Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1398
Hei igjen freaks!

Ingen søvn å få på meg idag, trur jeg tok medisinen litt sent på dagen. RLS så det holder...

Jeg har vært igjennom de siste ukene på utredning av ADHD. Psykologen mener jeg har ADHD og satte meg på 20mg Ritalin.

Jeg føler meg bra, altså bedre enn uten.. Jeg er mer opplagt og energien er som jeg trur den skal være. Men det er noen små ting jeg merker.

-Treghet på uttale av ord. I en setning jeg skal uttale husker jeg ikke eller må tenke meg frem til det siste ordet for å fullføre. (Dette plager meg stort ettersom at jeg ellers har vært flink i sosiale settinger tidligere.)

-Random kramper ved bruk av muskel. ( Ikke så ofte, men det har skjedd 4 ganger idag.)

-Kanskje litt i overkant energisk, altså veldig klar for å møte verden.

Burde jeg snakket med psykologen angående dette eller er det bare sånn vanlige bivirkninger, noen med erfaring?
Må bare først si, jeg bruker ikke selv dette terapeutisk. Jeg bare missbruker det. Så mye jeg kan.
Om du lurer på noe, så ikke ta mitt ord for det. Her er allikevel noen erfaringer:
Sitat av Centext Vis innlegg
-Treghet på uttale av ord. I en setning jeg skal uttale husker jeg ikke eller må tenke meg frem til det siste ordet for å fullføre. (Dette plager meg stort ettersom at jeg ellers har vært flink i sosiale settinger tidligere.)
Vis hele sitatet...
Som i at du ikke husker ordet du skal uttale?
Jeg har opplevd lignende ting, men det føles nesten mer som en slags krampe (eller nerveskade) at jeg kan slite med et ord.
Det er mer tydelig, for min del, når det er snakk om finmotorikk

Sitat av Centext Vis innlegg
-Random kramper ved bruk av muskel. ( Ikke så ofte, men det har skjedd 4 ganger idag.)
Vis hele sitatet...
Samme som over

Sitat av Centext Vis innlegg
-Kanskje litt i overkant energisk, altså veldig klar for å møte verden.
Vis hele sitatet...
Kan også skyldes forventningen. Man vet hvordan Ritalin skal virke, så derfor føler man seg slik.
Jeg ville sett an dette. Hvis du føler dosen er for høy eller lav så kan du vel, i samråd med legen din forsøke å justere den?
ikke noe jeg vil anbefale, men vet at mange ikke hadde klaget om de fikk for mye og heller sparer/selger osv det de får ekstra.
ikke vanskelig å dele opp dosering osv, men igjen ganske fucked om de finner ut at du gjør det.. :P
Sitat av Centext Vis innlegg
Hei igjen freaks!

Ingen søvn å få på meg idag, trur jeg tok medisinen litt sent på dagen. RLS så det holder...

Jeg har vært igjennom de siste ukene på utredning av ADHD. Psykologen mener jeg har ADHD og satte meg på 20mg Ritalin.

Jeg føler meg bra, altså bedre enn uten.. Jeg er mer opplagt og energien er som jeg trur den skal være. Men det er noen små ting jeg merker.

-Treghet på uttale av ord. I en setning jeg skal uttale husker jeg ikke eller må tenke meg frem til det siste ordet for å fullføre. (Dette plager meg stort ettersom at jeg ellers har vært flink i sosiale settinger tidligere.)

-Random kramper ved bruk av muskel. ( Ikke så ofte, men det har skjedd 4 ganger idag.)

-Kanskje litt i overkant energisk, altså veldig klar for å møte verden.

