Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 21212
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Så, hvordan kan du bidra?

Pyroforumet trenger flere guider med how-to's, oppskrifter og ymse andre tema. Hvordan ordner vi dette? Det er opp til dere brukere å lage gode guider (MED bilder!) for å utvide kunnskapsdatabasen vi har på forumet. Jeg vil minne dere om denne tråden.


Hvordan skal en god guide være?
  • Den må være lettfattelig, slik at de som er helt grønne på temaet kan lese seg opp og bli flinke pyroteknikere etter hvert. Mao. grundig, steg for steg-forklaring.
  • Gode bilder er essensielt! En guide er ingenting uten bilder for å illustrere hva du snakker om. Sørg for å last de opp på en side hvor de ikke forsvinner etter hvert. Jeg anbefaler AIDS.
  • Den må være relevant og omfatte noe sentralt innen pyroteknikk. Guider til fyrstikkbomber og demontering av fyrverkeri trenger vi så absolutt ikke. En god bildeguide på hvordan man pumper stjerner er derimot hjertelig velkommen.
  • Godt språk er viktig!
  • Ikke skriv om noe du ikke har peiling på. Viser til reglene for pyroteknikkforumet.


Hvilke guider trenger forumet?

Sjøl så savner jeg bl.a. guider på stjerner, hjemmelagde mortere og racks, sammensetning av større display og miner (=starmines). En kort en om kometer hadde kanskje også vært på sin plass?

Hvis det er noe dere kunne tenkt dere å se guider på, så er det bare å poste det i denne tråden. Forhåpentligvis vil noen få ånden over seg og skrive en, hvis det er behov for det.

Hvis du har tenkt å skrive en guide kan du godt kontakte meg på PM på forhånd. Da kan jeg og evt. andre moderatorer og kru vurdere om det trengs en slik guide. Hvis du sender utkast på PM kan jeg/vi se gjennom det på forhånd og komme med innspill. De trådene som utmerker seg og utfyller alle punktene i lista ovenfor blir flytta til oppskriftsforumet eller klistra.


Andre måter å bidra på:

Forkortelser/ord kunne muligens trengt noen oppdateringer. Jeg får sette av en times tid en dag og renske opp i førsteposten.

Linker til pyrorelaterte sider hadde hatt godt av noen oppfriskninger.

Kjemiforumet kommer litt utenom resten av pyroforumet, men det er ingenting i veien for å lage guider relatert til ren kjemi heller.


Sånn! Sett deg ned i godstolen og SKRIV!

Endring: Det vanker jo selvfølgelig KP på den som skriver en god guide.
Sist endret av BomberMan; 9. juni 2011 kl. 14:13.
Strålende
En guide om å lage guide, litt rart, men tror faktisk noen trenger dette for å komme igang med en guide innenfor det de er gode på!

Jeg har planer om å lage en guide på hvordan man kan lage gode og SOLIDE 4" mortere, og litt enklere og mindre mortere.
Jeg har også tenkt til og komme med en enkel guide til hvordan man kan lage ENKLE, BILLIGE og funksjonelle stjernepresser.

Det er bare spørsmål om tid, temperatur (kaldt ute nå!) før det kommer noen guider fra meg

Gode guider er essensiellt for at nybegynnere skal kunne oppgradere kunnskaper, utstyr og erfaring. Noen av oss trenger bare noen gode ideer og ett spark bak.

Og som du nevnte: Gode guider får gode tilbakemeldinger og masse creeds!
Har du ett ønske om å bli oppfattet som serriøs her på forumet, selv som nybegynner, er gode deling av kunnskap (det du allt er god på) på denne måten en GOD start
Sist endret av Znerk; 8. januar 2011 kl. 19:03. Grunn: skriveleif :P
håper noen gidder å skrive en del guide!!
skal kanskje prøve på en selv
btw: lag en god guide av hjemmelagde kulemøller
En guide av presser hadde vært spennede ja, da den surremikkelen som freser plata mi har ødelagt dreiebenken sin! Så det ser mørkt ut..
Og en god 3strip guide hadde vært fint, er ikke helt bombesikker på pasting ennå
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Znerk Vis innlegg
Strålende
Jeg har planer om å lage en guide på hvordan man kan lage gode og SOLIDE 4" mortere, og litt enklere og mindre mortere.
Jeg har også tenkt til og komme med en enkel guide til hvordan man kan lage ENKLE, BILLIGE og funksjonelle stjernepresser.
)
Vis hele sitatet...
Venter tålmodig.

