Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  163 74280
Denne fyrverkeritråden er tilpasset folk som vil diskutere forbrukerfyrverkeri kl 1, 2 og 3 fyrverkeri. Her kan du skrive dine meninger om fyrverkeriartikler osv.

Diskusjon om modifisering og lignende er ikke tillatt!

Prat i vei!
Noen som vet om et batteri som bare har "pure" exsplosjon og ingen effekter? Takker får alle forslag
Sitat av hva som helst Vis innlegg
Noen som vet om et batteri som bare har "pure" exsplosjon og ingen effekter? Takker får alle forslag
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er noen batterier med bare pang, men type "chili shot" osv. smeller jo greit.
Sist endret av meitemark; 18. juni 2023 kl. 00:41.
Sitat av hva som helst Vis innlegg
Noen som vet om et batteri som bare har "pure" exsplosjon og ingen effekter? Takker får alle forslag
Vis hele sitatet...
Om jeg skal anbefale noe som smeller godt må det bli rakettbatteriene fra Svea. Det er ikke kun salutter, men effektene er flotte.

Jeg hadde denne i fjor. Denne er det mye lyd i. Det høres ikke på videoen, men denne kjenner du fysisk Ikke så dyr heller. Det er mye for pengene

Du kan gå opp i pris å velge denne. Har ikke testet den, men her er det flere skudd.
Sist endret av meitemark; 18. juni 2023 kl. 00:41.
Sitat av hva som helst Vis innlegg
Noen som vet om et batteri som bare har "pure" exsplosjon og ingen effekter? Takker får alle forslag
Vis hele sitatet...
Kraftig smellbatteri du er ute etter? Da har vi f.eks King of Thunder fra Cosmos. Har ikke prøvd den selv, men har blitt anbefalt av mange.
http://www.youtube.com/watch?v=w_M7-O-1qlU
Sist endret av meitemark; 18. juni 2023 kl. 00:41.
Sitat av ThePackMan Vis innlegg
Kraftig smellbatteri du er ute etter? Da har vi f.eks King of Thunder fra Cosmos. Har ikke prøvd den selv, men har blitt anbefalt av mange.
http://www.youtube.com/watch?v=w_M7-O-1qlU
Vis hele sitatet...
Ja, denne hadde familien for noen år tilbake. God smell i den, blir litt kjedelig uten effektene for min del
Ja, og da finnes jo rakettbatteriene som et godt alternativ.
Sitat av hva som helst Vis innlegg
Noen som vet om et batteri som bare har "pure" exsplosjon og ingen effekter? Takker får alle forslag
Vis hele sitatet...
Dette er mine erfaringer med 25 skuddsbatteri fra forrige nyttårsaften. Har på følelsen at du leter etter noe kraftigere da Men her er de:

Buster (185g krutt) fra spectra. Er kun blink og smell. Ikke et extremt smell da...

Thunder spesial (250g krutt) fra festival mener jeg at hadde en del kraftigere smell!
(mener å huske at den ikke skjøt luftbombene så høyt. Den har "standard" thunder effekter). Denne kommer jeg nok til å ha glere av i år!

God jul freaks!
Sist endret av meitemark; 18. juni 2023 kl. 00:41.
Sitat av hva som helst Vis innlegg
Noen som vet om et batteri som bare har "pure" exsplosjon og ingen effekter? Takker får alle forslag
Vis hele sitatet...
Ja, Air Crusader, Air Warrior og disse typiske 25-skudd batteriene fra Spectra.
Kruttrøyk skal visst også være god graut innen denne kategorien, men tror ikke jeg har testet disse selv.
Sist endret av meitemark; 18. juni 2023 kl. 00:41.
Er det ikke slik at man kan kjøpe disse "grisehyl" fontenene når man er over 16, eller er det jeg som bommer totalt her?

