Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  587 113170
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kakemot
Om man ikke vil være med er det jo bare å drite i hele pakka.

Ignorer brevene eller hva du nå får av de.
Ignorer alt, sitt hjemme på sesjonsdagen.
Vis hele sitatet...
...og bli henta av politiet. Hørest ut som god plan det der!
Sitat av kakemot
Om man ikke vil være med er det jo bare å drite i hele pakka.

Ignorer brevene eller hva du nå får av de.
Ignorer alt, sitt hjemme på sesjonsdagen.
Vis hele sitatet...
Da kommer de og henter deg!

Men dette er totalt unødvendig å lage en så lang utgreiing om! Visst du ikke gidder i militæret, og ikke har den rette instillingen, merker de det ganske fort og dimiterer deg!

Jeg var selv i garden og vi var 450 stk første dagen på rekrutten! 3 mnd senere skulle vi til oslo og huseby leir, da var vi 130 stk av de 300 som var borte var hele 200 stk dimiterte!

Med den "riktige" innstillingen, "gir faen" innstillingen, dimmer man på mindre enn en uke!
Sist endret av hyys; 19. august 2007 kl. 15:24.
Nettopp, innstilling er alt her. Oppfør deg deprimert, og hvis de spør kan du jo si at bestevennen din nylig tok selvmord, eller noe tilsvarende forferdelig som ikke kan sjekkes (tipper de sjekker påstander om familiemedlemmer?). Det kommer uansett altfor mange inn i forsvaret i første omgang, de er alltid på jakt etter noen å kvitte seg med. Lykke til.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Noen som har svar på mitt spørsmål? Har overveid det p.g.a. bla.a. erfaringer og lærdom man får.
Man kan jo late som om man er psykisk ustabil...

Huff, hadde sikkert kunne gjort det bra i militæret, men jeg skal ikke dit for alt i verden.
Sist endret av kakemot; 20. august 2007 kl. 13:08.
Sitat av kakemot
Man kan jo late som om man er psykisk ustabil...

Huff, hadde sikkert kunne gjort det bra i militæret, men jeg skal ikke dit for alt i verden.
Vis hele sitatet...
Har du ikke hørt historien om han som absolutt ikke ville i militæret?
Så han skulle til psykolog, for å late som om han var ustabil.
Så han satte seg oppå bordet hos psykologen og latet som om han fisket.
Etter en stund satte psykologen seg ved siden av ham og begynnte og å late som om han fisket.
Så gikk det nå enda en liten stund før psykologen da "Får du noe fisk?"
Da brøyt jo fyren ut i latter, såeh... Er nok ikke så enkelt å late som om man er psykisk ustabil.
:-P

Men dersom du viiiirkelig hater millitæret og er skikkelig imot krig og hele den pakka, så kan du melde deg som sosialarbeider, istede for å gå i militæret.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Når jeg var på sesjon så fant de ut at jeg var totalt ubrukelig :P
Enkleste måten å slippe på

Har tinnitus, så jeg kan ikke være i nærheten av noe som bråker, og har også nedsatt syn, så de tør ikke gi meg noe våpen, i tillegg til en sannsynlighet for anafylaktisk sjokk om jeg skulle komme til å bli stukket av en veps
Fritatt fra militæret, og no questions asked
Sitat av Jonta
Noen som har svar på mitt spørsmål? Har overveid det p.g.a. bla.a. erfaringer og lærdom man får.
Vis hele sitatet...
Nei, man kan ikke det. *

* Med visse unntak...
Sitat av Grimdoc
Har du en varig medisinsk grunn (som ikke kan bli kurert) så kan du si du har lyst.
Ellers så kan du si du ikke har lyst, i tilfelle det blir aktuelt med å utsette tjenesten til du evt. er frisk.
Vis hele sitatet...
Mange takk for svar Grimdoc, men jeg er opptatt med noe annet frem til høsten 2009, så blir ikke aktuelt før den tid. Hva bør jeg si da?
Det enkleste midlet skal visstnok være å lese seg GRUNDIG opp på våpen, og oppføre seg helt som besatt på dette under sesjon. Våpengale folk vil di iallefall ikke ha inn.

