Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 6018
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei igjen,hadde en tråd her for halvannen uke siden her der jeg etterspurte hva jeg kunne forvente meg av abstinenser ved å gå cold tukey etter flere år der jeg har konsumert 4-6 halvlitere hver kveld.
Vel det gikk overraskende bra,bortsett fra nattesvette og søvnløshet gikk dette overraskende bra.Men nå har jeg hoppet ut i det igjen med begge beina,kronidiot som jeg er.Men jeg gyver på med nytt mot igjen,blir så forbanna og skuffa på meg selv.Noen som har noen tips om veien videre?Fikk nå i det minste svar på det jeg fryktet mest da jeg sluttet.Abstinensene var overkommelige så hva som fikk meg til å hoppe i det igjen fatter jeg ikke.
Skjønner såpass at alkohol er svært vanskelig å få ut av livet,men jeg gir ikke opp.Takker for tips der ute
Hei
Du må bare stå på, jeg vet hva du står i. En dag blir til to, og to blir til tre,det går så fint.
Så kommer helga, og da er det vanlig å drikke for mange. Prøv om du kan unngå fristelser, finn på unskyldninger for ikke å drikke. Noen av oss klarer ikke å begrense seg, men må alltid bli den fulleste.
Nå skal jeg ikke legge ord i din munn, snakket mer for meg selv.
Lykke til uansett.
Klem fra Betty
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er bare å starte forfra igjen. Klarte du halvannen uke så prøv å klare det samme en gang til. Er i samme situasjon men jeg klarer lengre perioder, er inne på dag 32 i dag. Uansett om / når jeg sprekker igjen har jeg hvertfall spart kroppen og lommeboka for disse dagene.

Prøv å få til 2-3 uker, da får du såpass avstand til det at du kan komme inn i kortere / lengre perioder der det faktisk ikke frister nevneverdig. Har jeg opplevd flere ganger (før sprekken til slutt har kommet). Men periodene jeg er edru blir lengre og lengre, ikke 2-3 dager som i starten.
Anonym bruker
"Glad Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kanskje du bør finne ut om det er noen underliggende grunner til at du drikker? Angst og depresjon? Behov for en pause i hverdagen? Jeg er i rusbehandling og er på dag 60 ettellerannet rusfri. Er innlagt og var veldig redd for hva andre skulle tenke om meg om at jeg hadde problemer. Så det satt langt inne å be om hjelp. Nå er jeg selvfølgelig glad for dette valget. Jeg har jobb og barn og familie og har vært delvis fungerende. Men i hodet mitt har det vært kaos. Benzo og alkohol fungerte lenge (ikke sammen), men det kom alltid og beit meg i ræva til slutt. Jeg har hatt mange runder selv. Man må gjerne tryne skikkelig før man tar ordentlig tak i problemet. Fyllekjøring, samlivsbrudd, møte veggen skikkelig. Men det beste er å gi seg før det skjer da tenk over det.
Takker for gode innspill,som noen av dere skriver om det kan være noen underliggende årsak vet jeg ikke, men bruker det vel som en flukt fra problemer det hjelper der og da men dagen etterpå er alt annet enn god for å si det sånn.Nå konsumerer ikke jeg de helt store mengdene i forhold til det jeg leser her inne hva andre dette til livs i løpet av en dag men det er en mager trøst.Hater alkohol men klarer meg ikke uten liksom,for en motsetning.Drikker heller aldri før etter kl1800 på kveldene,reparer heller aldri dagen derpå,så det er vel ett håp om å komme seg ut av dette.
Skulle vært med gutta på fotballtur til England i neste måned men det tør jeg rett og slett ikke,4dager på grisefylla orker jeg ikke,har vært med på det tre ganger tidligere og har på hjemreise dagen følt meg døden nær,så det står jeg over
Det du beskriver er ikke uvanlig, at man prøver å slutte, kommer seg over humpa, men detter av vogna igjen. Det skal som oftes flere forsøk til for å slutte, og jeg har utrolig respekt for den holdningen du skriver om her: du innrømmer at ting gikk skeis, men du reiser deg opp og prøver på nytt. Det krever en utrolig innsats, og det skal du har for. Når det gjelder "tips" så har det blitt nevnt mye klokt her allerede. Det jeg ville lagt til er at sånne problemer ofte må takles fra flere vinkler samtidig fordi det er så mange elementer som påvirker situasjonen din. Ja det er sikkert en viss fysisk avhengighet, men det har kanskje også en del å gjøre med vaner og en del å gjøre med psykiske årsaker som ligger litt lengere under overflaten. Noe av det kan du ta tak i på egenhånd. Det å komme seg over de fysiske abstinensene virker det som du har ganske god kontroll på, så jeg ville begynt å tenkte på hvordan du kan forandre på vaner. For eksempel, du sier at du drikker mye på kvelden. Hva kan du fordrive tiden med som enten er uforenelig med å drikke (arbeid, prosjekter, fysisk aktivitet, osv.) eller som distraherer deg fra trangen? Jeg ville også sagt ifra til en du føler deg trygg på som kan holde deg litt i nakken, men samtidig støtter opp om deg når det trengs. Men... Om det ligger dypere og psykologiske årsaker til grunn for at du er kommet inn i disse vanene så hjelper alt dette bare midlertidig. Du sier du bruker alkohol som flukt fra problemer, og jeg tror det kunne vært lurt å snakke med noen om de problemene. Det betyr ikke at nødvendigvis at problemene er veldig alvorlige, bare at de akkuratt nå er mer enn du klarer å nøste opp i på egenhånd. Hvis du har en god fastlege er ofte det ett godt sted å starte for å finne ut hvilke resurser du har tilgang til og hva som passer best for deg. Jeg har nettopp begynt på en lignende prosess selv, dog for et annet type problem, og fastlegen min er helt knall, hun gjør meg klar over relevante resurser og hjelpemidler, men lar meg samtidig ta ting i mitt eget tempo.

