Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 6506
Enemy of the snut
Vil installere 2 forskjellige OS på min bærbare Asus R510D som har 1 stk HDD.

Er vel 3-4 år siden jeg kjøpte maskinen og har ikke oppgradert noen komponenter.

Har lyst å installere en W-versjon som er passende for maskinens hardware.. Mener det var W7 forhåndsinstallert da jeg kjøpte den fra Power, så vil vel installere samme OS fra Windows som da.
Men vil også installere Tails, som jeg foreløbig "kun" har på minnepenn, som jeg kan starte opp fra på maskinen.

Men litt av spørsmålet er; kan jeg installere begge OS på samme HDD, men deretter lage et punkt i oppstart hvor jeg kan velge om jeg ønsker å starte opp W7 eller Tails?
Ja. Del disken i flere partisjoner
Enemy of the snut
Trådstarter
Sitat av liasis Vis innlegg
Ja. Del disken i flere partisjoner
Vis hele sitatet...
Ja dette har jeg visst hele tiden, er jo samme prosess uansett hvilket OS man installerer på siden av et OS som allerede er installert.

Men hva i BIOS og hvordan aktiverer jeg at jeg kan få en meny ved oppstart (rett før/etter BIOS) slik at jeg kan velge hvilket OS jeg ønsker å starte opp? Fant denne siden, om den er riktig til hvordan jeg ønsker å sette opp OSene..?
Det er bootloaderen som gir deg menyvalg med hvilket OS som skal startes. Ikke BIOS. For ulike versjoner av Windows kan du redigere valgene i Windows Boot Manager.

Skal man dualboote Windows og Linux benyttes typisk Grub som bootloader
Enemy of the snut
Trådstarter
Sitat av liasis Vis innlegg
Det er bootloaderen som gir deg menyvalg med hvilket OS som skal startes. Ikke BIOS. For ulike versjoner av Windows kan du redigere valgene i Windows Boot Manager.

Skal man dualboote Windows og Linux benyttes typisk Grub som bootloader
Vis hele sitatet...
Du har ikke en bra step-by-step-guide du kan linke til meg?:P vil helst følge slike guider for å være på den sikreste side
Hele poenget med tails er jo at det kjøres fra usb..
ok, halve poenget da.
Sist endret av i_et_nøtteskall; 23. august 2019 kl. 14:35.
Enemy of the snut
Trådstarter
Sitat av i_et_nøtteskall Vis innlegg
Hele poenget med tails er jo at det kjøres fra usb..
ok, halve poenget da.
Vis hele sitatet...
Joda, vet det men det går an å kryptere det man har lagret på Tails også selv om det er installert på selve maskinen. Som man kun får sett ved å låse opp det krypterte innholdet med et passord, slik man gjør nårman starter opp Tails fra USB.