Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  228 64362
Sitat av Marken Vis innlegg
Nordnet er vesentlig billigere. Hos DnB Nor må du betale NOK 125,- i måneden for sanntidskurser (noe du strengt tatt vil ha) med ordredybder, mens hos Nordnet er dette gratis. Det eneste du betaler hos Nordnet er 0,05% (minimum 95 NOK) kurtasje ved handel (0,10%/min 39 NOK dersom du velger minikurtasje)

Har selv vært kunde hos Nordnet i flere år og er meget fornøyd med både priser, oppetid og ikke minst ekstremt rask og presis kundestøtte.

edit: Glemte å nevne at Nordnet har minstekurtasje på 9 kroner (0,039 %) i de 3 første månedene. Har mye å si når man handler på små beløp!

https://www.nordnet.no/NNNO/no/k/prisliste.html
https://www.dnbnor.no/markets/aksjer...prisliste.html
Vis hele sitatet...
Så, ved hver handle jeg gjør, så må jeg betale enten 0.05% eller 0.10%(eller 0.039% de første 3 månedene) utifra summen jeg kjøper/selger aksjer for? Eller misforsto jeg helt nå?

Vet ikke hvor seriøst dette blir for min del, har ikke så mye penger å bruke akkurat, tenkte jeg skulle prøve meg med 5000kr og se hvor det bærer hend.


Edit: Altså hvis jeg kjøper/selger 10 aksjer til 100kr, så skal nordnet ha 0.05% av dette?
Sist endret av Nitrius; 13. april 2010 kl. 23:44.
Sitat av Nitrius Vis innlegg
Så, ved hver handle jeg gjør, så må jeg betale enten 0.05% eller 0.10%(eller 0.039% de første 3 månedene) utifra summen jeg kjøper/selger aksjer for? Eller misforsto jeg helt nå?

Vet ikke hvor seriøst dette blir for min del, har ikke så mye penger å bruke akkurat, tenkte jeg skulle prøve meg med 5000kr og se hvor det bærer hend.


Edit: Altså hvis jeg kjøper/selger 10 aksjer til 100kr, så skal nordnet ha 0.05% av dette?
Vis hele sitatet...
Hvis du leser litt bak i denne tråden finner du begrunnelser for hvorfor det ikke er spesielt lønnsomt å handle med verdier under 10.000.

Ellers har du forstått det riktig. Megleren skal ha en prosent av kjøpssum og salgssum på enhver handel. Denne er oppgitt som prosent, men også med en minimumssum. Dersom kurtasje er 0,05% MIN 95 kroner må du enten betale 0,05% av transaksjonssum eller kroner 95 alt etter hva som er høyest.

I ditt tilfelle hvor du handler 10 aksjer med en verdi på 100 kroner må du betale 95 kroner i kurtasje til megler. Økonomisk ugunstig med andre ord.
Hmm skjønner.

Så det er ikke noe vits å gå inn i aksjer med kun 5000 kr mener du? Satt egentlig å tenkte på Activision Blizzard, vet værtfall at Starcraft 2 skal komme om ikke så alt for lenge, og vil tro det kommer til å selge rimelig bra, noe som betyr at aksjen burde stige vil jeg tro?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Skal du bli rik så holder nok ikke 5000,-
Jeg kjøpte selv 200 aksjer i Funcom når de var nede på ca 4,- i 2008.
I skrivende stund er de opp 33,63% i forhold til hva jeg kjøpte de for. Selv om jeg bare handlet for rundt 1000,- så er det mye bedre avkastning enn en sparekonto.

Hovedgrunnen til å gjøre noe slik var for min del for å få kunnskap om aksjehandel og aksjemarkedet. Jeg ble kjent med en booker, bruker etrade.com, det at jeg hadde penger i aksjer fikk meg til å følge mer med på hva som skjedde i aksjemarkedet.

Vil du lære om aksjer, er det nok dette den beste måten å lære på

Jeg har nå satt inn 2000,- som jeg tenker å bruke på Norwegian om vulkanen blåser seg litt mer opp!

Før var det slik at man måtte kjøpe en børspost når man handlet på OSE. Som oftest var en børspost på 5 000,- eller 10 000,-
Nå er det ikke lengre børsposter på OSE, så man kan fritt leke seg med mindre summer og billige aksjer.

