Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3233
Hei freaks! Jeg er litt bekryma for en venn her, hu har røyka et halvt gram changa over tre dager og, nå selv en hel uke etterpå, ser hun ting beveger seg også gjør hun ting som kan tolkes småparaoid.
Hun tar det hele med helt, nesten overraskende ro.
Noen som har erfaringer, tips, trix easyfix, nips, flips evt. nipslips på temaet?
Hvor alvorlig er detta?
det der er på ingen måte psykose... om hun virker normal, har det bra og kan snakke og kommunisere. Høres bare ut som litt mild residual HPPD etter tripping. Jeg skal love deg at psykose skal ikke undervurderes, og er sannsynligvis den VERSTE mentale tilstanden man kan være i. Jeg har opplevd akutt psykose en gang, og det er faktisk DET verste jeg noen gang har opplevd, vil heller sage av meg armer og bein enn å oppleve det igjen, så nei.. om hun "tar det med ro" så er det ikke psykose hun opplever. Det går sikkert over!
Be henne slutte å fokusere på det. Min erfaring med å åpne øynene for å observere verden anderledes er ofte at man kan begynne å se verden med nye øyne. Jeg sliter med det mange vill kalle hppd, farger er sterkere, litt som en mild lsd tripp egentlig. Det forsvinner gradvis hvis man ignorerer det. Gjorde iallefall det før for meg. Men nå elsker jeg det, og vill heller se energien/aura (ellerno) til planter osv. Meditasjon, yoga, tur i skogen. Kan hjelpe veldig mot paranoia. Lykke til for vennen din!
Jeg opplever til stadighet rimelig voldsomme tracere, at ting bølger eller vokser og krymper og ser geometriske elektriske lysbuer i riktige tepper/vegger eller andre komplekse flater. Dette er noe som har pågått i mange år og jeg er slettes ikke psykotisk. En psykedelisk opplevelse vil ofte fremme dette i dagene etter. Hvilke konkrete ting er det hun gjør som du tolker som småparanoide handlinger?
Sist endret av Relevant; 20. april 2020 kl. 14:39.
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vel paranoia skaper vrangforestillinger og vrangforestillinger får man i psykose, så paranoia kan således regnes som mild psykose i en sammenheng som dette. Jeg kjenner folk som har blitt evig psykotiske av changa så hadde aldri turt å messe med det greiene. Mitt tips er at hun ikke tar noen rusmidler, ikke røyke hasj for å komme seg ned da cannabis også er et psykoaktivt stoff. Ikke høre på trip musikk eller få stimuli som gir assosiasjoner til trip eller det hun noier over. Sove mest mulig så hjernen får ro og så lite stimulans som mulig.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg opplever til stadighet rimelig voldsomme tracere, at ting bølger eller vokser og krymper og ser geometriske elektriske lysbuer i riktige tepper/vegger eller andre komplekse flater. Dette er noe som har pågått i mange år og jeg er slettes ikke psykotisk. En psykedelisk opplevelse vil ofte fremme dette i dagene etter. Hvilke konkrete ting er det hun gjør som du tolker som småparanoide handlinger?
Vis hele sitatet...
Persepsjonen er varig forandret, men er dette skade, eller endring, det er som er det store spørsmålet? "Hva er hensikten bak endringene i kroppen som endrer persepsjonen?", et annet spørsmål.

For nesten alt som skjer i kroppen har en årsak eller funksjon. Arrvev er stygt, men beskytter kroppen.
Nysing og hosting er ubehagelig, men beskytter kroppen. Melkesyre, feber etc etc etc