Sitat av SVEA
Regler for kjøp og salg av fyrverkeri
Hovedregelen er at den som vil handle med fyrverkeri må ha tillatelse. For fyrverkeri klasse I kreves det etter lov og forskrift ikke handelstillatelse.
Erverver av eksplosiv vare må være over 18 år.

Følgende unntak gjelder:

- Fyrverkeri klasse 1a kan erverves fritt.

- Fyrverkeri klasse 1b kan erverves av person over 16 år.
Erverver av fyrverkeri klasse IV må kunne dokumentere relevant erfaring og kunnskap i bruk av slik vare.
Vis hele sitatet...
Er ikke sikker på hvordan klasse de er i, noen som vet? :-)
Sitat av freeaak Vis innlegg
Er det ikke slik at man kan kjøpe disse "grisehyl" fontenene når man er over 16, eller er det jeg som bommer totalt her?



Er ikke sikker på hvordan klasse de er i, noen som vet? :-)
Vis hele sitatet...
i følge wikipedia så kan dette være mulig

wikipedia:
Klasse 1a består av Kruttlapper, knallbon-bon og lignende.
Klasse 1b består av bordbomber, party-poppers, stjerneskudd, mindre fontener og lignende.
Klasse II og III består av markfyrverkeri, raketter, effektrør, effektbatterier samt stjerneskudd over 30 cm og lignende.
Klasse IV består av større luftbomber, effektrør, effektbatterier, romerske lys og raketter og lignende.

For å håndtere fyrverkeri klasse IV, må man ha dokumentert erfaring og kunnskap. Klasse IV omfatter profesjonelt fyrverkeri, slik som det en ser på nyttår.

tror nemlig hylere rengnes som små fontener
i så fall kan du jo kjøpe det vist du er 16år

er ikke helt sikker på dette men er ganske sikker
Trådstarter
21 3
Sitat av ThePackMan Vis innlegg
Ja, og da finnes jo rakettbatteriene som et godt alternativ.
Vis hele sitatet...
Jeg ser at du er her også dikus123 Jeg er den samme som BirgerCaC på diskusjon Jeg er enig med deg i at rakett batteriene er ett godt alternativ

Sitat av freeaak Vis innlegg
Er det ikke slik at man kan kjøpe disse "grisehyl" fontenene når man er over 16, eller er det jeg som bommer totalt her?



Er ikke sikker på hvordan klasse de er i, noen som vet? :-)
Vis hele sitatet...
Det skal være slik selv om det står litt forskjellig på grisehyl pakkene
Sitat av ThePackMan Vis innlegg
Kraftig smellbatteri du er ute etter? Da har vi f.eks King of Thunder fra Cosmos. Har ikke prøvd den selv, men har blitt anbefalt av mange.
http://www.youtube.com/watch?v=w_M7-O-1qlU
Vis hele sitatet...

Tuuuusen takk! Var akkurat noe slikt jeg var ute etter!
(Likte og Night Thunder, et 25 skuds batteri fra cosmos. )
Trådstarter
21 3
Skt thunder fungerer også bra! Knakje litt mindre lyd på smellene, men likevel en liten hissigtass
Du må beise sjarken!
Det meste fra SVEA er av god kvalitet og smeller godt
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
i følge wikipedia så kan dette være mulig

wikipedia:
Klasse 1a består av Kruttlapper, knallbon-bon og lignende.
Klasse 1b består av bordbomber, party-poppers, stjerneskudd, mindre fontener og lignende.
Klasse II og III består av markfyrverkeri, raketter, effektrør, effektbatterier samt stjerneskudd over 30 cm og lignende.
Klasse IV består av større luftbomber, effektrør, effektbatterier, romerske lys og raketter og lignende.