Vil anbefale www.no.etrade.com de er veldig store og gir gode betingelser for nye kunder. Akkurat nå tror jeg de gir 500,- kroner i aksjer + veldig lav kurtasje for de første handlene (la meg refere deg om du vil bruke de )



på DN.no kan du kjøpe og selge aksjer som i "aksjespillet", dette er også en fin måte å lære på
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hvilke fordeler kan jeg få dersom jeg lager et investeringsselskap? Hvor mye er en nødt til å handle for før det begynner å bli lønnsomt/nødvendig og opprette en eller annen form for selskap?
Sett at jeg hadde hatt 100.000,- i aksjekapital, og handlet "aktivt" med de. Kunne jeg laget et selskap rundt denne summen og skrevet av ting jeg kjøpte (f.eks nyhets- og analysetjenester) på skatten?
Sett at du oppretter en bedrift, kan du skrive av momsen på likningen.
Sitat av xtoffer Vis innlegg
Hvilke fordeler kan jeg få dersom jeg lager et investeringsselskap? Hvor mye er en nødt til å handle for før det begynner å bli lønnsomt/nødvendig og opprette en eller annen form for selskap?
Sett at jeg hadde hatt 100.000,- i aksjekapital, og handlet "aktivt" med de. Kunne jeg laget et selskap rundt denne summen og skrevet av ting jeg kjøpte (f.eks nyhets- og analysetjenester) på skatten?
Vis hele sitatet...
Vil du tjene penger så er det å starte et investeringsselskap ikke den beste ideen. Hvis du vil ha analyse tjenester så må du nok ut med mer en det du kommer til å tjene på de 100 000. I tillegg så må du nok betale noe mer for å få "oppdaterte" aksje priser. De som ligger ute på DN og andre steder har en forsinkelse på noen minutter.

Det du bør gjøre er å sette det i et fond.
Bernhard: En gratis konto hos nordnet vil gi det aksjekurser i realtid på flere indekser, bl.a Oslo børs. Mer trenger jeg ikke foreløpig. Og analysetjenester kan være dyrt ja, men litt av tanken er å spare pengene på moms for å få det billigere.

Hvor mye penger må i omløp for en kan begynne å skrive av ting på moms?
Sitat av xtoffer Vis innlegg
Hvor mye penger må i omløp for en kan begynne å skrive av ting på moms?
Vis hele sitatet...
Omsetningskravet er NOK 50.000.
Du kan forøvrig ikke skrive av kostnader til analysemateriale/aviser etc direkte på skatten (utgift til inntekts ervervelse), men du kan kostnadsføre disse for å redusere skattegrunnlaget. Meget roughly: inntekter - kostnader = skattegrunnlag
Sist endret av Marken; 2. mars 2011 kl. 03:41.
registrerer du deg hos nordnet via xxxxxxxxxxxxxxxxx får du aksjer for 300kr pluss programvare for 1000kr og du behøver ikke være student.

Jeg fikk en aksje i statoil, hydro, telenor og orkla
Sinnsykt bra tråd!

Jeg har kun gjort noen investeringer i aksjefond og rentefond, henholdsvis hos skagenfondene. Dette er jo ment å værte litt mer langsiktige spareinevsteringer.
Hvis du har aksjer for 100 kr i et firma. Og det synker med 50 %, så sitter du jo igjen med en 50 lapp.
Så for å få tilbake hundringsen din, så er aksjene nødt til å stige 100 %. Er det så enkelt?
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Hvis du har aksjer for 100 kr i et firma. Og det synker med 50 %, så sitter du jo igjen med en 50 lapp.
Så for å få tilbake hundringsen din, så er aksjene nødt til å stige 100 %. Er det så enkelt?
Vis hele sitatet...
Ja så enkelt er det.

Men du må betale en liten sum for å selge aksjen din, vet ikke hvor mye det er, men den første måneden jeg var registrert hos Nordnet var det 9kr.
Det heter vel noe sånt som kurtasje hvis jeg ikke tar helt feil.
Hvis f.eks. jeg ser at bedriften jeg er ansatt i snart kommer til å gjøre et hopp i produksjonen\salget over en tid på noen måneder, er det da riktig å selge alt man har og kjøpe aksjer i det selskapet for alle penga?
NB; om du vil skrive av på momsen, husk å registere deg i momsregisteret!

er det AS du ønsker å opprette?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis f.eks. jeg ser at bedriften jeg er ansatt i snart kommer til å gjøre et hopp i produksjonen\salget over en tid på noen måneder, er det da riktig å selge alt man har og kjøpe aksjer i det selskapet for alle penga?
Vis hele sitatet...
Både óg. Hvis du sitter i en inside-posisjon hvor du har tilgang på informasjon før det er kjent "i markedet" så kan dette i prinsippet være straffbart.

Hvis du ikke er i en inside-posisjon, men bare er godt informert så er det ikke straffbart - da er det god analyse og en gylden mulighet.

