Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2690
Ser ut som lille Norge kanskje kan ta ett skritt i riktig rettning: http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/02/04/422401.html

Må si at jeg ble rimelig sjokkert da jeg leste dette:
Nylig ble en lærer i Oslo-skolen dømt til betinget fengsel med ei prøvetid på to år, fordi han hadde smuglet ett gram hasj til Norge. Læreren ble stoppet på Gardermoen 11. august, og tilsto umiddelbart. Hasjen var til eget bruk.
Vis hele sitatet...
Er så ening i Stabell som sier at dette er sløsing av ressuser. Å gi noen ei prøvetid på 2 år p.g.a en hasjklump på 1 gram er bare for jævlig.
Sist endret av m0b; 4. februar 2005 kl. 13:13. Grunn: Tok meg friheten til å legge til en quotebox. -m0b
Wow, jeg ble faktisk imponert. Forfriskende å se at de tar til vettet. Det må da være bedre ting å bruke tid, penger og ressurser på.
jeg fnyser når jeg leser noe sånt..
her holder vi på og setter opp sprøyterom for narkomane som får gjøre som de stort sett vil, så blir en stakkars lærer stoppet med ett gram. jeg skammer meg over rettsystemet!
Sprøyterommene er etter min mening et feil signal fra staten.

Hei du? Narkotika er ulovlig. Det vet du vel? Men her skal du se. Her er et rom du kan ruse deg på narkotika i, helt gratis! Er ikke det flott? Vennlig hilsen Staten, men husk nå på at narkotika er ulovlig og ikke bra for deg. Sånn. Nå kan du gå å ruse deg.
Vis hele sitatet...
Når det er sagt, synes jeg det er riktig å gi den læreren straff. Han vet inderlig godt at det ikke er lovlig det han gjorde og at han tok en viss risiko ved å føre stoffet inn i Norge. Så ja, reaksjonen var nødvendig. Iallefall når du tenker på at tidligere har man kunnet slippe billigere unna ved å starte en slåsskamp i narkorus på byen, enn hvis man glemmer å blinke når man kjører bil.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
haha..
dette er for dumt!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av FlyingVeeVee
Når det er sagt, synes jeg det er riktig å gi den læreren straff. Han vet inderlig godt at det ikke er lovlig det han gjorde og at han tok en viss risiko ved å føre stoffet inn i Norge. Så ja, reaksjonen var nødvendig.
Vis hele sitatet...
Eh, nei det var ikke nødvendig.. det var snakk om et stakkars gram..

Bra at staten begynner å åpne øynene litt!
1 gram eller 50 gram, saken er om at han faktisk hadde hash på seg når han gikk inn i norge. altså smugling av hash...

hvor mye det er har egentlig ikkenoe med saken og gjøre.
såklart burde jo læreren ikke få SÅ strengt straff for et stakkarsli gram, men så er han en lærer. et forbilde for ungdommen daglig OG annsatt av STATEN.
jøss, det blir vel tomt for lærere på den gamle skolen min da
er det ikke litt latterlig å bruke mye penger på å gi en liten bot?
Å få ting på "rullebladet" er vel en av de sterkteste virkemidlene politiet har i dag. I næringslivet er som kjent plettfri eller tilnærmet pletttfri vandel et klart fortrinn i søkeprosessen. Da vil jeg mene at om man er rus(miss)bruker er dette et av den viktigste temaene næringslivet ønsker å få oversikt over. Jeg vet ikke om jeg er så happy for dette.

Dette vil bety at de som får forenklet narkoforelegg i framtida vil stå tilbake med en plettfri vandel
Vis hele sitatet...
Sitat av Chubby
Å få ting på "rullebladet" er vel en av de sterkteste virkemidlene politiet har i dag. I næringslivet er som kjent plettfri eller tilnærmet pletttfri vandel et klart fortrinn i søkeprosessen. Da vil jeg mene at om man er rus(miss)bruker er dette et av den viktigste temaene næringslivet ønsker å få oversikt over. Jeg vet ikke om jeg er så happy for dette.
Vis hele sitatet...

