Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4932
Jeg jobber som vikariat 100% stilling i et kjent firma som driver med leveranse av frukt og grønnsaker. Vikariat stillingen varer ut året og det er 2 ting jeg lurer på.

1. er om jeg har rett på bonus som de faste ansatte får i sluten av året

2. er at de faste får betalt til 16.00 uansett å lenge arbeidsdagen varer imens jeg får betalt til da jeg stempler ut. Noe jeg syntes er veldig urettferdig.
Er det noen som har svar på dette og gjerne legg til en link slik at jeg kan dokumentere dette for sjefen når jeg skal ta det opp med han.
Hvordan skal vi vite hvilke lønns- og arbeidsbetingelser du har signert på? Svaret på 1) står i kontrakten din. Står det ingen ting om bonus i kontrakten din, har du trolig heller ikke dette.
Svaret på 2) står nok også i kontrakten din - og måtene å utregne arbeidstid/overtid varierer stort.

Start med andre ord med å se i kontrakten din.
Ta det opp med fagforeningen du er organisert i.
Det er noe som heter likebehandlingsprinsippet mellom vikariat/innleie og arbeidskollegaer. Så i prinsippet mener jeg at du har rett til både på nr 1 og muligens 2.

Er usikker på hvilket paragraf du ender under men for innleide fra bemanningsforetak så gjelder Arbeidsmiljøloven §14-12 a
Lovverket er dessverre litt tolkningsbasert, men søker du på nett så vil du finne saker som har våre i rettssystemet og kan ha presedens. eksempelvis fra Osloadvokatene
Ellers har Arbeidstilsynet en god faktaside for å sette deg inn i hvilke rettigheter en innleid vil ha.

Er du medlem i en fagforening kan du outsource arbeidet til dem, Gi tilbakemelding for om du lykkes eller ikke