For å ta skjemtet ditt på alvor, så er det vel uansett dumt å gjøre seg til fant gjennom spekulasjoner på børsen. Markedet har over en tid tatt opp i seg en del kvaliteter som ikke nødvendigvis har rot i virkeligheten som gjør at faktiske hendelser ikke nødvendigvis får tilsvarende utslag i pris. (Som f.eks. at "markedet har allerede tatt høyde for det").
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har nå lest gjennom alle 9 sider, og føler jeg har en viss forståelse for aksjer

KP!
Har lært masse av denne tråden selv! Har derimot bestemt meg for å følge markedet noen år før jeg investerer noe stort. Har nok av andre måter å tjene penger på for tiden, men alltid greit å følge med litt på aksjemarkedet og ha en viss forståelse da.
Jepp, er enig der.

Har også valgt og følge med noe år, og følge rådet til en eller annen her inne som skrev.

"Å late som du har penger, og satse ved å skrive ned på papiret hvor mye aksjer du kjøper osv osv, for å så se om du kan slå børsen", klarer du dette over en lengre periode, er det kanskje lurt. Vel, uansett som alle sier her inne. Det man satser må man kunne tape. Og akkurat nå, er økonomien ikke i stand til det.
Lurer på om noen her inne, hadde kjøpt aksjer i google og tjente bra på det i og med -

Fra dagens e24

"Etter å ha levert et av de beste kvartalsresultatene noensinne steg Google til himmels på Wall Street.

Fredag steg selskapet 12,98 prosent i New York, noen som tilsvarer 68,68 dollar per aksje. Det gir IT-kjempen en økning i markedsverdien selskaper i Norge bare kan drømme om." -
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Hvor gammel må man være?
Sitat av Clayton Vis innlegg
Hvor gammel må man være?
Vis hele sitatet...
For å kjøpe aksjer? 18.
Eller så kan du gjøre som meg, og få en av foreldrene dine til å sette opp en konto hos Nordnet.no for deg. Jeg har handlet aksjer der siden jeg var 12.
Det virker som mange her har mye peiling på aksjer her. Hva synes dere om at oljefondet har en andel på over 60% i aksjemarkedet? Lurt?
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Det virker som mange her har mye peiling på aksjer her. Hva synes dere om at oljefondet har en andel på over 60% i aksjemarkedet? Lurt?
Vis hele sitatet...
aksjer kan være både høyrisk og lavrisk.
så det kommer helt an på hvilke aksjer de kjøper og selger.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Det virker som mange her har mye peiling på aksjer her. Hva synes dere om at oljefondet har en andel på over 60% i aksjemarkedet? Lurt?
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske enig med Spetalen på akkurat dette. Det er en enorm risiko å ha hele 60% av Statens Pensjonsfond Utland plassert i aksjer, hovedsakelig utenlandske. Dette er tross alt ikke penger som kan "gambles bort" da det strengt tatt er en skremmende liten del av våre fremtidige pensjonsmidler.

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2161918.ece

Tommelfingerregelen for aksjehandel er at du skal kunne ha råd til å miste pengene. SPU har ikke dette privilegiet. Gi meg flere statsobligasjoner og satsning på prosjekter nasjonalt i landet. Dette vil være en langt bedre safunnsøkonomisk investering på sikt. Ikke kom og si at vi ikke har økonomi til å bygge infrastruktur som vei og jernbane i Norge pga "inflasjonsspøkelset". Man kommer ingen vei av å sitte og ruge på en pengebinge og finansiere prosjekter i andre land. Man må bygge opp seg selv først.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Marken: til gjengjeld har du store tals lov, som tilseier at om du har stor nok sampling så vil du treffe på snittet. Snittet her er børsen si generelle kursutvikling. Ettersom oljefondet er så ekstremt har det kapital til å spre midlane så det kan treffe bra på snittet på børsen. Og er ikkje strengt tatt risikofri rente sterkt knytta til kva avkastning børsen har? Og vil ikkje et såpass kraftig børsfall som skal til for at oljefondet skal få massive tap sei at det minste problemet vårt er at oljefondet er borte - og det største at vestleg økonomi har kollapsa?
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Ja så enkelt er det.

Men du må betale en liten sum for å selge aksjen din, vet ikke hvor mye det er, men den første måneden jeg var registrert hos Nordnet var det 9kr.
Det heter vel noe sånt som kurtasje hvis jeg ikke tar helt feil.
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Mener også og huske at det ikke er like enkelt da.

Siden en børspost er en forutbestemt antall aksjer; det er og mer likviditet i hele børsposter enn i delvise børsposter, så det er lettere og få prisen man vil ha.
Hva er greia avkastningen på fondet? Hvordan kan Spetalen hevde at vi ikke tjener penger. Mens Norges Bank mener vi har tjent 400 mrd?


