter en hvis tid med eksponering fra enn brann på 1000 grader. Man har 3 motstander, 60 min, 90 min og 120 min.

Hvis du vil ha et skap som du kan ha papirdokumenter i, og som skal overleve i 1.5 time, skal skapet ditt ha følgende beskrivelse :
NT Fire 017 - Papir 90
Ammunisjon skal låses ned i eget låsbart skap. Ikke i våpenskapet. Problem solved...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Forumkongen Vis innlegg
Ammunisjon skal låses ned i eget låsbart skap. Ikke i våpenskapet. Problem solved...
Vis hele sitatet...
I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.
Vis hele sitatet...
Det er vel relativt få som har meir enn 2000 patroner liggande, som ikkje er såpass interesserte at dei skaffer seg eit våpenskap med godkjenning for meir.