Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1469 204363
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av rotern Vis innlegg
Velg grillkull med omhu, du vil ikke ha leire og sand i møllen din når du møller komper Renhetsprosent av trekull burde være høyest mulig.
Vis hele sitatet...
Og kvaliteten vil være dårligere i samme slengen om det er "skitten" kull.
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Wow, du høres ut som meg om 3 uker...
Vis hele sitatet...
Bare han klarte det uten 50 innleg per dag
Flott å se folk som intresserer seg for pyroteknikk! Også det at du bruker nybegynnertråden til slike spørsmål setter jeg pris på, har vært litt for mange dumme og unødvendige tråder i det siste..uten å nevne navn.

Ser ut som en helt grei nybegynnerpakke det der. Du kommer nok til å ville utvide kjemikaliesortimentet ditt om ikke så lenge, men da vet du mer om hva det er du vil lage. Du kan lage veldig mye med de kjemikaliene der

Hvis jeg skulle legge til noe hadde det nok vært litt titan, eller eventuelt andre typer aluminium (flake, dark osv.) Kaliumperklorat er også et mye brukt kjemikalie som det i alle fall går mye av hos meg.

Jeg anbefaler også at du skaffer deg HMS-datablader på de kjemikaliene du kjøper. Du bør gå til innkjøp av en skikkelig støvmaske. Det er viktig med godt åndedrettsvern, og en skikkelig støvmaske er mye tryggere og mer behagelig å bruke enn engangsutgavene.

Velkommen til pyroteknikken
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Hm... 50 innlegg per dag? Du teller?

Skal ikke nevne navn, men man kan vel alltids nevne at navnet begynner på F, staves tjoff baklengs og personen lager nesten ingen tråder men ekstreme mengder innlegg...

Noe å føye til, til kno3, svovel, trekull, dextrin(lager de to siste) og atomized al?
Å kom igjen da..! Slutt å poste helt ubrukelige innlegg Ffjot..hvis ikke du har noe fornuftig å si, eller har spørsmål som google ikke kan svare på, så la være å poste. Det irriterer.
Jeg har ikke noe imot at du spør om ting, men når du poster slike poster som den rett over her, der du ikke bidrar med noe som helst, så mister jeg respekten for deg. Samtidig også lysten til å svare på spørsmålene dine..

Og siden du nevner det så referte jeg ikke bare til deg i innlegget mitt, har vært endel dustete aktivitet på forumet i det siste, ikke alt kommer fra deg.
Sitat av NitroFis Vis innlegg

- CuO
- Fe2O3
- ammoniumperklorat
- mørk aluminium
- lys aluminium
- red gum

Du kunne kanskje anskaffet deg bentonitt også?
Vis hele sitatet...
Kjemikaliene er lagt i minnet
Lommeboka begynner og bli litt tynslitt
Men lønn på torsdag

Skal til byen i helgen. (Bor langt ute i en skog der du skvetter om du ser en bil)
Tenkte jeg skulle sjekke om jeg fant bentonitt (Kattesand?)
Og diverse andre ting som er gøy og ha

Sitat av Sorn
. Du bør gå til innkjøp av en skikkelig støvmaske. Det er viktig med godt åndedrettsvern, og en skikkelig støvmaske er mye tryggere og mer behagelig å bruke enn engangsutgavene.
Vis hele sitatet...
Har "lånt" en slik fra jobb http://bildebank.jernia.no/webshop/39400145.jpg
Litt overkill med kullfilter osv. Men den er ikke ubehagelig. Har gode briller i tilfelle syresprut.

Huff har blitt noen lapper sålangt (Har og kjøpt noen kjemikalier som mg, svovelsyre, hcl osv osv for bruk ved generell kjemi)
Sist endret av jarl; 8. februar 2010 kl. 21:01.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av sorn Vis innlegg
Å kom igjen da..! Slutt å poste helt ubrukelige innlegg Ffjot..hvis ikke du har noe fornuftig å si, eller har spørsmål som google ikke kan svare på, så la være å poste. Det irriterer.
Jeg har ikke noe imot at du spør om ting, men når du poster slike poster som den rett over her, der du ikke bidrar med noe som helst, så mister jeg respekten for deg. Samtidig også lysten til å svare på spørsmålene dine..