Sitat av ;2174096
Marken: til gjengjeld har du store tals lov, som tilseier at om du har stor nok sampling så vil du treffe på snittet. Snittet her er børsen si generelle kursutvikling. Ettersom oljefondet er så ekstremt har det kapital til å spre midlane så det kan treffe bra på snittet på børsen. Og er ikkje strengt tatt risikofri rente sterkt knytta til kva avkastning børsen har? Og vil ikkje et såpass kraftig børsfall som skal til for at oljefondet skal få massive tap sei at det minste problemet vårt er at oljefondet er borte - og det største at vestleg økonomi har kollapsa?
Vis hele sitatet...
Nå beveger jeg meg veldig på bortebane her. Men blir ikke sannsynnlighetsteori helt verdiløst når du ikke har noen sikre variabler? For det er vel ikke det?

Og for å snu dilemmaet ditt. Er det vel ganske hendig å ha 3000 mrd på bok hvis hele vestlig økonomi kollapser?
Sist endret av RonaTa; 18. juli 2011 kl. 21:44.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av RonaTa Vis innlegg
Nå beveger jeg meg veldig på bortebane her. Men blir ikke sannsynnlighetsteori helt verdiløst når du ikke har noen sikre variabler? For det er vel ikke det?
Vis hele sitatet...
Ikkje heilt, for dess fleire aksjer du har, dess nærare vil du treffe snittet på børsen. Det er populært omtala som store tals lov. Og poenget er at å ha en aksje, tilfeldig plukka, er relativt stor risiko, men å satse tusen kroner fordelt over heile oslo børs (aksjefond) er langt lågare risiko. Risikoen for at en aksje faller er fortsatt den samme, men til gjengjeld har du sjansen for at ein annan aksje stig tilsvarande. Og trenden kjem jo tydleg fram gjennom årsoversikta for børsane.
Sitat av RonaTa Vis innlegg
Og for å snu dilemmaet ditt. Er det vel ganske hendig å ha 3000 mrd på bok hvis hele vestlig økonomi kollapser?
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er vel heller kva vi skal bruke dei på. Ved midlertidig nedgang er det jævla nyttig, men om du får total kollaps er det jo eit spørsmål om du faktisk vil ha verdiane lenger, uansett korleis du oppbevarer dei - med mindre du oppbevarer dei i ting som har umiddelbar nytteverdi, som olje, mat e.l.
Sitat av RonaTa Vis innlegg
Og for å snu dilemmaet ditt. Er det vel ganske hendig å ha 3000 mrd på bok hvis hele vestlig økonomi kollapser?
Vis hele sitatet...
Klart, men om disse står i obligasjoner og/eller aksjer så forsvinner vel de ilag med all den andre vestlige økonomien.

får bare håpe de har vett til å shorte når det går så gale
Bra at noen av dere nevnte spetalen. Han er nok en av de mest suksessfulle folkene i Norge når det gjelder aksjer, hvorfor følger vi ikke ham når det gjelder oljefondet.

Har også ett spørsmål til dere som er i gamet.. Lesere dere mye historie og økonomi for å få fordeler når dere trader, eller mener dere at det ikke er nødvendig. Jeg har også ett spørsmå av litt mer filosofisk art. Synes dere ikke det er skremmende at aksjemarkedet, og kapitalismen som vi kjenner det, er bygd opp rundt billig energi, noe som snart vil være tomt i fremtiden, eller er det ikke noe problem at oljen vil bli dyrere?
Å herre, nei ikke bland inn spetalen her. Det er mulig å bruke mere oljepenger, og det er greit. Handlingsregelen til oljefondet er vel strengt - men poenget bør ivaretas, og jeg ville ikke ønsket å legge ut mer enn 2-3 prosent til, personlig.

Men oljefondets investeringer, og SPU spesielt, er ganske godt forankret. Forøvrig ville det ikke skapt like verdi om alt skulle stå i andre verdipapirer og investeringer. Men saken er at de står trygt uansett på grunn av vår evne til å tilbakebetale vår gjeld, og den likegjeldende regelen for de land vi har investert våre aksjer i, evt. div. firma. Det er lett å kritisere Norges bank for det rekordstore tapet i finanskrisen, men vi har fortsatt verdens neststørste sovereign wealth fund, og det er noe å feire. For å ikke å nevne at vi har tatt igjen tapet og vil ta igjen alle renter vi har mistet pga. dårlige kjøp. Dere må ikke undervurdere vår handlekraft. Og ihvertfall ikke vesten, for herre, vesten er fortsatt i stor grad den største delen av verdensøkonomien. Kina er fortsatt bare en tredjedel så stort som USA når det gjelder økonomisk størrelse, og EU er til å regne som større enn USA. Vi har det trygt på vår side av dammen. Disse pengene forsvinner ikke i løpet av natta til et utviklingsland. Snarere tvert imot.

