Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 5305
Hei!

Noen her som er storfobruker av lettbrus? Og drikker det pr dag? Vurderer selv å starte, men er litt skeptisk til aspartam. Har blant annet hørt at aspartam ødelegger nervesystemet til små forsøksdyr. Ei heller er det vel forsket noe på langtidsbivirkningene, 10-20 år. Men på den andre siden, er det jo flust av gode studier på aspartam som sier det er trygt.

Hva tenker dere? Er det trygt? Klarer liksom ikke å se for meg at å drikke litervis med en kunstig sukkererstaning skal være godt for deg.
Sist endret av ayas8; 22. april 2021 kl. 19:40.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg drikker litervis av lettsaft med aspartam i løpet av uken.

Det er trygt nok, jeg var litt skeptisk selv, men når jeg gravde litt så var ikke motargumentene særlig overbevisende. Et av de var at aspartam fordøyes om til formaldehyd på et punkt, det de glemmer å nevne er at dette er et helt vanlig når endel andre matvarer fordøyes.

Er på mobil og jobb nå så jeg beklager manglende kildehenvisning, rekker det muligens i kveld.
Vel European Safe Food Authority sier aspartam er trygt.
Aspartame and its breakdown products are safe for human consumption at current levels of exposure, EFSA concludes in its first full risk assessment of this sweetener.
Vis hele sitatet...
https://www.efsa.europa.eu/en/press/news/131210
Sist endret av Rudmann; 22. april 2021 kl. 19:46. Grunn: Feil i lenken
Aspartam er bemerkelsesverdig lite giftig. Det har vært mye stress rundt det og derfor er det forsket enormt mye på over flere tiår. Akseptabel dose er på flere liter om dagen. Og denne dosen er beregnet ut ifra 1% av hva som kan gi skadevirkninger.
Aspartam er harmløst. Dette ble nevnt på programmet Brille som går på TV Norge. En forsker sa at man må gå 100 liter over rekommendert dose (som er 3 liter lettbrus(?)) om dagen for å kunne se eventuelle bivirkninger.

Motargumentene (som Dodecha nevner) er svært lite overbevisende.
Når en ser hva mange her på forumet har i seg, så er vel aspartam det jeg hadde bekymret meg omtrent minst om...
Er du redd for din helse, så kutt ut å innhalere røyk, injiser skit fra gata og drikk alkohol. Det burde da være førstepri for god helse.
Sitat av ayas8 Vis innlegg
Hei!

Noen her som er storfobruker av lettbrus?
Vis hele sitatet...
Jeg drikker litervis av Pepsi Max i uken, og ingen forskning har vist at det er farlig. Alternativet her er sukker, og sammenlignet med Aspartam er ihvertfall det farlig.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Når en ser hva mange her på forumet har i seg, så er vel aspartam det jeg hadde bekymret meg omtrent minst om...
Er du redd for din helse, så kutt ut å innhalere røyk, injiser skit fra gata og drikk alkohol. Det burde da være førstepri for god helse.
Vis hele sitatet...
Du er veldig rask til å anta her, selvom du har statistikken på din side. Denne karen er en gymrotte som er litt for opphengt i detaljene istedet for å se helheten på trening og god helse (no offense til TS).
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Du er veldig rask til å anta her, selvom du har statistikken på din side. Denne karen er en gymrotte som er litt for opphengt i detaljene istedet for å se helheten på trening og god helse (no offense til TS).
Vis hele sitatet...
Nei, for jeg har ikke antatt noe om TS. Men mange her på forumet driver med det jeg har ramset opp ovenfor, noen ganske mye også. Det meste av narkotiske stoffer er myyye giftigere enn det aspartam noen gang har vært i nærheten av.
Bare for å dra et eksempel:
– Aspartam har en LD50 på over 10 000 mg/kg kroppsvekt rotte oralt (spist og/eller drukket).
– MDMA har en LD50 på 49 mg/kg kroppsvekt rotte i.p. (injisert i bukhinna).

Noe som en rask hoderegning gjør MDMA 500 ganger giftigere enn aspartam. Ellers hvis noen mener aspartam er kreftfremkallende, så må dem også mene at protein er kreftfremkallende. Aspartam består av aminosyrene fenylalanin og en metylert-aspergin.