For å håndtere fyrverkeri klasse IV, må man ha dokumentert erfaring og kunnskap. Klasse IV omfatter profesjonelt fyrverkeri, slik som det en ser på nyttår.

tror nemlig hylere rengnes som små fontener
i så fall kan du jo kjøpe det vist du er 16år

er ikke helt sikker på dette men er ganske sikker
Vis hele sitatet...
På ene hylerpakken jeg har her fra i fjor så står det klasse 2 på de :/

EDIT: det går under markfyrverkeri vil jeg tro
Sist endret av snowdog; 3. desember 2012 kl. 21:26.
det var da rart kan huske å ha lest bak på en grisehyl pakke fra i fjord at det var kun 16år
det var de her http://www.google.no/imgres?um=1&hl=...9,r:0,s:0,i:97 jeg leste på
Det er ifølge egen erfaring noen pakker grisehyl som har 16- og noen som har 18- års aldersgrense. Jeg regner med at det har noe med hva slags miks det er oppi(evt. mengde). Jeg er 16 selv, og sjekket litt rundt når det gjelder aldersgrenser i fjord for å forberede meg til årets shopping. Skrev ned alt på ett ark som dessverre gikk tapt under forrige hybelkaninkrig(også kjent som vårrengjøring), men jeg mener å huske at fordelingen er ca. 50- 50.
foresten er det denne http://www.tuwinor.no/img/tuwinor%20...gofthunder.jpg some er den såkalte king of thunder
Trådstarter
21 3
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Det meste fra SVEA er av god kvalitet og smeller godt
Vis hele sitatet...
Jeg er enig, men problemet med svea er det de ofte er overpriset

Det er mange her som spekulerer på om det er 18 års grense eller 16 års grense på bruk av Grisehyl, og det er ikke lett å si pga at det står forskjellig på grisehyl pakkene. En generell regel for dette er fyrverkeri som er i kl 1 er det 16 års grense for bruk og kjøp
Sist endret av Lakk; 4. desember 2012 kl. 19:13.
Sitat av Lakk Vis innlegg
Jeg er enig, men problemet med svea er det de ofte er overpriset
Vis hele sitatet...
Komme helt an på hvilket øye som ser. Jeg betaler (min mor ) gladelig litt ekstra om jeg vet at det jeg kjøper er av god kvalitet.
Trådstarter
21 3
Jeg vil ikke si at Svea har bedre kvalitet enn de andre merkene som finnes på markedet i dag. Jeg har erfaring med alle fyrverkeri merker utenom maxim fyrverkeri og jeg har ikke merket noen vesentlig forskjell.
Men du har kun testet ut noen få av mange tusen ulike fyrverkeriartikler. Kvalitet kan bety så mangt. Jeg vet ikke om det stemmer, men jeg er ganske sikker på at Svea er en av de med lavest feilprosent på sine artikler. Tenker da på batterier som ikke tenner, stopper midt i, velter eller andre ting som ikke bør forekomme. Mulig det kun er jeg som tenker det, har som sagt ingen håndfaste bevis
Sist endret av PyroMartin; 4. desember 2012 kl. 21:00.
er nok enig mer pyromartin feks. en boks hylere fra europris hyler ikke i det helle tat så bra som de fra svea.
Trådstarter
21 3
Jeg personlig har derimot opplevd masse tull med svea sine artikler. Det er mange av demmes artikler jeg har tent som ikke har fungert osv. Når det gjelder hylere så er jeg enig i at de hylerne du får på europris bare er noe dritt, men det er derimot ikke bare svae sine hylere som virkelig hyler. Jeg vil si at alle hylere som finnes på det Norske markedet i dag hyler utenom speed fire fra Europris.
det beste jeg har prøv er disse http://www.google.no/imgres?um=1&hl=...9,r:0,s:0,i:94 de hyler godt å blir mest sansynlig å begyne å fly vist du bare ligger en på bakken
en gang tok jeg å hev en opp i lufta å da fløy den 60meter
så vist jeg kjøper noe er det disse
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Det meste fra SVEA er av god kvalitet og smeller godt
Vis hele sitatet...
Et av mine beste minner fra Svea, er fra den tiden "tanks" var lovlige i Norge.

Jeg hadde alltid "tanks" fra Svea, og gruste alle andre i "krig".

