Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4724
For å illustrere forskjellen i praksis, fra min synsvinkel:

Du og jeg reiser på ferie til en sydhavsøy. Midt under flyturen får flyet problemer og må nødlande midt i stillehavet. Vi klarer å svømme i land til nærmeste øy, bare for å oppdage at den er totalt ubebodd av mennesker. Øyen forøvrig er et paradis, det er fisk i vannet, bær i skogen og drikkevann på toppen av fjellet. Dagene går med til å sanke bær, fange fisk med spyd i vannkanten, hente vann, og bygge tak over hodet. Vi fanger fisk med noen enkle spyd og plukker bær i skogen. For å overleve jobber alle 14-16 timer hver dag, og når du kommer hjem om kvelden er du så utslitt at du sovner med en gang.

Dagene går med til å overleve. Hver dag er alle nødt til å gå opp på toppen av fjellet for å hente vann. Det tar deg 2 timer hver vei for å hente vann for én dag. Men en dag du trasker oppover stien får du en lys ide. Du ser for det at hvis du tvinner hundrevis av de hule bambus trærene sammen vil du kunne lage en vannledning fra fjellet og ned til landsbyen. Du blir entusiastisk over ideén som kan spare deg for 4 timer daglig. Det eneste som hindrer deg er at du allerede jobber 14-16 timer hver dag. Hvordan skal du få tid til å bygge en vannledning ved siden av alt det arbeidet som trengs for å overleve? Du bestemmer deg likevel for å investere ytterligere 4 timer i en liten periode mens du bygger røret.

Hver dag etter de andre går og legger seg så drar du ut igjen og jobber på prosjektet ditt. Etter uker med steinhard jobbing går du til landsbybeboerne og annonserer verket ditt. "I de siste ukene har jeg bygget en vannledning fra fjellet og ned til landsbyen. I bytte mot alt det vannet dere ønsker er alt jeg krever 5 minutter ekstra bær sanking og fisking fra hver av dere.." Landsbybeboerne blir henrykte. De har nå flere timer ledig hver dag. Livet er bedre på paradisøyen.

Ettersom landsbybeboerne plutselig har flere timer til overs går det plutselig opp for de hvilken paradisøy de lever på. Endelig kan du tilbringe litt kvalitetstid med familien din, og begynner å spille trommer igjen - din yndlingshobby. Kultur begynner å blomstre. Dette er starten på sivilisasjon.

Du får etter hvert alt det du trenger for å overleve. Du får mye ekstra ressurser og starter derfor en liten butikk for folk kan bytte varene sine i det de trenger. Du blir faktisk så suksessfull at du bestemmer deg for å bli en motivasjonstaler, hvor du forteller om din historie fra filler til silke.

Jeg er din beste venn, og jeg blir svært motivert av historiene du forteller. En dag jeg fisker med spyd ser jeg en trestokk drive forbi. Jeg bestemmer meg for å hule den ut, tvinne et garn og fiske lenger ute hvor det er dypere vann og større fisk. Jeg innser at prosjektet har stor risiko og krever mye arbeid. Jeg ser likevel hvordan det gikk med deg og gjennomfører derfor ideén. Jeg starter etterhvert en fiskerestaurant på land. Fiskerestauranten blir en suksess, hver fredag er det spis-så-mye-du-vil. Restauranten blir en møteplass for alle i landsbyen, fylt med musikk, sang og dans. Landsbybeboerne lever nå et godt liv på øyen, de har 8 timer fritid hver dag ettersom de får den fisken de trenger fra Ola og det vannet de trenger fra deg.

Du og meg kan nå slappe av. Vi ansetter noen til å drive restauranten og vannledningen, mens vi selv dyrker våre interesser. Hver dag ligger du i en divan bak landsbyen og trommer, men jeg maler veggmalerier på landsbyen.

Men etter en stund begynner landsbybeboerne å glemme at vi har spart dem for flere timer hver dag. De ser at du og Ola sitter og slapper av bak landsbyen mens de må slite i timevis hver dag, dag ut og dag inn for å overleve. Dette kan ikke fortsette, tenker de, dette er urettferdig! Det kan ikke være rett at noen sitter på toppen og skummer fløten og tjener på oss, mens vi sliter og jobber. Landsbybeboerne setter seg sammen en sen kveld for å finne ut hva de skal gjøre. De kommer til at det eneste rette må være å danne en regjering som skal fordele godene mellom befolkningen. Som den demokratiske tankegangen de kommer fra, har de en avstemning. Forslaget blir godkjent - 98 mot 2.

Regjeringen blir opprettet. Det blir bygd et rådhus hvor byråkratiet skal holde til. Man ansetter noen til å feie jordgulvet og pusse trestolene i det nye huset. For å finansiere dette pålegger regjeringen skatter og avgifter. Landsbybeboerne blir litt gremme igjen med tanken av å betale skatt. Men de får tross alt mye mer tilbake enn de betaler ut - så de er fornøyd. Regjeringens første vedtak blir å nasjonalisere vannindustrien og fiskeriindustrien. Du og meg må tilbake i jobb, vi får det vi trenger, men må jobbe like mye som alle andre. Yt etter evne, få etter behov.