Faktisk så har virkestoffet (demeton-S-metyl) i et nå forbudt plantevernmiddel Metasystox en LD50 på 30 mg/kg kroppsvekt rotte oralt. Men Metasystox hadde ikke mere enn 25 % demeton-S-metyl, og Metasystoxen ble blandet ut med 1000 deler vann. Dette middelet ble forbudt på grunn av sin giftighet, og det har ingen kreftfremkallende egenskaper, ingen langvarige effekter og en grei motgift (atropin).
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ikke mye kilder å vise til, men først, fordøyingen av aspartam: https://en.wikipedia.org/wiki/Aspart...nism_of_action
Og så en helt urelatert artikkel om formeldehyd og dets oppgave i kroppen som et produkt av "enkarbonsyklusen" eller "one-carbon cycle":
https://www.sciencedaily.com/release...0816134721.htm

Og om du virkelig vil nerde, så er prosessen kartlagt her
https://www.wikipathways.org/index.php/Pathway:WP241
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Noe som en rask hoderegning gjør MDMA 500 ganger giftigere enn aspartam.
Vis hele sitatet...
Beklager var uoppmerksom, det er 200, ikke 500!
Har ingen tro på at aspartam ikke er farlig, stoffet sto engang i tiden på pentagons liste over stoffer med potensiale for bruk i chemical warfare, bør si litt, desuten, kan noen fortelle meg hvorfor flesteparten som drikker sukkerfri brus drikker så vanvittig mye mer brus en oss som drikker sukkerholdig brus ��?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av freebird Vis innlegg
Har ingen tro på at aspartam ikke er farlig, stoffet sto engang i tiden på pentagons liste over stoffer med potensiale for bruk i chemical warfare, bør si litt, desuten, kan noen fortelle meg hvorfor flesteparten som drikker sukkerfri brus drikker så vanvittig mye mer brus en oss som drikker sukkerholdig brus ��?
Vis hele sitatet...
Du må gjerne hoste opp ei kjelde for påstandane dine, og kva relevans det har.
Kan jeg ta meg friheten til å si at denne videoen kan fortelle deg det meste man trenger om aspartam?

NRK Aspartam (sukker)

Det skal vanvittige mengder med brus til før aspartam blir farlig.
Det største problemet med høgt lettbruskonsum ligg nok i syrebelastninga på tennene.

(Ikkje at det hindrar meg. Eg ser på det som ei last som erstatter mykje verre laster.)

Er det noko i dette at lettbrus før til auka søtsug og ikkje nødvendigvis gjer underverk for forbrenninga?
Tjomlid har noen meget grundige drøftninger om aspertam; https://tjomlid.com/tag/aspartam/
Å smådrikke brus hele dagen (som jeg antar er det du gjør hvis du får i deg litervis) er utrolig skadelig for tennene. Men skal du først gjøre det, så jo lettbrus bedre enn sukkerbrus. Men prøv å drikke det i større omganger, gjerne sammen med mat, og ha lange pauser mellom så munnen rekker å nøytralisere det før neste dose.

Aspartamen ville jeg ikke bekymret meg for.
Sitat av *pi Vis innlegg
Å smådrikke brus hele dagen (som jeg antar er det du gjør hvis du får i deg litervis) er utrolig skadelig for tennene.
Vis hele sitatet...
Selv kjører jeg mest mulig sugerør for å unngå dette så langt det lar seg gjøre.

Sitat av freebird Vis innlegg
Har ingen tro på at aspartam ikke er farlig.
Vis hele sitatet...
Alt er farlig i feil mengder, det er vel rundt 6 liter rent vann på noen timer som har vist seg å være dødelig, om jeg husker riktig.
Sitat av freebird Vis innlegg
Har ingen tro på at aspartam ikke er farlig, stoffet sto engang i tiden på pentagons liste over stoffer med potensiale for bruk i chemical warfare, bør si litt, desuten, kan noen fortelle meg hvorfor flesteparten som drikker sukkerfri brus drikker så vanvittig mye mer brus en oss som drikker sukkerholdig brus ��?
Vis hele sitatet...
Da burde du lese deg opp

En skal drikke 30-40 lettbrus hver eneste time for å oppnå milde bivirkninger av aspertamforgiftning, noe som såklart er komplett umulig.