Og er en i for dårlig fysisk form blir en likevel sparka ut
Hvordan kan man fake dårlig fysisk form?
Er vel ikke bare å late som man er anpusten. Tenker de tar pulsen og sånne ting.

Jeg har vel ikke noe som helst i mot militæret, men jeg tror det er akuratt på den tiden jeg nærmer meg å bli noe. Må jo begynne helt på nytt etterpå. Er ikke bare å forlate nettsiden sin et år. LOLOL.
Hvor mye fritid får man?

JEG KAN FOR ALL DEL IKKE BRUKE OPP ET VERDIFULLT ÅR! ARGH.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Etter rekrutten så har du jo fri i firetiden de fleste dager hvis det ikke er øvelse.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av kakemot
JEG KAN FOR ALL DEL IKKE BRUKE OPP ET VERDIFULLT ÅR! ARGH.
Vis hele sitatet...
Om du bare utnytter det godt nok så er ett år i militæret uvurderlig det også.
Du kan søke deg inn på alt som er av kurs der, og det kommer godt med seinere.
Og du får det jo i tillegg gratis
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Dinithion
* Med visse unntak...
Vis hele sitatet...
Som f.eks.?
Sitat av Jonta
Som f.eks.?
Vis hele sitatet...
Ring vernepliktsverket å spør?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Har nettopp ringt. For å kunne utføre utenlandstjeneste må det nesten enten være som tolk eller lege. For for å ha noe med forsvaret å gjøre må man sikkerhetsklareres, og for å sikkerhetsklareres, må man være norsk statsborger. (faen)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er det virkelig sant at hvis man ikke møter opp så kommer militærpolitiet på døra? Og er det sånn at dettet kommer på det militære rulleblad?
Sitat av kakemot
Om man ikke vil være med er det jo bare å drite i hele pakka.

Ignorer brevene eller hva du nå får av de.
Ignorer alt, sitt hjemme på sesjonsdagen.
Vis hele sitatet...
Da får du dem på døren og kan risikere bøter og fengsel.
I mitt tilfelle var jeg på Værnes, HVUV. (HV var ikke en gang på ønske lista mi, så jeg må ha feilet noe dyrisk på IQ test og lignende. Mulig de syntes jeg så rar ut med langt hår, skjegg, og briller med mørke glass.)

Jeg kom inn med blandede følelser, jeg er og har alltid vært en skikkelig skulker, selv om det gjelder viktige ting. Er noe jeg ikke kan noe for. På den annen side er jeg jo våpen-gal, og var jo litt spent på å se hvordan dette kunne utvikle seg. Så jeg bestemte meg for og se hva tiden ville bringe.


Dag 1, kjefting, dag 2, kjefting, tredje måned, kjefting. Ett helt rom fikk fotsykdommer, på tross av at rommet deres ble vaska så grundig at UB`ene godkjente det, så der har dere god rutine... Forøvrig dimma en kompis av meg fordi han hadde en gravid samboer langt unna. Han ble dimma på grunn av psykiske grunnlag en uke før meg.

Jeg skulka en hel uke på grunn av at tremeningen min ble skikkelig dårlig (Vi er nesten som brødre.) Men det ville ikke forsvaret vite noe av, de sa jeg skulle holde meg hjemme hele tiden... Så jeg var altså borte en hel uke, uten å få sett tremeningen min, og mista en hel uke med HV Utdannelse, er vel det de kaller å henge etter.

Jeg var forøvrig den yngste i troppen, og den eneste som turde å si fra når noe var helt på krøkke, var meg ( Skryter ikke, det er bare sånn jeg er. De syntes vel det var morsomt å sette 40 karabin-kulier inn i ett rom for og lære veisperrings taktikker, istedenfor og vise oss det i praksis, dermed kalle oss for dumme brød når vi ikke fiksa det første gang, deretter sa jeg klart i fra, dermed sa de at de ikke venta at vi skulle fikse det første gangen uansett, hvorfor kallte de oss dumme brød da? spurte jeg.. PANG i trynet.)

