Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 10237
Lagde røykbombe av salt peter, sukker og bakepulver. Fungerte veldig bra, når jeg først greide å antenne den.

Den var veldig vanskelig å antenne med andre ord. Noen forslag til hvordan jeg kan få den lett antennelig?

Husker dessverre ikke mengden, noe som blir vrient for dere å svare på da.

Men tror jeg tok for mye sukker enn potassium, kan det være årsaken?

Tenkte å prøve på nytt i år. Anbefalinger (oppskrift?) for den beste ultimate og lett antennelig røykbomba?
Sett flere filmer på nettet, er forsåvidt den her jeg lagde.

Edit: muligheter for å bestille lunter online?
Sist endret av king123; 29. desember 2015 kl. 13:05.
60/40 mix av saltpeter/sukker optimalt. Så 60gr saltpeter, 40gr sukker. Varmes forsiktig i panne til det er flytende.

Har aldrig hatt noe problem med å få fyr på det..
Sist endret av nZaal; 29. desember 2015 kl. 13:17.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det heter forresten Salpeter.
Sitat av nZaal Vis innlegg
60/40 mix av saltpeter/sukker optimalt. Så 60gr saltpeter, 40gr sukker. Varmes forsiktig i panne til det er flytende.

Har aldrig hatt noe problem med å få fyr på det..
Vis hele sitatet...
Får prøve igjen. Hadde ikke vekt akkurat da, så mulig det var for mye sukker. Eller at jeg ikke varmet det godt nok?

Men hva med bakepulver trengs ikke det?

Hehe, takk for rettelsen Dodecha
Skal ikke være noe stress å tenne uansett. Jeg har klart å tenne en 40/60 Salpeter/Sukker mix i pulverform med ligther. Problemet er om du lagrer røykbomben for lenge, slik at den tiltrekker seg vann. Jeg ville anbefalt å tenne på så fort som mulig etter den er laget. Sett den i kjøleskapet/fryseren en halvtime for at den skal stivne, og så tenn på. Da bør du ikke ha noe problem med å tenne på. Ev. bruk lunte, det skal tenne den veldig lett
Så man må antenne den samme dagen som den er laget?

Lagret den ett par dager før nyttårsaften, så kanskje det er derfor det ble så dårlig resultat.

Brukte lunte forresten, men da det ikke funket sto jeg lenge med lighteren før jeg fikk tent den. Noe som var veldig frustrerende.

Noen tips eller en annen oppskrift som jeg kan bruke for at den skal bli like lett å tenne på?
Du kan knuse røykbomben din, løse den opp i vann for så dampe vekk alt vannet på nytt. Fargen skal litt mørk oransje når du har fått vekk alt vannet.
Takker så mye, akkurat det jeg ville høre
Sitat av king123 Vis innlegg
Så man må antenne den samme dagen som den er laget?
Vis hele sitatet...
Nei, men om du ikke skal tenne på den samme dagen bør du wrappe den inn i mange poser og så legge den i fryseren, sånn at den ikke tar til seg masse vann. Det er da den blir vanskelig å tenne.
▼ ... noen uker senere ... ▼
smelt litt av røykbombemixen på nytt, og bruk dette til å antenne den fuktige røykmixen