Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2746
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er en mann på 30 år. Livet mitt har fra barndommen av vært utrolig fucka opp. Neglisjert av foreldre fra jeg ble født. Psykiske sykdommer over hele fjøla i familien. Oppveksten har voldtatt hodet mitt helt og jeg føler jeg ikke har noe å leve for lengre. Har ikke jobb, er nå isolert fra rusmiljøet så er veldig ensom, har ingen venner, klarer ikke å stole på folk eller knytte nære relasjoner. Aldri hatt kjæreste og Ingen bryr seg. Tidligere brukt amfetamin og benzo men er nå rusfri.

Livet føles ikke verdt å leve lengre og jeg har nesten daglige tanker om selvmord. Jeg hater min personlighet og meg selv. Klarer ikke se meg i speilet. Familien bryr seg ikke. Vet ikke om livet er verdt å leve lenger. Alt er bare et mareritt. Føler meg totalt alene.

Sliter med bipolar, sosial angst, borderline pf, alvorlig depresjon og adhd. Gråter hver eneste dag. Helsevesenet er ikke til hjelp. Jeg er så fucka opp i hodet at det er lite hjelp å få.

Livet er så på trynet som det er mulig å få det og bryr meg ikke om noe som helst.


Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger.
ikke gi opp! søk hjelp! det at du i det hele tatt lager dette innlegget her på freak viser hvor langt du allerede er kommet! :-)

Kan du foresten utdyppe de at helsevesenet ikke er til hjelp?

Det ordner seg før eller senere, det er jeg ganske så sikker på :-)
Dette hørtes vondt ut! Livet kan være så brutalt og jævlig. Send meg gjerne en pm hvis du vil, kjenner meg igjen i mye av det du skriver.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei du!
Dette var trist lesning, men jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver.
Familien min også er helt «fucka» noe som har gjort oppveksten min veldig vanskelig.
Jeg har også utviklet BPD + en annen pf.
Og sliter med depresjon.

Jeg regner med du har vært hos DPS? Eller psykolog? Siden du har fått disse diagnosene.
Skal dog sies at det er svært uvanlig å ha både BPD og bipolar....


Jeg har gått på dps i 1 år nå, hjelper litt men overhodet ikke nok. Så nå har jeg fått tilbud om innleggelse fordi de ikke merker merkverdig bedring. Har gått et program som heter dbt for de med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse (altså BPD/Borderline)

Skal sies at jeg forsøkte selv å ta livet mitt i sommer, etter mange mnd med selvmordstanker. Så ta de på alvor, og ikke la tankene spise deg opp!!
Hvis det er vanskelig for deg å si hvor JÆVLIG du virkelig har det så skriv det ned å vis til legen eller psykologen.

Ja, vi har fått en tøff start på livet og det er urettferdig men det er viktig å ikke være bitter på alt som har skjedd, og det folk har gjort. For da kommer man seg ikke videre her i livet.

*jeg skal bli frisk, jeg må bare bli syk nok først*
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svarene og støtten. Men angrer litt på at jeg startet tråden og tror ikke jeg skal bidra mer her så hvis mods tenker det er fornuftig kan de slette tråden. Det koker litt for mye i topplokket akkurat nå til at jeg orker.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette var vondt å lese, jeg kjenner meg igjen i mye av det du beskriver. Jeg har ønsket å ta livet mitt fra morgen til kveld i lange perioder. Ikke fordi jeg egentlig har ønsket å dø, men fordi jeg har blitt så utslitt av den psykiske smerten jeg har levd med.

For to år siden kunne jeg skrevet omtrent nøyaktig det samme som du har skrevet her.

Livet mitt er ingen dans på roser, men det er snart to år siden min psykiske smerte var så uutholdelig at jeg ønsket å dø hele tiden. Her om dagen tok jeg meg faktisk i å sette pris på at jeg lever.

På ett eller annet vis skinner det en slags ressurssterkhet gjennom ordene dine. Du skriver feilfritt og godt, du har klart å slutte med amfetamin og benzo og du har klart å forlate et rusmiljø til tross for ensomheten det har ført med seg.

Det betyr at du aldri har gitt opp, det betyr at du er sterk og det betyr at du allerede har kommet langt. Du er ikke alene. Vi er mange som har ramla ned i det mørke hullet du er i nå og vi er mange som har kjempet oss ut av det igjen. Du er en av oss.

Hold ut kompis.

Skriv gjerne litt mer om livssituasjonen din så kan vi freaks idemyldre litt rundt hvilke muligheter du har.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for svarene og støtten. Men angrer litt på at jeg startet tråden og tror ikke jeg skal bidra mer her så hvis mods tenker det er fornuftig kan de slette tråden. Det koker litt for mye i topplokket akkurat nå til at jeg orker.
Vis hele sitatet...
Det er anonymt. Som du ser er du ikke alene med. Kanskje det er andre her som har nytte av tråden. Kom heller tilbake hvis du føler for det.
kjenner meg igjen. vært nær å gi opp flere ganger, ingen kontakt med omverdenen og en liste psykiske problemer. fikk meg to kattunger i sommer, de har gitt meg en liten mening i hverdagen. akkurat nok til å fortsette. anbefaler kjeledyr på det sterkeste om du er ansvarlig nok til å gi dem et godt liv håper du finner ut av det
Sunn mat og lange turer i skog og mark har fått meg på rett kjøl..
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! Det viktigste, største og vanskeligste steget har du tatt, klart og gjennomført! Grattis med å bli rusfri! Det skal du være jævlig stolt over!
Og når du kan klare det så kan du klare alt annet også!