Tiden går i landsbyen. Lillesøsteren din, som nå er blitt 16 år, er en svært intelligent jente. En dag hun trasker rundt i skogen får hun en lys idé. Hun tenker at hun kan bruke grenene på papaya treet til en spenstig bue som vil gjøre jakten mer effektiv. Hun blir satt i fyr og flamme av denne gode ideen som kan hjelpe seg selv å starte en kjøtt restaurant som landsbyen sårt lengter etter. Så tenker hun på hvordan det gikk med deg. Hun vet at for at hun skal utvikle denne ideen må hun jobbe ekstra over lang tid, at det er risiko involvert og det krever mye planlegging. Hun vet også at hvis hun gjør det vil regjeringen nasjonalisere likevel bedriften hennes og fordele den til de i landsbyen som aldri gidder å gjøre noe.

Hun bestemmer seg derfor for å ikke gjøre det.

Dette er slutten på oppfinnsomhet, initiativ og fremgang.


Edit: Vil derfor påstå at sosialisme er kommunisme med lebestift på. Ettersom sosialisme har tilnærmet lik effekt, men i begrenset grad.
Sist endret av Santiago; 9. april 2005 kl. 00:18.
Rent bortsett fra at du avviser all kreativ tenking og "ekstra" arbeid som bunner ut i et ønske om å gjøre noe godt for andre. Jenta di gir faen fordi det ikke gavner henne personlig å gjøre en ekstra innsats.
Verden er heldigvis ikke bare egoisme og narssisisme. Det finnes faktisk folk som virkelig ønsker å gjøre noe for andre.
Sitat av Hallgeir
Rent bortsett fra at du avviser all kreativ tenking og "ekstra" arbeid som bunner ut i et ønske om å gjøre noe godt for andre. Jenta di gir faen fordi det ikke gavner henne personlig å gjøre en ekstra innsats.
Verden er heldigvis ikke bare egoisme og narssisisme. Det finnes faktisk folk som virkelig ønsker å gjøre noe for andre.
Vis hele sitatet...
Egoisme er nøkkelen til initiativ. Mennesket er i bunn egoistisk. Det å handle egoistisk er en dyd som gagner samfunnet.

Etter min definisjon av egoisme er det alt du gjør som gagner deg. Har du et mål om å få slutt på fattigdom i verden og starter en organisasjon som bekjemper dette gjør du det ut fra din egen selv tilfredstillelse og andre behov du dekker ved å gjøre det. Ikke fordi du er en selvofrende martyr som er beredt til å dø for andres velvære.

Derfor er et samfunn som oppfordrer deg til å gjøre nettopp dette et hinder for oppfinnsomhet, initiativ og fremgang - uavhengig av hva verden er i dine øyne.

Hva gjelder narsissisme så er det en mer spekulativ psykologisk sak. Hvorvidt selvelskelse har noe å si her er vel mer uvesentlig.
Sist endret av Santiago; 9. april 2005 kl. 00:38.
Denne historien er veldig bra og illustrerer noe som er utrolig spennende..

Mennesket er egoistisk, uansett hvordan du snur og vender på det så faller alt ned på hvordan du har det og hvordan du føler deg. Det er det som alltid vil være det viktigste. De som jobber med veldedighet gjør det fordi de føler at de gir noe tilbake til samfunnet, de får en følelse i kroppen som gjør at de får det godt med seg selv. Mennesker er ikke roboter som ikke føler noe. Og selvfølelsen er det viktigste vi har, har du ikke det godt med deg selv kan du ikke ha det godt med andre.

Hvordan du oppnår den selvfølelsen du vil ha er jo opptil deg selv....

Syns historien er utrolig bra..
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Nå skal du få lov til å ha dine egene meninger her på forumet, men jeg deler ikke akkurat helt de samme som deg - og det er det sikkert andre her som også ikke gjøre.

Greit nok, et menneske er tilsynelatende et egoistisk individ. Mennesket prøver til enhvær tid å oppfylle sine primærbehov. Men, forkaster du helt alt som har med det å gjøre at det ikke kun finnes egosime her i verden? Hva med folk som gjør ting for andre her i verden, bunner det rett og slett ut i egoisme det óg? Folk gjør ting for andre, er det for sin egen selvfølelses skyld? Kan det egentlig regnes som egoisme?

Hva med folk som ofter seg for andre, som ofrer sitt eget liv for andre - er de også egoistiske? Jeg kan ikke akkurat se det egoistiske i døden?
Sjå på Jack i lost, der spring han rundt å redder alle! Er nok ikkje berre for egoet sitt han gjer det nei
Sitat av |d13m0b
Hva med folk som gjør ting for andre her i verden, bunner det rett og slett ut i egoisme det óg? Folk gjør ting for andre, er det for sin egen selvfølelses skyld? Kan det egentlig regnes som egoisme?