Mønstre på setetrekk på bussen har aldri vært det samme igjen.
Det er bevegelse i dem, akkurat som på en skurrete tv skjerm uten dekning.
Sist endret av meaculpaUIO; 20. april 2020 kl. 17:49.
Jeg er smått misunnelig på dere som får varige endringer i persepsjonen. Hadde vært kult å ha sterkere farger, aurer og bølging i det dagligdagse. Hver gang jeg lander fra en tur, så kommer jeg tilbake til samme "synet" som før turen, kun mer kontrast og dypere farger i ett par dager etterpå. Hos meg er det det mentale som bærer preg av turene (på en positiv måte), som er forsåvidt viktigst. Har opplevd noe morphing av slukket i dusjen og grusveier byr på noe interessant av og til, men ikke mer.
Trådstarter
28 5
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg opplever til stadighet rimelig voldsomme tracere, at ting bølger eller vokser og krymper og ser geometriske elektriske lysbuer i riktige tepper/vegger eller andre komplekse flater. Dette er noe som har pågått i mange år og jeg er slettes ikke psykotisk. En psykedelisk opplevelse vil ofte fremme dette i dagene etter. Hvilke konkrete ting er det hun gjør som du tolker som småparanoide handlinger?
Vis hele sitatet...
Nettopp, visualsa aleine ville ikke vært no å prate om men når hun selv sier at hun tenker og oppfører seg rart blinker det litt. Hun har trodd venner plutselig hater henne og oppført seg deretter. Jeg vil ikke fortelle for konkret i tilfelle hun skulle se denne tråden. Men hun virker helt fin i toppen utenom et par episoder.
Hun er ny til stoff og kjører ganske hardt, redd det kan skade henne permanent.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vel paranoia skaper vrangforestillinger og vrangforestillinger får man i psykose, så paranoia kan således regnes som mild psykose i en sammenheng som dette. Jeg kjenner folk som har blitt evig psykotiske av changa så hadde aldri turt å messe med det greiene. Mitt tips er at hun ikke tar noen rusmidler, ikke røyke hasj for å komme seg ned da cannabis også er et psykoaktivt stoff. Ikke høre på trip musikk eller få stimuli som gir assosiasjoner til trip eller det hun noier over. Sove mest mulig så hjernen får ro og så lite stimulans som mulig.
Vis hele sitatet...
Takk for svar, har noen kompiser med samme sjebnen og det er rævva bedtimestoryes. Forskjellen er at disse har gått full on psykotisk, og blitt henta av snuten ganske kjapt.
Denne vennina har såvidt symptomer, hvor alvorlig er alvorlig nok til at hun burde få hjelp?
Sist endret av nymus; 20. april 2020 kl. 22:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvis du passer på at hun får jevnlig og god, edru søvn, så vil det nok bringe henne fortere tilbake til "baseline".
Hvis changaen nngår i en pågående diett - med flere stoffer - så skal hun ha ganske hard psyke for å ikke gå på en smell
etterhvert,
Sist endret av meaculpaUIO; 20. april 2020 kl. 22:20.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Jeg er smått misunnelig på dere som får varige endringer i persepsjonen. Hadde vært kult å ha sterkere farger, aurer og bølging i det dagligdagse. Hver gang jeg lander fra en tur, så kommer jeg tilbake til samme "synet" som før turen, kun mer kontrast og dypere farger i ett par dager etterpå. Hos meg er det det mentale som bærer preg av turene (på en positiv måte), som er forsåvidt viktigst. Har opplevd noe morphing av slukket i dusjen og grusveier byr på noe interessant av og til, men ikke mer.
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det du skriver, men jeg vil tro de fleste som sitter igjen med varige endringer av persepsjon og mental tilstedeværelse etter bruk av psykedelika (tenker da ikke på den personlige/spirituelle "oppvåkningen") ikke vil omtale det som noe å ettertrakte. I alle fall de jeg har snakket med, samt egen erfaring.

Det å røyke changa over flere dager i strekk er ikke akkurat innenfor hva jeg anser som forsvarlig bruk. Vil anbefale å legge både det og annet av psykoaktive stoffer fra seg en god stund fremover. Kjenner til to lignende tilfeller. Selv etter mange år sitter de begge igjen med varige personlighetsendringer som gjør det vanskelig å fungere som normalt. Såvidt jeg vet er han ene fortsatt ute av stand til å holde en meningsfull samtale. Selv om det er DMT det er snakk om, er det stor forskjell på å drikke ayahuasca over flere dager på rad (noe som egentlig er den "riktige" måten å gjøre det på), og å røyke changa på samme måte.
Sitat av Deagleflyndre Vis innlegg
Jeg har opplevd akutt psykose en gang, og det er faktisk DET verste jeg noen gang har opplevd, vil heller sage av meg armer og bein enn å oppleve det igjen, så nei.. om hun "tar det med ro" så er det ikke psykose hun opplever. Det går sikkert over!
Vis hele sitatet...
Psykose er sikkert ikke noe koselig, men jeg vil bare nevne at det går an å være i en psykose der du tar det mer eller mindre med ro. Jeg har ved ett par anledninger vært med folk som ikke har vært preget av angst og uro som uten tvil har vært psykotiske.
Hvis du kan ville jeg sørget for at hun får finne litt ut av det selv, kanskje som om du skulle la en hund bli kjent i en ny leilighet liksom. Jeg finner tilbake til meg selv ved å gjøre aktiviteter som er lagret i kroppen min sånn som skateboarding blant annet. Kanskje kan hun finne tilbake til en aktivitet hun liker som flytter fokuset til noe kjent og trygt som over tid kan være en vei ut.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har aldri hatt HPPD selv, men en kompis opplevde det flere uker etter en sopptur. Han gikk ute og plutselig begynte hele fortauet å bølge seg ganske så heftig. Men det skjedde kun et par ganger.