Burde jeg snakket med psykologen angående dette eller er det bare sånn vanlige bivirkninger, noen med erfaring?
Vis hele sitatet...

sniffa noe ritalin med noen kompiser, fikk 110-120 i puls i følge klokka til kompisen min og glemte ofte hele temaet jeg planla å snakke om og hva jeg skulle si hele tiden, kom som regel på det igjen men det surra veldig med meg selvom det var godt
Trådstarter
37 9
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
ikke noe jeg vil anbefale, men vet at mange ikke hadde klaget om de fikk for mye og heller sparer/selger osv det de får ekstra.
ikke vanskelig å dele opp dosering osv, men igjen ganske fucked om de finner ut at du gjør det.. :P
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen intensjoner for å ruse meg eller ulovlig selge reseptbelagte medisiner, jeg har lagt sånt bak meg. Jeg spør fordi jeg faktisk har lyst å forbedre min hverdag så jeg kan fungere bedre for meg selv og de rundt meg.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Må bare først si, jeg bruker ikke selv dette terapeutisk. Jeg bare missbruker det. Så mye jeg kan.
Om du lurer på noe, så ikke ta mitt ord for det. Her er allikevel noen erfaringer:


Som i at du ikke husker ordet du skal uttale?
Jeg har opplevd lignende ting, men det føles nesten mer som en slags krampe (eller nerveskade) at jeg kan slite med et ord.
Det er mer tydelig, for min del, når det er snakk om finmotorikk


Samme som over



Kan også skyldes forventningen. Man vet hvordan Ritalin skal virke, så derfor føler man seg slik.
Jeg ville sett an dette. Hvis du føler dosen er for høy eller lav så kan du vel, i samråd med legen din forsøke å justere den?
Vis hele sitatet...
Takk for dine meninger, jeg gjør som du og sier... Tar det med legen .

Sitat av Hemmelig2001 Vis innlegg
sniffa noe ritalin med noen kompiser, fikk 110-120 i puls i følge klokka til kompisen min og glemte ofte hele temaet jeg planla å snakke om og hva jeg skulle si hele tiden, kom som regel på det igjen men det surra veldig med meg selvom det var godt
Vis hele sitatet...
Unnskyld at jeg spør, men sikker på at det bare var Ritalin i bilde?
Du var ikke dopet på noe annet? Den bivirkningen kan du jo ha fra noe annet? Bivirkningene kan bli værre ved bruk av annen form for rus i tilegg.
Sist endret av Centext; 19. februar 2020 kl. 06:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er ikke uvanlig å oppleve at ordene stokker seg litt. Det er en treningssak og oppleves sterkest rett etter at du har tatt medisinen. Du merker det spesielt godt hvis du skal snakke et annet språk. En lavere dose vil gi mindre bivirkninger, men litt av problemet med Ritalin er at man ender opp med en følelse av å sitte i en berg og dalbane siden du redoserer så mange ganger i løpet av en dag. Concerta er depottablett med samme virkestoff, spør legen din om du ikke heller kan prøve det.
Har en sønn som er under "utprøving" av ADHD-medisiner for tiden.

Det er vel slik at man har forskjellige typer medisiner tilgjengelig for utprøving, og man begynner med de eldste/billigste (slik er ihvertfall jeg blitt fortalt det "under bordet" av noen i helsevesenet). I vårt tilfelle var dette Medikinet, som vel er en slags ekvivalent for Ritalin, hvis jeg ikke tar helt feil. Vi mente etter 3 ukers utprøving å se at han ble mer aggressiv av denne etterhvert som dosene økte, så medisinen ble seponert til fordel for Elvanse. Er på tredje uka på denne nå, imidlertid fortsatt på laveste dose (øker sakte, da man ønsker å følge godt med på evt. bivirkninger), men så langt vi er i stand til å se virker dette som en langt bedre medisin.

Min hensikt med å skrive dette er: hvis du mener at du opplever bivirkninger på medisinen, så si fra til behandlende lege. Kanskje du kan få prøvd en annen medisin, fra "neste hylle"?

"Jeg har ingen intensjoner for å ruse meg eller ulovlig selge reseptbelagte medisiner, jeg har lagt sånt bak meg. Jeg spør fordi jeg faktisk har lyst å forbedre min hverdag så jeg kan fungere bedre for meg selv og de rundt meg."
STOR kudos til deg for dette!
Sitat av 9ppel Vis innlegg
Har en sønn som er under "utprøving" av ADHD-medisiner for tiden.