Og siden du nevner det så referte jeg ikke bare til deg i innlegget mitt, har vært endel dustete aktivitet på forumet i det siste, ikke alt kommer fra deg.
Vis hele sitatet...
Jeg spurte jo faktisk om noe, da... Jeg spurte om jeg trengte noe mer enn aluminium, kno3, dextrin, svovel og trekull...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
En ting jeg ville lagt på handlelista er Bright Flake Al!
Slow-Flash er en fin ting å kunne få lagd.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Hm, hvor kjøper jeg det? Ser ikke ut til at han har det på czort.
Den øverste aluminiumen på lista til czort.
Den store blinkende banneren på siden hans "Closed after 22.12.09" Trodde det ville si at jeg ikke får kjøpe mer fra han
Men han er operativ enda asså ?
Han åpner igjen 15-16 februar.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
EDIT: Ser at jeg skrev etter at sida hadde stått en stund. Som mikello sier, så er det den øverste. Det går an å lete litt.
Sist endret av Up; 8. februar 2010 kl. 22:27.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Den øverste? Men, på pm med mikello sa han at han brukte flaked til en ting og bright til en annen, men er de to det samme, da?
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Den øverste? Men, på pm med mikello sa han at han brukte flaked til en ting og bright til en annen, men er de to det samme, da?
Vis hele sitatet...
Nei det sa jeg ikke. Jeg sa bare "flake" isteden for "bright flake", som jeg bruker til slow flash.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
oja... Det forklarte en del.. Hva bruker man slow flash til, da?

Edit: Vil 200g atomized alu, til stjerner, tenkte jeg, holde en stund? Jo mindre av det jeg kjøper jo mer bright, flaked alu kan jeg kjøpe...

Jeg har egentlig ikke tenkt å lage allverdens stjerner. tror nok jeg kommer til å eksperimentere og bli kjent med krutt i starten, ikke konse så mye på effekter.
Sist endret av Ffojt; 8. februar 2010 kl. 22:37.
Sitat av mikkello Vis innlegg
Han åpner igjen 15-16 februar.
Vis hele sitatet...
Riktig. Han skal "formalisere" virksomheten sin, og det betyr dessverre at prisene blir noe høyere, siden han nå må legge til mva på alle ordrer. Forøvrig sa han at han skulle lage noen gode priser ved nyåpningen.

Uansett virker det som han prøver å lage et seriøst levebrød av dette.
Trodde jeg hørte noen si lavere priser ved en gjenåpning, jaja
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
15-16, det er jo levelig. Jeg holder på å gå i stykker av ventinga... Han har jo ikke så lang leveringstid,da, det er jo et pluss
Lurer på ett par ting, hva er det beste blandingsforholdet for å lage flash krutt for mest mulig smell, basert på KNO3-svovel-German dark?

Og det stoffet de bruker i Braniac, som smøres på og eksploderer ved minste berøring når det tørker. (vil lage eksploderende blinker
Hva er det?
evt oppskrift og er det stor risiko ved produksjon?
Sitat av PyroMann Vis innlegg
Lurer på ett par ting, hva er det beste blandingsforholdet for å lage flash krutt for mest mulig smell, basert på KNO3-svovel-German dark?

Og det stoffet de bruker i Braniac, som smøres på og eksploderer ved minste berøring når det tørker. (vil lage eksploderende blinker
Hva er det?
evt oppskrift og er det stor risiko ved produksjon?
Vis hele sitatet...
KNO3/Al/S 50/30/20 har jeg best erfaring med.