Da bestemte jeg meg for og gjøre hva jeg er best på, å skulke. For alvor.

Deretter gikk det en uke, og jeg dimma en halv feltøvelses uke, da ble de skikkelig sure. Men ettersom jeg bodde 2 timer unna, fikk de lensmannen til og komme innom, som da sa at han ikke kunne kjøre meg bortover fordi at han hadde mye å gjøre neste dag (Han kom innom på kvelden. Diska opp med kaffe og kaker forøvrig.) Deretter endte det med at jeg møtte opp på basen neste dag, og begynte allerede å rengjøre AG før jeg møtte psykologen, da MP`en kom så var jeg i ferd med å sette den sammen. Ingen sur våpen depotist skal komme og si at AG`n min er dårlig velholdt selv når jeg dimmer!

Deretter tok de meg til psykologen, som rett og slett uten andre ord sa: Æ dimme dæ æ.
Dermed en tur innom feltøvelses HK for og si ha det til kaptein og få hjelp til og levere ting tilbake til kles og utstyrs og våpen depot. Jeg sa forøvrig at han måtte hilse til Lagledern min som var en grei kar som gjorde akkurat det samme som vi, om vi gikk inn i cs gass bunkeren, gjorde han også det.

Dermed en time med å hive ting i en MB, bli kjørt til depotet, pælme ting på disken, innom våpen depot, få kjeft på forhånd pga skitten ag, bare for og få total stillhet når børsa var renere enn ett glass vaska på 70 grader og 60 gram.

Satt av på porten og dermed buss hjemmover (Hadde akkurat nok penger til den.)

Deretter var jeg den siste fra rom 108, borte fra HVUV, vi var 5 stykker, så dimma 1 stykk, fikk 2 nye, så dimma de, så dimma kompisen, dermed en annen, så meg. Den siste ble satt på ett annet rom. Rommet vårt ble i ettertid kallt Dimme-rommet.

Fikk forøvrig lønn i 3-4 måneder senere, jeg trodde det var sosialen som endelig hadde tatt til fornuft, viste seg at HVUV lønningskontoret på HAMAR!! hadde gjort en feil. Plutselig er jeg skyldig 8500 KR. Jeg har prøvd å ringe de, men nummeret finnes ikke, jeg har sendt mail til forsvaret.no til de respektive mottakere, jeg har sendt skriftlig brev. Men ikke noe svar. Så jeg antar at det blåser opp i trynet mitt en vakker dag.


De første 1 eller 2 månedene i HVUV er kule, lærer mye nytt, resten er kjedelig rutine og som regel surt befal fordi de ikke klarer å vente til de blir dimma i jula. (Om du kommer inn i August.)

Det var min lille historie, kunne ha sagt så mye mer men det blir så mye at det gidder jeg ikke.
jeg er på HVUV nå.

stortrives her...men skal si at man i det minste burde ha LITT motivasjon før man går inn, ellers blir bare alt rævva. hadd syk dimmelyst de 2-3 første ukene, spesielt etter første øvelse.

om du skal dimme via Psykolog, så må du bare gjøre deg klar for å få huden full...blir noe i duren "De som dimmer kommer mest sansynligvis til å feile i mye senere i livet blablabla hvordan i alle dager skal du greie å være et godt forbilde for barna dine når du blir stor om du dimmer? kommer aldri til å greie å gjøre en ting helt ferdig, du kommer mest sansynligvis til å bli et dårligere meneske"
osv osv, det fikk den ene romkameraten min høre :-)

ps: til de som skal på HVUV i januar, søk på Skarpskytter eller jeger! vi har det morsomt :-p

NED I FERDIGSTILLING!
da jeg skulle inn, skaffet jeg meg en legeattest på at jeg var deprimert, og heller ville gå på skole, sendte den inn og hørte ikke noe på nesten 6mnd.
så ringtejeg inn og spurte hvordan denne søknaden hadde gått, og fikk i svar at det var så mye ubrukelige folk i millitæret i dag uansett, så om jeg hadde sendt inn søknad og ikkeville, var det ikke noe problem, det ville vert sløsing med skattepenger å hatt meg der uansett.
Hei!