Hva med folk som ofter seg for andre, som ofrer sitt eget liv for andre - er de også egoistiske? Jeg kan ikke akkurat se det egoistiske i døden?
Vis hele sitatet...
Det er mulig du har rett. Det å handle uselvisk, altså at man handler på så måte at man skader/dreper seg selv for å frembringe andres velvære uten noen form for egen vinning er mulig. Det er forøvrig en svært sjelden, og svært destruktiv levemåte.

Hvis alle skadet/drepte/unnlot å frembringe seg selv med mål å hjelpe andre så ville logisk sett hele samfunnet skadet seg selv. Hvis derimot alle handler egoistisk og bygger opp seg selv, så vil i så måte hele samfunnet bygge seg selv opp. Sett utfra synsvinkelen om at et samfunn er en samling individer - ikke en enkelt organisme.
Det med at mennesket i bunn og grunn er egoistiske er eet filosofisk spørsmål som vi sikkert aldri kommer til å bli enige i, men det trenger ikke å bety noe i denne sammenheng.

Det senariet du legger opp til forutsetter at den eneste årsak til at mennesket er initiativrike og oppfinnsomme er fordi de kan forvente seg at handlingene direkte vil slå positivt tilbake på dem selv. Det mener jeg er helt feil. Hva så om motivet for gode handlinger er egoistisk? Samfunnet utvikles jo allikevel og det betyr at det også under et kommunistisk/sosialistisk styresett vil være folk som ønsker å drive samfunnet fremover.
så det så
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Hvis alle skadet/drepte/unnlot å frembringe seg selv med mål å hjelpe andre så ville logisk sett hele samfunnet skadet seg selv.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det, egentlig? Jeg mener. Når noen først ofrer livet sitt for noen, så er allerede han som reddes allerede i livsfare og er sannsynligvis dømt til å ende død - med mindre han selvsagt blir reddet av den som ofrer livet sitt. Sånnsett så går jo regnskapet opp. Enten dør han ene, eller den andre. Et liv tapt.
Jeg ser du har postet denne på root.no, men altså: Hvordan har du tenkt at noe så komplekst som et samfunn skal kunne forklares med en enkel historie? Jeg begynner å bli dritt lei folk som prøver å bruke generelle formler for hvordan et samfunn skal styres på enkeltsaker - det er flere ting å ta hensyn til enn mulighet for profitt/profittfordeling og stat. Hva er greia med at det plutselig er liberalistinvasjon også her på nFF? Er det virkelig så viktig å rettferdiggjøre verdenssynet deres at dere må skrive det samme om... og om.... og om igjen?
I like turtles
Skyfex's Avatar
Kan vi lukke denne? Altså.. Vi har akkurat den samme diskusjonen i en annen tråd startet av SAMME person. Er det nødvendig?

Edit..
Leste historien på root.no. Den reflekterer nok ekstrem kommunisme. Men i et kommunistisk samfunn ville hun fortalt ideen til noen andre, og de hadde samarbeidet om å gjennomføre den. I kommunismen handler samfunnet som en enhet.. som ETT individ. Det er dette dere kapitalister ikke greier å skjønne. Men mens kapitalisme forutsetter at alle tenker som kapitalister, forutsetter kommunisme at alle tenker som kommunister. Ingen fungerer i virkeligheten.

Som du kanske skjønner tror jeg på noe midt i mellom. Som alle andre fornuftige.
Sist endret av Skyfex; 9. april 2005 kl. 01:23.
Sitat av SkyFex
Kan vi lukke denne? Altså.. Vi har akkurat den samme diskusjonen i en annen tråd startet av SAMME person. Er det nødvendig?
Vis hele sitatet...
Vel, førsteinnleggene på de to trådene er vidt forskjellige og legger opp til helt andre diskusjoner. Jeg er enig i at det ikke vits i å diskutere det samme to ganger.

Jeg ser forøvrig likhetene, men syntes likevel at denne historien er en egen diskusjon som ikke bør blandes i den andre tråden.


EDIT: Denne tråden er en omskriving av en gammel post jeg skrev på root.no. Har oppdaget at responsen pleier å være mer velinformert her på freakforum enn på root
Sist endret av Santiago; 9. april 2005 kl. 01:29.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Du høres ut som om du er sinnsykt kjip i senga. Og som om du forsatt er så pass ung at lyset fra visdommen du mener å ha funnet forsatt blender deg og fører deg bort fra alt annet livet har å tilby. Mest fordi du velger det. Historien din er nemlig fryktelig enkel og tross alt ikke bare en historie, det noe som reflekterer deg. Du har gjort deg selv til et enkelt individ ved ditt eget bevisste valg.
Jeg skjønner ikke hva greia er med å få vennen din til å suge pikken din foran alle andre her. Ikke at han ikke skal få gjøre og si hva han vil... Det bare virka litt teit og jeg vet ikke helt om dere lurer dere selv litt ved å klappe hverandre på ryggen på den måten.
Hva snakker jeg om? Vel, la oss se litt på historien din.