OP har forresten laget en knallgod tråd og fortjener KP for å ha formidlet så mye på så godt og enkelt språk. Jeg ser at spørsmålet om arbitrage ikke ble helt svart i begynnelsen av tråden men det er vel ikke så mye å si om det annet enn at du kan tjene litt på valutaspekulering, men du må kjøpe i volum for å kunne måle deg med store sentralbanker - og da gjelder det å kjøpe valutaer som den norske, for et godt regulert papirfond-marked gir tryggere investering og er lettere å sikre verdien i. Men da kan du like gjerne investere i indeksfond for å få høyere avkastning og langt større trygghet.
Men Toby Christ, hva vil hende med verdensøkonomien når oljen blir dyrere? Du tror den fortsatt vil gå som bare det for Norge?
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Har også ett spørsmål til dere som er i gamet.. Lesere dere mye historie og økonomi for å få fordeler når dere trader, eller mener dere at det ikke er nødvendig. Jeg har også ett spørsmå av litt mer filosofisk art. Synes dere ikke det er skremmende at aksjemarkedet, og kapitalismen som vi kjenner det, er bygd opp rundt billig energi, noe som snart vil være tomt i fremtiden, eller er det ikke noe problem at oljen vil bli dyrere?
Vis hele sitatet...
Ikke så mye historie og økonomi som risiko og money management, samt markedspsykologi og diverse beretninger fra tidligere legender i faget. Mye poker og generell gamblinglitteratur er også meget relevant for den kortsiktige traderen. For de som liker Spetalen så har han uttalt at man aldri bør være for langsiktig i en aksje med mindre man sitter i styret til firmaet.

Angående oljen så er jo det nesten bare god stemning for Norge. Oslo børs har klar overvekt i oljerelatert industri som nyter godt av høy oljepris.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Veldig grunnleggende og god oversikt. Kommer sikkert godt med for folk som vil prøve aksjer Du fortjener KP
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Ikke så mye historie og økonomi som risiko og money management, samt markedspsykologi og diverse beretninger fra tidligere legender i faget.

Angående oljen så er jo det nesten bare god stemning for Norge. Oslo børs har klar overvekt i oljerelatert industri som nyter godt av høy oljepris.
Vis hele sitatet...
Men er ikke historie nyttig for å forstå noe av hvordan finansmarkedene har fungert? Spetalen selv har sagt at historieegenskaper er veldig vitktige i forhold til aksjemarkedet, like viktig som de andre tingene du nevner. Og med oljeprisen, det er bra for norge, men for resten av verden? På meg virker det som mange glemmer at moderne aksjemarkeder og verdensøkonomien er avhengige av noen ganske basale ting som fort blir glemt, energi foreksempel. Jeg tror ikke at det blir lønnsomt å fly en engelsk bok ala stocks for suckers via amazon.com fra usa til norge hvis oljeprisen stiger. Og oljeprisen dern vil stige ekstremt. Verden forbruker mer olje, men vi finner mye mindre.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Men er ikke historie nyttig for å forstå noe av hvordan finansmarkedene har fungert? Spetalen selv har sagt at historieegenskaper er veldig vitktige i forhold til aksjemarkedet, like viktig som de andre tingene du nevner. Og med oljeprisen,.
Vis hele sitatet...
Vel, ved å lese om tidligere legender som eg nevnte så er jo det en god del historie der.. Reminiscences of a Stock Operator for eksempel tar jo for seg perioden fra sent 1800 tallet til 1920 (ca)

Så jo, da leser eg visst en del historie..
Spetalen sier dog mye rart, han er en meget kompetent person, men alt han sier trenger på ingen måte fungere for en annen person.

Ang. oljen så har du et poeng.. Men eg tror ikkje vi er helt på kjøret før om noen år ihvertfall. Det sagt, verden går til helvette. og sånn er det...
Sist endret av GrønnUgle; 20. juli 2011 kl. 22:10.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Men Toby Christ, hva vil hende med verdensøkonomien når oljen blir dyrere? Du tror den fortsatt vil gå som bare det for Norge?
Vis hele sitatet...
To ting. Denne tråden handler igrunnen om aksjer, men jeg skal svare deg på det. Det er ikke ett spørsmål, men minst ti. Jeg skal forenkle det til "hva skjer med verdenshandelen og norges økonomi når oljeprisen øker drastisk?"

