Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 4050
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
I dag fikk jeg ett fint brev fra Posten i postkassa. Du vet disse fine hvite brevene med litt rødfarge, du vet også at du er ****** når du får ett slikt brev i postkassa.

Jeg venter/ventet på to bestillinger fra bodybuilding.com siden disse er ekstremt billige på alt av det man kunne ønske seg av supplementer.
Varene jeg ventet på i to bestillinger. Brevet i dag var gjerne myntet på D-vitaminene på 5000 iu.

De mener altså at 5000 iu er legemiddler. Da kommer mitt store spørsmål, hvorfor kan vi ikke selv velge hva vi putter i kroppen?
Sånn er det bare. Neste gang får du se på legemiddellovverket før du bestiller supplementer.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Sånn er det bare. Neste gang får du se på legemiddellovverket før du bestiller supplementer.
Vis hele sitatet...
"Sånn er det bare". Hjernevaska?

Skal man bare godta slik faenskap?
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
5000 iu pr. kapsel er jo veldig høyt over statens anbefalte dagsinntak, så om jeg ikke tar feil går det på enkeltdosens mengde. Jeg har uten problemer importert masse D-vitamin på 1000 iu pr. kapsel.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Apraksin Vis innlegg
5000 iu pr. kapsel er jo veldig høyt over statens anbefalte dagsinntak, så om jeg ikke tar feil går det på enkeltdosens mengde. Jeg har uten problemer importert masse D-vitamin på 1000 iu pr. kapsel.
Vis hele sitatet...
En ting som er veldig interessant med statens anbefalte dose er jo at man får tak i 400 iu kapsler på helsekost butikker. Dvs. at hvis man får 120 kapsler på 400 iu så vil dette være 12.5 kapsler om dagen for å tilsvare en pille på 5000 iu.

120 kapsel pakken koster 100 kroner og varer i 10 dager på dette nivået.
Pakken fra USA med kapsler inneholder 240 kapsler for 220 kroner.

Norsk pris per dag: 10 kroner.
Amerikansk pris per dag: 0.91 kroner.

Man kan jo også spørre seg om det er siden man benyttet den store aktøren, bodybuilding.com, at man ble tatt.

Hva om man hadde benyttet en annen aktør?
Nei du kan ikke bestemme hva du putter i kroppen, på samme måte som at narkotika er ulovlig. Her ser jeg for meg at det er to grunner til dette, 1. av hensyn til ditt eget beste og 2. for at helsemyndighetene skal spare penger slik at de ikke unødvendig trenger å behandle folk som har tatt legemiddel med for stor dose uten å snakke med en lege først.

Kjapt googlesøk for å backe at det ikke er sunt med for mye D vitamin:
Store doser D-vitamin er skadelig, medfører hyperkalsemi og økt risiko for nyrestein, nyresvikt og forkalkninger i nyrene. - See more at: http://www.helsekostopplysningen.no/....GMgaqspp.dpuf
Vis hele sitatet...
Sist endret av ynkey; 28. juni 2013 kl. 13:58.
Sitat av uaexed Vis innlegg
"Sånn er det bare". Hjernevaska?

Skal man bare godta slik faenskap?
Vis hele sitatet...
Ja, de fleste er nødt til å følge norske lover...
Vitamin D får du gratis av sola i så store doser du vil.
Sitat av uaexed Vis innlegg
"Sånn er det bare". Hjernevaska?