Til slutt vil jeg bare si at du har utrolig gode forutsetninger for å få dette under kontroll: du har en høy grad av selvinnsikt, du virker smart og resurssterk, og du har en vilje som er sterk nok til å prøve på nytt, selv etter ting går galt. Dette skal du klare Lykke til!
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det gode i denne situasjonen er at du angrer, og fortsatt vil gjøre noe med det! Mange tenker bare fuckit når de sprekker og fortsetter misbruket fordi det er mere komfortabelt enn prosessen å bli avholds...Kortsiktig, men værre langsiktig.

Når jeg var i behandling ble det tegna opp et liggende rektangel. Dette var veien i livet og inni rektangelet det man gjorde i livet.
Basically så går det ut på å tenke shortterm pleasure vs. longterm benefits.
Shortterm pleasure virker lokkende og fint, men aldri når det går på bekostning av longterm benefits.
Longterm benefits kan være shortterm pain på veien dit, men som blir verdt det når man skjønner og vektlegger den longterm benefiten, som igjen vil føre til longterm pleasure og alle plussene.

Altså, man har det kanskje drit kjipt en periode og tenker man vil drikke, men det letter bare kortsiktig, og forværrer langsiktig.
Da er det bedre å holde ut å ha det midlertidig kjipt, ikke ty til å falle tilbake, og få fordel av det langsiktig. Nahmean?

En annen tankegang jeg faktisk leste her inne som jeg likte og som hjalp meg den gang er at man skal bare konstatere seg som allergisk mot alkohol. Folk som ikke tåler nøtter eller kan bli alvorlig syke av noe kan ikke tillate seg å være så dumme å bare spise én nøtt å satse på at det går bra. De må holde seg HELT unna, fordi risikoen ved å prøve medfører så mange negative konsekvenser som kan ødelegge livet og helsa, akuratt som alkohol kan.

Ikke gi opp! Vær målretta og streng med deg selv, og bruk hver dag uten som et styrkepoeng og inspirert til neste dag. Du spiller ditt livs viktigste spill og det er drit bra å level up , se på det sånn og tenk at du skal pokker meg runde bossen og sanke poeng og fordeler på veien

Lykke til bro
Tusen takk for positive tilbakemld uglemor og harm fjellrevog spesielt det du sier harm det er stunden med den kortvarige lykken der alle problemer flyter bort men det er som du sier,kortvarig,virkeligheten innhenter deg dagen etter,og bekymringene har vokst seg enda større,sitter og pumper øl nå og er ikke særlig høy i hatten men dette skal jeg vekk fra samma faen,orker ikke mer.Uglemor tusen takk til deg også livet er ikke en dans på roser men vi trenger da ikke å gjøre det være en det er gjennom denne selvdestruktive livsstilen.Tusen takk begge to
Vet ikke om jeg husket å skrive dette i forrige tråden din, men husk at når du har drevet og drukket i årevis, så vil det naturligvis kreve flere forsøk å slutte, og særlig slutte 100%. Jeg vil si det er nesten urealistisk å tro at man skal klare 100% med én gang. Da har man virkelig forberedt seg psykisk i lang tid, og har gjerne et kontaktnett som støtter opp også.

Det er som med mat og vektnedgang også. Når man har neglisjert helse i lang tid, så vil det helt naturligvis ta en del tid, gjerne år, å klare å implementere så mange psykologiske sikkerhetsrutiner at man ikke faller i feller. Dette tar -tid-. Men det er metoder som er raskere enn andre. Jeg liker å holde ting naturlig, for da blir det en naturlig utvikling, og da har man indre viljestyrke. Når man prøver å tvinge, så kriger man mot seg selv, og da taper man selv om man vinner. Man må ha -lyst- til å slutte.

