Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1156
Jeg sitter her og skriver om menneskerettighetserklæringen, og leste at ingen må tvinges til å tilhøre en organisasjon. Det fikk meg til å lure på om det er lov å melde inn andre inn i organisasjoner uten deres samtykke?

Jeg tenker på det at man blir automatisk meldt inn i Elevorganisasjonen når man begynner på VGS (eller var det ungdomsskole?), uten noen forespørsel om man vil det.

Jeg sier ikke med dette at jeg ikke vil være medlem der, men om de har lov til å gjøre det.

Jeg vet at det er mulig å melde seg ut (tror jeg iallefall), men dette er mer en prinsippsak, og jeg vil ha noe å krangle med elevrådsfolkene om
det er det samme som at man blir meldt inn i statkirken idet man blir født.
P4un's Avatar
Trådstarter
Sitat av hakkon
det er det samme som at man blir meldt inn i statkirken idet man blir født.
Vis hele sitatet...
Sikker på det? Jeg har alltid trodd at man blir meldt inn i statskirken når man blir døpt. Men det blir ikke det samme igrunn, siden kirken er en del av staten, og ikke en organisasjon i den forstanden jeg er ute etter.
nja, kanskje, er ikke sikker på det. men trodde allesom ikke er registret i en annen religion blir registrert. men det kan jo kanskje sammenlignes, ingen av delene koster noe, men de sier saker på dine vegne, kanskje ikke statkirken så mye, men litt...
P4un's Avatar
Trådstarter
Sitat av hakkon
nja, kanskje, er ikke sikker på det. men trodde allesom ikke er registret i en annen religion blir registrert. men det kan jo kanskje sammenlignes, ingen av delene koster noe, men de sier saker på dine vegne, kanskje ikke statkirken så mye, men litt...
Vis hele sitatet...
Statskirken koster jo noe da, man har kirkeskatt. Og EO får penger for hvert medlem de har. Ikke mye, men det er litt. Ikke at å være medlem av EO koster meg personlig noe, men som sagt så er dette en prinsippsak.
Når du blir døpt er det ikke degselv som tar avgjørelsen, men foreldrene dine som gjør det.

Så lenge man kan melde seg ut tror jeg det er lovlig.
P4un's Avatar
Trådstarter
Sitat av devotio
Når du blir døpt er det ikke degselv som tar avgjørelsen, men foreldrene dine som gjør det.

Så lenge man kan melde seg ut tror jeg det er lovlig.
Vis hele sitatet...
Jeg vet det, men det forutsetter at man ikke blir automatisk innmeldt når man blir født. Men hva om man ikke vet at man er meldt inn da? Jeg tror jeg kan si sikkert at det er noen som ikke har anelse om hva EO er engang, iallefall ikke når man blir meldt inn.
Sitat av P4un
Jeg vet det, men det forutsetter at man ikke blir automatisk innmeldt når man blir født. Men hva om man ikke vet at man er meldt inn da? ....
Vis hele sitatet...
man blir automatisk innmeldt om foreldrene ikke sier i fra om at det skal være noe annet.
Sitat av meitemark
man blir automatisk innmeldt om foreldrene ikke sier i fra om at det skal være noe annet.
Vis hele sitatet...
Det stemmer det. Helt ufattelig ubegripelig at det er slik. Trodde liksom man hadde religionsfrihet her i norge, men tydeligvis ikke.

Det at kirken automatisk melder inn folk som blir født viser bare hvor ufattelig korrupt kirken er.
Sitat av P4un
Jeg vet det, men det forutsetter at man ikke blir automatisk innmeldt når man blir født. Men hva om man ikke vet at man er meldt inn da? Jeg tror jeg kan si sikkert at det er noen som ikke har anelse om hva EO er engang, iallefall ikke når man blir meldt inn.
Vis hele sitatet...
Skolen har demokratisk valgt å være med i EO, derfor blir du også det. Vi hadde vertfall avstemning på skolen om vi skulle være med eller ikke.
P4un's Avatar
Trådstarter
Sitat av Carl Ottho
Skolen har demokratisk valgt å være med i EO, derfor blir du også det. Vi hadde vertfall avstemning på skolen om vi skulle være med eller ikke.
Vis hele sitatet...
Et slikt valg har ikke jeg vært med på, men det har sikkert vært et slikt på skolen vår.

Men poenget mitt her var om det var lovlig å melde noen inn i en organisasjon om man ikke selv (eller foresatte) har godtatt at det skjer? EO var bare et eksempel.
Menneskerettighetsærklæringen er jo underskrevet av Norske myndigheter, og er innlemmet i grunnlovens §110c, og "Lov om styrkning av menneskerettigheterenes stilling i norsk rett" av 21. Mai 1999.

Men, hvordan er denne paragrafen utformet i menneskerettighetene? Og, hva sier lovforarbeidene? Før du kan trekke en konklusjon/tolke loven helt 100% nøyaktig må du se nøye på dette. Kan bli interessant å se hva du finner ut
vi har også valg på begynnelsen av skoleåret om vi skal være med eller nei
P4un's Avatar
Trådstarter
Sitat av Øby
Menneskerettighetsærklæringen er jo underskrevet av Norske myndigheter, og er innlemmet i grunnlovens §110c, og "Lov om styrkning av menneskerettigheterenes stilling i norsk rett" av 21. Mai 1999.

Men, hvordan er denne paragrafen utformet i menneskerettighetene? Og, hva sier lovforarbeidene? Før du kan trekke en konklusjon/tolke loven helt 100% nøyaktig må du se nøye på dette. Kan bli interessant å se hva du finner ut
Vis hele sitatet...
Jeg sa ikke at jeg gikk ut fra menneskerettighetene, men at det fikk meg til å tenke på det jeg lurer på. Unnskyld om det var uklart.

Om tolkningen, så ser jeg ikke at det er tvang om man kan melde seg ut