Stoffet de bruker på Brainiac er NI3, eller Nitrogentrijodid.
Ligger en fin guide av Thoryllo her på forumet.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jeg har vært i garasjen(et under at jeg kom ut igjen) og sett over muligheter for arbeidsplass. Jeg fant noe ganske ideelt, tror jeg. Vi, det være farlig å oppbevare kjemikalier, S, dextrin, kno3, trekull, aluminium, rett ved arbeidsplassen? På arbeidsplassen tenkte jeg å lage alle kompene, flash, stjerner, blande opp til bp, etc...
Det vil ikke være noe problem. Husk å ha tette beholdere, sett syrer og baser nederst i hylla, sett oksidanter og fuel hver for seg og lagr brennbare og eksplosive ting på et sikkert sted. Bruk også egne skjeer til hver type komp og til hvert kjemikalie. Spesielt til metallpulver, klorater og perklorater.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Notert! Tusen takk
Ok! Vet ikke om dette blir rette tråden, meeen er bortkastet å lage en ny en.

Skal lage noen mortarer( 2'' 3'' 4'' 6'') i stål, har følgende spørsmål:
1: Hvor tykt gods er nødvendig?
2: Optimal lengde?
3: Høyde til "luntehull" fra bunn.
4: Er det innerdiameter på mortaren som skal være 2'' eller er det ytterdiameter på shellet ? (må vell ha noen millimeter klaring for og unngå at det "jammer" seg


Kan nevne at jeg har tillgang på _ALT_ av utstyr og material
Sist endret av jarl; 9. februar 2010 kl. 22:25.
1. Jeg kan ikke si noe om tykkelsen, men sørg for at det er så tykt at dersom en salutt skulle gå av nede i røret så motstår røret trykket slik at det ikke er fare for splinter.

2.Se den nederste tabellen her, skader dog ikke å ha litt lengre mortarer enn det som er anbefalt. http://www.pyroguide.com/index.php?t...ound_Shells%29

3. Man bruker ikke luntehull, lunta stikker ut av toppen på mortaren. Man bruker såkalt quickmatch, som føres fra liften på shellet og ut av toppen på mortaren.

4. Det er innerdiameteren på mortaren som skal være 2",3" osv. Et 2" shell er laget for å skytes opp fra en mortar som er 2".
Sist endret av sorn; 9. februar 2010 kl. 22:31.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Iogmed du bruker stål så trenger det ikke være så altfor tykt, men nøyaktig hva som er trygt vet jeg ikke. Lengden bør være ca 5*ID over pluggen, men kan gjerne være lengere.
Luntehull? Ingen luntehull... Stickymatch eller quickmatch ut selve røret.
Selvfølgelig må du ha litt mellomrom. Et 6" skall er litt mindre enn 6" så man skal ha rom for pasting og ha litt mellomrom til overs. Med andre ord, et 6" skall er ment for et rør med 6" ID.

Woohoo! Der kom Sorn før meg gitt!
Sist endret av Up; 9. februar 2010 kl. 22:32.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Tykkelse på gods er jeg, som sorn usikker på, men jeg vil tilføye en ting: stålmortere skal graves ned! Om et saluttshell eller saftig annet shell skulle gå av i morteren kan stålbiter som kastes rundt være en heller utrivelig vri på dagen.
Mortarer av stål er ikke å anbefale nei, blir ekstra jobb med å grave dem ned. I tilleg er de tunge å flytte på. Hvis du har muligheten så gå for HDPE eller papp.
Takker begge to er vell bare jeg som har missforstått konseptet (Set hull for lute i noen mortarer i youtube)
Tror jeg går for 6.8mm gods (sikkert 4-5mm mer en nødvendig)
Skal slenge opp noen bilder når de er ferdig

Sitat av Nygaard Vis innlegg
Tykkelse på gods er jeg, som sorn usikker på, men jeg vil tilføye en ting: stålmortere skal graves ned! Om et saluttshell eller saftig annet shell skulle gå av i morteren kan stålbiter som kastes rundt være en heller utrivelig vri på dagen.
Vis hele sitatet...
Skal graves ned ? hmm, viss jeg går opp til siiii 50mm gods skal det vell noe HE til for og lage splinter?

