Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 7884
Har nylig begynt å skrive dagbok på pc-en og innser at om noen skulle få kloa i den så kan det bli kjipt for meg. Ikke at noen skulle ønske det, men man vet aldri med folk. Ting jeg virkelig er redd for at noen skal finne har jeg lagret på ekstern harddisk, men det kan jeg jo ikke med dagbok-app og lignende.

Jeg har Trend Micro, som jeg har betalt for. Begynte å bruke det for noen år siden fordi det da var best i test. Dagboken på pc-en er en app, som også er passordbeskyttet, men synkroniseres gjennom skyen jeg bruker (OneDrive). På mobilen derimot har jeg ikke anti-virusprogram. Men det trenger man kanskje ikke? Eller....? Har Samsung. Pc-en er Asus, men vurderer å bytte mobil og pc til Apple/iOs i nær fremtid.

Er redd for å bli hacket og er også redd for at jeg allerede har blitt hacket og at noen følger med på hva jeg gjør. Jeg skifter passord både på pc og kontoer hyppig. Setter pris på tips og svar. Og nei, jeg loker ikke på shady sider og trykker aldri på merkelige linker. Hilsen frøken noia.
Krypter harddisken din. Da får ingen tilgang til innholdet på den. Heller ikke du, hvis du glemmer passordet, eller noe skulle bli korrupt.
Har du mulighet til å aktivere BitLocker? Hvis ikke, anbefaler jeg VeraCrypt. Da må du skrive inn et passord på PC-en din, for å åpne harddisken, før Windows starter.
Bitlocker er jo relativt bra. Spyshop selger krypterings software til mobil
Sitat av Daw-G Vis innlegg
Bitlocker er jo relativt bra. Spyshop selger krypterings software til mobil
Vis hele sitatet...
Er ikke de fleste mobiler kryptert som standard nå til dags?
Du er redd for å bli hacket? Hvorfor tenker du at nettopp du er et mål for hackere? Du kan jo kryptere diskene.
Tenker du bytte til apple pga du er redd for å bli hacket?

Det du kan gjøre umiddelbart er å ta en backup også kryptere. Så ordner du passord manager om du ikke alt bruker det. 2FA autorisering der det er mulig vil også øke sikkerheten.

Selv om dagbok sikkert kan kjennes uendelig privat og som noe alle ville ha lest så tror jeg kanskje virkeligheten er noe helt annet. Om jeg kom over en dagbok kunne det ikke falt meg inn å lest den. Ikke fordi jeg ville følt veldig på at det er noe privat men fordi jeg ville tenkt at det nok er drepende kjedelig å lese dagboken til en vilt fremmed. Uansett hva som ble skrevet ville det jo handlet om ting og personer jeg ikke har noen forutsetninger for å vite hvem er.

Sålenge du krypterer og bruker sterke passord og passord manager så tenker jeg du er så trygg du trenger å være. Om du er en vanlig person så er det sikkert ingen som kommer til å hacke deg, trass i at du skriver dagbok. Og har du sterke, unike passord som kun brukes på 1 plass, 2fa der det er mulig og krypterer data så vil det kreves veldig mye innsats for å hacke deg. Med mindre du er virkelig rik, eller en offentlig kjent person eller har et yrke som tilsier at dine data kan ha stor verdi så tror jeg du kan puste helt rolig også i fremtiden.
Medusa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Krypter harddisken din. Da får ingen tilgang til innholdet på den. Heller ikke du, hvis du glemmer passordet, eller noe skulle bli korrupt.
Har du mulighet til å aktivere BitLocker? Hvis ikke, anbefaler jeg VeraCrypt. Da må du skrive inn et passord på PC-en din, for å åpne harddisken, før Windows starter.
Vis hele sitatet...
Sjekket innstillingene mine og enhetskryptering er allerede aktivert. Er det bra nok eller burde jeg ha BitLocker i tillegg? Googla litt og ser ut som det er mye styr med å installere BitLocker?

Sitat av Daw-G Vis innlegg
Bitlocker er jo relativt bra. Spyshop selger krypterings software til mobil
Vis hele sitatet...
Skal sjekke ut Spyshop, takk.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du er redd for å bli hacket? Hvorfor tenker du at nettopp du er et mål for hackere? Du kan jo kryptere diskene.
Tenker du bytte til apple pga du er redd for å bli hacket?
Vis hele sitatet...
Nei, er av andre grunner jeg vil bytte til Apple. Men er Apple sikrere når det kommer til hacking?
VeraCrypt og mobilen din har mest sannsynlig innebygd kryptering som du kan aktivere. BitLocker ville jeg ikke stolt helt på, samt at standard er hashen blir lasta opp til Microsoft sine servere og lenket til Microsoft kontoen din hvis du har en, noe som politiet i Norge kan hente ut om de vil.

