Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3161
Som tittelen sier bruker sjefen etternavnet mitt istedenfor fornavn. Han tiltaler alle andre med fornavn.

Er det noe jeg burde være bekymret for?
Du bør være svært bekymret. Dette er jo helt krise!
Det pleier vanligvis bare å være en høffligere form, om du er ny eller noe kan det være en grunn.
Noen venner tiltalter jeg med fornavn, noen med etternavn. Alt etter hva som føles naturlig
Hvilket yrke er det? Hvor lenge har du jobbet der? Hvordan forhold har du og sjefen fra før av?
Shiit nå ass. Nå blir det trøbbel mister. /joke

Du kan nok slappe helt av. Noen etternavn bare klinger godt i munnen eller kanskje sjefen din gir deg ekstra respekt?
Det er ikke mulig for oss å skulle kunne gi deg et svar på om det er sagt med positiv eller negativ hensikt uten å ha noe særlig innsikt i situasjonen. Og hvordan skal du kunne stole på et svar vedrørende din situasjon, fra noen som ikke kjenner den?

Noe jeg også finner interessant for spørsmålet ditt er hvorfor dette plager deg. De fleste ville ikke reagert stort dersom det virket naturlig at dette skjedde. Har du kanskje et etternavn som andre har gjort narr av før, slik at dette føles ukomfortabelt? Føles det for deg som om sjefen ser ned på deg, og at det er derfor du blir mistenksom?

For din egen skyld så bør du beskrive saken langt mer detaljert. Svarene du vil motta vil ikke være mer presise enn din egen beskrivelse. Med den informasjonen du har gitt nå så vil du kun få generelle svar.
"Øko-Terrorist"
Er det kanskje flere på arbeidsplassen din med samme fornavn? Vi har noen hos oss med samme fornavn, den ene bruker vi fornavn på, den andre etternavnet.
Blir for det meste snakket til med etternavn på jobben.

Syntes det er greit, tar det som et tegn på formalitet.

Gjør du en god jobb da?
Kan ikke du bare spørre neste gang han bruker etternavnet ditt? "Du, hvorfor bruker du egentlig etternavnet mitt?"
Det fører neppe til en pinlig situasjon eller noe, han bare svarer på det, enkelt og greit.

Det hadde jeg gjort.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Kan ikke du bare spørre neste gang han bruker etternavnet ditt? "Du, hvorfor bruker du egentlig etternavnet mitt?"
Det fører neppe til en pinlig situasjon eller noe, han bare svarer på det, enkelt og greit.

Det hadde jeg gjort.
Vis hele sitatet...
Jeg kan garantere deg at dersom det er en faktisk grunn til at han gjør det, så sier han det ikke. Det beste ville vært å spurt en annen kollega i så tilfelle.
Er det noen andre på jobben som tiltaler deg med etternavn? Da kan det jo være han tar det derfra. Eller kanskje du har et etternavn som sjefen kjenner godt til og derfor liker å bruke det. I militæret f.eks er det vanlig å tiltale hverandre med etternavn. Når jeg selv snakker med eller om en jeg var i forsvaret med kaller jeg han fortsatt Pettersen (eksempel) selv om det er 10 år siden jeg tjenestegjorde.
Hvorfor ikke bare spør sjefen rett ut? Eller fortell han at du ønsker at han kaller deg det du heter (fornavnet)
Kjenner han noen andre i familie din?
Da er det isåfall ikke så uvanlig.
Kan hende folk liker etternavnet ditt bedre enn fornavnet. Har opplevd det samme hele livet.
Tviler på at det er noe han gjør bevisst for å påvirke deg på noen måte. Det kan høres mer profesjonellt ut, men også mindre personlig.
Ble litt nyskjerrig på hvorfor dette skjer siden jeg opplever det selv. Har det noe å gjøre med personligheten?
Om det er en brukbar teori rundt dette eller om det er random shit vi ikke burde tenke på. Jeg ville satsa på det siste.
Sist endret av Bothrops; 24. oktober 2018 kl. 04:53.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Daaaaaaaa Vis innlegg
Jeg kan garantere deg at dersom det er en faktisk grunn til at han gjør det, så sier han det ikke. Det beste ville vært å spurt en annen kollega i så tilfelle.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle han ikke ha sagt det? Hvorfor skal sjefen holde det hemmelig at han feks har respekt for den ansatte eller lignende?

Hadde det vært noe negativt så kunne jeg forstått det, men jeg kan ikke se en eneste grunn til at man kaller noen med etternavn med noe negativt i tankene.
Har du samme eller lignende fornavn som noen annen på jobben?
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Jeg har ALLTID blitt kalt etternavnet mitt. På skolen, på jobb, på fritiden, all over the place. Selv kallenavn jeg har fått er bygd ut ifra etternavnet mitt. Har egentlig aldri brydd meg noe særlig, men de få gangene folk tiltaler meg med fornavnet mitt blir jeg alltid litt "hæ?".
Uansett er nok neppe grunn til bekymring!
Ikke noe å henge seg opp i. Omtaler selv folk med fornavn og etternavn om hverandre, uten å egentlig tenke over hvorfor. Har sikkert noe med hva som flyter best og føles mest naturlig å gjøre.