Kilde
Sitat av freebird Vis innlegg
kan noen fortelle meg hvorfor flesteparten som drikker sukkerfri brus drikker så vanvittig mye mer brus en oss som drikker sukkerholdig brus ��?
Vis hele sitatet...
Kan det være så enkelte som at de som er veldig glad i (eller avhengig av) som oftest velger å drikke sukkerfri brus for å unngå sukker?

Min hypotese er i hvertfall at det ikke er sukkefri-delen som gjør at folk velger å drikke brus. Det er nok heller at de liker smaken eller kullsyra. Og om man først skal drikke mye brus gjevnlig velger mange å drikke sukkerfritt for å spare disse ekstra kaloriene.
Sitat av etse Vis innlegg
Kan det være så enkelte som at de som er veldig glad i (eller avhengig av) som oftest velger å drikke sukkerfri brus for å unngå sukker?

Min hypotese er i hvertfall at det ikke er sukkefri-delen som gjør at folk velger å drikke brus. Det er nok heller at de liker smaken eller kullsyra. Og om man først skal drikke mye brus gjevnlig velger mange å drikke sukkerfritt for å spare disse ekstra kaloriene.
Vis hele sitatet...
Eventuelt også at sukkerfri brus faktisk slukker tørsten, i motsetning til sukkerholdig brus. Mange drikker heller da Pepsi Max fremfor vann, og koffeinmengden som er sleipt satt til som «aroma» er dobbelt så høy i Pepsi Max som i sukekrholdig Cola. Det er nok en jevn, fin blanding, men hva er det egentlig som skal være alternativet? Noe på bølgelengde med chemtrails og illuminati kanskje?
For ti-femten år siden var vi overbeviste om at aspartam kom til å gi kreft. Helt ærlig så er jeg fortsatt ikke overbevist om at det ikke kan gjøre det, men så å si alt vi dytter i oss i dag kan føre til kreft. Sukker, fett, e-stoffer og en lang liste!

Det jeg personlig merker med lettbrus forhold til vanlig brus er at det gir mer syre og hodepine. Alle rundt meg som drikker cola light snakker også om den hodepinen som bare døyves av cola light, men heck sukker er også avhengighetsskapende så tror det er å velge sin tomato eller tomato her. Personlig drikker jeg mest en brus som ikke fins i light variant men foretrekker vanlig cola fremfor light any day! Det styres litt av smaken men også av den mistanken om at aspartam er mer skadelig. Rottegift trenger ikke drepe mennesker men kan umulig være bra i tolererbare doser heller
Trådstarter
Sitat av Mefibon Vis innlegg
For ti-femten år siden var vi overbeviste om at aspartam kom til å gi kreft. Helt ærlig så er jeg fortsatt ikke overbevist om at det ikke kan gjøre det, men så å si alt vi dytter i oss i dag kan føre til kreft. Sukker, fett, e-stoffer og en lang liste!

Det jeg personlig merker med lettbrus forhold til vanlig brus er at det gir mer syre og hodepine. Alle rundt meg som drikker cola light snakker også om den hodepinen som bare døyves av cola light, men heck sukker er også avhengighetsskapende så tror det er å velge sin tomato eller tomato her. Personlig drikker jeg mest en brus som ikke fins i light variant men foretrekker vanlig cola fremfor light any day! Det styres litt av smaken men også av den mistanken om at aspartam er mer skadelig. Rottegift trenger ikke drepe mennesker men kan umulig være bra i tolererbare doser heller
Vis hele sitatet...
Var vel en studie i 2005 hvor de gjorde et forsøk på rotter ved det hvor det ble påvist at det er en markant økning i lymfekreft og leukemi hos rotter som har fått mat tilsatt aspartam. Men den er vel nå historie, mener det var svakheter i studien, men fremdeles.
Sist endret av ayas8; 23. april 2021 kl. 19:22.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av Relevant Vis innlegg
Eventuelt også at sukkerfri brus faktisk slukker tørsten, i motsetning til sukkerholdig brus. Mange drikker heller da Pepsi Max fremfor vann, og koffeinmengden som er sleipt satt til som «aroma» er dobbelt så høy i Pepsi Max som i sukekrholdig Cola. Det er nok en jevn, fin blanding, men hva er det egentlig som skal være alternativet? Noe på bølgelengde med chemtrails og illuminati kanskje?
Vis hele sitatet...