"Verdensøkonomien" er et begrep for to økonomier: Vår handelsøkonomi, sammensatt av alle lands GDP, og finansøkonomien, som er noe mer nyansert. Finansøkonomien blir påvirket også på grunn av det sterke forholdet mellom dollaren og oljen. Når oljen går opp i pris så vil folk kvele prisen på den, og man kjøper som oftest olje med dollar fordi det har mest kjøpekraft (og fordi det er verdens mest omsatte valuta så alle har den). Da går prisen i dollar opp. Men, dette er ikke noe som USAs sentralbank ikke kan gjøre noe med. For eksempel nå har dollaren en historisk lav pris, nettopp pga. av en pengepolitikk som kalles QE2. Dette er massesprøyting av dollar inn i økonomien, og er mye sterkere enn en sving i oljeprisen. Men skaper det uro i markedeti USA? Nei. Hva med utlandet? Nei. Uroen i den amerikanske økonomien nå til dags handler om høy arbeidsledighet, lav økonomisk vekst og finansøkonomien. Alt dette handler om mer enn oljen. USA blir med andre ord ikke sterkt påvirket her. Jo, det har en stor påvirkningskraft i det korte løp, men det er reaksjonen i finansmiljøet og sentralbanken som avgjør.

Hvorfor snakker jeg så mye om USA? Fordi det kommer ofte til kort her, da finanssenteret er New York. Med mindre det blir et stort avvik i USA så vil det ikke bli store avvik i EU, Japan eller Kina - hvor mesteparten av dollarene og amerikansk gjeld + investeringer sitter. Dessuten måles uroen i forholdet mellom kort-periode renten og USAs "treasury bills", eller the TED Spread. Med mindre det blir stor uro her, så blir det ikke uro i verdensmarkedet. I perioden mellom 29 juli og 10 oktober 2008 var "the spike" i TED Spread på 4,65%. Prosenten blir målt i basis points, f.eks blir 10 og 50 bps til 0,1% og 0,5%. Nå er den på 0,25% ifølge Bloomberg.

Med tanke på resten av verdensøkonomien blir det enklere å se på handelskonti til de største oljeimportørene, f.eks Kina og Japan. De er forresten de som sitter med mesteparten av USAs Treasury Bills. Når de da skal handle med en svekket dollar så må de enten kjøpe mer dollar eller bruke en annen valuta. Og det er ikke store problematikken fordi de kan kjøpe det lett og fordi det blir et stort insentiv for alle dollarkjøpere til å handle nye valutaer for dem også.

I tillegg til dette kommer det an på hvilken økonomi du vil virkelig se på. Norge har en stor industri hvor ikke alt handler om olje. For eksempel naturgass, metaller og produksjon av kjemikaljer. Alt dette går for det meste upåaktet av oljeprisen. Norge går faktisk idag som smurt fordi finans faktisk fungerer idag. Når oljeprisen går opp så går det ikke nødvendigvis dårlig for verden, snarere bedre for produsentene av olje - og fordi man kan låne penger i vårt finansmarket idag (ulikt i 2008-krisen) så kan man altså ta seg råd til å kjøpe den dyre oljen. For oss blir det rett og slett en inntekt, så for å svare om Norge så er svaret enkelt og godt: Vi får det bærre bra. (Og når det går tomt for olje så sitter vi som sagt på masse naturgass, metaller og kjemikaljeproduksjon osv.)

En god kilde på det med TED Spread og finanskrisen:

Choi, Jongmoo Chai & Papaioannou, Michael. “The US Versus Asian Financial Crisis” in International Finance Review, vol. 10; Credit, Currency, or Derivatives: Instruments of Global Financial Stability or Crisis? (WA, United Kingdom: Emerald Group Publishing Limited) pp.5

Vil legge til noen ting til. Så nå nettopp at du nevnte historie i forhold til aksjemarkeder. Ja, det har mye å si. Hvis du vil lese en god oversikt så kan du lese Niall Fergusons "The Ascent of Money". Dette er en oversiktlig historie fra dag en av finansmarkedet til dagen idag. Men det sier ikke så mye om den siste finanskrisen. I hvilket tilfelle må jeg anbefale det mer akademiske, som den siste kilden jeg henviste til ovenfor.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hvordan fungerer det egentlig med tilgjengeligheten på aksjer? Er det slik at man må vente til at noen legger dem ut til salg for å kunne kjøpe?
Om du legger ut en kjøpspost på en pris ingen selger på, så ja.
Sitat av LTd Vis innlegg
Hvordan fungerer det egentlig med tilgjengeligheten på aksjer? Er det slik at man må vente til at noen legger dem ut til salg for å kunne kjøpe?
Vis hele sitatet...
Det stemmer, men det skal sies at tilgjengelighet som regel ikke er et problem. Det er alltid noen som er villig til å selge, spørsmålet er om du kan akseptere prisen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hei, ganske interessant lesestoff i denne tråden og ble veldig nysgjerrig.