Sitat av sorn Vis innlegg
Mortarer av stål er ikke å anbefale nei, blir ekstra jobb med å grave dem ned. I tilleg er de tunge å flytte på. Hvis du har muligheten så gå for HDPE eller papp.
Vis hele sitatet...
Er vell mest for "utsendet" sin del
Sist endret av jarl; 9. februar 2010 kl. 22:45.
Hvis du kan lage mortarer som er så sterke at de ikke splinter hvis en salutt skulle gå av nede i dem så er jo det problemet ute av verden. Hvor tykt det er vet jeg ikke, men ser for meg at det blir upraktisk tunge mortarer..
Hvis du går for denne løsningen bør du nok lage en prototype og teste den mot salutter som er svært kraftige slik at du er sikker på at mortarene dine er trygge i bruk.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Du går for stålmortart pga. utseende? Hva med og heller velge mortarer etter praktiske og sikkerhetsmessige grunner?
Papp og HDPE og glassfiber er flotte rør. Ellers er det mye diskutert på forumet.
Ahh, mortarene blir jo ca en meter lang.
Ny plan! Se om jeg finner noe HDPE rør og stjele fra en rørlegger


Uansett ville disse mortarene blitt stående på 1 permanent lokasjon. (for testing av div prototyper)
Sist endret av jarl; 9. februar 2010 kl. 22:54.
Da er det jo ikke noe problem jarl! Lag stålmortarene dine du, også graver du dem ned på oppskytningsstedet og monterer en luke ellerno for å hindre at regnvann og blader osv samler seg i dem. Da trenger du heller ikke lage dem så tykke at de kan motstå en salutt som går av nede i dem. Så kan du spare evt. HDPE rør du finner til andre ting
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Skal det ikke være luntehull i noen mortere, eller har man det i mindre mortere?
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Lage mortarer? Kan du ikke bare ta noen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ,10 tomms osv stålrør å kappe i passe lengder? Dritbillig og alle har det De er fra 3 til 10mm og oppover i godstykkelse allt etter dimm. Så støyper du bunn i de( med en pepperkakeboks som form så står de støtt) med flytesparkel. Det med sprenging i mortar er ingen problem. Det som skjer er at bunnen ryker og du får en flott starmine
småe kommersielle har luntehull.
Det skal være luntehull i mortaren hvis du trenger det til det du skal bruke den til..

Det som er greia med shells i den forstand vi snakker om her, er at man har liften festet til shellet. Da er det av praktiske årsaker bedre at lunta henger fast i shellet før man senker det ned i mortaren. Hvis ikke måtte man jo borret og fikla for å få lunta inn i liftbagen. Er egentlig ganske logisk hvis man tenker over det..
Sitat av sven Vis innlegg
Lage mortarer? Kan du ikke bare ta noen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ,10 tomms osv stålrør å kappe i passe lengder? Dritbillig og alle har det De er fra 3 til 10mm og oppover i godstykkelse allt etter dimm. Så støyper du bunn i de( med en pepperkakeboks som form så står de støtt) med flytesparkel. Det med sprenging i mortar er ingen problem. Det som skjer er at bunnen ryker og du får en flott starmine
Vis hele sitatet...
Jotakk har rør med innerdiameter fra 1mm opp til 2-3meter innvending tilgjengelig

Tenkte jeg skulle sveise på en 6mm rund stålplate som bunn
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Nå får du unnskylde meg, Up, for jeg vet ikke svaret, jeg bare tror... Jeg tror vel meningen med det Sven sa, var at da går det bra om shellet sprenger i mortaren, fordi bunnen bare blåses ut. Det er jo relativt enkelt å lage en ny, og det blir tryggere...
Sist endret av Ffojt; 9. februar 2010 kl. 23:09.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av jarl Vis innlegg
Jotakk har rør med innerdiameter fra 1mm opp til 2-3meter innvending tilgjengelig

Tenkte jeg skulle sveise på en 6mm rund stålplate som bunn
Vis hele sitatet...