Artig, jeg visste ikke. Hvor og når bestemte de dobbel koffein i Pepsi Max?

Mamma drukket dette hele livet - avslørt, junkie!
Sitat av Mefibon Vis innlegg
For ti-femten år siden var vi overbeviste om at aspartam kom til å gi kreft. Helt ærlig så er jeg fortsatt ikke overbevist om at det ikke kan gjøre det, men så å si alt vi dytter i oss i dag kan føre til kreft. Sukker, fett, e-stoffer og en lang liste!
Vis hele sitatet...
Så da påstår du også et speilegg med et glass tomatjus om dagen er kreftfremkallende? Du vet at med dette får du i deg alle de 3 stoffene aspartam er oppbygd av, men i mange ganger større dose?
Så har vi E-stoffer, ja. De fleste konserveringsmidlene er der, jo, for å beskytte mot noe mye, mye, mye verre.
– Ellers spiser du tyttebær og multe eller kanskje syltetøy av disse? Har du lurt på hvorfor multe og tyttebær og dems syltetøy så og si aldri mugner? Jo, de fruktene er ganske fulle av benzosyre. Natriumbenzoat er natriumsaltet av denne syra, og er vel det mest brukte konserveringsmiddelet.
– Så kan vi jo ta kaliumsorbat, som er kaliumsaltet av sorbinsyre. Så kan en lure på hvor sorbinsyre har sitt navn ifra? La meg si det slik at det første vitenskapelige navnet til rogn, svensk asal, norsk asal og de andre i asalslekta er Sorbus, der f.eks. rogn = Sorbus aucuparia. Ikke umulig at en finner litt av dette i epler og pærer også, de er tross alt i samme undertribus som asalskelta. Altså de er veldig nært beslektet hverandre.
– Kanskje natriumnitritten i pølsene er farlige da? Jo, hvis du spiser flere kg pølser om dagen, kan det nok hende du får en uheldig effekt av natriumnitritten. Men natriumnitritt er der, for å beskytte mot noe som er millioner ganger verre. Da tenker jeg på botulinbakterien Clostridium botulinium. Denne bakterien produserer det verste kjente toksinet på jord, og de liker ikke natriumnitritt så godt. Bare for å vise sammenhengen, gjett hva det latinske ordet for pølse er?..
..Jo botulus. Botulintoksinet er ikke verre, enn at du kunne ha klart å kverke alle menneskene i Norge og Sverige med ca. 2 gram. Håper det setter ting i perspektiv...
– Du har jo også søtningsmiddelet sorbitol, ja. Da med litt omløp kan du sikkert gjette deg til hva råstoffet der kommer ifra.

Dette gjelder egentlig alle disse stoffene. Standarden til Mattilsynet ved å vurdere et stoff, er se på alle dyrestudier, finne den minste dosen som gir en hvilken som helst negativ effekt, og dele den på 100. Dette er grenseverdien på hvert enkelt stoff.

Men det er noen få unntak. Du har bl.a. aflatoksinene fra 2 arter mugg (Aspergillus flavus og Aspergillus parasiticus), som Mattilsynet har satt en sinnsvakt lav grenseverdi for. Mener den er på 30 / 1 000 000 000 altså 30 parts per milliard med aflatoksiner i mat. Disse muggsoppene vokser på diverse varer i mildere strøk. Der vokser dem på nøtter, mais og mange lignende varer. Aflatoksiner er blant de mest kreftfremkallende stoffene vi vet om, så optimalt hadde grenseverdien satt til 0 ppmilliard. Men da kunne vi heller nesten ikke importert mat..

Men en av de største kreftforskerene (Bruce Ames, som har en måte å sjekke om et stoff er kreftfremkallende oppkalt etter seg) har sagt det slik: Egentlig er antallet krefttilfeller synkende, om en korrelerer for røyking. Altså om vi fjerner røykere fra tallgrunnlaget, så går dette bedre og bedre angående kreft. Men røyking av diverse ting og overdreven alkoholbruk er vi SIKRE PÅ, er kreftfremkallende. Så hva med å slutte med røyking av tobakk og andre ting, sammen med å slutte å drikke, før en klager på kreftfaren av noe som i praksis er oppbygd av aminosyrer (byggesteiner til proteiner)...