Forstår det sånn at rusen har vært en flukt for deg fra deg selv, det du har opplevd i barndommen, fra de psykiske problemene dine og fra tilværelsen du lever i. Så neste steg nå er å gå i terapi. Jeg mener ordentlig terapi, gå i en fuckings klemme-gruppe for den saks skyld. Åpne deg opp, ta i mot omsorgen fra andre som lytter til deg. Ingen kan knipse og løse problemene dine, men ved at du tillater deg å være "sårbar" og tillater deg å gråte, snakke ut om hvordan du egentlig har det og de refleksjonene du har gjort deg om hvorfor du har det sånn, minnene osv, bidrar til å løse opp mange knuter som gnager i sjela og psyken din. Men du må tillate deg å blottlegge deg, og kunne erkjenne at det kommer fra et sted med smerte og neglisjering, og skyve sinnet og aggresjonen du har pga det til side. Du må åpne sjela, vise det lille barnet i deg som har det vondt, og legge egoet/fasaden og mannen du føler deg forventet å være, til side.
Det mest komfortable er å bare ha en innstilling om at nei fuck that, gidder ikke sitte her å grine og man syns det føles uvant og teit å åpne seg og tillate seg å la det vonde strømme gjennom seg og ut, og vil helst ikke tenke på dårlige minner fordi da gjør det vondt. Men det er bare ved å ta tak i det at det kan bli bedre. Grunnen til at det er flere selvmord blandt menn enn damer er fordi menn er oppdratt til å stenge og fortrenge vonde følelser og ikke søke hjelp, det er et skadelig kjønnsrollemønster hvor det blir sett ned på å gråte eller snakke om sånne ting og forbindes med damer som det svake kjønn men det er ikke svakt, det er jævla sterkt , og ikke minst jævla viktig.
En psykolog eller person man har god personkjemi med er viktig, så om du ikke følern hos ene psykologen så bytt.

En avgjørende faktor er også mestringsfølelse som gir selvverd og endorfiner. Det å bidra med noe og yte noe. Om du ikke er istand til å jobbe, så meld deg på f eks aktivpådagtid, eller frivillig.no, eller begynn på andre type grupper som turgrupper, eller på aktivitetssentere som fontenehuset (avhengig av hvor du bor men det er lignende over hele landet bare med andre navn. Du kan få oversikt av å kontakte kommunen til og det som heter Rask psykisk helsehjelp og spørre etter aktivitetshus og selvhjelpsgrupper)
Gjennom dette vil du også få dekket sosiale behov, og få deg et nytt sosialt nettverk du kan være deg sjæl i. Trenger ikke leke noe. Trenger ikke spille sterk og tøff, bare være deg sjæl. Det er også facebook grupper og aktivitetsvenner.no for nytt nettverk,og da tenker jeg det er viktig at du ikke bygger vennskap med noen med rusproblemer eller destruktivt mindset. Du behøver heller ikke fortelle om dine problemer, men bygge et vennskap på å gjøre positive ting sammen. Trenger ikke være så krevende, trenger ikke være så overdrevet, men
for eksempel bare ha noen å gå på foredrag med, spille biljard med, bli med på tur med bikkja med, trene med eller lage mat med. Mange som søker venner og ingen skam i det!

Det som også er viktig er at du endrer tankegangen din fra at "livet er et helvete og jeg kommer aldri til å få det bra", til at "til nå har livet vært et helvete, men mitt fremtidige jeg fortjener at jeg står på for å få det bra, alt er mulig om jeg tar de riktige grepene". Ingenting løses på en måned eller tre uansett hvor mye du står på, men sakte men sikkert vil du få det litt og litt bedre, så ikke legg deg ned på bakken igjen eller isoler deg igjen bare fordi du syns det føles meningsløst ut å gå til psykolog eller være med i aktivitetsgrupper du ikke føler glede av eller blir kjent med folk du tror du ikke har noe til felles med. En dag, plutselig vil du innse at "ja faen, det har jo egentlig ikke vært så værst i det siste, jeg har jo klart ting jeg ville vært hindra av angst før, jeg har jo stunder innimellom jeg er glad for at lever og får oppleve"

For 6 år siden hadde jeg levd 15 år med misbruk og destruktivitet, suicidalitet og kraftig angst og isolasjon. Jeg hadde nådd bunnen så mange ganger og trodde hver gang jeg kom enda lenger ned at lenger ned går det ikke an å komme. Livet var et helvete uten glede og uten håp og jeg ble daglig jaga av traumer som torturerte huet og fikk meg til å bare røyke bort livet og tankene. Men i dag er jeg jævlig glad for livet. Har det fortsatt ikke helt bra, men seks hundre ganger bedre! Fått god hjelp i terapi og alternativ terapi.

Du kan få det bedre, det lover jeg deg! Det er vondt, men en lettelse når du trenger gjennom. Du er en løvetann. Asfalten stopper deg, du er i mørket og tror at du er uønsket, men styrken du har inni deg er så sterk at selv asfalten kan sprekke og du nå fram til overflaten og lyset, og innser da at du er ønsket, "endelig er våren her, deilig luft, for en lettelse!" og at livet på andre siden ikke var uoppnåelig allikevel.

Vær glad nok i deg selv. Ikke flykt mer fra det vonde. Møt det med kjærlighet for deg selv, reflekter over det, og release det.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil anbefale deg Tony Hoffman. Sjekk ut podcasten hans "one choice".
Hjelper meg hvertfall.

her er video som kan introdusere deg til han
https://www.youtube.com/watch?v=POeG-2bTyao