BitLocker bruker innebygd kryptering som er på SSD'en din men den har blitt knekt før.
Sist endret av sondreavik; 8. juli 2021 kl. 22:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av sondreavik Vis innlegg
BitLocker ville jeg ikke stolt helt på, samt at standard er hashen blir lasta opp til Microsoft sine servere og lenket til Microsoft kontoen din hvis du har en, noe som politiet i Norge kan hente ut om de vil.

BitLocker bruker innebygd kryptering som er på SSD'en din men den har blitt knekt før.
Vis hele sitatet...
Han skal føle seg litt tryggere med tanke på en dagbok, ikke skjule konspirasjoner mot landet eller terror virksomhet.
Hvorfor skulle snuten være interessert i en vanlig dagbok?

Krypteringsnøkkelen kan man lagre på en minnepinne, den må ikke lastes opp til Microsoft.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Krypter harddisken din. Da får ingen tilgang til innholdet på den. Heller ikke du, hvis du glemmer passordet, eller noe skulle bli korrupt.
Har du mulighet til å aktivere BitLocker? Hvis ikke, anbefaler jeg VeraCrypt. Da må du skrive inn et passord på PC-en din, for å åpne harddisken, før Windows starter.
Vis hele sitatet...
FDE beskytter i nøyaktig eitt scenario: nokon stjeler PCen din i avskrudd tilstand. I alle andre scenario er det meir eller mindre irrelevant.

Om du seriøst er bekymra for målretta angrep så er så klart FDE del av strategien for å forsvare seg, men vel så viktig er det å ha relativt god kontroll på kva programvare ein bruker, og kun bruke programvare frå relativt anerkjente produsenter, og vere god med hygiene generelt.
Sitat av Donaukinder Vis innlegg
Men er Apple sikrere når det kommer til hacking?
Vis hele sitatet...
På sett og vis, ja. Av flere årsaker er det større sjanse for å få virus på en Windows-maskin, men med litt sunn fornuft vil jeg si det skal mye til uansett.

Når det kommer til "hacking" er det i stor grad to ting som kan skje:

1. Du åpner noe du ikke burde ha åpna, installerer noe du ikke burde ha installert, og har nå fått en form for malware. Så lenge man er forsiktig med hvor man laster ned programvare fra pleier man ikke få problemer. Vær obs på å laste ned programvare som popper opp i en reklame på en luguber nettside, eller generelt filer vedlagt i epost.

2. Noen får tak i påloggingsinformasjon fra en tjeneste, enten ved at du gir det til dem, eller ved at tjenesten selv blir angrepet og at sensitiv data havner på avveie. Førstnevnte er typisk slikt man får på mail, som utgir seg for å være fra en tjeneste, og henviser deg til en påloggingsside der du blir bedt om å logge inn. Her må man bare være på vakt. Sistnevnte kan man ikke selv gjøre så mye med, annet enn å gardere seg for at det skal kunne få konsekvenser. To-faktor autentisering er nyttig, og en password manager gjør det enkelt å ha unike passord for alle kontoer man oppretter. Det er veldig greit å slippe å miste kontroll på alle kontoer fordi man har brukt samme passord over alt. Jeg anbefaler Bitwarden, og vil sterkt anbefale å ta innsatsen i å legge inn brukerkontoer i en password manager og få endra alle passord.

Generelt sett: Bruk sunn fornuft, og ha kontroll på passord på dine brukerkontoer, så kommer du langt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Jeg anbefaler Bitwarden, og vil sterkt anbefale å ta innsatsen i å legge inn brukerkontoer i en password manager og få endra alle passord.
Vis hele sitatet...
This.
Betalt for premium i 3 år nå og kunne ikke vært mer fornøyd. Kan bare ane meg hva folk uten password manager, og/eller 2FA code generator må gå igjennom når det kommer til å bli hacket/miste kontoen. For dere som ikke vet det, så er det å "hacke" noen lettere enn man tror, men har du 2FA og ikke er idiot med samme passord overalt. Vil jeg si sjansen begynner å nærme seg 1%.