Mjaa.. så lenge ingen store mørke salutter blir sittende fast oppi der så
Sitat av sven Vis innlegg
Mjaa.. så lenge ingen store mørke salutter blir sittende fast oppi der så
Vis hele sitatet...
De MÅ graves ned. Slike splinter kan skade deg eller evt. andre tilskuere for livet, eller kansje til og med drepe dem. Det er ikke noe man vil ha på samvittigheten.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av sorn Vis innlegg
De MÅ graves ned. Slike splinter kan skade deg eller evt. andre tilskuere for livet, eller kansje til og med drepe dem. Det er ikke noe man vil ha på samvittigheten.
Vis hele sitatet...


Nei sant nokk, ingen grunn til å diskutere dette. Det kan jo faktisk være snakk om liv her Men jeg har testet ut dette emne her for noen år tilbake og føler meg veldig trygg på hvor grensene går (bruker bare stålmortere selv). Menne dette er jo noe kanskje vert enkeltindivid bør teste ut selv før de setter utfor bakken
Ja, vill jo at hele pyro-opplevelsen skal være så trygg som den kan bli
Så det blir vell og lage noen HDPE\Glassfiber (alt etter hva jeg finner).
Så eventuelt lage noen stål-mortarer som skal plaserest permanent under bakken senere

Takker for alle svar ^^


Edit:!
Ett siste spørsmål. Ser at PVC-rør ikke er nevnt. Er disse ikke egnet pga splintpotensialet ?

Etter litt mer søk ser jeg at PVC er en stor fy-fy!
Sist endret av jarl; 9. februar 2010 kl. 23:28.
Sitat av sorn Vis innlegg
Det skal være luntehull i mortaren hvis du trenger det til det du skal bruke den til..

Det som er greia med shells i den forstand vi snakker om her, er at man har liften festet til shellet. Da er det av praktiske årsaker bedre at lunta henger fast i shellet før man senker det ned i mortaren. Hvis ikke måtte man jo borret og fikla for å få lunta inn i liftbagen. Er egentlig ganske logisk hvis man tenker over det..
Vis hele sitatet...
I tillegg er det greit å ha mer lift samlet på et lite areal slik at man får fyrt av så mye som mulig på en gang.
Dette har jeg merket at er spesielt viktig på sfæriske luftbomber.

På canisters er det ikke nødvendig fra min synsvinkel.
Siden jeg er ingenting mer enn en nybegynner lurte jeg på om noen viste hvor en kunne finne KNO3 i Kristiansands området, leste et inlegg om at FK i kr.sand hadde sluttet å levere krista-k. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Har planer om å begynne veldig forsiktig med noen små røyk granater, men kommer ikke langt uten KNO3.

All hjelp er verdsatt

-Thomas
Da foreslår jeg heller at du beveger det opp mot Evje for å kjøpe på FK der.
Ring på forhånd for å høre om de har dette produktet.
er der nogen der ved om toldreglerne er de samme i danmark og norge?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Norge er ikke med i EU, så jeg er ganske sikker på at reglene ikke er helt like. Vi må uansett rette oss etter EØS-direktivene, bl.a. dette direktivet som sorn linka til i en annen tråd.
nej det ved jeg.. :/ i heldige (;
tror jeg vil vente og se om ham den anden dansker får sine ting ind i landet.. tror jeg får lidt hårdere straf hvis jeg bliver opdaget (;
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det noen bra forklaring på granulering her? har fått testet litt flash nå (tror jeg er forelsket)
Og nå er neste skritt å få skutt ting opp i lufta, og da er det vel bra med granulert krutt.
Lager trommel til stjerneruller i glassfiber så jeg slipper de rette gantene i en vanlig bøtte.