Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3362
Jeg går på et studie hvor mange av studentene har studert mye fra før. Flere har doktorgrad i humane fag, men jeg studerte elkraftteknikk. På mitt studie skrev vi ikke tunge akademiske papers, men det må jeg gjøre nå, selv om jeg ikke har lært det noe sted.

Min professor sier at han ser meste på oppsett og referanser når han får inn en paper, og at innholdet ikke er så viktig.

Å lever gode papers på mesternivå har jeg ingen forutsetninger for, og tenger virkelig hjelp. Noe som har noen forslag til hvor denne hjelpen kan kjøpes? Trenger ikke at noen plagierer jobben for meg, kun hjelp til editering engelsk text.


(resten av klassen møtes i små grupper og editerer hverandres papers hele tiden, men jeg har ikke fått meg så mange venner enda så dette er ikke en mulighet for meg. Er også en del eldre en de andre, så ikke så lette å komme inn i gjengen.)
Du virker stressa og nedstemt, men jeg må bare si det: 100% kørka å i det heletatt vurdere dette.
Jeg gir deg ikke nøyaktig det du vil ha på kort sikt, men håper at du leser innlegget mitt allikevel – mener det kan være til nytte over tid.

1. Blir du tatt for dette type fusk, kommer du til å bli kastet ut av universitetet og svartelistet fra andre høyere utdanningsinstitusjoner.
Det arbeidet du har gjort hittil vil også bli gransket for fusk.

2. Du gjør deg selv en massiv bjørnetjeneste. Det er helt vanlig å gå på trynet de første årene på høyere utdanning.
Det er ikke verdens undergang, jeg lover deg.

3. Du har kommet deg inn på master og kan ikke å finne akademiske papirer? Da er det på høy tid å legge seg i selen og finne ut av dette.
Nedenfor er noen resurser jeg tror du vil ha nytte av:

Søk & Skriv er en resursside som rettet mot studenter som skal skrive oppgaver på bachelor- og masternivå. Nettstedet kan brukes på flere måter: som utgangspunkt for organisert undervisning ved universiteter og høgskoler, til egenaktivitet for studenter og som oppslagsverk.
S & S er en kjempegod kilde til alt fra riktig siteringsstil til hvordan du leser og leter etter akademisk litteratur!


Siteringsprogrammer. Selv om det er kjekt å vite det grunnleggende, kan du egentlig drite i å sitere manuelt.
På masternivå (litt avhengig av fagfelt) må du noen ganger sitere flere titalls artikler i løpet av et par sider med egen tekst. Da er siteringsprogrammer utrolig kjekke å ha!

Selv foretrekker jeg Zotero, men EndNote og Mendeley er også mye brukt.
Universiteter har ofte kurs i disse, selv om Zotero og Mendeley er veldig intuitive å bruke.


Akademisk litteratur. S&S nevner også dette, men kan liste dem opp jeg også: ScienceDirect, PubMed og Google Scholar er eksempler på nettsteder der du kan søke i akademiske litteratur.
Her kan du spesifisere årstall, forfatter, eller søketermer, noe som gjør det enkelt å finne det du er på utkikk etter.

Er artikkelen gjemt bak betalingsmur, kan du etterspørre tilgang gjennom biblioteket ditt, eller ved å sende en av forfatterne en forespørsel via e-post eller ResearchGate. Forskere kan dele det de skriver fritt og jeg har fortsatt ikke møtt en som har sendt meg en .pdf innen få dager.


Leseteknikk. Når du leser artikler, er det ofte unødvendig å lese dem fra start til slutt, slik det føles naturlig å gjøre.
Er artikkelen relevant, må du kanskje det, men for å finne ut om den er det, finnes det noen smarte grep du kan gjøre for å kaste bort minst mulig tid på dette.
Her er en artikkel som gir deg et veldig godt utgangspunkt: How to Read Academic Papers without Freaking Out


Avslutningsvis. Akademia er en lagsport, spesielt i studietiden. Uten medstudenter som støttespiller vil selv den smarteste og mest arbeidsomme av oss stå i fare for å bukke under.
Det slår meg at det ikke er det faglige innholdet som er problemet her, men kanskje ditt forhold til dine medstudenter. Vurder derfor å ta tak i dette som et ledd til en bedre studiehverdag.

Lykke til!
Sist endret av Svartbak; 14. oktober 2019 kl. 16:46.
Takk for gode tips Svartbak. Jeg trenger dog fortsatt helst en coach, eller i det minste noen som kan hjelpe meg å editere.

Her skal jeg ikke plagiere, kun sparre.

Universitetet git ingen tilbakemelding på hva jeg gjør, kun karakter. Ber om tilbakemeldinger uten at jeg får noe svar. Skal jeg levere noe som er bra må jeg ha hjelp. Det beste hadde vært en coach som jeg kunne sparre med, men hvis ikke det, så noen some editerer hva jeg har skrevet til å bli hva min professor vil ha.
Da legger meg langflat etter å ha misforstått din intensjon. Trodde du var på utkikk etter noen som kunne skrive en originaltekst. Dårlig med søvn og koffein i dag ja...

Helt ærlig? De som kan hjelpe deg mest i denne situasjonen er nok dine medstudenter.

Når du ikke nevner konkret hvilket fagretning dette dreier seg om, er det veldig vanskelig å gi deg noe håndfast. Hvis en språkvask ikke er tilstrekkelig, behøver du i det minste noen med innsikt i akademisk skriving innen ditt fagområde, kanskje til og med spesifikke fokus.

Standarden for stil og innhold varierer mye mellom forskjellige fagdisipliner. Det er ikke gitt at noen med mye erfaring innen matematikk eller kjemi er en god sparre-partner for noen på jus eller økonomifag, for eksempel.

PS. Her er en tråd med flere lenker til profesjonelle som driver med akademisk redaksjonelt arbeid, både gratis og mot betaling.
Jeg kan ikke personlig gå god for noen av disse, og de er i all hovedsak naturvitenskapelige. Humaniora og andre fagdisipliner har jeg lite innsikt i.
Sist endret av Svartbak; 14. oktober 2019 kl. 18:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.