Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4366
Hei!

Jeg er lærling I salgsfaget. Det er en 2 års kontrakt, og jeg er snart ferdig med ett år. Jeg gikk yrkesfag fordi jeg var ganske lei etter ett år på videregående, og hadde ingen stor motivasjon for videre utdanning på høyskole. Når jeg begynte som lærling, så innså jeg at det var ekstremt mye mer krevende enn jeg trodde. Jeg prøver å motivere meg selv med at jeg mottar et fagbrev som gir meg krav på høyere lønn.

Mitt spørsmål er, hvilke firmaer er det som faktisk er villig til å ansette en faglært selger? Dette er kanskje aktuelt visse steder, som for eksempel hos bilforhandlere, men hos en vanlig butikk vil de naturligvis heller ansette en ufaglært 16-18 åring mtp. lønn?

Hvor langt kan jeg faktisk komme med et fagbrev i dette faget? Jeg kjenner nå at skolebenken frister veldig etter utført læretid. Jeg har et ønske om å studere markedsføring i framtiden.
Sist endret av etos02; 16. oktober 2021 kl. 12:11.
Vel en kompis av meg med master i samfunnsfag spurte hvordan han kunne få høyere lønn som avdelingsleder i xxl, burde han ta noen kurs på bi eller noe?

Fagbrev i salg fikk han beskjed om.

Ja butikker ansetter folk med fagbrev, spesielt kjedene har jeg inntrykk av, men og firmaer som har produkter og tjenester å selge.
New generation
colakork's Avatar
Hvis du ikke føler at du har en driv for å tjene "den lønnen" enda..

Så går det fint. Du har fortsatt mye og lære og noen modnes før andre..

Du har god tid. Gå tilbake til skolebenken og chill litt mer. Det er god tid.? Hvorfor stresser du idet hele tatt? Alder?
Trådstarter
Sitat av colakork Vis innlegg
Hvis du ikke føler at du har en driv for å tjene "den lønnen" enda..

Så går det fint. Du har fortsatt mye og lære og noen modnes før andre..

Du har god tid. Gå tilbake til skolebenken og chill litt mer. Det er god tid.? Hvorfor stresser du idet hele tatt? Alder?
Vis hele sitatet...
19. Kanskje ikke så veldig stress enda nei. Veldig lett i dag og sammenligne seg selv med andre som har tatt "riktige" valg.

Sitat av tearz83 Vis innlegg
Vel en kompis av meg med master i samfunnsfag spurte hvordan han kunne få høyere lønn som avdelingsleder i xxl, burde han ta noen kurs på bi eller noe?

Fagbrev i salg fikk han beskjed om.

Ja butikker ansetter folk med fagbrev, spesielt kjedene har jeg inntrykk av, men og firmaer som har produkter og tjenester å selge.
Vis hele sitatet...
Det er ganske betryggende isåfall.
Sist endret av etos02; 16. oktober 2021 kl. 12:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da jeg jobbet på et callcenter, så var et et par der som hadde fagbrev innen salg. De tjente 10-20% mer enn de som hadde vanlig tariff. Jeg vil tro at man kvalifiserer seg til litt bedre lønn på de "vanlige" jobbene innen butikk, salg og service.
Sist endret av Superspurv; 16. oktober 2021 kl. 13:01.