Men én uke med null alkohol kun ut av ren viljestyrke er heller ikke dårlig! Det er virkelig verdt en gullmedalje! Da har du fått kjent litt på edrueligheten og hvilken helende effekt den har på kropp og psyke. Og som du skriver, det har sine bivirkninger. Det er -jobb- å slutte med ethvert rusmiddel. Men det er også en naturlig drift der, du har -lyst- til å slutte.

Så det du bør gjøre nå, er bare å slappe av, og prøve å se for deg i hodet ditt når neste dato for neste prøveprosjekt blir. En uke, en måned? Tre måneder? Om to dager?

Gi deg selv tid. Hvis du prøver å tvinge deg selv, går det aldri bra. La de gode idéene komme! Når du da får den store viljestyrken, så vil du bygge edru-erfaringer på et solid grunnlag, og ikke ut av personlig tvang. Da har du mye større sjans for å lykkes

Det er godt gjort å klare en uke etter så lang tids vanedrikking.

Og ja, en teori til jeg har tenkt ut, er at ens evne til å overkomme et problem eller til å endre sin livsstil i en retning man ønsker, avhenger av ens evne til å ta inn kunnskap om emnet og implementere det i livsstilen sin. Dette kan ta tid, kan avhenge av sosial krets og personlighet.

Det kan hende det tar så lang tid at det ville kreve mer tid enn ens levetid. Jeg sier ikke at det vil det i ditt tilfelle, men hvis man klarer å ha den tankegangen åpen, at hvis man skal være 100% ærlig, så ville det kanskje tatt 300 år, da har man en større sjans for å forkorte ned den tiden. For når man begynner å jobbe med noe, så går det oftest eksponentielt raskere, når man er i gang.

Derfor er det viktig å aldri gi opp. Du klarte en uke, hvis du prøver igjen når du føler deg klar, så kanskje du plutselig klarer en måned neste gang, eller hvem vet, overraske deg selv og slutte helt. Man vet aldri. Men nøkkelen er å ikke gi opp.

Jeg pleier å skrive til folk som gambler med negative ting; Hvis man gambler, så taper man før eller senere. Men det gjelder også å vinne. Hvis du prøver mange nok ganger, så vil du klare det før eller siden. Derfor igjen: Gir man seg selv uendelig mange sjanser, da øker risikoen drastisk for å lykkes. Det er en oppløftende tanke.
Sist endret av Nature Spirit; 24. september 2019 kl. 07:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Synes du skal ha cred for å klare èn uke,jeg! Klarte 3 dager, utpå igjen og verre enn noensinne
Hei suspekt1313,les svaret jeg fikk av Harm fjellrev,der han snakker om kort og langsiktige gevinster,der har han ett meget godt poeng som jeg vil ta med meg videre i prosessen.Det er ikke noe liv dette her,og jeg skal klare det samme hva som skjer.Hvor mye drikker du i løpet av dagen.Jeg drikker 4-6 halvlitere hver dag,det er jo helt sykt, bokstavelig talt,ikke gi opp det er så mange som greier det så da kan vi også
Lykke til!!
Sitat av Bedreliv Vis innlegg
Hei suspekt1313,les svaret jeg fikk av Harm fjellrev,der han snakker om kort og langsiktige gevinster,der har han ett meget godt poeng som jeg vil ta med meg videre i prosessen.Det er ikke noe liv dette her,og jeg skal klare det samme hva som skjer.Hvor mye drikker du i løpet av dagen.Jeg drikker 4-6 halvlitere hver dag,det er jo helt sykt, bokstavelig talt,ikke gi opp det er så mange som greier det så da kan vi også
Lykke til!!
Vis hele sitatet...
Drikker ca 10-12 halvlitere om dagen, mer om jeg ikke sovner. Tenker hver morgen at «idag, idag skal jeg være edru» deretter kommer angsten, depresjonen og fortvilelsen, da er det rett på butikken å kjøpe øl på ettermiddagen.
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du er alkoholiker som meg, så er ikke dette noe man kan styre av ren viljestyrke. Alkoholen er rett og slett sterkere enn deg, og du har ikke et forsvar mot suget, som er sterkt nok. Noen dager, en uke, en måned osv, det vil alle klare. Men for de aller, aller fleste så vil det smelle på et tidspunkt. Jeg kan anbefale AA, som for min del er det eneste som har virket, etter hundrevis av forsøk på å stole på min egen viljestyrke. Alkoholisme er en følelsesbasert sykdom, som man trenger verktøy for å håndtere. Disse verktøyene måtte jeg lære og adoptere av andre alkoholikere. Folk som selv ikke er alkoholikere har rett og slett ikke peiling. Det er forskjell på å drikke ofte og mye, og det å være alkoholiker. Det siste er ikke styrt av frekvens eller mengde.