Istedenfor å be om hjelp fra alle, noe som hadde gått fortere og avlastet deg. jobber du mer enn det du egentlig skal klare - fordi at du er en superhelt. MR. KAPITAL kaller vi deg.
Prisen du krever for at folk skal få bruke vannet er latterlig, men det er egentlig ikke noe problem iom at det gjør det så bekvemt for deg selv som mulig i din fremming av dine synspunkter. Elementer av egoisme har ennå ikke begynt å vise ettersom at det her ikke engang er snakk om at du skal få bærene og fiskene som blir hentet inn. Om jeg har misforstått skylder jeg på at du sier at folk skal jobbe 5min ekstra istedenfor å t.d. si at alle skal gi deg 1 fisk hver pr uke, noe som i seg selv hadde vært nok for at du selv kunne startet fiskebutikk og vennen din kunne dratt til helvete. Jeg synes nå i hvert fall at dette bare støtter enda mer under min teori at du mener at folk bare skal jobbe 5min mer og dermed få litt ekstra bær til seg selv.
Ettersom at prisen er så enkel, at det ikke finnes noen form for kontroll på dem og at det er så bra for dem selve godtar folket ditt krav om 5 min ekstra plukking istedenfor å bare ta i bruk løsningen din og drite i deg eller evt. overfalle og drepe deg.
Dette igjen åpner for enda et poeng; Hva med kriminelle? I din sivilisasjon som ennå mangler samfunnsstruktur fremmer du en "hver for mann for seg" ideologi som ikke akkurat er bra for din egen helse da det er en stor sjanse for at du blir kuttet ned om du stikker deg ut.

Nå er klokken litt mye så jeg tror jeg skal begynne å runde av omtrent nå, men jeg håper du tar poenget her. Det er fryktelig mange hull i historien din som gjør at den stort sett faller sammen når man tar bort dine ikke helt realistiske tanker og ser på den for seg selv.
Her sier jeg ikke noe på dine syn utover kvaliteten og det faktum at du ikke har fått med deg de logiske bristene i historien din, selv om de skal sies at jeg ikke er enig med dine andre syn heller. Det er bare det at det ikke helt er det som blir diskutert her. Om det var det hadde i hvert fall jeg laget en bedre historie - håper jeg.

ps. Jeg beklager om jeg har vært frekk. Vi skylder på en mental tilstand som jeg arbeider med å rette opp i.

Sitat av IvIoyner
Er det virkelig så viktig å rettferdiggjøre verdenssynet deres at dere må skrive det samme om... og om.... og om igjen?
Vis hele sitatet...
*kremt* Nå glemmer du bølgen av kommier og sosialister som herjet her før også da.

'tis the universe seeking balance in itself.
Sist endret av Mullah; 9. april 2005 kl. 01:52.
Du glemmer at hun jenta kan ha samme grunn til likevel å jobbe med ideen sin som du sansynligvis har til å sitte fire timer om dage og skrive alle disse postene dine: Prestisje.

Selv om hun ikke sparer tid eller penger eller hva du vil ha som målestokk, så får hun likevel oppmerksomhet fordi hun har utviklet noe som gagner folk flest. Altså lønner det seg faktisk å gjøre noe som gagner folk flest. Jammen ser man det! Da kan det vel ikke alltid være like lurt å bare være egoist?
Sitat av Malbolgia
Du høres ut som om du er sinnsykt kjip i senga.
Vis hele sitatet...
Hehe.. så langt går det bra. Er ikke sånn at engasjement nødvendigvis krasjer med å ha det fett ellers.

Du derimot virker ganske kjip her, så du må være en tiger i sengen antar jeg.

Sitat av Malbolgia
Jeg skjønner ikke hva greia er med å få vennen din til å suge pikken din foran alle andre her.
Vis hele sitatet...
Ble litt mye herseteknikk her - men greit det, tøffen.

Sitat av Malbolgia
Istedenfor å be om hjelp fra alle, noe som hadde gått fortere og avlastet deg. jobber du mer enn det du egentlig skal klare - fordi at du er en superhelt. MR. KAPITAL kaller vi deg.
her.
Vis hele sitatet...
Historien min er et symbolsk eksempel. For alt jeg vet så vokser det ikke bambustrær å stillehavsområdet...

Sitat av Malbolgia
Prisen du krever for at folk skal få bruke vannet er latterlig
Vis hele sitatet...
Hvis jeg ikke hadde noen fortjeneste av å bygge vannrøret ville jeg aldri gjort det. Det er ikke vannet i seg selv som er verd å bytte ressurser mot. Hvis du var landsbybeboer ville du byttet ressursene mot å bruke mitt verktøy som sparte deg inntil 4 timer hver dag.