Da vil jeg fyre på med ett spørsmål!

Jeg skal inn nå 27 september, hehe.. har litt blanda følser ang. dette og dra i militæret, men greit nok. Jeg må jo dra ned dit uansett.. Men så kommer morro sakene, det er lenge siden jeg var på sessjon nå og i mellom tida har jeg hatt Spontan Pneumathorax (Spontan Longekollaps) Og det jeg lurer på da, vil de sende meg hjem igjen hvis jeg har lege attesten med meg på innrykks dagen? Noen som vet hvordan de avgjør slike ting?

mvh Subs0nic
HVORDAN UTSETTE FØRSTEGANGSTJENESTE HELT TIL DE IKKE GIDDER Å KALLE DEG INN IGJEN FØR DET BLIR KRIG:

Sørg for å være innrullert i en eller annen høyere studie! (VGS eller universitet.) Etter 5-6 år med dette så slutter de å bry seg, så kan du holde på med hva du vil resten av tiden.

Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av blabla9mm_osv
HVORDAN UTSETTE FØRSTEGANGSTJENESTE HELT TIL DE IKKE GIDDER Å KALLE DEG INN IGJEN FØR DET BLIR KRIG:

Sørg for å være innrullert i en eller annen høyere studie! (VGS eller universitet.) Etter 5-6 år med dette så slutter de å bry seg, så kan du holde på med hva du vil resten av tiden.

Vis hele sitatet...
Dersom det er ting som er relevant for forsvaret så gjer dei alt faen dei kan for å få kloa i deg når du er ferdig utdanna. Så det er ikkje spesielt god metode nei..

Og forresten? Er det nødvendig å SKRIKE?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Du får ikke utsettelse fra førstegangstjeneste pga. høyere utdannelse som universitet / høyskole - trust me. Du blir i stedet bedt om å søke om permisjon fra studiestedet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tias
Du får ikke utsettelse fra førstegangstjeneste pga. høyere utdannelse som universitet / høyskole - trust me. Du blir i stedet bedt om å søke om permisjon fra studiestedet.
Vis hele sitatet...
Eg fekk utsettelse uten spørsmål... Så det stemmer nok ikkje heilt. Men det er utsettelse ja.
Jeg snakker av egen erfaring.

Men fikk riktignok beskjed om at hvis jeg ikke tilegnet meg noen spesielle kunnskaper de hadde behov for i mellomtiden, så slapp jeg å bli innkalt fra nå av.

Tviler på jeg kommer til å fortelle dem hva slags kunnskaper jeg har tilegnet meg hæhæhæhæh
Sitat av Subs0nic
Hei!

Da vil jeg fyre på med ett spørsmål!

Jeg skal inn nå 27 september, hehe.. har litt blanda følser ang. dette og dra i militæret, men greit nok. Jeg må jo dra ned dit uansett.. Men så kommer morro sakene, det er lenge siden jeg var på sessjon nå og i mellom tida har jeg hatt Spontan Pneumathorax (Spontan Longekollaps) Og det jeg lurer på da, vil de sende meg hjem igjen hvis jeg har lege attesten med meg på innrykks dagen? Noen som vet hvordan de avgjør slike ting?

mvh Subs0nic
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner en med samme tilfellet som deg. Det går fint, de setter deg i en eller annen kontorjobb og så slipper du unna øvelser og slikt.
Sitat av apefaen
Jeg kjenner en med samme tilfellet som deg. Det går fint, de setter deg i en eller annen kontorjobb og så slipper du unna øvelser og slikt.
Vis hele sitatet...
hehehe, en kontor jobb ja.. er vel greit nok det, for jeg mener selv at jeg ikke er skikka til disse fysiske øvelsene, ja pga dette. blei jo også advart mot at jeg kunne få det igjen uten forvarsel, og det er jo ikke noe særlig for det var forbanna vondt.

men takker for svar !