Det er vel slik at man har forskjellige typer medisiner tilgjengelig for utprøving, og man begynner med de eldste/billigste (slik er ihvertfall jeg blitt fortalt det "under bordet" av noen i helsevesenet). I vårt tilfelle var dette Medikinet, som vel er en slags ekvivalent for Ritalin, hvis jeg ikke tar helt feil. Vi mente etter 3 ukers utprøving å se at han ble mer aggressiv av denne etterhvert som dosene økte, så medisinen ble seponert til fordel for Elvanse. Er på tredje uka på denne nå, imidlertid fortsatt på laveste dose (øker sakte, da man ønsker å følge godt med på evt. bivirkninger), men så langt vi er i stand til å se virker dette som en langt bedre medisin.

Min hensikt med å skrive dette er: hvis du mener at du opplever bivirkninger på medisinen, så si fra til behandlende lege. Kanskje du kan få prøvd en annen medisin, fra "neste hylle"?

"Jeg har ingen intensjoner for å ruse meg eller ulovlig selge reseptbelagte medisiner, jeg har lagt sånt bak meg. Jeg spør fordi jeg faktisk har lyst å forbedre min hverdag så jeg kan fungere bedre for meg selv og de rundt meg."
STOR kudos til deg for dette!
Vis hele sitatet...
metylfenidat er metylfenidat, uansett om det er merka med ritalin, concerta el medikinet. eneste forskjell bortsett fra pris er at noen har modifisert frisetting, andre ikke.

elvanse er amfetamin og en helt annen adhd medisin, som også kommer i mange navn og former, og som med alt annet så finn det billigste som gir den dose som trengs, da dette er norske apotekvarer og ikke noe galt med sånn sett.

går du til legen og fortsetter be om "medisin fra neste hylle" så får du nok et antipsykotikum..

når man først prøver et virkestoff og det ser ut til å være dose-relaterte bivirkninger så justerer man dose før man prøver noe annet, men kan også si mitt inntrykk er at amfetamin er bedre enn metylfenidat for de fleste med adhd, etter å ha snakket med mange med adhd som har prøvd begge.

at legene skriver ut metylfenidat før amfetamin trenger vel ikke forklaring, om man ikke vil gå i dybden da..?
Jeg har inntrykket at de aller fleste opplever Elvanse (lisdeksamfetamindimesilat) som en bedre medisin enn Medikinet, Ritalin eller Concerta (depot) (metylfenidathydroklorid). Det er ingen hemmelighet at man ønsker at folk begynner på den billigste medisinen, de aller fleste vil ha god effekt og lite bivirkninger med metylfenidathydroklorid. Siden lisdeksamfetamindimesilat metaboliseres på en helt annen måte så opplever man gjerne mindre svingninger i blodkonsentrasjonen. Den oppleves litt som depottabletter som Concerta eller Delmosart, men det er ikke en depottablett.

Som hovedregel må man prøve ut andre medisiner før man blir satt på f.eks. Elvanse eller Aduvanz. Men relativt nylig så ble Aduvanz forhåndsgodkjent for refusjon for voksne. Det gjør hele prosessen mye enklere fordi legen ikke må søke om refusjon til fylkeslegen, også kjent som indivduell stønad, slik at den kan skrives ut på blå resept. Hva som er grunnen til at du ønsker å velge en annen medisin blir dermed mellom deg og legen din.

Det er ikke uvanlig at man søker individuell stønad for metylfenidathydroklorid, da kan man prøve ut forskjellige varianter av medisinen. Det finnes mange forskjellige depottabletter fra forskjellige produsenter. Siden det kun er Aduvanz som er godhåndsgodkjent for voksne så er minste dosen man kan kjøpe 30mg, hvis det er for stor dose må man søke om individuell stønad for å bytte til Elvanse eller bare dele den opp i vann.

Link til mer informasjon: https://nhi.no/for-helsepersonell/ny...hd-hos-voksne/
Høres ut som du burde prøve en lavere dose og eventuelt andre typer ADD/ADHD-medisiner. Det er stort sett fordelaktig å snakke med behandler om alt vedrørende medisineringen gitt at de har god kunnskap og er har et nøkternt syn på diagnosen og medisinering.
Sist endret av Snilepisk; 19. februar 2020 kl. 13:37.