Sitat av Mefibon Vis innlegg
Rottegift trenger ikke drepe mennesker men kan umulig være bra i tolererbare doser heller
Vis hele sitatet...
Det som er vanligst i bruk til rottegift idag, er stoffet Warfarin. Du kjenner ikke det stoffet så godt nei? I mikroskopiske doser er det ikke farlig, du får mikroskopiske mengder tynnere blod, nesten som etter du spiser en Globoid. I (litt) større doser er det mye brukt som medisin, gjerne under navnet Marevan. Du får dette middelet når du har for høyt blodtrykk. Da har man to alternativer, gjøre så blodkarrene blir større på permanent basis, noe som er umulig. Det andre er å gjøre blodet tynnere, så det renner lettere igjennom de tynne årene. Får du doser, som det er meningen rotta skal ha, så vil blodet miste koagulasjonsevnen. Altså det rotta dør av, er at den blør ihjel. Motgift er faktisk vitamin-K. Stoffet er også lagd av et stoff med navn kumarin "+ nogot attåt". Aflatoksin er også lagd av kumarin, men da med 4 furangrupper til. En annen morsom sak, er at kumarin er det i kanel (derfor har Mattilsynet advart mot overforbruk av kanel), men det er også i myske, artene i steinkløverslekta, gulaks, huldregras og marigras. Der den sistnevnte også er krydder i den polske vodkaen Zubrowka, som smaker litt som eplekake, når den blandes med eplejus (ifølge m0b), nå ser du hvorfor.

Så i innlegget ditt er nok Dunning Kruger-effekten smurt tykt utenpå.
R.i.p 23.04.2021
Det eneste jeg merket av og drikke 4,5l pepsimax pr dag var sykt mye kviser på ryggen og bak nakken . Kuttet ut al brus og 3uker senere kvisefri
Lettbrus: Lettbrus kan gi flere antibiotika-resistente bakterier i tarmen
En ny laboratorie-studie har funnet sammenheng mellom kunstig søtstoff og økning av antibiotika- resistente bakterier i tarmen.

https://forskning.no/bakterier/lettb...tarmen/1831217
Sitat av TylerDurden777 Vis innlegg
Lettbrus: Lettbrus kan gi flere antibiotika-resistente bakterier i tarmen
En ny laboratorie-studie har funnet sammenheng mellom kunstig søtstoff og økning av antibiotika- resistente bakterier i tarmen.

https://forskning.no/bakterier/lettb...tarmen/1831217
Vis hele sitatet...
Greit å nyansere litt...

- Hvis du får i deg kunstige søtstoffer hver dag eller annenhver dag i 30 år, kan det kanskje ha en effekt på bakteriene i din tarm, sier Ingmer til DR.
Vis hele sitatet...
- Hvis en større andel av befolkningen får litt flere resistente bakterier i tarmen, kan det gi en større samlet byrde for samfunnet, sier Ingmer
Vis hele sitatet...
.

Søtstoffene blir fortynnet av andre væsker i tarmen. Derfor vil søtstoffene antakelig ikke ha like sterk effekt i din og min tarm, som i en skål på lab-en.

På den andre siden kan andre forhold i tarmen kanskje forsterke søtstoffenes effekt.
Vis hele sitatet...
Og ikke minst til slutt:

- Overraskende laboratoriefunn som bør anspore til videre forskning, mener antibiotikaforsker Dag Berild ved UiO.
Vis hele sitatet...
Så helt der at aspartam er konstantert farlig er vi kanskje ikke enda. Det blir spennende å følge videre, men med så mye bruk av "kan ha" og "kanskje" er det liten grunn til å tro at det vil utløse betydelige endringer i samfunnet enda.
Har funnet at aspartam gir karbo-sug mens sukralose og acesulfam-k(eneste søtstoffene is fun-light saft) ikke gir det, noe som tyder på at den virker på et nevrologisk nivå da det ikke er noen kalorier eller noe annet i det som aktivere fysiske mekanismer som vil gi samme økte sult og sukker/karbo trang....