mvh Subs0nic
Sitat av kenny
da jeg skulle inn, skaffet jeg meg en legeattest på at jeg var deprimert, og heller ville gå på skole, sendte den inn og hørte ikke noe på nesten 6mnd.
så ringtejeg inn og spurte hvordan denne søknaden hadde gått, og fikk i svar at det var så mye ubrukelige folk i millitæret i dag uansett, så om jeg hadde sendt inn søknad og ikkeville, var det ikke noe problem, det ville vert sløsing med skattepenger å hatt meg der uansett.
Vis hele sitatet...
Så, man trenger bare sende et brev om at man ikke har lyst til å dra i militæret? Nja, tror ikke helt det hadde fungert. Jeg har utsatt militæret siden VGS, og frykter at jeg blir kalt inn til sommern, da er jeg 22,5 år og har mer lyst til å etablere meg med tanke på jobb osv.
..
Trådstarter
Sitat av Subs0nic
Hei!

Da vil jeg fyre på med ett spørsmål!

Jeg skal inn nå 27 september, hehe.. har litt blanda følser ang. dette og dra i militæret, men greit nok. Jeg må jo dra ned dit uansett.. Men så kommer morro sakene, det er lenge siden jeg var på sessjon nå og i mellom tida har jeg hatt Spontan Pneumathorax (Spontan Longekollaps) Og det jeg lurer på da, vil de sende meg hjem igjen hvis jeg har lege attesten med meg på innrykks dagen? Noen som vet hvordan de avgjør slike ting?

mvh Subs0nic
Vis hele sitatet...
Ta med legeattesten som sagt, sjansene er store for at de lar deg gå. Septemberinnrykket er et av de større innrykkene, så de har nok å ta av. Prøv å få legen til å skrive på at det er store sjanser for å "rive opp i såret" hvis du utsettes for store fysiske/psykiske påkjenninger.

Sitat av blabla9mm_osv
HVORDAN UTSETTE FØRSTEGANGSTJENESTE HELT TIL DE IKKE GIDDER Å KALLE DEG INN IGJEN FØR DET BLIR KRIG:

Sørg for å være innrullert i en eller annen høyere studie! (VGS eller universitet.) Etter 5-6 år med dette så slutter de å bry seg, så kan du holde på med hva du vil resten av tiden.

Vis hele sitatet...
Nei, idiot. Da er det en del større sjanse for at de vil ha deg. F. eks, tar du legestudiet må du inn etterpå. Du får riktignok greit med perks, som bra lønn, bra stilling osv. Men du må enda inn å avtjene verneplikten.



Sitat av blabla9mm_osv
Jeg snakker av egen erfaring.

Men fikk riktignok beskjed om at hvis jeg ikke tilegnet meg noen spesielle kunnskaper de hadde behov for i mellomtiden, så slapp jeg å bli innkalt fra nå av.

Tviler på jeg kommer til å fortelle dem hva slags kunnskaper jeg har tilegnet meg hæhæhæhæh
Vis hele sitatet...
Det kan dem finne ut på egenhånd du. Kan også se for meg at du må dokumentere at du faktisk har vært på skolen det året du har hatt utsettelse.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av vidarlo
Eg fekk utsettelse uten spørsmål... Så det stemmer nok ikkje heilt. Men det er utsettelse ja.
Vis hele sitatet...
Det gikk ikke for min del. Første gang skrev jeg søknad om utsettelse med grunnlag i påbegynt høyere utdannelse, men negativt svar med henvisning til den nye bestemmelsen. Et par uker etter det fikk jeg heldigvis brev om at de hadde kalt inn for mange, så jeg kom til å bli innkalt ved et annet tidspunkt.

Så, et år etterpå eller så, ble jeg atter engang innkalt. Denne gangen prøvde jeg ikke å søke om utsettelse, men gikk rett til legen å ba om en legeatest på dårlig helse. Det gikk mye bedre, og jeg ble fritatt for førstegangstjeneste.

