Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2684
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Jeg ble sommeransatt ved en bedrift, sjefen forklarte at en av de andre skulle slutte og jeg kunne få den 50% stillingen etter sommeren. Han ansatte også enda en sommerikar.

I går fikk jeg vite at hun (den andre vikaren) har fått 50% stillingen som jeg var lovet, riktignok bare muntlig, men likevel.

Hva kan jeg gjøre her?

Noe som kanskje gjør det ekstra kleint er at jeg kjenner sjefen siden barndommen, og har egentlig en veldig god kompis-tone med han.

Forslag? Innspill?
sucks to be you, bytt jobb.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trådstarter
Sitat av moridin Vis innlegg
sucks to be you, bytt jobb.
Vis hele sitatet...
Hadde kanskje ventet et litt mer konstruktivt svar, i hverfall fra en bruker som deg.

Men kan tilføye at det ikke er andre jobber ledig her omkring, og jeg har på en måte lagt tilrette at jeg hadde den 50% stillingen, skaffet bil, leilighet osv..
Snakk med sjefen da?
Hvis du har en såpass god "kompis-tone" med han burde du vel kunne satt deg ned og pratet med han om det? Dog er en muntlig avtale fortsatt bindende. Er kanskje litt kjedelig å bli uvenner pga dette da.
Ingen kontrakt/bevis på at du er lovet jobben = Hør på Moridin.
Grow a pair og ta deg en prat med han.
Det er fint lite du kan gjøre - bortsett fra å forklare han hvordan du oppfatter situasjonen. Og finne deg nye venner hvis han holder på avgjørelsen.

Muntlige avtaler er bindende, men de er også vanskelige å bevise. Så å vurdere rettslige steg ut i fra en muntlig lovnad om en jobb ville ikke jeg gjort.

Neste gang du innretter deg på et jobbtilbud, få det skriftlig først.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Hadde kanskje ventet et litt mer konstruktivt svar, i hverfall fra en bruker som deg.
Vis hele sitatet...
Problemet er at du har lite å vinne uansett hvordan du vrir og vender på det. Uten en arbeidskontrakt, men kun en muntlig beskjed om at du skulle få en stilling stiller du svakt.

Du må ta dette opp med sjefen din og spørre hva grunnlaget er. Men det er egentlig ingen bedre løsning enn å si opp og finne seg en annen jobb. Sjefen din mener tydeligvis at du ikke gjør en veldig god jobb når han/hun velger å gi en ledig stilling til en annen vikar.
Generelt er det ekstremt viktig å skaffe seg ting skriftlig, ja. Om det er SMS, mail, facebook-melding eller hva enn annet er ikke spesielt viktig. Du trenger ikke kontrakt, men du trenger å kunne vise fram noe som underbygger det du sier.

Jeg husker særlig en gang hvor det var en jævel av en ansatt i et av utleie-selskapene som prøvde seg på en spansk en mot meg (i forbindelse med overdragelse av kontrakt som han fucket opp, men forsøkte å sno seg unna), men en liten mail han hadde sendt med "Den er ok!" gjorde at jeg kunne bevise av at jugde ræva av seg.. og istedenfor at jeg måtte betale 10000kr+ fikk han sparken. Det var fornøyelig å ta jævelen.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trådstarter
De "grow a pair" greiene kan folk legge fra seg, har ikke noe med det å gjøre, bare lurte litt på hvordan jeg burde legge det frem og om jeg har noe å slå i bordet med.

At den andre vikaren gjør en bedre jobb enn meg stemmer ikke, jeg er langt mer effektiv og bruker under en fjerdedel av tiden hun bruker på en oppgave.

Om jeg mister jobben er alternativet nav, noe jeg ikke har lyst til.
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Det kjipe her er at det at han sa du skulle få jobben burde være like godt som en kontrakt. Allikevel kommer du sjeldent noen vei med det i arbeidslivet uten å ha det skriftlig.
Ta en prat med han helt rolig og spør hva du kan forvente av han etter sommeren. Den er jo snart over nå. Du burde ikke gå til angrep med en aggressiv tone ala; "hva faen er det du driver med, DU LOVTE JO MEG JOBBEN!!" Men spør han pent om det fortsatt er du som skal få 50 % stillingen. Sier han nei, så følger du opp med et par spørsmål, som hvorfor ikke? har jeg gjort en dårlig jobb? På hvilke måter er vikaren en bedre ansatt enn meg? Også kan du jo nevne det du skrev litt over, angående leilighet og bil, siden du tross alt har regnet med å få stillingen.
Gå å snakk med sjefen.
Si at han fortalte deg at du skulle få jobben, får du den ikke? Si opp.
Proff skeptiker.
Mye usaklige svar her....

Jeg hadde snakket med sjefen jeg, hørt med han om hva planene var, om du var med i planene osv.
Er ikke så mye mer du kan gjøre, som du sier så har han bare gitt muntlig beskjed til den andre vikaren, så da er vell dere 50/50 da?
Sitat av Carmex Vis innlegg
Om jeg mister jobben er alternativet nav, noe jeg ikke har lyst til.
Vis hele sitatet...
Det nekter jeg å tro...
Sitat av Carmex Vis innlegg
Jeg ble sommeransatt ved en bedrift, sjefen forklarte at en av de andre skulle slutte og jeg kunne få den 50% stillingen etter sommeren. Han ansatte også enda en sommerikar.

I går fikk jeg vite at hun (den andre vikaren) har fått 50% stillingen som jeg var lovet, riktignok bare muntlig, men likevel.

Hva kan jeg gjøre her?

Noe som kanskje gjør det ekstra kleint er at jeg kjenner sjefen siden barndommen, og har egentlig en veldig god kompis-tone med han.

Forslag? Innspill?
Vis hele sitatet...
spør sjefen din rett ut om saken.. spør hvorfor hun har fått en jobb du allerede var lovet.. ta opptak av allt som blir sagt. !
Sitat av Carmex Vis innlegg
Om jeg mister jobben er alternativet nav, noe jeg ikke har lyst til.
Vis hele sitatet...
Det finnes da andre jobber..

Selv om du ikke får noe fast etter sommeren så kan du jo alltids bli tilkallingsvikar.
Sist endret av Bombasa; 13. august 2013 kl. 16:53.
Det eneste alternativet må jo vært å snakke med sjefen.. Rolig tone, du kan eventuelt true (på en pen måte) med at du kommer til å se deg etter en annen jobb, fordi du er nødt til å ha en jobb hvor sjefen ikke juger deg opp i trynet.