De fleste Europeiske land (Tyskland, Belgia, Portugal osv) har en "litt narko - liten bot" lov, og det ser ut til å fungere fint. Hvorfor skal en person som blir tatt av purken for å røyke hasj/være i besittelse av hasj når han er ung få ødelagt arbeidslivet sitt p.g.a at det er på rullebladet?!
Tror ikke heroin-junkiene på plata søker på så mange jobber uansett, å skulle de gjøre det så får de en bedre sjanse til å kanskje få seg jobb når rullebladet ikke er pakka full med "Besittelse av narkotika"...

Dette forslaget er iallefall et skritt i riktig retning. Alt er bedre enn den linjen som føres nå.
Sitat av FlyingVeeVee
Sprøyterommene er etter min mening et feil signal fra staten.



Når det er sagt, synes jeg det er riktig å gi den læreren straff. Han vet inderlig godt at det ikke er lovlig det han gjorde og at han tok en viss risiko ved å føre stoffet inn i Norge. Så ja, reaksjonen var nødvendig. Iallefall når du tenker på at tidligere har man kunnet slippe billigere unna ved å starte en slåsskamp i narkorus på byen, enn hvis man glemmer å blinke når man kjører bil.
Vis hele sitatet...
Dette har ikke noe med å sende motstridende signaler å gjøre, det dreier seg rett og slett om å kunne innse at det er mange tunge narkotikamisbrukere, spesielt i Oslo, som lider av smittesykdommer på grunn av gjenbruk av sprøytespisser og generelt dårlig hygiene i miljøene de setter sprøytene i.

Dette er et problem man lenge har lukket øynene for, siden problemet i bunn og grunn skyldes en ulovlig aktivitet som de narkomane "velger" å gjøre. Man har nå endelig forstått at det er umenneskelig å la de narkomane som enda ikke har fått rehabilitering seile sin egen sjø, med de katastrofale konsekvensene det har for denne allerede svært belastede gruppen. Det er i mine øyne et STORT skritt fremover.

Man er nødt til å skille mellom ulike grupper av brukere, de som allerede er svært avhengige, og trenger profesjonell hjelp for å slutte, og de som eksperimenterer, eller bruker stoffene i mer moderate mengder. Man tilbyr selvfølgelig ikke lignende fasiliteter til den sistnevnte gruppen.
Sitat av FlyingVeeVee

Når det er sagt, synes jeg det er riktig å gi den læreren straff. Han vet inderlig godt at det ikke er lovlig det han gjorde og at han tok en viss risiko ved å føre stoffet inn i Norge. Så ja, reaksjonen var nødvendig. Iallefall når du tenker på at tidligere har man kunnet slippe billigere unna ved å starte en slåsskamp i narkorus på byen, enn hvis man glemmer å blinke når man kjører bil.
Vis hele sitatet...

Vi snakker her om lette narkotikum som hasj og mariuhana. Ikke snakk om at man skal kunne slippe unna med større kvanta heller. Og fortell meg hvor ofte du har opplevd en cannabis påvirket startet slåsskamp? Nei, tror nok at gode gamle kong sprit tar kaken der. Ser på meg selv, jeg blir aldri agressiv av cannabis, men av alkohol er det noe helt annet. hva som angår andre narkotikum som piller og amfetamin er en annen sak.
Føler meg ganske sikker på at jeg kunne voldtatt halve familien min for mindre straff..
Sitat av K0preit4n
Føler meg ganske sikker på at jeg kunne voldtatt halve familien min for mindre straff..
Vis hele sitatet...
*ADVARSEL: SARKASME*