Skal man bare godta slik faenskap?
Vis hele sitatet...
Lover er lover og det er ikke ekstremt mye man får gjort med den saken.. Du kan jo prøve å endre disse og se hvor langt du kommer.
Sist endret av Putresopp; 28. juni 2013 kl. 14:56.
For de som sier at det er så sykt mye med 5k IU så er det ikke det.
På wikipedia står det at man burde ta opptil 4k IU per dag i EU, og siden vi bor i norge hvor det er veldig lite sol i forhold til de andre landene så er det ikke urealistisk at 5k vil være lurt, spesielt hvis man spiser lite fisk osv.
Spesielt gjelder dette i vinteren.
kjøp fra ebay uk så får du inn max 5000 iu. lovlig. Dvs må være fra Europa.
Sitat av dingobingo Vis innlegg
For de som sier at det er så sykt mye med 5k IU så er det ikke det.
På wikipedia står det at man burde ta opptil 4k IU per dag i EU, og siden vi bor i norge hvor det er veldig lite sol i forhold til de andre landene så er det ikke urealistisk at 5k vil være lurt, spesielt hvis man spiser lite fisk osv.
Spesielt gjelder dette i vinteren.
Vis hele sitatet...
Du leser det som står på wikipedia feil. 4000 IU står under tolerable upper intake, altså den største mengden man kan innta per dag før det kan begynne å bli skadelig. Den anbefalte dosen er betydelig mindre enn dette.
Sist endret av Blåskimmelost; 28. juni 2013 kl. 15:23.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Du leser det som står på wikipedia feil. 4000 IU står under tolerable upper intake, altså den største mengden man kan innta per dag før det kan begynne å bli skadelig. Den anbefalte dosen er betydelig mindre enn dette.
Vis hele sitatet...
Så er jo den anbefalte dosen for gud og hvermann. Det er også anbefalt med 2.5k calorier til menn, 2k til damer, hver dag. Hvis du trener trenger enten mer eller mindre. Dette vil også være naturlig med vitaminer.
Sist endret av uaexed; 28. juni 2013 kl. 15:28.
Sitat av dingobingo Vis innlegg
For de som sier at det er så sykt mye med 5k IU så er det ikke det.
På wikipedia står det at man burde ta opptil 4k IU per dag i EU, og siden vi bor i norge hvor det er veldig lite sol i forhold til de andre landene så er det ikke urealistisk at 5k vil være lurt, spesielt hvis man spiser lite fisk osv.
Spesielt gjelder dette i vinteren.
Vis hele sitatet...
Ja, vi bor i Norge. Og det er ikke all verdens sollys her. Men vi har også stort sett veldig lys hud, som gjør at vi kan produsere mer D-vitamin pr. UV strålemengde. Og vi har antageligvis blitt så lyse i huden p.g.a. akkurat dette, for å få nok D-vitamin.

Ellers er D-vitamin et fettløslig vitamin, så hvis det blir tatt i for store doser over lang tid (avhengig av dose og tid), kan en bli riktig syk, som ynkey er inne på. Særlig hvis du da har lagret mye i kroppsfettet, og du plutselig får et stort vekttap (f.eks. ved sykdom).

Ellers er jeg enig at grensene i Norge kanskje er litt for lave.

http://go.nrk.no/go/e/nettvleft;site...v/klipp/493060

http://go.nrk.no/go/e/nettvleft;site...v/klipp/317587

Sitat av uaexed Vis innlegg
Så er jo den anbefalte dosen for gud og hvermann. Det er også anbefalt med 2.5k calorier til menn, 2k til damer, hver dag. Hvis du trener trenger enten mer eller mindre.
Vis hele sitatet...
Det meste av energien kroppen bruker hver dag, går til forbrenning i cellene og holde kroppsvarmen, da kroppen stråler ut varmeenergi (ca. 100 W). En skal trene ekstremt mye, for å ha behov for betydelig mer energi.
https://www.youtube.com/watch?v=-Bf6aQg4tlc (se fra 15 minutter og utover).

Dette vil også være naturlig med vitaminer.
Vis hele sitatet...
Feil! Vitaminer blir ikke brukt proposjonalt med ditt energi bruk! En av de viktigste oppgavene til D-vitamin, er å hjelpe kroppen å ta opp kalsium fra maten.
Sjekk ut denne boken om Vitamin D3 Mega doser!!!

Vitamin D3 amazon link Megadoses

http://ecx.images-amazon.com/images/I/516B48OtyAL._BO2,204,203,200_PIsitb-sticker-arrow-click,TopRight,35,-76_AA278_PIkin4,BottomRight,-57,22_AA300_SH20_OU02_.jpg

Viktig å supplementere med Vitamin K2 menaquinone 4 med 1000 mcg pr 10.000 iu.