(Disse smallt best)

Hvet ikke om mange andre kriget med "tanks før"!

Kvalitetsinntrykket av Svea var veldig bra. De har desverre sluttet å selge Svea i distriktet mitt! For strenge krav til utsalgslokale.

Sitat av Lakk Vis innlegg
Jeg personlig har derimot opplevd masse tull med svea sine artikler. Det er mange av demmes artikler jeg har tent som ikke har fungert osv. Når det gjelder hylere så er jeg enig i at de hylerne du får på europris bare er noe dritt, men det er derimot ikke bare svae sine hylere som virkelig hyler. Jeg vil si at alle hylere som finnes på det Norske markedet i dag hyler utenom speed fire fra Europris.
Vis hele sitatet...
Jeg opplevde en gang en "King Airbomb" (ettskudd effektrør) som ikke skjøt ut luftbomben, men exploderte i røret!

Hadde også noen flere "King Airbomb" som var av dårlig produksjon. De skjøt omtrendt 5 meter opp i lufta og smalt Var i alle fall høylytte.
ja har også opplevd feilproduksion bare med ville-veps. da jeg skulle tenne på noen av de ville-vepsen begynte noen av de å smelle med kraftig smell isteden for å snure rundt med farger. ble faktisk ganske kremt hehe
det gjor egentlig ikke noe for meg jeg er jo bare glad i smell uansett
det var samme feilen med de fleste jeg kjøpte
Trådstarter
21 3
Det er overraskende mange feil jeg har oppdaget på fyrverkeriartikler. Mange feil på småtterier, en del feil på airbomb og også noen feil på batterier og romerlys
er det ikke mulig å få kjøpt tanks noen steder?

har lyst til å ta opp de gamle minnene ved å ta et par tanks med venner i et hjørne hvor ingen er ...
Sitat av kaan921 Vis innlegg
er det ikke mulig å få kjøpt tanks noen steder?

har lyst til å ta opp de gamle minnene ved å ta et par tanks med venner i et hjørne hvor ingen er ...
Vis hele sitatet...
Ganske sikker på at de selger de på Svinesund, men siden du er fra Bergen er vell det ikke aktuelt.
Nei, det selges ikke lenger, fordi barn kunne tro det var leker. Med mindre du drar til Sverige, som MostEpicChannel sa.
Personlig savner jeg pinnerakketene da de var finest også de syke trekasse batteriene til 1000lappen. Swea Two in one er min favoritt i tillegg til de .35 monster Effektrørene.
Sist endret av BomberMan; 6. desember 2012 kl. 05:33.
Sitat av Elshop Vis innlegg
Personlig savner jeg pinnerakketene da de var finest
Vis hele sitatet...
De var da ikke finere enn resten? Det eneste var vel at de fløy opp med et "swish".
Sist endret av BomberMan; 6. desember 2012 kl. 05:34.
Sitat av Sinken Vis innlegg
De var da ikke finere enn resten? Det eneste var vel at de fløy opp med et "swish".
Vis hele sitatet...


Nei nei, selvfølgelig er det finere ting, men du fikk altid noen syyyyke pinneraketter.

Husker en syk en som naboen hadde i 2005 eller noe også har jeg sett ett parr jævlig fine på youtube.

For eksempel en som sprengte ut i en stor hvit knitrene greie også kom det en etter en rundt den i en sirkel med masse forskjellige farger og knitring den også
Når det gjelder pinneraketter, syntes jeg at en fikk finere effekter for pengene. Synes at "gullet" hang lenger igjen på himmelen. (Har ikke prøvd de dyreste rakkett-batteriene da)

"Swishet" gav også en fantastisk rå følelse.
Trådstarter
21 3
Sitat av kaan921 Vis innlegg
er det ikke mulig å få kjøpt tanks noen steder?

har lyst til å ta opp de gamle minnene ved å ta et par tanks med venner i et hjørne hvor ingen er ...
Vis hele sitatet...
Det er jo mulig å få kjøpt det i sverige, men det er verken lov til å bruke thanks eller ta med fyrverkeri over grensen...