Skulle bare mangle det er jo narkotika
Hasj er hasj, selv om det er 1 gram eller 300 gram.
Hadde vært dumt om det hadde stått at det er lov å importere hasj, så lenge det er under 5 gram.
Hadde ikke vært dumt i det hele tatt Ingen her snakker uansett om at det skal bli lov, men gradene av avstraffelse den norske staten utøver er på tryne. Det er det nok av eksempler for...
Sitat av Yaman
Hasj er hasj, selv om det er 1 gram eller 300 gram.
Hadde vært dumt om det hadde stått at det er lov å importere hasj, så lenge det er under 5 gram.
Vis hele sitatet...
Det sier seg selv at det er to vidt forskjellige ting å ta med seg 1 eller 300gram. Blir jo det samme som å si at å kjøre bil med 0,4 i promille er det samme som å kjøre med 3 i promille. 1 gram er for eget bruk, 300 er for salg. Jeg er for legalisering og hadde det vært lovlig hadde det vært kvoter på hasj akkurat som alt annet.
Sist endret av Sinister; 10. februar 2005 kl. 19:52.
Hmm. Akkurat de samme bestemmelsene er for alkohol. så hvorfor er forksjell på en helflaske og en trailer full.. Men som du sier, bare snudd. Alkohol er alkohol
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Disposable
De fleste Europeiske land (Tyskland, Belgia, Portugal osv) har en "litt narko - liten bot" lov, og det ser ut til å fungere fint. Hvorfor skal en person som blir tatt av purken for å røyke hasj/være i besittelse av hasj når han er ung få ødelagt arbeidslivet sitt p.g.a at det er på rullebladet?!
Tror ikke heroin-junkiene på plata søker på så mange jobber uansett, å skulle de gjøre det så får de en bedre sjanse til å kanskje få seg jobb når rullebladet ikke er pakka full med "Besittelse av narkotika"...

Dette forslaget er iallefall et skritt i riktig retning. Alt er bedre enn den linjen som føres nå.
Vis hele sitatet...
Helt enig i den der. har hørt at i en bydel i London har de avkriminalisert hasj og pot, der gikk kriminaliteten ned med 40%....men men, det er vel noe vi kan drømme om i norges land, regjeringen i norge er alt for naive til å gjøre noe sånt. hvis vi hadde legalisert og solgt hasj/marijuana på barer ville <u>kanskje</u> krminialiteten gått ned med 20% på grunn av folk hadde vært mye roligere på utesteder der det foregår vold og 20% til ville ha gått ned pga ingen ville blitt straffet pga hasj marijuana! jeg har respekt for folk som har nøytrale og sakelige meninger om dette. men ikke for antigrupper som sier at cannabis er farlig fordi den norske stat har valgt å kalle det ting som "narkotika", "ett ulovelig stoff", o.l. For ikke å glemme alle resursene som polititi bruker til å lage forelegg, unødvendig politibrutalitet og misrespekt.

hilsen oppgitt

http://www.normal.no

Usakelig:
Fuck this place, fuck this world! Fuck everything that you stand for! Dont belong, dont excist! And dont you ever fucking judge me!!
(Slipknot)

Sitat av FlyingVeeVee
Sprøyterommene er etter min mening et feil signal fra staten.



Når det er sagt, synes jeg det er riktig å gi den læreren straff. Han vet inderlig godt at det ikke er lovlig det han gjorde og at han tok en viss risiko ved å føre stoffet inn i Norge. Så ja, reaksjonen var nødvendig. Iallefall når du tenker på at tidligere har man kunnet slippe billigere unna ved å starte en slåsskamp i narkorus på byen, enn hvis man glemmer å blinke når man kjører bil.
Vis hele sitatet...
Du har misforstått fullstendig, det er i allefall enkelt å se at du ikke har skrevet av livserfaring men fått ideer av media antigrupper o.l. Det var vel hasj det var snakk om i utbgangspunktet, var det ikke? så hvorfor blande inn slåssing i narkorus i utgangspunktet? jeg har aldri i sett eller hørt om noen som har angrepet en annen person i hasjrus. kokainrus o.l. kan dog hende men de stoffene hører vel egentlig like lite hjemme i denne diskusjonen som "Iallefall når du tenker på at tidligere har man kunnet slippe billigere unna ved å starte en slåsskamp i narkorus på byen, enn hvis man glemmer å blinke når man kjører bil." usakelig og naivt å sende slike poster.

gå ut å få litt livserfaring i stedet for å lese meningsløse påståelige artikler på internett.