Selv har jeg hatt mer mentale ettervirkninger der jeg følte at absolutt alt i verden var en illusjon og at det man opplevde på trippen var det "ekte". Overbeviste meg om det på trippen og hadde disse tankene noen uker helt til det dabbet av. Etter det fikk jeg enorm respekt for psykedelisk, og nå tar jeg alltid litt for lite enn litt for mye.
Anonym bruker
"Nummen Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Selv har jeg hatt mer mentale ettervirkninger der jeg følte at absolutt alt i verden var en illusjon og at det man opplevde på trippen var det "ekte". Overbeviste meg om det på trippen og hadde disse tankene noen uker helt til det dabbet av. Etter det fikk jeg enorm respekt for psykedelisk, og nå tar jeg alltid litt for lite enn litt for mye.
Vis hele sitatet...
Har opplevd det samme ass. Årevus etter har jeg enda øyeblikk hvor jeg lurer på om alt dette er en simulasjon.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har opplevd det samme ass. Årevus etter har jeg enda øyeblikk hvor jeg lurer på om alt dette er en simulasjon.
Vis hele sitatet...
Høres jævlig ut, vurdert eller går du på noen medisiner for dette?
Sitat av storetårn Vis innlegg
Høres jævlig ut, vurdert eller går du på noen medisiner for dette?
Vis hele sitatet...
Vet ikke om det lar seg behandle effektivt. Mener å huske det er noe som fort blir livsvarig.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Vet ikke om det lar seg behandle effektivt. Mener å huske det er noe som fort blir livsvarig.
Vis hele sitatet...
Ser først nå at han skriver han har hatt disse plagene i årevis, så ja sjansen for recovery er langt mindre da. Syntes fortsatt han bør prøve en periode med litt kjemisk lobotomi aka Antipsykotika. så senere slutte og se hvor han står.

Det fjernet mye av mine nærpsykotiske symptomer permanent ved å gå på beroligne og antipsykotika et halvt års tid, plutselig en dag snappet jeg ut av det.
Anonym bruker
"Nummen Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av storetårn Vis innlegg
Høres jævlig ut, vurdert eller går du på noen medisiner for dette?
Vis hele sitatet...
Jævlig er det vel ikke. Uansett hva som er hva er det lite jeg kan gjøre med det annet enn å prøve å leve livet i matrixen så godt som mulig. Kanskje sitter "utviklerene" å ler av meg fordi jeg stresser over materielle ting som jobb og penger, men som sagt, lite å gjøre med det. Må vel bare si til meg selv at det "bare var en tripp"
Anonym bruker
"Nummen Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har ikke visuals altså. Hadde det ikke under trippen heller, men fikk en åpenbaring om "sannheten".
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har ikke visuals altså. Hadde det ikke under trippen heller, men fikk en åpenbaring om "sannheten".
Vis hele sitatet...
bruker du fortsatt rusmidler? Hva skjer om du tar benzo?
Sitat av Deagleflyndre Vis innlegg
Jeg skal love deg at psykose skal ikke undervurderes, og er sannsynligvis den VERSTE mentale tilstanden man kan være i. Jeg har opplevd akutt psykose en gang, og det er faktisk DET verste jeg noen gang har opplevd, vil heller sage av meg armer og bein enn å oppleve det igjen, så nei..
Vis hele sitatet...
Jeg ante ikke at dette kunne være så ille! Kan du forsøke å beskrive litt mer om episoden du hadde med akutt psykose? Hvordan startet det, hvordan opplevde du det, hvor lenge varte det, og hvordan utartet det seg?

Sitat av wormhole Vis innlegg
Kjenner til to lignende tilfeller. Selv etter mange år sitter de begge igjen med varige personlighetsendringer som gjør det vanskelig å fungere som normalt. Såvidt jeg vet er han ene fortsatt ute av stand til å holde en meningsfull samtale.
Vis hele sitatet...
Hvilke type personlighetsforandringer var det snakk om? Grunnen til at han ikke klarte å holde meningsfulle samtaler, var det fordi han hadde et fundamentalt endret perspektiv? Eller klarte han bare ikke å "følge med"? Er dette forresten spesifikt med changa, eller er dette noe som kan skje med all psykidelika?

Jeg har lenge hatt lyst til å prøve psykidelika, og har aldri snakket med noen som har fortalt at det har forverret livet deres, jeg blir derfor veldig nysgjerrig på det dere beskriver her. Dersom jeg er en person som sliter med å slå av hodet og har litt tvangstanker, er dette et dårlig utgangspunkt for psykidelika? Er det noen fellestrekk ved de som får psykose eller permanente negative konsekvenser?
Anonym bruker
"Nummen Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av storetårn Vis innlegg
bruker du fortsatt rusmidler? Hva skjer om du tar benzo?
Vis hele sitatet...
Jada. Skjer vel det samme som med alle andre. Blir slapp og glemsk.
Anonym bruker
"Høflig Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg også ble "overbevist" i en tripp at alt er en simulering etter min førte og siste LSD tripp. Dette er to år siden, og tanken streifer meg enda av og til. Men det har ikke noe å si. Det blir det samme som å diskutere fri vilje eller religion.