har en bank som er medlem av Terregruppen, og kan gå inn på askjesiden og se grafer og annen diverse informasjon om priser osv.

men vet noen om det er mulig å handle aksjer direkte via nettbanken, eller på aksje siden hvor jeg logger inn. fant ikke noe sted som jeg kan kjøpe på. noen som har erfaring mer hvordan terra aksje siden fungerer? trenger ikke noe lang innføring men bare en kjapp for å komme igang.

en annen ting, ser at mange er interesserte i å kjøpe aksjer i blizzard/activision osv, men gjør ikke hundrevis and andre det også på samme tid før en eventuell expansion kommer ut osv? hvordan fungerer dette? hørt at prisen blir "jevnet" ut like før utgivelser osv på grunn av at veldig mange kjøper på samme tid?

tenkte å gi det et forsøk, har lyst til å se hvordan det går. har ekstremt god selvkontroll når det gjelder bruk av penger, enten om det er poker eller annen gambling. og leste at man ikke burde gå inn med penger man ikke har råd til å tape så skal selvfølgelig følge det eksempelet som egentlig er ganske logic ^^

siste spørsmål, er det noen minimumsgrense man må kjøpe for når man handler aksjer? kan man f.eks kjøpe så mange aksjer man vil eller må man kjøpe det i pakker? "kan man kjøpe en aksje, eller må man kjøpe 100&100 eller en minimum sum?
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
hei, ganske interessant lesestoff i denne tråden og ble veldig nysgjerrig.

har en bank som er medlem av Terregruppen, og kan gå inn på askjesiden og se grafer og annen diverse informasjon om priser osv.

men vet noen om det er mulig å handle aksjer direkte via nettbanken, eller på aksje siden hvor jeg logger inn. fant ikke noe sted som jeg kan kjøpe på. noen som har erfaring mer hvordan terra aksje siden fungerer? trenger ikke noe lang innføring men bare en kjapp for å komme igang.

en annen ting, ser at mange er interesserte i å kjøpe aksjer i blizzard/activision osv, men gjør ikke hundrevis and andre det også på samme tid før en eventuell expansion kommer ut osv? hvordan fungerer dette? hørt at prisen blir "jevnet" ut like før utgivelser osv på grunn av at veldig mange kjøper på samme tid?

tenkte å gi det et forsøk, har lyst til å se hvordan det går. har ekstremt god selvkontroll når det gjelder bruk av penger, enten om det er poker eller annen gambling. og leste at man ikke burde gå inn med penger man ikke har råd til å tape så skal selvfølgelig følge det eksempelet som egentlig er ganske logic ^^

siste spørsmål, er det noen minimumsgrense man må kjøpe for når man handler aksjer? kan man f.eks kjøpe så mange aksjer man vil eller må man kjøpe det i pakker? "kan man kjøpe en aksje, eller må man kjøpe 100&100 eller en minimum sum?
Vis hele sitatet...
Hei

Det finnes flere sider man kan kjøpe og selge aksjer på. Felles for de fleste, såvidt jeg vet, er at siden tar en avgift, kurtasje, for hvert kjøp og salg du foretar deg. Her ligger det en fin oversikt over steder å handle aksjer.

Det med Blizzard og kjøp før en expansion er som aksjemarkedet generelt. Hvis markedet forventer at utvidelsen vil bli en braksuksees vil aksjekursen øke jevnt og trutt fra den er annonsert grunnet forventninger om økt kurs. Når den da kommer vil man tjene penger hvis utvidelsen gjør det bedre enn markedet forventet og taper penger hvis den gjør det dårligere. Det skjer med andre ord ikke over natten! Hvis alle investerer tungt i Apple før en iPhone release vil kursen presses høyt oppover, og hvis ikke Apple sine resultater er tilsvarende eller høyere fra markedets forventninger, vil aksjekursen gå ned.

Såvidt jeg vet er det ingen minimumsbeløp man må inn med, men man betaler som sagt kurtasje hvor hvert salg/kjøp. Er ikke veldig inn i aksjehandel selv så vet ikke hvordan disse kursene ligger, men det er vel typisk rundt ~50-100kr pr kjøp/salg. Dvs at hvis du kjøper aksjer i selvskap Y for 500 kr, sitter du igjen med aksjer for ~400-450kr etter kurtasjen. Øker kursen så med 20% (noe som er relativt mye, på kort sikt) sitter du igjen med aksjer for en sum av ~480-540. Skal du selge, må du nok en gang betale avgift, noe som gjør at du ender i minus.

Poenget er at det er vanskelig å få noen merkbar profitt så lenge man handler i småbeløp. Et tips kan være å spille Aksjespillet eller bare "kjøpe" aksjer teoretisk på et ark hjemme. Så kan du se om du vil tjene eller tape på det.