Vurderer selv å lage en starmine guide, vil tro det blir 2", kansje en guide til effektbatteri, og et "kapittel" til om pumping av stjerner i stjernegudie min.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Venter tålmodig.

Vurderer selv å lage en starmine guide, vil tro det blir 2", kansje en guide til effektbatteri, og et "kapittel" til om pumping av stjerner i stjernegudie min.
Vis hele sitatet...
Haha xD Har tenkt på å begynne flere ganger de siste dagene :P
Men til 4" guiden trenger jeg en opperativ vinkelsliper :P Å det har jeg ikke nå xD

Bidrag fra deg, og andre er hjertelig velkommen!
Jeg ser dette og tenker at i løpet av ikke så alt for lang tid burde det gå ann å få laget noen guider ja.
Er litt smånervøs for å skyte noe som bråker alt for mye i disse tider, men jeg tror jeg kunne få laget en guide på kometer og starmines, har metoder som har fungert bra når jeg har brukt dem tidligere. Så vi får se hva det blir..
Venter på Kulemølle guide
▼ ... over et år senere ... ▼
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Er warispeace lagt ned ?
Ja, det skjedde for noen måneder siden. Dessverre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sinken Vis innlegg
Ja, det skjedde for noen måneder siden. Dessverre.
Vis hele sitatet...
Ser ikkje heilt kvifor det er spesielt 'desverre'. Forumet er jo nett like tilgjengeleg som før på freak.no - det er kun den gamle URLen som ikkje fungerer.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ser ikkje heilt kvifor det er spesielt 'desverre'. Forumet er jo nett like tilgjengeleg som før på freak.no - det er kun den gamle URLen som ikkje fungerer.
Vis hele sitatet...
Dessverre fordi det virket som om noe sven syntes var dumt. Jeg bruker aldri forumet lenger, så det er ikke dessverre for min del.
Noen av "oss" som fortsatt driver aktivt? Vet om ett par, men jeg kunne godt tenkt meg å begynne igjen...
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Såppass ja. Jaja, det kom jo ikke som et sjokk det. D har jo ikke vert så veldig overdreven aktivitet der den siste tiden. Blir ikke brukt så mye av meg heller lenger, ettersom jeg mistet konsesjonen min å måtte legge opp.
Synes bare det var greit å ha den "snarveien", å få alle nye innlegg osv opp med en gang jeg gikk inn
Vet ikke om jeg regnes som en av dere, men jeg spanderer ofte litt farger og smell på et heller folketomt fjell. Det er like moro som alltid å drive på, men det er trist at det er så stille på morodelen av forumet...
Tror ikke aktiviteten er så mye lavere, men tror folk heller poster mindre. My two cents.
▼ ... over et år senere ... ▼
Det virker fryktelig stille her inne... Er det ingen som holder på noe særlig lenger eller diskuteres det andre plasser?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Etter 22. juli ble flere aktive amatørpyroteknikere kontaktet av PST, flere fikk også besøk og beslaglagt endel ting, så enten har de roet ned og gitt opp hobbyen sin eller så er de særdeles mer lyssky enn de brukte å være.
Skjønner. Men har ikke sett no sted at det er ulovlig å ha det som hobby...?

Pusla litt med det før og har lyst å starte litt igjen, men er ikke noe gøy hvis det ikke er litt miljø rundt det.
Jeg vet det er noen her på forumet som enda driver på, men veldig mange la hobbyen på hylle/sluttet etter det hyggeligee PST møtet, inkludert meg selv.

Det er vel ikke helt lovlig å drive med, du produserer/oppbevarer jo krutt. Nå er jeg svært dårlig på juss fronten, men tror dette ble diskutert i en tråd her på forumet, med link til lovdata. Skal se om jeg finner tråden.
Ser den. Skjønner jo at det fort kan være i litt grenseland, men er jammen ikke helt enkelt å forstå alle lover og regler heller. Kom gjerne med tips som kan gi litt forståelse om regler hvis det har vært diskutert før (ellers så skal jeg vel klare å finne selv også da)