Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 19004
Denne tråden blir først og fremst opprettet for at pyrointeresserte med mangelfull eller feilaktig erfaring skal kunne forstå de mest vanlige faremomentene innen det å drive med pyroteknikk.

Men dersom går alt etter planen så skal denne tråden bli et redskap som samtlige på WIP kan dra nytte av.





Før vi setter i gang er det et par saker jeg vil ta opp:

• Tråden lages av sikkerhetsmessige årsaker etter at jeg har sett meg lei på livsfarlige prosjekter de siste årene, både her på nFF og ellers i livet.

• Jeg prøver ikke å henge ut noen ved å opprette denne tråden. Jeg har selv begått en av de større tabbene her i Norge, men vi må prøve å lære av hverandres feilaktige handlinger.

• Når man får det litt hett rundt ørene her på nFF/WIP er det ikke pga. vi bare ønsker å kjefte, vi vil bare hjelpe dere å forstå at det er farlig.
Noen ganger er litt krass ordbruk nødvendig, innen rimelighetens grenser selvfølgelig.

• Når man først får tilsnakk, hvorfor ikke prøve å reflektere over hvorfor det blir sagt til deg istedenfor å være defensiv?
Å være defensiv og stolt hjelper veldig lite i det øyeblikket du blåser hendene av deg pga. du ikke ville høre på tilsnakk fra mer erfarne medlemmer.
Da hjelper det lite å være etterpåklok!

• Vær tålmodig, dobbelsjekk alle kilder og ikke ta noen "snarveier".
Snarveier virker veldig ofte mot sin hensikt innen denne hobbyen.





Nå setter vi i gang, og dermed vil komme med en hovedregel for sikker bruk av fyrverkeri og sprengstoff:



Bruk sunn fornuft!


Analyser situasjonen før du tenner lunta:

- Virker det du driver med for farlig? Ja, da er det nok helt sikkert det også.
Avbryt det du holder på med for å revurdere situsjonen.

- Hva kan gå galt?

- Tenk deg nøye om før du gjør noe forhastet!
Kan raketten eller luftbomben velte feks.?

- Er det andre uvitende mennesker eller dyr i den umiddelbare nærhet?

Som dere ser har disse punktene rot i det å bruke sunn fornuft så vær vennlig å bruke hodet!
Det er en grunn til at hjernen er der, tro det eller ei.


Grunnleggende bruk av fyrverkeri

Vanlige basisregler for bruk av fyrverkeri er selvfølgelig like aktuelle for både hjemmelaget fyrverkeri som kommersielt fyrverkeri.

Disse reglene regner jeg selvfølgelig med at alle kjenner til!

I den anledning ønsker jeg også å påpeke at man ikke burde stole blindt på at kommersielt fyrverkeri holder den kvaliteten man skulle anta.
For alt det du vet kan batteriet gå i oppløsning for så å skyte effekthylser i alle retninger, hold derfor god avstand til fyrverkeri, uavhengig av om det er hjemmelaget eller ikke.





Alkohol og pyroteknikk:

Fakta om alkoholens virkning:


• Hever stemningsleiet
• Reduserer konsentrasjonsevnen
• Hemmer korttidshukommelsen
• Nedsetter evnen til læring
• Sløver den kritiske sansen
• Øker impulsivitet og aggressivitet

Ser disse virkningene ut som om de vil gå hånd i hånd med sprengstoff? For det er det fyrverkeri virkelig er, en komposisjon av forskjellige typer sprengstoff.

Fyrverkeri og alkohol er det som skaper mest problemer for oss pyroentusiaster.
Ulykker relatert til pyroteknikk blir alltid blåst opp i media og dette fører til at vi som har en genuin interesse for faget må lide for det på forskjellige måter.
Prøv derfor å gå foran som et godt eksempel, det kan påvirke brukere av fyrverkeri rundt deg.

Klarer man å senke skadestatistikken er det sannsynlig at vi kan nyte godt av denne hobbyen fremover, men øker statistikken for fyrverkerirelaterte skader må man muligens se seg nødt til å svelge et totalforbud.
Se bare hva som skjedde med pinnestyrte raketter etter at alle de lokale heltene rundt i Norge var ute og kjekket seg, det var et skritt mot totalforbud av fyrverkeri.



Myter rundt pyroteknikk og eksplosiver:

Det er en del myter rundt dette med pyroteknikk og eksplosiver.
Noen av dem er direkte livsfarlige å etterfølge, her er de to mest vanlige:


Man må stappe så mye krutt som mulig inn i den ønskede casingen/beholderen for å lage en så kraftig bombe som mulig.

