Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1068
Hei, jeg er ny her så er litt usikker på hvordan dette fora brukes. Så hvis dette blir feil får folket ha meg unnskyldt.

Saken er den at jeg ønsker nå å utredes for adhd i godt voksen alder. Skulle gjort det for altfor lenge siden.

Hyperaktiv, barnehjemsbarn, traumer, fyll og vold i oppveksten etc etc. Dere skjønner.

Med ritalin /amfetamin får jeg slappet av, blir konsentrert, tankekjør og masse annet roer seg. Har prøvd mange ganger inkludert amfetamin. Men så pratet jeg med en kompis ( 45) som også skulle til utredning, men fikk beskjed om at han var for gammel.
Er dette tilfelle? Jeg har skaffet dokumenter helt fra 70 tallet, er det noen vits i å prøve da?

Noen som vet?
Jeg kommer faktisk rett fra medisineringsmøte hos DPS etter å ha blitt utredet i voksen alder.
At han/du er for gammel er nok bare tull, kan hende det er noe fastlegen har sagt, men da er det bare å bytte og få en henvisning.
Jeg kjenner selv en i femti-årene som nå skal til utredning.

Hele opplegget hos DPS har for min del vært utelukkende positivt, flinke folk hvertfall på avdelingen i mitt nærområde.
Sist endret av Lyra; 21. mai 2021 kl. 15:39.
For gammel? For gammel til å få riktig diagnose og behandling på en ting som er underdiagnostisert ? Nei den var ny
Nei, aldri hørt om. Har derimot hørt om flere som har fått ADHD-diagnose i voksen alder. Det er klart man har rett til utredning uansett alder!
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det mulig å få Ritalin eller Attentin fra legen uten utredning for ADHD?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det mulig å få Ritalin eller Attentin fra legen uten utredning for ADHD?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke mulig å få ADHD medisiner på resept av legen din uten utredning og påfølgende diagnose. Fastlegen din kan skrive det ut dersom behandling er initiert av spesialist eller LIS-lege i barne- og ungdomspsykiatri, pediatri, psykiatri eller nevrologi. Dette vil fremkomme av resepten. Det er sterke medisiner regulert av forskrift om narkotika og er forbeholdt pasienter med en faktisk diagnose.
Sist endret av Sky; 21. mai 2021 kl. 17:03.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det mulig å få Ritalin eller Attentin fra legen uten utredning for ADHD?
Vis hele sitatet...
Du kan få det som behandling mot andre diagnoser enn ADHD, men du må likevel utredes for disse.
MrArbealez's Avatar
Trådstarter
2 0
Takker for svar, det var godt å høre ������
Jeg ble utredet som 43-åring, det er aldri for seint.