Sitat av Malbolgia
ettersom at det her ikke engang er snakk om at du skal få bærene og fiskene som blir hentet inn. Om jeg har misforstått skylder jeg på at du sier at folk skal jobbe 5min ekstra istedenfor å t.d. si at alle skal gi deg 1 fisk hver pr uke, noe som i seg selv hadde vært nok for at du selv kunne startet fiskebutikk og vennen din kunne dratt til helvete.
Vis hele sitatet...
Her har du misforstått. Jeg mener at de byttet ressursene mot vannet. Vennen min ville likevel utkonkurrert meg hvis han kunne skaffet ti ganger fisken for en tiendedel av prisen.

Sitat av Malbolgia
Jeg synes nå i hvert fall at dette bare støtter enda mer under min teori at du mener at folk bare skal jobbe 5min mer og dermed få litt ekstra bær til seg selv.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg oppfordrer ikke til å jobbe mer noe sted i teksten.

Sitat av Malbolgia
Hva med kriminelle? I din sivilisasjon som ennå mangler samfunnsstruktur fremmer du en "hver for mann for seg" ideologi som ikke akkurat er bra for din egen helse da det er en stor sjanse for at du blir kuttet ned om du stikker deg ut.
Vis hele sitatet...
Det er videre også stor sjanse for at en rekke andre samfunnsproblem oppstår. Men dette er ikke relevant for historien og jeg har derfor ikke valgt å ta det med.

Sitat av Malbolgia
Det er fryktelig mange hull i historien din som gjør at den stort sett faller sammen når man tar bort dine ikke helt realistiske tanker og ser på den for seg selv.
Vis hele sitatet...
Historien avdekker det åpenbare faktum at i et liberalistisk samfunn har alle og enhver alt å vinne og mye å tape, mens i et kommunistisk samfunn har alle tilnærmet ingenting å vinne, og lite å tape.

Det blir som et kappløp uten målstrek.

Dette vil føre til mindre konkurranse, mindre oppfinnsomhet, mindre initiativ og mindre fremgang. (fra min synsvinkel)

ps. Jeg beklager om jeg har vært frekk. Vi skylder på en mental tilstand som jeg arbeider med å rette opp i.
Vis hele sitatet...
Ingen skade skjedd postene mine lider desverre også av mangel på mat og søvn.

Sitat av Malbolgia
Du glemmer at hun jenta kan ha samme grunn til likevel å jobbe med ideen sin som du sansynligvis har til å sitte fire timer om dage og skrive alle disse postene dine: Prestisje.

Selv om hun ikke sparer tid eller penger eller hva du vil ha som målestokk, så får hun likevel oppmerksomhet fordi hun har utviklet noe som gagner folk flest. Altså lønner det seg faktisk å gjøre noe som gagner folk flest. Jammen ser man det! Da kan det vel ikke alltid være like lurt å bare være egoist?
Vis hele sitatet...
Eksempelet du gir er et godt eksempel på en egoistisk tankegang for denne jenten. Og du har nok rett. Likevel vil jeg tørre å påstå at den prestisjen i på langt nær er den samme motivasjonen som kontroll over ressursene ville hatt.

Eksempelet er egentlig en paralell av Cuba som jeg besøkte sist sommer. Hvor det har skjedd tilsynelatende ingen oppfinnsomhet, kreativitet og nyvinning siste 50 årene. Jeg ser på dette som et eksempel (om ikke et bevis) på at prestisje alene ikke er tilstrekkelig for å motivere egoismen i et menneske til å drive frem samfunnet.
Sist endret av Santiago; 9. april 2005 kl. 02:18.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Santiago
Historien min er et symbolsk eksempel. For alt jeg vet så vokser det ikke bambustrær å stillehavsområdet...
Vis hele sitatet...
Nei, jeg forsto det, men på denne måten ignorerer du og gjør samarbeid til noe ubrukelig og meningsløst. Det er jo selvfølgelig feil.


Sitat av Santiago
Hvis jeg ikke hadde noen fortjeneste av å bygge vannrøret ville jeg aldri gjort det. Det er ikke vannet i seg selv som er verd å bytte ressurser mot. Hvis du var landsbybeboer ville du byttet ressursene mot å bruke mitt verktøy som sparte deg inntil 4 timer hver dag.
Vis hele sitatet...
Det jeg mener er at prisen er latterlig lav. Du er snillere enn det jeg personlig i hvert fall opplever at en person som konstant ønsker å øke sitt eget kapital av kun egoistiske grunner ville tatt betalt og du tar ikke hensyn til at mennesker som kun ønsker å tjene seg selve kanskje ikke er interesserte i å betale tilbake på et legetimt vis. M.a.o kan du fort ende opp med å få mye mindre enn det du egentlig skulle ha.
Du får det til å virke som om du gjør dem en teneste istedenfor faktisk å bare yte en teneste. Jeg ser behovet for det du tilbyr, det er ikke det jeg pirker på her, men jeg mener at alle likevell hadde tjent mer på at alle hjalp til og at alle fikk bruke tjenesten fritt. Eller ikke alle. Du hadde jo ikke fått mer enn alle andre.


