Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 12227
Hallo kjære pyrofreaks!

Jeg trenger litt hjelp fra dere som har litt peiling på dette med krutt osv.
Da jeg prøver og finne alternative måter å lage ammounisjon på lurte jeg på hvordan man kan lage et alternativ til tennhetter, eller rett å slett lage tennhetter?

Finner nok litt om dette på Amerikanske forum osv, men nå har det seg slik at vareutvalget er litt forskjellig her i Norge iforrhold til i Statene så jeg vil helst ha litt Norsk info om saken.

Mvh Dåren

Må vell kanskje nevne at det er snakk om tennhetter for bruk i patroner og ikke til detonasjon av sprengstoff.
Sist endret av Dåren; 17. juni 2015 kl. 11:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dropp det, å lage tennhetter er en komplisert og nøye prosses hvor resultatet kan være svært varierende.
Uansett så vil man ikke spare stort mye.

Hilsen erfaren hjemmelader.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Tenker du på å lage selve sprengstoffet i tennhetta? Hadde jeg vært deg, og skulle gjort dette ville jeg brukt de brukte boxer tennhettene, tatt ut anbolten og rettet ut bulken med en dor. Så kan du kanskje prøve å løse opp det stoffet som er inni le kruttlappene som er til revolver man får på lekebutikken. så å sette sammen igjen?
du kan lage armstrong mix. https://en.wikipedia.org/wiki/Armstrong%27s_mixture
det ble brukt i fenghetter før. skrap det røde fosforet av siden på en fyrstikk eske å bland det med knust fyrstikk hode(du finner mange videoer på youtube å kasnkje mere nøyaktige mål for hvor mye av hver komponent).

må advare det er svært lett antennelig og smeller jævlig høyt hvist det detoneres ved støt(slår det med en hammer eller lignende). vil ikke anbefale å håndtere mere enn et gram om gangen og vær meget forsiktig hvist du skal putte det inni en patron.

skal du lage ammunisjon til et konvensjonelt våpen eller lages våpenet fra scratch også?
Trådstarter
24 3
Dette skal brukes for ladding av ammo til en Mauser 71/84. Ganske grovt kaliber, så greit å ha ting på stell.

Har sett litt på youtube osv, men er litt usikker på hvor sikkert det er å lade hylser med hjemmelaget tennhette og krutt. Surt å sprenge av seg fingrer eller å miste synet.

Bla. så var det en hollender som lagde tennhetter med sånne smellerter man drar i, men det er vell noe av det samme stoffet du snakker om i kruttlapper til lekepistol?

Poenget er ikke å spare på noe, men rett å slett å få prøvd Mauseren og delvis ''prepping''. Dette er noe jeg godt kunne tenkt meg å hatt i bakhodet bare for å vite at det er mulig å at jeg eventuelt kan gjøre det om jeg vil.

Å lage selve hettene skal gå bra, tror jeg, er mer hvordan man skal lade og hva man skal bruke i tennhettene som er litt usikkert enda. Hvordan skal man håndtere dette på forsvarlig vis? Bortsett fra å være nøye og forsiktig liksom.
vet ikke helt med å lage fenghettene selv de er ganske små og finurlige http://cdn.kickvick.com/wp-content/u...llets-a-05.jpg

regner med at du må kjøpe en lade presse uansett.
https://en.wikipedia.org/wiki/Handloading
Trådstarter
24 3
Må vell gå å lage en annen patent på akkurat det å presse kruttet?

Jeg tenkte å eventuelt lage meg en form hvor jeg kan slå inn egnet metall i så det former seg som tennhetter.

Er det ingen som har laget egen ammo fra bunnen av som vil dele litt erfaringer?
Hvorfor skal du lage tennhetter? Er det noen spesiell grunn? en tennhette koster ca 40 øre på din nærmeste våpenforhandler.

Om du ikke har erfaring med hjemmelading, noe som det virker som du ikke har, anbefaler jeg deg å lese ladeboken. Eventuelt kjøpe ferdigladd!