Denne f.eks

life extension Super K vith advanced k2 complex


Så mye K2 er ulovlig å få inn i norge, men jeg fikk inn ihvertfall en fra iherb.
Sist endret av frontman; 28. juni 2013 kl. 16:00. Grunn: K2 lagt til, fjernet bildet fordi det var for stort
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Feil! Vitaminer blir ikke brukt proposjonalt med ditt energi bruk! En av de viktigste oppgavene til D-vitamin, er å hjelpe kroppen å ta opp kalsium fra maten.
Vis hele sitatet...
Mente at man vil gjerne makse ut ant. vitaminer slik at man får maks nytte av dette når man trener.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Vitamin D får du gratis av sola i så store doser du vil.
Vis hele sitatet...
Ikke i norge, med mindre du punger ut for solarium.

Anyway jeg jobber i helsekost og er på jobb nå. Største døgndosen av vitamin D vi selger her er på 20µg (microgram).
Sist endret av Pagle; 28. juni 2013 kl. 16:19.
Fordi du har ingenting du skulle ha sagt i forhold til Norske lover i følge Norge. Du får se om du finner det du leter etter i Norske butikker så kommer det i vert fall igjennom.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av frontman Vis innlegg
Sjekk ut denne boken om Vitamin D3 Mega doser!!!

Viktig å supplementere med Vitamin K2 menaquinone 4 med 1000 mcg pr 10.000 iu.

Denne f.eks

life extension Super K vith advanced k2 complex


Så mye K2 er ulovlig å få inn i norge, men jeg fikk inn ihvertfall en fra iherb.
Vis hele sitatet...
Har du prøvd dette frontman? Effekter?
Sitat av uaexed Vis innlegg
Mente at man vil gjerne makse ut ant. vitaminer slik at man får maks nytte av dette når man trener.
Vis hele sitatet...
Den maksimale dosen du bør ha med D-vitamin. Er den samme om du sitter på rompa hele dagen, eller trener som et pisket bikkjeskinn! Og går du med t-skjorte, eller kanskje med bar overkropp, i sola 10-30 minutter, har du dekt mye mer enn dagsbehovet allerede.

Å ta stort inntak av D-vitamin da, kan være farlig!

Hvorfor ikke heller lytte til dem, som har mange ganger bedre greie på dette enn oss?
Sist endret av aluminiumfluorid; 28. juni 2013 kl. 16:41. Grunn: utbedrelse
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Den maksimale dosen du bør ha med D-vitamin. Er den samme om du sitter på rompa hele dagen, eller trener som et pisket bikkjeskinn! Og går du med t-skjorte, eller kanskje med bar overkropp, i sola har du dekt mye mer enn dagsbehovet allerede.

Å ta stort inntak av D-vitamin da, kan være farlig!

Hvorfor ikke heller lytte til dem, som har mange ganger bedre greie på dette enn oss?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man stole blindt på noen?
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Har du prøvd dette frontman? Effekter?
Vis hele sitatet...
Jepp, har prøvd det, vært helt opp i doser på 600.000 iu ett par ganger, følte meg nok litt mer lystig (kåtere), og gladere, og mer energi.

Fikk aldri følelsen av at det var for mye, men har tatt 5000 iu i over 1 år nå til sammen, og før jeg gikk opp i så mye som 600k iu, så testet jeg mindre doser også, dvs opptrapping. Noen ganger ble jeg litt irritert, men det kunne skje også på doser bare som var 5000 også. Så nå tar jeg de bare om jeg vet jeg skal omgås personer som er positive den dagen.

Men har også i ettertid funnet ut at irritasjonen nå kommer sjeldnere når jeg har hatt høyere doser.

Er mye i sola for tiden så jeg tar de av og til, vil kanskje ikke følge boken helt, men ville bare vise at det finnes denne siden av saken også.

Tar uansett mints 1 vitamin k2 daglig.

Sitat av uaexed Vis innlegg
Hvorfor skal man stole blindt på noen?
Vis hele sitatet...
Enig der med deg uaxed, sett spørsmålstegn ved ALT.

Mye av det vi har lært av foreldre og andre bedrevitere, trenger ikke være sant for oss, bedre å ta en helt ny fresh avgjørelse på alt i livet, kødder ikke.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av amdb73 Vis innlegg

Hvorfor ikke heller lytte til dem, som har mange ganger bedre greie på dette enn oss?
Vis hele sitatet...
Og det er da den Norske legestanden? Etter å ha blitt kastet fram og tilbake i det offentlige helsevesen i ett år nå kan jeg med største personlige tyngde forsikre at i det minste de legene jeg har vært innom (med unntak av de private) stort sett ikke kan noe mer om dette enn det de leste på Blindern i 1975.