Sitat av Santiago
Nei, jeg oppfordrer ikke til å jobbe mer noe sted i teksten.
Vis hele sitatet...
"I de siste ukene har jeg bygget en vannledning fra fjellet og ned til landsbyen. I bytte mot alt det vannet dere ønsker er alt jeg krever 5 minutter ekstra bær sanking og fisking fra hver av dere.."

Her var det jeg siktet til.


Sitat av Santiago
Det er videre også stor sjanse for at en rekke andre samfunnsproblem oppstår. Men dette er ikke relevant for historien og jeg har derfor ikke valgt å ta det med.
Vis hele sitatet...
Og det er bl.a her vi er litt uenige. Jeg føler at å overse slike ting legger en enorm demper på det som kanskje med litt arbeid kunne blitt en ok debatt og gjør det istedenfor om til... ganske dårlig propaganda.


Sitat av Santiago
Historien avdekker det åpenbare faktum at i et liberalistisk samfunn har alle og enhver alt å vinne og mye å tape, mens i et kommunistisk samfunn har alle tilnærmet ingenting å vinne, og lite å tape.

Det blir som et kappløp og målstrek.

Dette vil muligens føre til mindre konkurranse, mindre oppfinnsomhet, mindre initiativ og mindre fremgang.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke historien avdekker mer enn akkurat det du ønsker at den skal. Den er ikke objektiv og jeg synes egentlig ikke at den legger særlig godt skjul på det heller. Som rasjonelle, tenkende vesen må vi bruke våre intellekt til å skille med objektive sannheter og... Vel... Dette.
Har du noen gang funnet opp noe selv? Eller skapt noe konkret? Da har du kanskje opplevd det som kalles skaperglede. Jeg kan garantere at det kan være minst like stimulerende og givende som det å tjene penger og få makt gjennom det man lager. Det kan medføre en merkelig og uforklarlig form for glede, nesten som når man hjelper en annen uten grunn, og uten egen fortjeneste! (Og nei: Jeg kjøper ikke argumentet ditt om at også dette bunner ut i egoisme. Jeg tror faktisk at mennesker kan gjøre gode handlinger rett og slett fordi de føler at det å glede noen andre har en verdi i seg selv).

Når det gjelder Cuba, så er det et dårlig eksempel. Det er en forholdsvis liten øy som er mer eller mindre isolert fra omverdenen pga. USA sin politikk. Jeg vil ikke diskutere Cuba-politikk her; poenget er bare at et slikt isolert samfunn gir et dårlig eksempel for ditt tilfelle, og slett ikke er med å underbygge teoriene dine. USSR derimot - de skjøt den første mannen opp i verdensrommet. Bare for å ta et moteksempel...

En annen ting: Du sitter sansynligvis og kaster bort flere timer for dagen på å forfatte disse noe vage filosofiske sannhetene dine, men lever du på noen måte etter dem selv? Viss du gjør det, hva tjener du på å surfe på nFF, og sitte her og skrive? Såvidt jeg kan se: Ingen verdens ting. Det eneste du egentlig oppnår er litt respekt fra noen her inne, mens andre igjen kanskje irriterer seg over (unskyld uttrykket) maset ditt.

Summa sumarium: Du virker som en typisk "bedreviter" som hoier og skriker om hvor fæle menneksene er, hvor ille samfunnet er, og hvordan vi heller burde oppføre oss for å gjøre verden bedre. I den grad det faktisk går an å trekke konkrete ideer ut av det du skriver, så er ofte disse temmelig ekstremistiske og bryter fullstendig med vanlige menneskers sunne fornuft, og du ser som sagt ikke ut til å leve etter prinsippene dine selv. Jeg tror kanskje vi har et navn for slike som deg...? (Skal vente på soloppgangen nå?)
Nå ble det mye personlig hets på mange kanter. Jeg antar det er på tide jeg trekker meg tilbake for en stund.

Men ja, jeg lever etter det jeg skriver ett hundre prosent, men har en tendens i å bli litt obsessed med prosjekter jeg holder på med (som dette forumet). Og jeg er også en av de drømmerene som skal forandre verden, bygge romstasjon og leve for alltid. Men for nå er jeg vel bare en hoiende bedreviter i guess.
Sist endret av Santiago; 9. april 2005 kl. 02:58.
I et "vestlig" basert sosialistisk/kapitalistisk samfunn, så handler alt om penger. Man skaper et produkt for å selge det, slik at man får penger til å kjøpe enkelte produkter som er livsviktig; mat, hus, klær etc. Man trenger også penger for å kjøpe produkter som øker livsgleden; tv, sofa, stor seng, pc etc.