Edit: ser nå når jeg surfer mil.no at de har laxxet litt på disse reglene.
Høyskole eller universitet: Når du har fått bekreftet studieplass ved høyskole eller universitet skal du søke utdanningsinstitusjonen om reservasjon av studieplassen. Legg ved kopi av innkallingskortet som dokumentasjon.
Får du ikke reservert studieplassen din, søker du Vernepliktsverket om utsettelse av førstegangstjenesten.
Husk da å legge ved dokumentasjon fra utdanningsinstitusjonen.

Er du student og under høyere utdanning når du mottar innkallingen til førstegangstjeneste, vil du normalt få utsettelse. Send dokumentert søknad til Vernepliktsverket snarest.
Vis hele sitatet...
- Det siste avsnittet her var ikke her for et par år siden. Jeg tolker det slik at man får utsettelse fra militæret, og ikke studiestedet. Heldige dere!
Sist endret av Tias; 14. september 2007 kl. 20:47.
Sitat av Raymond
Så, man trenger bare sende et brev om at man ikke har lyst til å dra i militæret? Nja, tror ikke helt det hadde fungert. Jeg har utsatt militæret siden VGS, og frykter at jeg blir kalt inn til sommern, da er jeg 22,5 år og har mer lyst til å etablere meg med tanke på jobb osv.
Vis hele sitatet...

Jeg snakka med han fyren på telefon for 4 år siden eller noe, har ikke hørt noe siden.
Er det mulig å slippe førstegangstjenesten hvis man flytter til et annet land rett etter videregående skole?
Var på sesjon for en stund tilbake, fikk utsatt, de trengte noe info som jeg måtte til legen for å hente å sende inn. Dro til legen fikk papirene som jeg trengte, pluss jeg nevnte en del ting til legen som hu skrev opp i brevet for meg(ting som jeg trodde skulle få meg til å bli "ikke tjenestedyktig", sto blant annet at jeg burde bli sjekket av psykolog først osv...), ventet 3 uker og fikk brevet i postkassen med det endelig svaret og selvfølgelig sto det at jeg var blitt tjeneste dyktig, faen heller.
Så nå sitter jeg her og er litt småredd for at en innkallelse for en førstegangs tjeneste skal komme når som helst. Har igjennom hele mitt liv ikke ønsket å komme inn i militæret og jeg har heller ikke den dag i dag lyst til å bli innkalt til første gangs tjeneste.

Så jeg lurer på, er det noe jeg kan gjøre for å slippe unna nå? eller er det for seint? hva skjer om jeg ikke møter opp til første gangs tjeneste den dagen jeg skulle bli innkalt(hvis det skjer)?

Fylte 18 år for 2 måneder tilbake ca. og holder på med de 3 og siste året på videregående skole, er litt usikker på hva som skjer etter det, har tenkt meg på universitetet/høyskole men som sagt så er ting litt usikkre foreløpig.
Sist endret av Nitrius; 22. september 2007 kl. 18:34.
Sitat av Neocon
Er det mulig å slippe førstegangstjenesten hvis man flytter til et annet land rett etter videregående skole?
Vis hele sitatet...
Tror ikke det, hvis du først blir kalt inn.
Sitat av Neocon
Er det mulig å slippe førstegangstjenesten hvis man flytter til et annet land rett etter videregående skole?
Vis hele sitatet...
Har du fått lappen før du flytter, så skal du vel egentlig det.
Skader ikke å ringe. De bruker å ha forståelse for slike ting.
Men ikke regn med at du slipper tjenesten. Den blir nok heller bare utsatt til du er ferdig i utlandet.
Til det Grimdoc sier, så burde du kansjke satse på å bli kalt inn FØR du skal til utlandet og eventuelt prøve å bli dimma da

Det vil sikkert suge å bli kalt inn når du er mye eldre og etablert
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg var veldig motivert på å gjennomføre førstegangstjeneste, og gjorde det jeg kunne på sesjon.
Tenkte at det var greit å gjøre noe annet et år, som en pause fra studiene.
Jeg ble innkalt til Garden, april 2008

Saken er nå den at jeg strøyk på nynorsk eksamen, og fikk ikke noe grunnlag for å søke på videre skole. (Jeg skal ta opp eksamen til jul, men da er det selvsagt for sent å søke på noe skole i år)

Problemet er derfor at jeg nå mister 2 år, før jeg kan fortsette å studere. Jeg må gå og slaske fram til innrykk i april, og når jeg er ferdig, må jeg slaske flere måneder før jeg kan fortsette studiene igjen.