angående sprøyterummene, det er det ikke åpent for røyke cannabis som er forståelig fordi sprøyterommene ikke er en festplass, men et oppholdsted/hjelpested for tungt slitne narkomane som kanskje trenger hjelp og omsorg. dette kan være posetivit fordi de kan umiddelbar hjelp vedr overdose og de kan få rent brukerutstyr som hindrer infeksjoner.
Sist endret av illusion; 24. mars 2005 kl. 07:48.
hehe...var full i natt, egentlig gidder jeg jo ikke å poste på forum i det hele tatt
Å røyke seg ei bønne er normalt ikke straffbart men en forseelse, som å kjøre bil uten sikkerhetsbelte eller kjøre noen km/t over fartsgrensa. Det samme skal gjelde besittelse av små mengder stoff. Så langt om røken.
Litt om tyngre stoffer.
Straff skal i utgangspunktet virke preventivt og forebygge kriminalitet, da går det ikke an å ta fra tunge misbrukere noe de er faen så nødt å ha for å overleve. Og hvordan straffer man mennesker som ikke eier sitt eget liv engang?
Hvis en junkie vet at han/hun ikke løper noen risiko for å miste penger eller dop er det pusheren som sitter igjen med et problem.
Fanebæreren for pilletrillerene, Kjell Magne sa en gang; " Itje mobb kammeraten min ", nå fant man vel aldri ut hvem denne "kammeraten" var, men så hyklerisk KM er kan han godt hatt adresse: plata. Uten at KM orket å løfte en finger for å stoppe den statlige mobbingen av synlig svake borgere.
La de som ønsker det kunne benytte seg av rene lokaler, rent utstyr og ha muligheten til kontakt med kyndig medesinsk personell.
Synliggjør problemet så barn og unge tidlig kan ta et standpunkt om at slik vil ikke jeg ha det.
Tilbake til røyken, la aldri staten ta seg av import og distribusjon, det resulterer bare i spinndyrt bøff.
God påske brukere, misbrukere, pårørende og alle andre.
PS! KM du får nok et fett egg på lørdag.
Helt enig i den der. har hørt at i en bydel i London har de avkriminalisert hasj og pot, der gikk kriminaliteten ned med 40%....
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig går kriminaliteten ned om man legaliserer hasj. Om 40% av kriminaliteten i London var smugling osv av hasj, og man legaliserer vil jo ikke smugling av hasj være ulovlig lengre. Da vil jo de 40% av kriminaliteten bli borte...
Hvis vi ser på kriminalstatistikken i Norge, ser vi faktisk at 41,6% av alle som ble dømt for en forbrytelse i 2003(hvis vi ser bort fra trafikkkriminalitet) ble dømt etter forskjellige narkotikaparagrafer.

96% av disse var forenklet forelegg og forelegg, d.v.s at 40% av straffereaksjonene i Norge gjaldt bruk av eller oppbevaring av mindre mengder narkotika.

Grunnen til at vi ser bort fra trafikkkriminalitet, er fordi av 257000 straffer, gjaldt 200000 trafikk...

Så da er det jo egentlig helt logisk at kriminalstatistikken synker med 40% hvis ting blir legalisert eller avkriminalisert. Men faktisk burde den jo synke med mer siden en stor del av vinningskriminaliteten gjelder narkomane.

kilder for statistikken er www.ssb.no
Sitat av Yaman
Hasj er hasj, selv om det er 1 gram eller 300 gram.
Hadde vært dumt om det hadde stått at det er lov å importere hasj, så lenge det er under 5 gram.
Vis hele sitatet...
Like dumt som at det er lov å importere øl så lenge det er under x liter?
Hasj er ikke hasj selv om det er 1 gram eller 300 gram. Hvis jeg blir stoppet ved grensen med 5 gram på meg så er det veldig lite sannsynlig at jeg kommer til å selge den til ungene dine for profitt. Blir jeg stoppet med 300 gram så kan det hende jeg har tatt min ene tur til utlandet for å kjøpe hasjen jeg skal røyke det neste året,men mest sannsynligvis så skal jeg selge den til ungene dine.
Du er min venn
niigu's Avatar
Jammen, ædde ikke sånn atte han får femti år om han har me sæ 25gram hasj da????!!!!?!

Skjerpings. Dette er snakk om smugling av et ulovlig rusmiddel.