fwiw
Sitat av MasterMaker Vis innlegg
Har funnet at aspartam gir karbo-sug mens sukralose og acesulfam-k(eneste søtstoffene is fun-light saft) ikke gir det, noe som tyder på at den virker på et nevrologisk nivå da det ikke er noen kalorier eller noe annet i det som aktivere fysiske mekanismer som vil gi samme økte sult og sukker/karbo trang....

fwiw
Vis hele sitatet...
Du må gjerne forklare hva du mener med at du "har funnet" dette. Har du noen kilder å vise til vil jeg gjerne se disse. Hvis dette er noe du opplever selv, så er det fint om du spesifiserer det. Sistnevnte er i så tilfelle rent anekdotisk, og dermed uten spesielt stor interesse i denne sammenhengen.
Holder meg langt unna alt som inneholder aspartam, fordi det ikke smaker noe godt! Mulig det er mine smaksløker det er noe galt med, men er det ikke 'orntli sukker' så sier jeg nei takk! Har aldri prøvd ett sukkerfritt alternativt som har smakt bedre enn 'originalen' og stort sett alle aspartam produkter gir meg en dårlig ettersmak i munnen. Drikker jo brus for smakens skyld, ikke for å være sunn!
Jeg har drukket lettbrus i flere tiår. Er sunn, trener, ingen problemer med noen organer.

Eneste problemet mitt er at jeg er hekta på Pepsi Max, men heller det enn alle drugsa jeg har vært litt for glad i.

Propaganda fra folk som synes det er "gay" å drikke lettbrus. Hadde det bare vært Tab Xtra på markedet hadde jeg skjønt de godt for det smaker giftig, men Pepsi Max og Solo Super er sunnere enn alkoen hele landet dytter i seg 2 ganger i uka minst.
Sitat av MasterMaker Vis innlegg
Har funnet at aspartam gir karbo-sug mens sukralose og acesulfam-k(eneste søtstoffene is fun-light saft) ikke gir det, noe som tyder på at den virker på et nevrologisk nivå da det ikke er noen kalorier eller noe annet i det som aktivere fysiske mekanismer som vil gi samme økte sult og sukker/karbo trang....

fwiw
Vis hele sitatet...
På nrk har han P3 fyren ett program nå om fedme osv. . I siste episoden sier en lege at sukkerfri brus øker insulin nivået i blodet som dermed skaper en craving når insulin nivået synker igjen.

Sitat av Herr potet Vis innlegg
Holder meg langt unna alt som inneholder aspartam, fordi det ikke smaker noe godt! Mulig det er mine smaksløker det er noe galt med, men er det ikke 'orntli sukker' så sier jeg nei takk! Har aldri prøvd ett sukkerfritt alternativt som har smakt bedre enn 'originalen' og stort sett alle aspartam produkter gir meg en dårlig ettersmak i munnen. Drikker jo brus for smakens skyld, ikke for å være sunn!
Vis hele sitatet...
Lett sprite og fanta orange er ganske god på smaken. Hvis du kutter ut sukkerholdig brus en uke-to, og drikker en del lettbrus vil du kansje syntes at sukkerholdig brus smaker rart når du går tilbake. Av og til selger butikker lettbrus som er gått ut på dato og da smaker de dårlig!
Sist endret av hageslangenn; 29. april 2021 kl. 15:41.
Kaja Nordengen skriver i boken sin 'Hjernen er stjernen' at brus uten tilsatt sukker (lettbrus) inneholder søtningsvarianter som er mer avhengighetsskapende enn sukker i seg selv. Hun skriver at hjernen blir lurt til å tro at den får sukker for så å finne ut at det ikke var sukker, hvilket gjør suget etter mer større.

Nå vet ikke jeg om det er aspartam det er snakk om, men uansett vil jeg tro at å drikke overdrevent mye av noe som ikke reelt inneholder noe som helst annet enn kunstige(?) stoffer ikke er særlig sunt.