Som om ikke det var nok, fikk jeg kort tid etter sesjon kjæreste, som jeg nå har vært samboer med i en måneds tid. Hun sier at hun neppe klarer å være borte fra meg så lenge, og for å være ærlig, tror jeg dette kan bli ganske tøft for meg og.

Dette har satt meg i en jævla kjip situasjon, der jeg mister 2 år, i tillegg til at det setter forholdet til dama i stor fare.

Er det noen mulighet for at jeg kunne fått slippe unna tjenesta ved å forklare situasjonen min?

Er det noe jeg kan søke overflytting til, som gjør at jeg får mer tid hjemme i tjenesteperioden? Har hørt rykter om at folk som tar no sånn branntjeneste får veldig mye mer tid hjemme enn andre folk, er det noen som kan bekrefte dette?

Evt. andre tips ønskes også.
Driver på med min førstegangstjeneste på Porsangermoen i Jegerkompaniet. Der var det en som gikk til staboffiserene og forklarte opp og i mente om problemer hjemme og psykisk og frem og tilbake (godt planlangt) til slutt sa majoren at den eneste måten han kan bli dimma på uten at det havner på papiret er om han nekter pisseprøve og så spurte han om han ville ta pisseprøve. Rekrutten sa nei og dro hjem dagen etterpå.
Sitat av Ostepop
Jeg var veldig motivert på å gjennomføre førstegangstjeneste, og gjorde det jeg kunne på sesjon.
Tenkte at det var greit å gjøre noe annet et år, som en pause fra studiene.
Jeg ble innkalt til Garden, april 2008

Saken er nå den at jeg strøyk på nynorsk eksamen, og fikk ikke noe grunnlag for å søke på videre skole. (Jeg skal ta opp eksamen til jul, men da er det selvsagt for sent å søke på noe skole i år)

Problemet er derfor at jeg nå mister 2 år, før jeg kan fortsette å studere. Jeg må gå og slaske fram til innrykk i april, og når jeg er ferdig, må jeg slaske flere måneder før jeg kan fortsette studiene igjen.

Som om ikke det var nok, fikk jeg kort tid etter sesjon kjæreste, som jeg nå har vært samboer med i en måneds tid. Hun sier at hun neppe klarer å være borte fra meg så lenge, og for å være ærlig, tror jeg dette kan bli ganske tøft for meg og.

Dette har satt meg i en jævla kjip situasjon, der jeg mister 2 år, i tillegg til at det setter forholdet til dama i stor fare.

Er det noen mulighet for at jeg kunne fått slippe unna tjenesta ved å forklare situasjonen min?

Er det noe jeg kan søke overflytting til, som gjør at jeg får mer tid hjemme i tjenesteperioden? Har hørt rykter om at folk som tar no sånn branntjeneste får veldig mye mer tid hjemme enn andre folk, er det noen som kan bekrefte dette?

Evt. andre tips ønskes også.
Vis hele sitatet...
Bare ved å forklare situasjonen hjelper nok ikke, kan ikke tro at de bryr seg om det (selv om jeg forstår deg). Men kan hende det er andre her som har mer informasjon om andre "tiltak" du kan forsøke
Ok, dette har sikkert blitt sagt før og jeg er veldig outsider med hensyn til diskusjonen, men:
En fyr sa en gang til meg at ville du slippe forsvaret,
så kunne du skaffe en legeatest på at du hadde våpenfobi
..
Trådstarter
Sitat av Ostepop
Er det noe jeg kan søke overflytting til, som gjør at jeg får mer tid hjemme i tjenesteperioden? Har hørt rykter om at folk som tar no sånn branntjeneste får veldig mye mer tid hjemme enn andre folk, er det noen som kan bekrefte dette?