Lading av ammunisjon er en prosess som kreves masse kunnskap, og om ikke du skyter over 100 skudd i året skal det godt gjørest og tjene på det!

Min anbefaling:Kjøp ammunisjon på butikken, Dropp og lade ammunisjon før du har lest ladeboken. Vertfall ikke lad tennhetter med ukjent krutt, det hørest bare dumt ut.
Trådstarter
24 3
Grunnen er at jeg vil ha en alternativ måte å lage ammo på.
Det er heller ikke så enkelt som bare å spassere inn på en våpenbutikk å kjøpe ammo til en Mauser 71/84. Dette kaliberet lages bare av et fåtall produsenter, om det i det heletatt lages lenger. Det er enklere å finne hylser å lade selv, selv om det også er dyrt og krever litt leting for å finne hylser.

Jeg har null erfaring med hjemmelading, derfor jeg spør her.

Men så er det jo slik at dette er et gammelt våpen, og klarte de å lage ammo til det for 130 år siden burde man klare å gjøre det den dag idag å, med litt grunnleggende info og forsiktighet. Gjelder forsåvidt all ammo, det er en gammel teknikk, og skal egentlig være fult overkommelig for en som setter seg inn i det. Pluss at det er historisk interessant å lære om det generelt.
Finner jeg ut at dette blir vanskelig eller usikkert så dropper jeg det, men jeg vil gjerne ta den beslutningen selv etter å fått hørt litt om dette.

Men ladeboken kanskje kan by på en god del info, skal se om jeg får skaffet den.

Det du nevner er som sakt det enkleste, men det er ikke det jeg spør om.
Ellers så har jeg bekjente som lader ammo selv som jeg kan forrhøre meg med når tiden er inne, men vil ha litt info først og gjerne høre fra folk som kanskje har gjort noe liknende tidligere.
Sist endret av Dåren; 18. juni 2015 kl. 05:18.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Hva slags hylser har du som ikke aksepterer vanlige boxer- eller "vanlige" berdanhetter? Jeg vet det ikke er svaret du er ute etter, men om målet er å prøveskyte et gammelt gevær er det å lage egne hetter helt feil ende å begynne i.

Ladeboken gir deg ellers veldig lite informasjon om lading av svartkruttpatroner (ikke skyt røyksvakt krutt i en 71/84), men kan likevel være nyttig for å lære om pressing av hylser, støping av kuler etc. Siden du uansett ikke har behov for oppdaterte ladetabeller kommer du fint unna med en gammel utgave - du kan lese den gratis her: http://www.nb.no/nbsok/nb/6132429550...6135fbf6098511. For en innføring i lading av svartkruttpatroner kan jeg anbefale for eksempel http://www.svartkrutt.net/artikler/vis.php?id=44.
Morsom idé, men jeg ville heller kjøpt tennhetter. For som du sikkert vet, så må du jo feste tennhetten i krona bak på hylsa. dette gjøres vanligvis med en ladepresse. det vi jo da si at du presser tennhetten fast. og med et hjemmelaget brennstoff så vet du ikke hvordan det vil reagere under press. heller ikke om hvordan det vil reagere når du trekker av.

Si du støper selve hetta, og den blir for tynn, eller at tennnåla slår litt forlangt? da har du ingen våpen lenger og må mest da sannsynlig på legevakten en tur!
nei, kjøp deg lade bok, diesett, ladepresse og tennhetter også prøver du deg heller fram med å støpe dine egene kuler.

og du skriver at du vil ha et våpen som du muligens kan bruke til "prepping" dra til din nærmeste pistolbane, ta deg sikkerhetkurs i dynamisk skyting. karantene tid på 2 år som du samler opp 20 stagepoints på også kjøper du deg en ar15. enten i 223, eller 308. eventuelt 300blk(blackout)

sorry, skrivd mens jeg sitter på dass på jobb..
Trådstarter
24 3
Hylsene tar vanlige tennhetter, den store typen. Trodde det skulle være unødvendig å nevne, men jeg har ikke våpen kort, så får ikke handlet noen tennhetter.