Jeg syns i tillegg det ser ut som brorpraten av de som er glad i sukkerfrie produkter tar inn overdrevent mye av de.
Enda en anekdote men husker fra jeg satt i kassa på Meny på Lambertseter at de feiteste alltid kjøpte mest lett-brus
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Jeg syns i tillegg det ser ut som brorpraten av de som er glad i sukkerfrie produkter tar inn overdrevent mye av de.
Vis hele sitatet...
Eller kan det være slik at brorparten av de som drikker overdrevent mye brus velger sukkerfrie varianter?
Det stemmer godt overens med hva jeg ser selv. Du kan ta deg en god faen på at fedme og overvekt går hånd i hånd med lettprodukter, men det sier vel egentlig ingenting om at man blir stor av de produktene.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Eller kan det være slik at brorparten av de som drikker overdrevent mye brus velger sukkerfrie varianter?
Vis hele sitatet...
Absolutt, men såvidt jeg kan se av vareutvalget på butikken er det vel ikke sånn at det selges mer lettbrus enn vanlig brus? Eller, kanskje det er det. Jeg vet ikke.

Jeg velger i alle fall å avstå fra disse produktene. Jeg syns ikke de smaker like godt. Jeg merket en gang hvordan jeg gikk fra å ikke synes pepsi max var særlig godt, til å like det ganske godt etter bare 3 glass.
Sist endret av Jørgen Moe; 29. april 2021 kl. 16:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva som selges mest av sier heller ingenting om årsakssammenheng av seg selv, men det synes å være slik at sukkerfritt er populært i Norge:

https://kommunikasjon.ntb.no/pressem...aseId=17886250

Anekdoter om at du venner deg til smaker du ikke først liker er antagelig ikke spesielt relevant i en slik diskusjon som dette...
Sist endret av Cikey; 29. april 2021 kl. 16:28.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Cikey Vis innlegg
Anekdoter om at du venner deg til smaker du ikke først liker er antagelig ikke spesielt relevant i en slik diskusjon som dette...
Vis hele sitatet...
Er det ikke?
Handler ikke tråden litt om overgang fra sukkerholdig brus til brus uten sukker?
(den har vel i hvert fall utviklet seg i den retningen)

Att man blir tjukk av å drikke 3liter vanlig cola om dagen er det vel rimelig å anta,
og att man, hvis man ønsker å endre dette ved å gå over til sukkerfri brus antagelig
må venne seg til smaken er heller ikke urealistisk.

Att tjukke folk ofte drikker lettbrus, som det nevnes, skyldes jo ikke brusen, men kostholdet deres ellers.
Så tenker de som så att det skal sukkerfritt for å i hvert fall ikke bli feitere, eller med en drøm om å bli slanke.
Sist endret av vindaloo; 29. april 2021 kl. 16:41.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er det ikke?
Handler ikke tråden litt om overgang fra sukkerholdig brus til brus uten sukker?
(den har vel i hvert fall utviklet seg i den retningen)

Att man blir tjukk av å drikke 3liter vanlig cola om dagen er det vel rimelig å anta,
og att man, hvis man ønsker å endre dette ved å gå over til sukkerfri brus antagelig
må venne seg til smaken er heller ikke urealistisk.

Att tjukke folk ofte drikker lettbrus, som det nevnes, skyldes jo ikke brusen, men kostholdet deres ellers.
Så tenker de som så att det skal sukkerfritt for å i hvert fall ikke bli feitere, eller med en drøm om å bli slanke.
Vis hele sitatet...

Summen av flere anekdoter er ikke data, så man må gjerne fortelle hvor mange tjukkaser man ser som drikker max, men spesielt relevant for debatten er det likevel ikke...

Jeg ser du også vet overraskende mye om generalisert kunnskap om en hel gruppe mennesker. Pussig hvor mange her inne som vet alt om store grupper med mennesker....

At mange overvektige kan ha dårlig kosthold virker som en relativt lite kontroversiell påstand. Men å påstå at man vet noe om deres motivasjon eller driv for å velge den ene eller andre brusen uten videre er både spekulativt og meningsløst.

For min det holder jeg meg til de åpenbare fakta. Det er generelt bedre for helsen å drikke sukkerfri, enn sukkerholdig brus, spesielt ved stort inntak. Det er generelt ikke bra for helsen, i sær tennene å drikke mye syrlig veske.