Sitat av Sinken Vis innlegg
De var da ikke finere enn resten? Det eneste var vel at de fløy opp med et "swish".
Vis hele sitatet...
Raketter fløy mye høyere og var mye, mye sterkere! Den swish lyden er også til å savne
Skal sansyneligvis hjem i helgen (bor i leilighet). Mener på at jeg har en eske grisehyl liggende et sted. Skal skjekke da!
Hva skal folk ha i år?
Jeg tror jeg blir å gå for:
  • Mange pakker King Airbomb fra Svea
  • Ett par .35 monster
  • Ett par batteri fra Cosmos/Festival (REMA1000)
  • 1-2 batterier fra Svea
  • Hylere
  • Crackling balls
  • Masse romerlys
  • Blir vel noen 'Flower Cascade' fra Svea også

Svea er favorittmerket ja

Sitat av Prehol Vis innlegg
Skal sansyneligvis hjem i helgen (bor i leilighet). Mener på at jeg har en eske grisehyl liggende et sted. Skal skjekke da!
Vis hele sitatet...
Takker!
Sist endret av freeaak; 6. desember 2012 kl. 23:45.
Sitat av freeaak Vis innlegg
Hva skal folk ha i år?
Jeg tror jeg blir å gå for:
  • Mange pakker King Airbomb fra Svea
  • Ett par .35 monster
  • Ett par batteri fra Cosmos/Festival (REMA1000)
  • 1-2 batterier fra Svea
  • Hylere
  • Crackling balls
  • Masse romerlys
  • Blir vel noen 'Flower Cascade' fra Svea også

Svea er favorittmerket ja



Takker!
Vis hele sitatet...

Tror at Cracling balls har blitt ulovlig nå.. I fjor fikk jeg ikke kjøpt på Svea. Men fikk kjøpt på andre steder.
Sitat av hva som helst Vis innlegg
Tror at Cracling balls har blitt ulovlig nå.. I fjor fikk jeg ikke kjøpt på Svea. Men fikk kjøpt på andre steder.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er crackling balls ulovlig? De er jo det beste av småtingene
Sist endret av meitemark; 18. juni 2023 kl. 00:40.
Sitat av hva som helst Vis innlegg
Tror at Cracling balls har blitt ulovlig nå.. I fjor fikk jeg ikke kjøpt på Svea. Men fikk kjøpt på andre steder.
Vis hele sitatet...
har du noen kilder til dette da?
Sist endret av meitemark; 18. juni 2023 kl. 00:40.
Jeg skal ikke kjøpe noe fyrverkeri i år (har ikke kjøpt på 3år). Føler det ikke er så mye vits i å punge ut hundrevis når jeg har utsikt over hele byen. Sparer pengene, og kjøper bønne i stedet
Sist endret av Lacertosus; 7. desember 2012 kl. 09:53.
Sitat av Elshop Vis innlegg
Vis hele sitatet...
ja det er vel snart sånn at man ikke kan bruke noe fyrverkeri her i landet
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
ja det er vel snart sånn at man ikke kan bruke noe fyrverkeri her i landet
Vis hele sitatet...
yes, de finner jo altid latterlige grunner for å forby fyrverkeri.
Trådstarter
21 3
Nei, svea Crackling balls er lovelig i år...

Jeg har en så fryktelig lang handleliste, men jeg kan legge ut lenke til den senere
Hva faen, det er jo de som lager en gnist på bakken. Morsom også.
Trådstarter
21 3
Slapp av... Svea skal selge slike i år også, og ja... De er morsom å leke med, ja Det er særlig gøy å kaste de opp i luften å se de sprenge på himmelen
da skal jeg handle veldig mange fordi de er noe av det morsomste av små fyrverkeriet å leke og eksprimentere med