Går tredje år på en idrettskole. Her har vi et fag som heter trl (treningslære) hvor man tar for seg endringer som skjer i kroppen som en følge av trening, oppbygning av kroppen, og også det mentale. Her kom vi inn på en "livs" stige, den ble utarbeidet av en amerikansk psykolog med navnet Abraham Maslow. Pyramiden heter "Maslows behovshierarki". Boken sier følgende:

- Den amerikanske psykologen "AM"utviklet en teori basert på at mennesker prøver å tilfredsstille ulike behov. Han forutsetter at mennesker forsøker å tilfredstille behovene ved å prioritere i en viss rekkefølge. Denne prioriteringen kalles Maslows behovshierarki, og behovene kan deles i to hovedkategorier: mangelbehov, noe en vil redusere, og vekstbehov, noe en vil øke omfanget av. Mangelbehovene er sult, tørst, seksualitet (noe som i senere tid er blitt tatt bort som et akutt behov, men som fortsatt er et mangelbehov siden de aller fleste utav oss vil redusere mangelen på seksuell tilfredsstilling.) og trygghet høyest prioritert. Det vil si at vi forsøker å tilfredstille disse behovene først, mens vekstbehovene; kjærlighet, selvaktelse og selvrealisering blir prioritert etter mangelbehovene. I det øyeblikket et behov er tilfredsstilt er det ikke lenger et behov, og vi beveger oss oppover i behovshierarkiet.

Som sakt er behovshierarkiet utformet som en pyramide der fysiologiske behov (sult tørst) er nederst (starten), neste blokk er sikkerhetsbehov, neste blokk er sosiale behov (tilhørighet og kjærlighet), neste blokk er selvaktelsesbehov (selvrespekt, ego behov) og øverste blokk (toppen) er vekstbehov (selvrealisering).

Nå som dere vet hvordan info jeg går ut ifra, kan jeg forklare mine synspunkt.
I et kommunistisk land så er folket gjerne underkuet og holdt i sjakk ved hjelp av makt, gjerne militær. Dette skaper frykt. Går vi tilbake til pyramiden så ser vi at sikkerhet var nr. 2 fra starten. Siden den største delen av befolkningen i slike land lever i frykt og nesten kun har de mest elementære behovene/bruker nesten all tid på å opprettholde de mest elementære behovene, så er de lavt på pyramiden og langt unna toppen som er selvrealisering hvor det ofte er her man får uttrykt sin oppfinnsomhet/kreative sider. Som de lit skarpe av dere sikkert har skjønt, så ser dere at jeg mener at slike samfunn er hemmet til å kunne utrykke sine kreative sider. Og siden kreativitet krever selvstendighet, noe som ikke er så alt for godt likt under kommunisme, så blir ofte kreativ tenking slått hardt ned på, og det å tenke kreativt vil automatisk bli asosiert til frykt for lederskapet av landet. Ergo, fri tenking/kreativ tenking i et kommunistisk land vil sjelden forekomme ved mindre alt ligger til rette for at individene som skal tenke selvstendig.

I et vestlig basert samfunn derimot så er ofte de 4 første behovene på pyramiden utfylt, noe som skaper rom for selvrealisering. Her kan folk tenke fritt uten å være redd for å bli jakta ned av sin egen regjering. Dette gjør igjen at den kreative siden ved mennesker blomstrer, noe som skaper oppfinnsomhet. Når man først unnfanger en idé om en gjenstand man skal oppfinne så er ikke tanken bak profitt, men nemlig selvrealisering, oppfinnsomhet er et produkt av kreativ tenking, som er et produkt av fri tenking som er et produkt av sikkerhet osv osv osv. Det at man kan tjene penger av tingen man oppfant blir fort en bonus og en materialistisk belønning av sin egen kreative tenking, men selve hovedpoenge med objektet man finner opp er selvrealisering.

Setter veldig stor pris på konstruktiv tilbakemelding og andre synsvinkler og evt. feil.
Mener på ingen måte at det jeg har sakt er korrekt å at det ikke er galt på noen måte, har selvsakt gått ut ifra enkelte ting, å påstått at ting er slik uten å nevne eks. Men dere får bare ta det for god fisk, prøv å ikke bagatalisere det jeg har sakt så _ALT_ for mye.
Jeg kjenner godt til Maslovs behovslære og mener i motsetning til deg at den ikke direkte kan tas i bruk i dette tilfelle. Fordi... Du forutsetter at det å bo i et kommunistisk samfunn innebærer at man automatisk blir redd/utrygg. Det sier seg selv at det ikke er en allmen lov.

Muligens vil en marginalt større del av befolkningen være mer utrygg, men dette vil i stor grad bli opphevet av det faktum at motivasjonen for en ekstra innsats som springer ut i fra et ønske om "myke" premier som skryt fra andre og prestisje vil være stærkere enn motivasjon basert i et ønske om mer penger. (Les David McClellands arbeider om prestasjonsmotivasjon) Siden et kapitalistisk samfunn i større grad legger vekt på "harde" belønninger, vil prestasjonen her faktisk være lavere enn i et samfunn hvor det å få til noe i seg selv er belønning.