Alt det du ramser opp der kan vell løses med å prøve seg frem? Først med å bare prøve tennhettene, for så å prøve med litt krutt og så øke megnden etter man har prøvd seg frem.
Test skyting blir jo heller ikke gjort med å holde geværet. Blir nok satt opp en prøvebenk osv. Har null planer om å ødelegge verken gevær eller meg selv, så om ting blir risikabelt eller usikkert legger jeg det på hylla.

Diesett, hylser og kulestøpesett får jeg i slutten av måneden. Mangler bare tennhetter å krutt, å det tenkte jeg å prøve å lage selv.

Er veldig opptatt for tiden så får ikke brukt nå mye tid på jegerkørs eller noen skyte klubb.
Det er også veldig lenge mellom hver jegerprøve, og ikke er det noen pistolklubb her, så det utgår for tilfellet. I fremtiden skal jeg ta det, men ikke nå.

Vil prøve meg frem med Mauseren og se hvordan det går. Jeg er ikke så opptatt av våpen at jeg orker å legge så mye tid i ''pappirarbeidet'' som staten krever. Jeg bor på vidda og vil bare skyte litt i ny og ne, ikke mer enn det.
Når jeg tenker å utvide våpengarderoben tenkte jeg å ta jegerprøven.
Det er vell forsåvidt noen ekstra regler uansett med gamle våpen og svartkrutt, om jeg har forstått det rett?

Jeg er heller ikke så opptatt av å ha noe værsting våpen som en AR15 i heimen.
Og når jeg tenker på prepping så er det rett å slett for en måte å skaffe seg nå mat skulle det skje noe, så er en AR15 litt for røff for min smak å er også utenom mitt bruksområde. Er forsåvidt gamle våpen som er interessant å.

Men det er vell en mulighet å bare lade noen skudd hos en venn med våpenkort/jegerprøven, også skyte med dem til man får ordnet med tilatelse selv.

Men det er jo fortsatt greit med et svar på dette da.

Etter å ha lest litt om dette har jeg kommet frem til å prøve Armstrongs mix.
I første omgang blir det uten svartkrutt og kule, så ren testing av tennhetter med littegranne Armstrongs mix i. Jeg utsetter planene om å prøve med svartkrutt og kule. Får se åssen det blir med bare mixen og åssen rifla tar det i første omgang iaf.
Tror dere har rett i å bare skaffe noen skikkelige tennhetter istedenfor. Hadde vært kjipern om det blir noe likt dette bare med svartkrutt å kule. Video: https://www.youtube.com/watch?v=nN1lCofdW0c
Det er ikke verdt det.


Får heller vurdere å ta det til neste nivå om det skulle skje noe som krever at man må lage egne.

Men synes fortsatt at det kunne vært kjekt med noe info rundt dette. Er fortsatt interessert i hvordan man eventuelt kan gjøre det og om noen har gjort det. Så om noen har info eller kunnskaper om det så gjerne kom med det.
Sist endret av Dåren; 19. juni 2015 kl. 08:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Hvis du lader med svartkrutt så er det jo nok at du får antent kruttet. Så da stiller det jo ikke like store krav til at tennhetta tenner alt kruttet på en gang. Selv om det sikkert er en fordel med svartkruttet og.

Men ville gjort som jeg sa. Rett ut den gammle tennhetta. Bytt ut tennsatsen med noe som er slagsensitivt og er greit å få tak i (revolver kruttlapp). Så begynner du bare med litt krutt, men ikke skyt kule med kun tennhette uten krutt, eller veldig lite krutt for da setter du bare fast kula i løpet. Og den kan sitte ganske godt. Lad heller litt passelig, 1/3 av patronen full ihverfall. Da får du i det minste ut kula. Bruk en kronograf som målet utgangshastighet og juster opp kruttet til du har riktig utganghastighet.