Og ikke minst, hvilke smak folk liker best er deres sak og påvirker ikke mitt liv overhodet. Diskusjoner om hva som «smaker best» er omtrent like evneveikt som diskusjoner om hvorvidt ananas «hører til» på pizza...
Sist endret av Cikey; 29. april 2021 kl. 17:58.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Cikey Vis innlegg
At mange overvektige kan ha dårlig kosthold virker som en relativt lite kontroversiell påstand. Men å påstå at man vet noe om deres motivasjon eller driv for å velge den ene eller andre brusen uten videre er både spekulativt og meningsløst.
Vis hele sitatet...
Meningsløst? Ja hvis det er helt uinteressant for deg så er det vel det.

Men spekulativt er jeg uenig i.
Når folk flest sier att de skal spise sundt, så mener de stort sett att de ønsker å gå ned i vekt.
At folk velger lett produkter av samme grunn syns jeg virker åpenbart.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Att man blir tjukk av å drikke 3liter vanlig cola om dagen er det vel rimelig å anta,
og att man, hvis man ønsker å endre dette ved å gå over til sukkerfri brus antagelig
må venne seg til smaken er heller ikke urealistisk.
Vis hele sitatet...
Antakelig, ja, men det er ikke noen selvfølge. Tre liter cola inneholder ca 1200 kcal. Klart, 1200 unødvendige ekstrakalorier hver dag blir fort for mye, men det kommer jo an på hva annet man spiser (og drikker). «Ingen» legger på seg av å innta 1200 kcal om dagen. Men om man må drikke tre liter brus om dagen, så er det jo et godt tips å bytte til lettbrus, da man sparer 1200 kcal om dagen, eller 36000 kcal i måneden! Som de sier: «Don't drink your calories.»

PS: Det er flere kalorier i lettmelk(!) enn i cola.
Sitat av Cikey Vis innlegg
For min det holder jeg meg til de åpenbare fakta. Det er generelt bedre for helsen å drikke sukkerfri, enn sukkerholdig brus, spesielt ved stort inntak. Det er generelt ikke bra for helsen, i sær tennene å drikke mye syrlig veske.

Og ikke minst, hvilke smak folk liker best er deres sak og påvirker ikke mitt liv overhodet. Diskusjoner om hva som «smaker best» er omtrent like evneveikt som diskusjoner om hvorvidt ananas «hører til» på pizza...
Vis hele sitatet...
Jeg bare poengterte at jeg personlig styrer unna, ikke noen grunn til å ta av.

Når det gjelder fakta må du også forholde deg til helheten.

Hvis fakta er at lettbrus er mer avhengighetsskapende, så går det vel an å tenke seg at de som drikker lettbrus drikker langt mer brus enn de som drikker vanlig brus. Hvordan blir sunnhetsbildet ditt da?

Du konkluderer rimelig kjapt selv, må jeg si.
Hvordan er lettbrus mer avhengighetsskapende?
Det er ingen som bør være skråsikre når det kommer til potensielle negative konsekvenser av slike tilsetningsstoffer. Aspartam har blitt brukt i 30-40 år, det er lenge nok til å kunne avdekke drastiske bivirkninger, men ikke nødvendigvis lenge nok til finne ut om det kan ha mer diffuse bivirkninger som utspiller seg gradvis over flere år.

Det er ikke lenge siden folk så på deg som en idiot dersom du stilte deg skeptisk til konserveringsmidler, men over de siste årene så har det kommet ut flere studier som beviser negativ effekt på tarmflora (som faktisk er en big deal). Det er også ganske skremmende at fertiliteten har hatt en drastisk nedgang, noe som mest sannsynlig i stor grad skyldes mikroplast (som vi fortsatt bruker i stor skala). Det er helt latterlig hvor mye vi enda ikke vet.

Det er mange "eksperter" her på freak som virker å mene at såfremt det ikke finnes overbevisende bevis på én ting, så må det som konsekvens bety det motsatte. Jeg tror det er lurt å prøve å i det minste moderere seg litt når det kommer til ting vi kun har fått i oss de siste 30-40 årene, fordi den eneste sannheten, er at det er svært lite vi VET med 100% sikkerhet.