Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2921
Blir ikke klok på dette etter å ha spurt mange forskjellige folk. Jeg vurderer ett lån på 100,000,- +- til kjøp av bil, men jeg forstår ikke hvordan jeg finner ut totalprisen på selvet lånet eller noen generelle regler jeg kan følge for å finne ut.

La oss si jeg låner 100k som jeg betaler ned over 1 år. Koster det meg da 105k totalt om renten er 5%? Har fått høre tall som er nermere 200k og noen sier ett par tusenlapper over summen jeg låner.

Ellers tar jeg imot all informasjon rundt bilkjøp og lån med åpne armer!
Sist endret av Hater; 18. februar 2015 kl. 17:24.
Dette får du informasjon om av lånegiver. Hvis ikke så enkelt og greit spør de.
Når du tar opp lån med f.eks. 5% rente skal du altså betale 5% av lånesummen i året, i tillegg til det du faktisk betaler ned på lånet. Året etter betaler du 5% rente på det som er igjen, så renta blir mindre og mindre.
Det kommer ann på. Hvis du låner 100 000.- på en 5 % årlig rente og det var alt ville du totalt betalt 105000.- totalt for året. Men dette er jo hvis du ikke betaler noe ned på lånet i løpet av det året, vanligvis har man termininnbetalinger hver måned, slik at hovedstolen på lånet (utestående på lånet) blir mindre og derfor vil også beløpet du betaler i renter bli mindre fordi renteberegningen blir av et mindre beløp hver måned. Vær obs på at ofte er den oppgitte renten nominell, altså uten termingebyrer osv. Effektiv rente skal ta dette med i beregningen, så du må regne på den.

Formelen kan derfor være litt vanskelig for en eksakt utregning, men hvis du tar opp lån hos en vanlig kredittgiver i Norge skal du få oppgitt det totale beløpet på gjeldsbrevet før du signerer.
Sist endret av dvs; 18. februar 2015 kl. 18:23.
Får jeg spørre hvorfor du vurderer å ta opp lån for å kjøpe bil? Biler faller raskt i verdi, mens lånet vil koste penger. Videre er det ikke noe særlig lurt å kjøpe en bil du egentlig ikke har råd til. Husk at den generelle driften av bilen er dyrere jo dyrere nybilprisen var.

Eksempel:

Du kjøper en bil som kostet 350 000kr som ny for 170 000kr. Bilen vil fortsatt være like dyr, om ikke dyrere, i drift som da den var ny.
Sikkerhetsklarert
Sitat av PurpleDrank Vis innlegg
Får jeg spørre hvorfor du vurderer å ta opp lån for å kjøpe bil? Biler faller raskt i verdi, mens lånet vil koste penger. Videre er det ikke noe særlig lurt å kjøpe en bil du egentlig ikke har råd til. Husk at den generelle driften av bilen er dyrere jo dyrere nybilprisen var.

Eksempel:

Du kjøper en bil som kostet 350 000kr som ny for 170 000kr. Bilen vil fortsatt være like dyr, om ikke dyrere, i drift som da den var ny.
Vis hele sitatet...
Husk verditapet da. Det er gjerne høyest de første årene.

Bil er dyrt uansett hvordan man vrir og vender på det. Og for mange er en bil helt nødvendig. Låne til bil er svært vanlig, omtrent like vanlig som å låne til hus. Det ser jeg ikke noe problem med..
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Det er ofte billigere å låne penger til å kjøpe en nyere bil enn å kjøpe en gammel bil uten garanti. Da kan du ikke forutse hva kostnadene blir fra måned til måned. Med en "ny" bil vet du hva du har å betale hver måned, samt at du får bedre komfort, sikkerhet og sannsynligvis en bil du setter mer pris på å eie. Ja det koster, men det er ikke gratis å dra på verkstedet hele tiden heller....

Som noen har nevnt er nominell rente selve renta på lånet. Hvor mye det utgjør i kroner varierer med kjøpesummen. I tillegg kommer normalt sett månedsgebyret som ofte er 50-150 kroner. På et lite lån vil dette gi en effektiv rente som er mye høyere enn den nominelle, fordi beløpet er fast uansett hvor mye man låner. På et lån på f.eks. en million utgjør ikke termingebyret stort, og da blir differansen mellom nominell og effektiv rente mindre.