Var feks. innom fastlegen min og testet vitamin D nivået, kom tilbake på 50 nmol/L. Dvs. midt mellom mangel og mulig mangel http://nevro.legehandboka.no/prover-...n-d-14483.html

Han skrev på prøvesvarene: Flotte prøver! Ingenting å bry seg om!
Sist endret av Apraksin; 28. juni 2013 kl. 17:04.
Om du skal komme deg bedre etter trening feks, tenkte du trente siden du bestillte derfra,
så sjekk ut "Glutathione" Har selv bestillt den, skal komme på døra any minute!!!

Skal være the mother of all antioxidants. Skal hjelpe på hjernen og alt mulig, check it out!!!

Google Søk glutathione excercise recovery

Google Søk Glutathione Benefits
Du bestemmer jo selv hva du putter i kroppen din. Grunnen til at det er lover mot å konsumere rusmidler og andre skadelige ting, er at de samfunnsmessige kostnadene ville blitt store dersom det var fri flom av alle mulige slags preparater.

Hvorfor skal Kjell betale mer skatt for Ola at skal få lov til å bole til han blir ufør?
Sist endret av bronsky; 28. juni 2013 kl. 17:04.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av frontman Vis innlegg
Jepp, har prøvd det, vært helt opp i doser på 600.000 iu ett par ganger, følte meg nok litt mer lystig (kåtere), og gladere, og mer energi.
Vis hele sitatet...
Og du har ikke fått noen skadevirkninger? Har du tatt blodprøve for å sjekke nivået ditt nå?
Vi må nok bare akseptere at samfunnskontrakten med den Norske stat som vi, noe ufrivillig, har "skrevet" under på ved å godta norsk statsborgerskap ikke alltid er like hyggelig. Man prøver å forhindre sykdom og dermed sannsynliggjøre at du en dag vil klare å betale tilbake alle kronene staten har investert i deg!
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Og du har ikke fått noen skadevirkninger? Har du tatt blodprøve for å sjekke nivået ditt nå?
Vis hele sitatet...
Mitt nivå for 2 år siden var på 46, en under nivået det skal være på, men har enda ikke bestillt time til å sjekke nivået nå, men har nok ikke fått skadevirkninger, er jo vanskelig å si ihvertfall.

Skal oppdatere dere når jeg noen gang drar til legen, er en som aldri tar legemidler vanligvis, dvs at jeg aldri egentlig går til lege, da jeg stort sett alltid er frisk.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Skal man bare godta slik faenskap?
Vis hele sitatet...
Det er konsekvensen av å leve i et sosialdemokrati

I bytte mot at staten skal passe på din helse via "gratis" helsevesen etc, så har man byttet inn sin frihet mot dette. Så hvis du er for at staten skal ta seg av din helse, så er dette en betingelse du bare må godta!
Har ingenting med selve supplementet å gjøre. Det er bare lovlig å innføre kosttilskudd i fra EU land, så (nesten) alt du kjøper fra bodybuilding.com (USA) vil ikke komme gjennom.

Hold deg til England og andre EU land, så skal det gå fint. Har selv bestilt massevis av supplement i fra England som hadde blitt konfiskert dersom dem kom i fra USA.
Sist endret av Vontalo; 28. juni 2013 kl. 18:13.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Hvorfor skal man stole blindt på noen?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal vi i det hele tatt stole på noen, sytegutt?
Sitat av Mofse Vis innlegg
Hvorfor skal vi i det hele tatt stole på noen, sytegutt?
Vis hele sitatet...
For uten tillit er vi alle alene.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Vontalo Vis innlegg
Har ingenting med selve supplementet å gjøre. Det er bare lovlig å innføre kosttilskudd i fra EU land, så (nesten) alt du kjøper fra bodybuilding.com (USA) vil ikke komme gjennom.

Hold deg til England og andre EU land, så skal det gå fint. Har selv bestilt massevis av supplement i fra England som hadde blitt konfiskert dersom dem kom i fra USA.
Vis hele sitatet...
Har du noen sider som er EU-baserte og som ikke er svindyr i frakt?

