Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1126
Har en macbook pro som ble kjøpt sent(late) 2011.

Prosessor: 2,4 GHz Intel Core i5
Hukommelse: 4 GB 1333 MHz DDR3
Grafikk : Intel HD Graphics 3000 384 MB

Tenker å oppgradere minnet. Som jeg har forstått er 4 gb for lite for Intel Core i5, men det er hva jeg har lest på internett, men kan si at min gamle macbook fra 2008 var raskere enn min macbook pro er, og den hadde 2 GB minne.

Skal jeg oppgradere til 8 GB, eller 16 GB? Som jeg har forstått støtter macen helt opp til 16, men apple har bare 8 GB tilgjengelig å kjøpe via apple.com.

Hvilket minne skal jeg kjøpe? Hvilket merke? Hvor stort? Skal jeg satse på 16 GB om det går? Er jo ikke så stor prisforskjell enn 8 GB.

Hjelp!?

Som dere sikkert skjønner, så kan jeg ikke mye data. Må også si at jeg ikke vil ha en apple vs. alt annet debatt.

Edit: Tror kanskje min gamle macbook hadde 4 GB. 2 var vel kanskje litt lite.
Sist endret av tysoland; 2. oktober 2012 kl. 23:47.
Du trenger ikke mer enn 8GB RAM, men om du vil få den til å gå kjappere må du heller satse på en SSD.
Denne for eks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=634168
Sist endret av TheWaveable; 2. oktober 2012 kl. 23:51.
Sitat av TheWaveable Vis innlegg
Du trenger ikke mer enn 8GB RAM, men om du vil få den til å gå kjappere må du heller satse på en SSD.
Denne for eks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=634168
Vis hele sitatet...
Det jeg har problemer med nå tror jeg skylder minnet. Har et program som sier hvor mye minne jeg har tilgjenngelig. Ligger på 300-500 mb "hver" gang jeg kjører nettleser med for eksempel flash innhold.

SSD kjører nok systemet opp betraktelig kan jeg tenke meg, men man får jo ikke så mye lagringsplass. Blir for tungvindt å dra med seg ekstern harddisk.

Edit: Og nå ser jeg at du sier 8 GB. Du har ikke en anbelfaling av produsent? Takk for svar
Sist endret av tysoland; 3. oktober 2012 kl. 00:04.
Sitat av tysoland Vis innlegg
Det jeg har problemer med nå tror jeg skylder minnet. Har et program som sier hvor mye minne jeg har tilgjenngelig. Ligger på 300-500 mb "hver" gang jeg kjører nettleser med for eksempel flash innhold.

SSD kjører nok systemet opp betraktelig kan jeg tenke meg, men man får jo ikke så mye lagringsplass. Blir for tungvindt å dra med seg ekstern harddisk.
Vis hele sitatet...
Osx bruker veldig mye ram da... Jeg idler på 8-10 gb altså er det ikke så ille som det ser ut til, men 8 gb kan likevel være kjekt en SSD på 250 gb holder forresten lenge, så det er ikke så ille som det virker som bare rydd litt innimellom
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
Osx bruker veldig mye ram da... Jeg idler på 8-10 gb altså er det ikke så ille som det ser ut til, men 8 gb kan likevel være kjekt en SSD på 250 gb holder forresten lenge, så det er ikke så ille som det virker som bare rydd litt innimellom
Vis hele sitatet...
Hvor mye ligger en SSD på 250 GB da? Jo, du har rett. 250 GB er jo egentlig mer enn nok, og som jeg har forstått, er det ingen problem å installere det selv.
Sist endret av tysoland; 3. oktober 2012 kl. 00:07.
Sitat av TheWaveable Vis innlegg
Har en slik en i en Mac selv http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=634169
Vis hele sitatet...
Hmm, kanskje man må kjøpe en SSD. Har du en anbefaling må minne? Har som sagt bare 4 GB, og vil egentlig oppgradere til minst 8, men vet ikke hvilket merke man skal gå for.
Sitat av tysoland Vis innlegg
Har en macbook pro som ble kjøpt sent(late) 2011.

Prosessor: 2,4 GHz Intel Core i5
Hukommelse: 4 GB 1333 MHz DDR3
Grafikk : Intel HD Graphics 3000 384 MB

Tenker å oppgradere minnet. Som jeg har forstått er 4 gb for lite for Intel Core i5, men det er hva jeg har lest på internett, men kan si at min gamle macbook fra 2008 var raskere enn min macbook pro er, og den hadde 2 GB minne.

Skal jeg oppgradere til 8 GB, eller 16 GB? Som jeg har forstått støtter macen helt opp til 16, men apple har bare 8 GB tilgjengelig å kjøpe via apple.com.

Hvilket minne skal jeg kjøpe? Hvilket merke? Hvor stort? Skal jeg satse på 16 GB om det går? Er jo ikke så stor prisforskjell enn 8 GB.

Hjelp!?

Som dere sikkert skjønner, så kan jeg ikke mye data. Må også si at jeg ikke vil ha en apple vs. alt annet debatt.

Edit: Tror kanskje min gamle macbook hadde 4 GB. 2 var vel kanskje litt lite.
Vis hele sitatet...
OT: Selv om enkelte individer er litt spesielle her på freak tror jeg de fleste skjønner at sent=late. Ergo: oversettelsen var unødvendig.
Sitat av tysoland Vis innlegg
Hmm, kanskje man må kjøpe en SSD. Har du en anbefaling må minne? Har som sagt bare 4 GB, og vil egentlig oppgradere til minst 8, men vet ikke hvilket merke man skal gå for.
Vis hele sitatet...
Dette er billig og greit, samtidig designet for Mac.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638188
Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
OT: Selv om enkelte individer er litt spesielle her på freak tror jeg de fleste skjønner at sent=late. Ergo: oversettelsen var unødvendig.
Vis hele sitatet...
Selv syns jeg din kommentar er unødvendig, men hey, min er vel det også. Uansett, bare svar om du har noe fornuftig å komme med.

Sitat av TheWaveable Vis innlegg
Dette er billig og greit, samtidig designet for Mac.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638188
Vis hele sitatet...
Takk for hjelp.