De fleste har også et etableringsgebyr på lån. Dette medregnes også i den effektive renten. Altså er effektiv rente lik nominell rente + termingebyr + (etableringsgebyr delt på antall terminer nedbetalingstid).
Hater's Avatar
Trådstarter
Takk for all responsen!
bankene og låneinstitusjonene er vel nå pliktige til å gi deg totalprisen på lån, uansett hvem som tilbyr lånet. Dersom det ikke foreligger med liten skrift allerede så spør dem.
Husk: Ingen (tror ikke det finnes unntak) banker tar seg bryet med å flytte en evt. pantstillelse, så banken du velger blir du stuck med til lånet er nedbetalt. Det er ikke som med boliglån at du bare kan skifte når du føler for det til en bedre/billigere bank..
Sist men ikke minst, skal du ha billån så fiks det selv. Fikser forhandleren det så får du samtlige gebyrer og en høyere rente, da forhandlere får som regel en latterlig høy provisjon per lån de etablerer !
Sitat av PurpleDrank Vis innlegg
Får jeg spørre hvorfor du vurderer å ta opp lån for å kjøpe bil? Biler faller raskt i verdi, mens lånet vil koste penger. Videre er det ikke noe særlig lurt å kjøpe en bil du egentlig ikke har råd til. Husk at den generelle driften av bilen er dyrere jo dyrere nybilprisen var.

Eksempel:

Du kjøper en bil som kostet 350 000kr som ny for 170 000kr. Bilen vil fortsatt være like dyr, om ikke dyrere, i drift som da den var ny.
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager er det du mener?

Men la meg heller vise mitt regnestykke da jeg tok opp lån for å kjøpe bil.
Jeg hadde 100'000 i egenkapital, og lånte 140'000 over 5 år. For dette kjøpte jeg en ny elbil.
Bilen koster meg ca 2600 i måneden i renter og avdrag, jeg betaler ikke bompenger og årsagiften er ca 400 kroner. Drivstoff koster ca 3 kroner milen med mitt kjøremønster. Med en kjørelengde på 2000 mil i året blir dette 6000 kroner.
Årlig service kommer på ca 4000.
Totalt koster dette ca 42'000 i året de første 5 årene. Deretter ca 15'000.
Jeg får også en skattefordel av rentene, ca 5000 totalt Over 7 år ender jeg da på 235'000.

Hadde jeg kjøpt en brukt bensinbil til 100'000 ville jeg betalt 1000 kroner i måneden i bompenger. Bensinforbruket ville vært omlag 0,75l per mil, som da beløper seg til 21'000 og årsavgiften er 3500. Service ligger fortsatt på ca 4000, men det kommer også flere større servicer samt risiko for reparasjoner.
De kjente kostnadene er da på 40'000 i året.
Over 7 år blir dette 280'000.

Jeg sparer dermed omtrent 7500 i året, de første årene har jeg en bedre sikkerhet mot uventede problemer og jeg har færre store servicer.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Sitat av feltrasjon Vis innlegg
Sist men ikke minst, skal du ha billån så fiks det selv. Fikser forhandleren det så får du samtlige gebyrer og en høyere rente, da forhandlere får som regel en latterlig høy provisjon per lån de etablerer !
Vis hele sitatet...
Forhandlerne får vanligvis provisjoner ja, men du får ikke noe dårligere vilkår. Heller tvert i mot.
Sitat av doseren Vis innlegg
Hva i alle dager er det du mener?

Men la meg heller vise mitt regnestykke da jeg tok opp lån for å kjøpe bil.
Jeg hadde 100'000 i egenkapital, og lånte 140'000 over 5 år. For dette kjøpte jeg en ny elbil.
Bilen koster meg ca 2600 i måneden i renter og avdrag, jeg betaler ikke bompenger og årsagiften er ca 400 kroner. Drivstoff koster ca 3 kroner milen med mitt kjøremønster. Med en kjørelengde på 2000 mil i året blir dette 6000 kroner.
Årlig service kommer på ca 4000.
Totalt koster dette ca 42'000 i året de første 5 årene. Deretter ca 15'000.
Jeg får også en skattefordel av rentene, ca 5000 totalt Over 7 år ender jeg da på 235'000.

Hadde jeg kjøpt en brukt bensinbil til 100'000 ville jeg betalt 1000 kroner i måneden i bompenger. Bensinforbruket ville vært omlag 0,75l per mil, som da beløper seg til 21'000 og årsavgiften er 3500. Service ligger fortsatt på ca 4000, men det kommer også flere større servicer samt risiko for reparasjoner.
De kjente kostnadene er da på 40'000 i året.
Over 7 år blir dette 280'000.

Jeg sparer dermed omtrent 7500 i året, de første årene har jeg en bedre sikkerhet mot uventede problemer og jeg har færre store servicer.
Vis hele sitatet...
Kan ikke sammenligne el-bil med bensin eller diesel.. Ikke alle som bor så sentralt at man kan kjøre el-bil med dårlig rekkevidde og ekstremt lang ladetid.