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Man prøver å forhindre sykdom
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det jeg vil ved å benytte meg av de naturlige tingene på ett høyere nivå enn ellers. Du kan kalle det naturlig doping.

Jeg vil ha bedre helse; dvs. jeg vil unngå å bli syk, jeg vil komme meg raskere etter trening, være i bedre form osv. == Bedre helse ved inntak av vitaminer. Når noen så vil hindre meg i dette må man spørre seg hvorfor?
Sitat av uaexed Vis innlegg
Har du noen sider som er EU-baserte og som ikke er svindyr i frakt?
Vis hele sitatet...
e-bay. For 150 kr får du 180 kapsler d3 5000iu rett hjem.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Vontalo Vis innlegg
e-bay. For 150 kr får du 180 kapsler d3 5000iu rett hjem.
Vis hele sitatet...
ebay.co.uk blir ikke blokkert/hindret i tollen? Høres bra ut.
Ingen som kan gi deg noen garanti for at det ikke blir stoppet i tollen. Du prater om du skal bruke det grunnet trening, sykdom, restutisjon. Du bor i Norge...om du er seriøs på treninga burde du ha et kosthold som supplerer deg med rikelig av vitamin D. Litt selvmotsigende og gå til krigen for at du ikke får inn vitaminene du mener du bør ha for "bedre helse; dvs. jeg vil unngå å bli syk, jeg vil komme meg raskere etter trening, være i bedre form osv." om du ikke har et kosthold som inneholder rikelig med fisk, melk i tilleg til tran. Off topic, men så ofte som du drar opp trening så burde du ligge ganske greit ann på kostholdet slik at dette bare blir bortkasting av din energi siden du allerede har fått det stoppet 1x - Mye bedre å få det i seg via kostholdet om du er en athlet anyways.
Fordi noen ganger er det sunt for oss å ha lover, fordi våre instinkter som mennesker er ikke alltid det sunneste å følge...
Sist endret av Taurean; 29. juni 2013 kl. 11:54.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av hideout Vis innlegg
Ingen som kan gi deg noen garanti for at det ikke blir stoppet i tollen. Du prater om du skal bruke det grunnet trening, sykdom, restutisjon. Du bor i Norge...om du er seriøs på treninga burde du ha et kosthold som supplerer deg med rikelig av vitamin D. Litt selvmotsigende og gå til krigen for at du ikke får inn vitaminene du mener du bør ha for "bedre helse; dvs. jeg vil unngå å bli syk, jeg vil komme meg raskere etter trening, være i bedre form osv." om du ikke har et kosthold som inneholder rikelig med fisk, melk i tilleg til tran. Off topic, men så ofte som du drar opp trening så burde du ligge ganske greit ann på kostholdet slik at dette bare blir bortkasting av din energi siden du allerede har fått det stoppet 1x - Mye bedre å få det i seg via kostholdet om du er en athlet anyways.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser deg opp på slikt vil du se at du får taurin etc. gjennom kjøtt. Hvis du derimot skal ha en skikkelig effekt av disse tingene må du få i deg konsentrerte mengder.

Det er minimalistiske doser i vanlig kosthold.
Nå var det vel virkelig D-vitaminer du pratet om og ikke Taurin? Og igjen, om du driver seriøst med trening ligger du på 100-150g protein daglig, noe som skulle tilsvare endel taurin - og du får 500mg kapsler med Taurin kjøpt innenlands..så jeg ser fortsatt ikke helt problemet.
Enkelt og greit fordi at dersom noe skjer med deg krever du å få behandling av sykehus, evt. ambulanse til døren, og arbeids trygd osv. osv.
Forstår godt at staten ikke lar folk stappe seg fulle av forskjellige vitaminer, dop osv. for så å kreve behandling dersom noe skjer.
Det er ofte konsekvenser utenom din egen kropp for hva du putter i den, DERFOR er det ikke nødvendigvis lov å bestemme over hva du putter i deg selv. og derfor har vi ett lovverk.
innlegget mitt ble slettet pga at jeg anbefalte en type vitamin k2 fra iherb, med lenke til.

Uansett så her bestiller jeg ihvertfall mine vitamin d3, om en kjøper 3 får en 4 pakker.

Ebay Vitamin D3
Uakseptabelt syntes jeg, da iallefall.