Det kan være interresant å lese om og diskutere, men jeg tror at vi mennesker er altfor simple til å forstå. Det blir litt som å forestille seg hva som er utenfor universet. Mennesker leter etter meninger, og da blir vi trukket mot religion, simuleringsteorier, big bang for å få ting til å gi mening for våre simple hjerner, det er noe vi kan sanse et motiv bak, eller som tilfredstiller menneskelig logikk.

Når jeg var mindre var jeg veldig opptatt av UFOer, forskjellige simuleringsteorier og det paranormale. Jeg var trukket mot mystikk, og det skjønte jeg ikke hvorfor før trippen. Da innså jeg hvor utrolig og mystisk livet i seg selv er.

Dette er filosofi. Ikke noe man trenger antipsykotisk medisin eller legehjelp for, med mindre man sliter selvsagt, det gjelder jo uansett her i livet.
Sitat av Alge Vis innlegg
Psykose er sikkert ikke noe koselig, men jeg vil bare nevne at det går an å være i en psykose der du tar det mer eller mindre med ro. Jeg har ved ett par anledninger vært med folk som ikke har vært preget av angst og uro som uten tvil har vært psykotiske.
Vis hele sitatet...
Du har nok rett i det du sier. I og med at min opplevelse med psykose er ganske begrenset i forhold til antall stk. jeg har opplevd, så må jeg innse at psykoser kanskje kan kategoriseres i litt forskjellige typer. Psykosen min var nok direkte utløst av angst, og var veldig akutt av natur. Jeg fikk et helt ekstremt panikkanfall, som var direkte forløpende til psykosen, tok ikke lang tid før det føltes som jeg hang etter virkeligheten i en veldig tynn tråd.
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Sitat av stepry Vis innlegg
Hvilke type personlighetsforandringer var det snakk om? Grunnen til at han ikke klarte å holde meningsfulle samtaler, var det fordi han hadde et fundamentalt endret perspektiv? Eller klarte han bare ikke å "følge med"? Er dette forresten spesifikt med changa, eller er dette noe som kan skje med all psykidelika?

Jeg har lenge hatt lyst til å prøve psykidelika, og har aldri snakket med noen som har fortalt at det har forverret livet deres, jeg blir derfor veldig nysgjerrig på det dere beskriver her. Dersom jeg er en person som sliter med å slå av hodet og har litt tvangstanker, er dette et dårlig utgangspunkt for psykidelika? Er det noen fellestrekk ved de som får psykose eller permanente negative konsekvenser?
Vis hele sitatet...
Jeg kjente ikke personen spesielt godt, men ut fra hva jeg har skjønt var han en litt "original skrue" i utgangspunktet, for å si det på den måten. Har brukte psykedelika i ulike varianter svært hyppig, men det som var den klart utløsende årsaken var at han på et tidspunkt låste seg inne i leiligheten og røyket changa kontinuerlig - en uke i strekk. Dette er jo egentlig å "be om det" i mine øyne. Etter dette begynte han visstnok å kommunisere med "aliens" (eller kanskje bedre sagt "interdimensjonale bevisste entiteter") som han tydeligvis opplevde at var rundt han til enhver tid. Dette eskalerte over tid (jeg tror ikke han tok dette som et tegn på at det var på tide å kaste inn håndkle though. Er jo gjerne sånn psykoser utarter seg). Han endte på en institusjon til slutt, men slapp ut igjen etter hvert. Det at han ikke kunne holde en meningsfull samtale fikk jeg høre av en kompis som hadde møtt han tilfeldig en gang. Er jo ikke nødvendigvis sånn han er til vanlig. Såvidt jeg vet nå, er det ingen av hans gamle kompiser som har noen anelse om hvor han er. Veldig triste saker.

Det at psykedelika (ja, det gjelder ikke bare changa) kan forverre liv er en veldig reell risiko som gjerne blir litt undergravd i moderne medier. Mye pga ønsket om at bruk av psykedelika skal normaliseres, og kunne brukes terapeutisk. Dette kan jeg til en viss grad forstå. Det er også fort gjort å skylde på latent tilbøyelighet mot psykotiske episoder, eller bare rett og slett overdreven bruk. Det er likevel ikke mangel på historier om hvordan dette har gått galt. For å få et lite innblikk kan du feks lese litt på HPPDonline.