For det andre. I det postmodernistiske samfunn (kapitalistiske) vi lever i dag er behovet for trygghet ikke tilfredsstillt i større grad en i et kommunistisk. Vi er ikke redde for å bli fysisk skadet, men redselen for å ikke strekke til, redselen for ikke å være like bra som alle andre er en tillstand av frykt som er like sterk som den rent fysiske frykten

Men...
Her har jeg tatt i bruk en psykologisk teori for å tilbakevise det du argumenterte for ved hjelp av en annen psykologisk teori. Det blir helt feil. Jeg slo opp i ei av mine lærebøker og i løpet av 5 minutter var det i boks. Det viser bare det at det å ta i bruk enkle teorier for å beskrive noe så komplekst som et samfunn ikke er uproblematisk. Verden er ikke sort hvitt eller kommunistisk eller kapitalistisk. Vi har kanskje større materiell velstand under kapitalismen men er det det som gjør oss lykkelige?
very impotent freak
Delusional's Avatar
I kommunismen hjelper man seg selv og andre samtidig. Du trenger ikke å bygge vannledningen din alene. Du forteller om ideen din, noen andre utfører den, noen andre forbedrer den, til sin egen og felletsskapets beste.

Det kommunistiske Russland var et jordbruksland, og takket være sammarbeid mellom mennesker som arbeidet for fellesskapet, ble landet industrialisert på rekordtid.

Måten du bygger opp din historie bygger opp for at folk skal få en negativ holdning til kommunismen, før de starter diskusjonen, dette gjelder da de som ikke helt vet å gjøre seg opp en mening om hverken liberalisme eller kommunisme, ettersom folk flest vet lite om hva disse ideologiene går ut på.

La oss si at et fly lander i havet, og folket svømmer til to forskjellige øyer. Den ene øyen bestemmer seg fra begynnelsen av å bygger på Karl Marx' ideer og blir en kommunistisk øy. Den andre tar i bruk Adam Smiths ideer og blir liberalistisk.

Det første som skjer på den liberalistiske øyen er at alle har den lange arbeidsdagen i begynnelsen, en lager en vannledning og driver foretninger med den. Andre utvikler garn og driver resturant. Folk må betale for å kunne få benytte seg av godene, noen arbeider nesten like mye for å kunne benytte seg av det. Andre har skapt en lur ide, og lever på den. Noen må ha den lange arbeidsdagen de hadde før fordi at de ikke har råd til å gå på resturanren. Det blir store sosiale forskjeller og noen lever i luksus og andre sliter for å overleve.

På den kommunistiske delen bestemmer folk for å fordele arbeidet. Noen sanker bær og frukt, noen fisker og noen henter vann, for å få mer effektivitet i det hele. Fiskegruppen syntes at ting går seint, og en luring der finner ut at de kan lage garn og båter. Vannavdelingen finner etterhvert ut at de skal lage vannledninger, siden de er så mange lager de flere vannledninger, bær og fruktgruppen begynner og dyrke mark. Fiskerfolket har etterhvert mindre å gjøre ettersom fiskingen er så effektiv, så noen der sammen med de som har bygget vannledningen, begynner å bygge hus. Folk utvikler forskjellige talenter, folk har ulike oppgaver, men det spiller ingen rolle, folk er forskjellige, men alle er like viktige for at livets hjul skal gå rundt, så alle får det de trenger, er fornøyde med det og yter etter evne, og får etter behov.
Sitat av Delusional
I kommunismen hjelper man seg selv og andre samtidig. Du trenger ikke å bygge vannledningen din alene. Du forteller om ideen din, noen andre utfører den, noen andre forbedrer den, til sin egen og felletsskapets beste.
Vis hele sitatet...
Her kan Ayn Rands kortroman Anthem (Høysang på norsk) anbefales. Den handler om hvordan personlig initiativ blir slått ned på i et kollektivistisk samfunn, fordi ingen skal være bedre enn andre. Les boken her.

Sitat av Anthem
It was not that the learning was too hard for us. It was that the learning was too easy. This is a great sin, to be born with a head which is too quick. It is not good to be different from our brothers, but it is evil to be superior to them.
Vis hele sitatet...
leser du noe annet enn rand i det hele tatt, L?
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Haha. Jeg har aldri fått inntrykk av at Kommunismen på noen måte bygger på at en gruppe blir fremmet for sine attributter mens en annen blir spottet. Likestilling var et av de mange idealene og for eksempel, selv om jeg ikke er noen stor fan av Mother Russia og derfor prøver å så sjelden som mulig trekke det fram som eksempler, mener jeg at kvinners situasjon ble mye bedre enn den var i selv de mest "sjenerøse" liberalistiske landene.
Kommunister er ikke fascister som ikke liker svensker fordi at de er så jævla dumme eller nazister som ikke liker pakistanere fordi at de er så jævla mørke. I et liberalistisk samfunn synes jeg derimot at slike normer fort kommer frem når for eksempel de mindre heldige ser at en annen gruppe klarer seg veldig bra eller når de som har det veldig bra begynner å innbille seg at de er mer verdt enn andre. Det som er litt interessant her er at når det kommer til denne delen av diskusjonen er vi egentlig alle fryktelig subjektive.