Vil legge til at det er ikke så mye du kan gjøre feil med å tukle med tennhetta. Du klarer ikke å sprenge noe som helst i fille på det volumet av sprengstoff du får inni den hetta. Men det er klart, hvis du skulle vært så uheldig at tennhetta sprekker nåla slår, så vil du få en liten utblåsning ut geværet, men ingenting har no grunn til å gå i filler med mindre du har overladd kraftig med altfor mmye krutt. Men da hadde det gått i filler uavhengig om hetta hadde holdt eller ikke.
Sist endret av griped; 19. juni 2015 kl. 09:18.
Trådstarter
24 3
Sitat av griped Vis innlegg
Hvis du lader med svartkrutt så er det jo nok at du får antent kruttet. Så da stiller det jo ikke like store krav til at tennhetta tenner alt kruttet på en gang. Selv om det sikkert er en fordel med svartkruttet og.

Men ville gjort som jeg sa. Rett ut den gammle tennhetta. Bytt ut tennsatsen med noe som er slagsensitivt og er greit å få tak i (revolver kruttlapp). Så begynner du bare med litt krutt, men ikke skyt kule med kun tennhette uten krutt, eller veldig lite krutt for da setter du bare fast kula i løpet. Og den kan sitte ganske godt. Lad heller litt passelig, 1/3 av patronen full ihverfall. Da får du i det minste ut kula. Bruk en kronograf som målet utgangshastighet og juster opp kruttet til du har riktig utganghastighet.

Vil legge til at det er ikke så mye du kan gjøre feil med å tukle med tennhetta. Du klarer ikke å sprenge noe som helst i fille på det volumet av sprengstoff du får inni den hetta. Men det er klart, hvis du skulle vært så uheldig at tennhetta sprekker nåla slår, så vil du få en liten utblåsning ut geværet, men ingenting har no grunn til å gå i filler med mindre du har overladd kraftig med altfor mmye krutt. Men da hadde det gått i filler uavhengig om hetta hadde holdt eller ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg dropper helt å starte med kule ja. Om det blir så jeg lader med kule så blir det etter mye prøveskyting med bare hette og etter hvert med krutt for så å kjøre hette, krutt å kule.
At tennhetta skal gå av blir ikke noe problem før det eventuelt kommer krutt inn i bildet. Derfor tenkte jeg at det er lurt å ta alt steg for steg og prøve seg frem. Er jo rimelig farlig om tennhetta skulle tenne i det man klemmer på plass kula eller noe sånt.

Må få bestilt varer til å lage kruttet først også.

Jeg skal vurdere litt når jeg får henta ut geværet. Så får vi se.

Jeg skal se om jeg får lagt opp litt bilder osv når jeg kommer igang.
Takker for tipsene så langt, mye bedre respons enn jeg hadde forventet egentlig.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Men ha i bakhodet at kruttet ikke brenner like aggressivt når du ikke har kule i. Ta vanlig røyksvakt krutt som et eksempel. Hvis du ta ut kulen av en kommersiell patron, og skyter denne, så vil tennhetten bare skyte ut kruttet uten at kruttet antenner. Nå trur jeg ikke svartkrutt er like sensitiv ovenfor dette men du får nok noe av samme effekten.
Sist endret av griped; 19. juni 2015 kl. 17:16.
Trådstarter
24 3
Det er vell bare å bruke voks istedenfor kule?
Reinert med beine !
griped's Avatar
Nei, du får ikke samme trykket av voksen. Er mye trykk som skal til å skyve kula ut av hylsa og entre riflingene, og under dette trykket har tennhetta fått antent alt kruttet i patronen slik at alt kruttet avgir gass på likt.

Hvis du bruker i vokskule så vil du ikke få dette høye trykket (og temperatur) inn i hylsa før vokskula er på vei ut løpet, som igjen medfører at ikke alt kruttet antenner samtidig.