Evt. andre tips ønskes også.
Vis hele sitatet...
Forklar at du har mye problemer hjemme og derfor har lyst på tjeneste nærme der du bor, da du har stort behov for å være hjemme. Forklar også resten av situasjonen og si at du vil inn i Januar.
Sitat av Joachimsen
Ok, dette har sikkert blitt sagt før og jeg er veldig outsider med hensyn til diskusjonen, men:
En fyr sa en gang til meg at ville du slippe forsvaret,
så kunne du skaffe en legeatest på at du hadde våpenfobi
Vis hele sitatet...
Vet ikke noe om akkurat det, men de er hvertfall litt obs på totale våpenfreaker
Vet ikke om det har blitt nevnt, men innrykket er stedet å dimme dersom man ikke klarte det på sesjon. I min pulje på 27 personer, ble 13 av disse dimmitert på innrykket. Noen hadde "ordentlige" grunner, andre ble dimmet pga familie/forhold (barn, kjærester etc).
Sist endret av Abs; 1. oktober 2007 kl. 18:15.
Har ikke lest hele tråden.

Faren min har fuktoseintollerangse, det vil si at han er alergisk mot sukker.
Derfor slapp han forsvaret. Av en eller annen grunn.
WOAH Jeg slapp på innrykket.. (Den 27 September) Takk for hjelp folks
Da var det visst på tide for meg og... Skal møte på RKE Oslo Langkaia (om det har noe med saken å gjøre) om ikke så lenge, og - needless to say - jeg vil helst slippe. Vurderer hvordan jeg skal greie dette, og har så langt følgende punkter:

* Jeg er noe nærsynt (tror det var -0.2 elns)
* Har hatt noe depresjoner (tilnærmet ubegrunnede)
* Har ikke veldig lett for å omgås "ukjente" mennesker

Lurer på om disse grunnene kan holde for å slippe unna hele greia. Har ikke legeattester av noe slag, burde kanskje skaffes? Skjønner at det ikke er noe fasitsvar på hva som virker og ikke virker, men kanskje noen vet sånn ca. hvor store sjansene er.
nå når jeg tenker over det så er nok dette lettest å bli dimma på:

-alergi (noen blir nesten dimma på dagen, om de er alergiske mot ting som ofte er i maten...
-syn( -1.5 begynner å blir veldig dårlig. har selv 2.5, men er heldigvis ikke blitt dimma for forskjellige grunner)
-dårlig kne, rygg osv. så langt det kan bli bevist at du faktisk har det

har ett skrekkeksempel på hvordan legene kan være hær

en medsoldat gikk til legen etter å ha vært i rimelig dårli form etter en god stund, tok mange prøver. flere ganger.
i første perm dro han hjem, fikk time hos fastlege og fikk diagnosert kyssesyke! dette ble da tatt opp med lege på leiren, etter mye om og men kom de fram til at han skulle dimmiteres midlertidig...men på dagen han skulle dimme, ble han tatt inn på møte og fikk vite at de ikke synnest han hadde hard nok kyssesyke, og ville ta flere prøver

han går fortsatt her og venter, rimelig stusselig.
..
Trådstarter
Sitat av Praetox
* Jeg er noe nærsynt (tror det var -0.2 elns)
* Har hatt noe depresjoner (tilnærmet ubegrunnede)
* Har ikke veldig lett for å omgås "ukjente" mennesker

Lurer på om disse grunnene kan holde for å slippe unna hele greia. Har ikke legeattester av noe slag, burde kanskje skaffes? Skjønner at det ikke er noe fasitsvar på hva som virker og ikke virker, men kanskje noen vet sånn ca. hvor store sjansene er.
Vis hele sitatet...
Sjansene på disse er ganske små så lenge du ikke har legeattest på de to sistnevnte. Synet er så som så, men du har såpass lite at jeg tror du skal ha gudene med deg for å slippe på det.

Du kan nevne de to sistnevnte uten attest, men tror ikke det vil ha noen effekt.