Dette er faktisk helt feil!
Det strider faktisk mot elementære prinsipper innen pyroteknikk.

Når man stapper krutt opp i en beholder vil man øke tettheten på kruttet og dermed vil også tennflaten synke betraktelig.
Dette betyr at ilden vil spre seg mye tregere enn den ville gjort dersom kruttet ikke var kompaktert.




Krutt smeller MYE høyere dersom det er innesluttet i en metallbeholder.

Vel, dette gjelder ikke perkloratbasert flashkrutt, som er veldig vanlig innhold i salutter.
Fyller man flashkrutt i en metallbeholder så utsetter man seg for MYE større fare enn dersom man hadde fylt den samme komposisjonen i en beholder av papp.

Dette er det to hovedårsaker til:

- Metall er ikke akkurat kjent for å være antistatisk
- Splintfaren er plutselig tilstede, både under produksjon og under avfyring

Dersom man tar seg tiden til å studere litt rundt krutt så finner man fort ut at godt krutt smeller helt vanvittig dersom man kun har det i en casing av papp.
Metallbeholdere er unødvendig på alle måter.







Det er en rekke ting man ikke under noen omstendigheter burde gjøre og de overnevnte sakene inkluderes selvfølgelig i dette:


• Aldri demontere effekthylsene man finner i fyrverkeri.

• Aldri blande sammen krutt uten å sjekke om dette er mulig å gjøre uten å sette seg selv, andre mennesker eller materielle verdier i fare.

• Aldri prøv deg på noe fiksfakserier uten at du vet hva du holder på med.

• Aldri produsere store mengder ekstremt sensitive komposisjoner som feks. Armstrongs mixture og nitrogentrijodid.

Dette innebefatter også primære sprengstoffer.
Det er en grunn til at det heter primært sprengstoff, det er kun ment til å sette av større ladninger.
(Ja, her har jeg syndet en hel del, det er jeg smertelig klar over)

• Ikke gjør noe lignende dette: http://freak.no/forum/showthread.php?t=121533

• Vær så snill, hold deg for god for å lage såkalte plumbobomber og slikt tull! Er det noe vi her inne på nFF/WIP virkelig ser ned på så er det slike saker.
Å kaste trykkbeholdere på bål er minst like idiotisk.
Hvorfor vi ser ned på slikt sier seg egentlig selv, men jeg kan vel alltids si det en gang til: Det er uforutsigbart, farlig og det har ingenting med pyroteknikk å gjøre.

• Ikke bruk ustabile lunter på potensielt livsfarlige pyrotekniske innretninger.

• Ikke ramme eller mølle metallholdige komposjsjoner.
Dette kan meget gjerne føre til eksplosjoner.

• Komposisjoner med klorater skal ikke blandes med svovel.
Dette gjelder forøvrig ikke perklorater, men klorater, feks. kaliumklorat.

Se gjerne på dette for å lese mer om slike komposisjoner.




Tips og triks:


• Kulemøller skal kjøres utendørs eller på et område der den ikke kan skade mennesker eller skape materielle skader.

• Bruk alltid korrekt verneutstyr.

• Le så høyt og hånlig du bare orker av The terrorist Handbokk og The Anarchist Cookbook, jeg kan love dere at dette er en god følelse.

• Etter at dere har utført punktet ovenfor: Vær kildekritisk!

• Dersom noen omgås uvettig med fyrverkeri, vennligst si fra til dem.
Det kan redde et øye eller to feks.

• Alltid pass på å isolere krutt eller eksplosjonsfarlige stoffer fra hverandre, da minimerer man skadevirkningene dersom noe uventet skulle skje.

• Vær flink til å merke kjemikalier godt.
Klorat og perklorat er nesten identiske å se på, men gjør du den tabben å blande klorat og svovel så sliter du.

Følg derfor denne guiden: http://warispeace.co.uk/forum/showthread.php?t=159225




Vel, da var den første posten i tråden unnagjort.

Kan du bidra med noe som kan øke sikkerheten på noen måte?
Da er det bare å kjøre på!

Men prøv å holde tråden saklig og oversiktlig.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Merk at kjøp og salg ikke lenger er tillatt i pyroforumet. Vi fjernet kjøp og salg tidligere, men det ble ikke gjort eksplisitt i reglene.


Dette inkluderer også gis bort-annonser. - BomberMan
Sist endret av BomberMan; 23. november 2013 kl. 12:37.