Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1473
Hei freaks!

Har egentlig hatt denne feilmeldinga hver gang jeg starter PCen, men ikke brydd meg om den siden jeg ikke har hatt noen synelige problemer.

Men nå har PCen begynt å lage rare lyder. Ettersom det er så varmt nå tildags regner jeg med at siden viften ikke kjører rett speed at det blir for varmt for den.

Note: Det er den ene GPU vifta som kjører feil speed. (600 RPM, de andre kjører 5k+). Det ser ikke ut som noe er galt med CPU vifte. Tror GPU vifta bare regnes som CPU ifølge Bios.

NB: Jeg er ingen computerexpect, så hvis jeg bruker feil navn på hardware/prefix så beklager jeg.

Tusen takk for de som hjelper, på forhånd.

Slenger meg på denne, har hatt den CPU fan error meldinga nesten siden jeg fikk datamaskina mi. Type 3 år siden Fint om noen har forslag til løsning. Leste noe engang at man måtte inn i maskina og rote med en motstand/resistor elns for å fikse det. Har ikke peiling haha
Trådstarter
Sitat av mo66y Vis innlegg
Slenger meg på denne, har hatt den CPU fan error meldinga nesten siden jeg fikk datamaskina mi. Type 3 år siden Fint om noen har forslag til løsning. Leste noe engang at man måtte inn i maskina og rote med en motstand/resistor elns for å fikse det. Har ikke peiling haha
Vis hele sitatet...
Har du sjekket om det er ei GPU vifte som har feil? (Slik som i min situasjon)
Sitat av Egeenz Vis innlegg
Har du sjekket om det er ei GPU vifte som har feil? (Slik som i min situasjon)
Vis hele sitatet...
Den error'n har levd igjennom GTX560TI, GTX780 og nå GTX970, så tviler på at det har noe med GPU vifta å gjøre
Trådstarter
Sitat av mo66y Vis innlegg
Den error'n har levd igjennom GTX560TI, GTX780 og nå GTX970, så tviler på at det har noe med GPU vifta å gjøre
Vis hele sitatet...
I Bios står det at "ene" (har bare 1 stor midt inn kardongen) CPU vifta mi kjører på 600 RPM. Og det er bare ene GPU vifta som har inconsistent speed hvor det ser ut som den slår seg av og på etc.
prøvd å flashet til nyeste bios?
Trådstarter
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
prøvd å flashet til nyeste bios?
Vis hele sitatet...
"NB: Jeg er ingen computerexpect"

Og det skal bety?
oppdatere bios firmware

søk det opp på google/youtube med ditt hovedkort.
Feilkoblet cpu vifte, antageligvis koblet til cpu opto(Optional), istede for cpu fan header, fører til at vifta spinner osv, men hk ser ingen strømtrekk på cpu fan headern. Har ingenting med gpuen å gjøre, bios/efi bryr seg ganske katta om gpu viftehastighet og eventuelt om viftene på gpuen er tilkoblet eller ikke.
Sist endret av Hightemplar; 24. august 2015 kl. 16:40.
Trådstarter
Sitat av Pure_chris Vis innlegg
oppdatere bios firmware

søk det opp på google/youtube med ditt hovedkort.
Vis hele sitatet...
fikser det problemet med at ene GPU vifta ikke kjører rett speed?

Sitat av Hightemplar Vis innlegg
Feilkoblet cpu vifte, antageligvis koblet til cpu opto(Optional), istede for cpu fan header, fører til at vifta spinner osv, men hk ser ingen strømtrekk på cpu fan headern. Har ingenting med gpuen å gjøre, bios/efi bryr seg ganske katta om gpu viftehastighet og eventuelt om viftene på gpuen er tilkoblet eller ikke.
Vis hele sitatet...
CPU vifta er ikke tilkoblet til Opto. Den er koblet til "CPU_Fan" som er ved siden av "CPU Opt".
Sist endret av Egeenz; 24. august 2015 kl. 16:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
tviler på at det fikser det med gpu vifta, søk heller opp på grafikkortet ditt og feilsøk det. tipper det finnes noen kontrollprogram du kan bruke
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Vifta til gpu kjører neppe på over 5000 rpm, dette er ekstremt mye, det hadde vært mulig dersom viften din var 40mm, men jeg regner med du har vifter på 90-100mm.

At du får CPU fan error kan være 2 ting, enten har du koblet cpu vifta i feil kontakt, eller så har ikke viften din turteller.
Dersom sistnevnte er tilfelle, så kan du bare deaktivere cpu-vifte varsling i biosen.

For å sjekke viftehastigheter på skjermkort er bios ubrukelig, bruk heller MSI Afterburner.

Ang lydene, så må du nesten høre/kjenne hvor det kommer fra, og ta det derfra.
På min så står det error også. men er pga at vifta kjører for tregt i bios.
Mener å huske det var under 300rpm, så dukker den opp.
Gå i BIOS og se om du kan sette:

CPU Fan Speed --> Ignored
CPU Q-Fan Control --> Enabled
Jeg måtte koble om cpuviften til normal stick, istedenfor cpu kontakten som er på hovedkortet. Det kom av min vifte kjørte på 110% på cpu kontakten, men fikk ikke stilt den ned utenom å koble den på vifte kontakt.
Fikk cpufan error men så lenge jeg viste/kjente maskin godt nok, så tok det aldri skade for jeg visste maskin fikk kjøling!

Det er ingen fare for din del, om du bare følger med temp målan i noen dager under bruk, gjerne hardcore bruk.