Prøvde å forklare veldig enkelt, men noen ting ble sikkert uklart. Bare å spørre hvis du lurer! Er ingen ekspert på aksjer, men kan littegranne om finans generelt.
nice, takker for svar screwdriver ^^

men ser at så fort jeg søker på aksjer eller lignende så kommer det reklamer ALL OVER THE PLACE med plus500 og lignende nettsider med aksjetrading osv.

har du noe formening med disse nettsidene som man kjøper aksjer osv gjennom deres system kontra nettbank som f.eks terra,DNB etc?

har faktisk sett noen som har the online trader installert osv, er det noen bonus med slike programmer eller? er blank når det gjelder aksjer men et interessant tema.
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
nice, takker for svar screwdriver ^^

men ser at så fort jeg søker på aksjer eller lignende så kommer det reklamer ALL OVER THE PLACE med plus500 og lignende nettsider med aksjetrading osv.

har du noe formening med disse nettsidene som man kjøper aksjer osv gjennom deres system kontra nettbank som f.eks terra,DNB etc?

har faktisk sett noen som har the online trader installert osv, er det noen bonus med slike programmer eller? er blank når det gjelder aksjer men et interessant tema.
Vis hele sitatet...
Har aldri handlet aksjer på nett, så dette får noen andre svare på. Vet heller ikke om plus500 er noe lureri eller ei, men aksjehandel.net anbefaler siden hvertfall. Vet dog ingenting om seriøsiteten til denne siden heller.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Har aldri handlet aksjer på nett, så dette får noen andre svare på. Vet heller ikke om plus500 er noe lureri eller ei, men aksjehandel.net anbefaler siden hvertfall. Vet dog ingenting om seriøsiteten til denne siden heller.
Vis hele sitatet...
Ville heller satset på en av de mer kjente stedene for å handle aksjer*, de er garantert ikke billigst, men samtidig så er konsekvensene av en useriøs aktør både økonomisk og i verste fall strafferettslig.

* Det er alt fra din egen nettbank til kjente norske aktører som f.eks. Nordnet (uten at jeg anbefaler noen).

Dette høres jo ut til å være på hobby-stadiet, og da gjelder det vel som alle andre hobbyer. De færreste kjøper seilbåt før de har prøvd å seile. Forskjellige aksjespill og regneark er nok smart å starte med før en hopper uti det og satser ekte penger.

Bare en idiot deltar i pengespill uten å kunne reglene...
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Har aldri handlet aksjer på nett, så dette får noen andre svare på. Vet heller ikke om plus500 er noe lureri eller ei, men aksjehandel.net anbefaler siden hvertfall. Vet dog ingenting om seriøsiteten til denne siden heller.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke handle aksjer på plus500, kun CFD`er.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Bra at noen av dere nevnte spetalen. Han er nok en av de mest suksessfulle folkene i Norge når det gjelder aksjer, hvorfor følger vi ikke ham når det gjelder oljefondet.
Vis hele sitatet...
Fordi det sitter makroøkonomer som ikke ser det større bildet, og fordi det sitter folk i regjeringen uten kompetanse. Man skalø spare i dårlige dager og bruke i de gode. Akkurat det omvendte av det vi gjør i dag.
Sist endret av Flaskeposten; 12. september 2012 kl. 13:51.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Fordi det sitter makroøkonomer som ikke ser det større bildet, og fordi det sitter folk i regjeringen uten kompetanse. Man skalø spare i dårlige dager og bruke i de gode. Akkurat det omvendte av det vi gjør i dag.
Vis hele sitatet...
Ingen som tenker at grunnen til at enkelte aksjonærer og noen meglere "hele tiden" gjør det bedre enn oljefondet har noe med risikovilje å gjøre?

Personlig er jeg ikke helt fremmen for lavere avkastning enn enkelte "stjernemeglere", all den tid vi har mye lavere risikoprofil på våre felles verdier enn de har på sine egne.
Sist endret av MrBlaine; 17. september 2012 kl. 10:42.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Fordi det sitter makroøkonomer som ikke ser det større bildet, og fordi det sitter folk i regjeringen uten kompetanse. Man skalø spare i dårlige dager og bruke i de gode. Akkurat det omvendte av det vi gjør i dag.
Vis hele sitatet...
Ikke alltid lett å skjønne om innlegg er ment som en spøk.

Det er iallfall velkjent økonomisk teori (bla. http://no.wikipedia.org/wiki/John_Maynard_Keynes) at regjeringen skal BRUKE mer penger i dårlige tider og spare i gode tider. Akkurat motsatt av det du påstår man burde gjøre...
Sist endret av Pledrik; 17. september 2012 kl. 10:49.