Før jeg lærte meg verktøyene, og lærte å leve edru, var livet kjipt selv om jeg var promillefri i lengre perioder. Men ved å gå på møter jevnlig og å jobbe med meg selv, så lærte jeg å få et godt liv. Det er knallhardt arbeid, og det tar tid, men nå er min verste dag som edru bedre enn min beste dag da jeg drakk. Og jeg har aldri bodd under ei bru, men hele veien hatt en fin jobb og tilsynelatende lykkelig familie. Lykke til!
Oops da drikker du ca dobbelt så mye som jeg gjør, og da forstår jeg at du har et langt være helvete enn det jeg har.Du tenker mye det samme som jeg gjør,tenker om morgenen at i dag skal jeg ikke drikke så kommer ettermiddagen og jeg får de samme følelsene som du beskriver,drar på butikken og handler øl og fortsetter med elendigheten.Vi velger Mao de samme løsningene som vi vet ikke fungerer og som vil føre oss enda lenger ned.Velger nå en ny strategi, kjøper kun to halvlitere da har jeg ikke mer og kan heller ikke drikke mer,men de to halvlitere er gjør at jeg får sove,og med to istedenfor seks så blir morgendagen mye bedre.På sikt så må jeg kutte ut disse to også.Har også lagt inn lange turer med hunden på kveldstid for deretter å gå hjem ta en god dusj og ikke jekke disse boksene før kl2100 da setter jeg meg i kjelleren ser nyhetene og går deretter og legger meg.Foreslår at du prøver det samme,har du ikke hund kan du gå deg en tur fordi om!!I Ikke gi deg dette er for viktig for oss,og gi oss nå når vi har en viss kontroll.Kjøp bare fire i dag start sent å drikke de og gå rett i seng når du er ferdig,gjenta prosessen om ca en uke da med to bokser,søndag blir mine to siste fortært.Ikke gi opp,vi vet at livet blir bedre uten,vi vet at den strategien vi velger er den som gir oss dette helvetes livet,begynn nå med det rådet jeg gir deg,kjenn på at det fungerer,og du får trua tilbake det er så deilig.LYKKE TIL!!

Er helt enig i det du skriver Glad ulv selv vil jeg prøve og komme ut av det på egenhånd da jeg ikke har mot nok til å kontakte AA.Fornektelse er visst en av de klassiske tegn på at man har ett problem,jeg innrømmer det og innser galskapen og er villig til å gjøre noe med det,å si at det er umulig å gjøre det på egenhånd tror jeg ikke på.Finnes flere eksempler på det.Godt å høre at du har kommet deg ut av elendigheten.Personlig har jeg stor tro på at jeg klarer dette

Er helt enig i det du skriver Glad ulv selv vil jeg prøve og komme ut av det på egenhånd da jeg ikke har mot nok til å kontakte AA.Fornektelse er visst en av de klassiske tegn på at man har ett problem,jeg innrømmer det og innser galskapen og er villig til å gjøre noe med det,å si at det er umulig å gjøre det på egenhånd tror jeg ikke på.Finnes flere eksempler på det.Godt å høre at du har kommet deg ut av elendigheten.Personlig har jeg stor tro på at jeg klarer dette
Sist endret av Bedreliv; 26. september 2019 kl. 11:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har enda ikke hørt om alkoholikere (ikke stordrikkere) som har fått et godt liv uten alkohol helt av egen hjelp. Men hvis du klarer det vil jeg veldig gjerne høre oppskriften Da vil du bli mangemillionær...

Kjenner eksempler på folk som har klart noen måneder og år promillefri, men det vanlige er å gå i baret etter en tid. Jeg sier ikke at AA er den eneste løsningen, det finnes flere, men det er en jobb som må gjøres med seg selv, og det handler om veldig mye mer enn bare å la være å drikke.

Kan varmt anbefale podcasten "Wingeskutt" (itunes og spotify), der feks episode 4 med Sturla Berg Johansen er veldig bra.
Jeg skal ikke gi meg ut på en diskusjon med deg Glad ulv,men vi mennesker er forskjellige og takler ting ulikt.Slik jeg forstår deg så er jeg en stodrikker og ikke alkoholiker?Godt mulig det, men det er likevel et problem for meg.Podcasten til wingeskutt har jeg hørt om men ikke på,så den skal jeg nok høre på i kveld. Tråler på nettet alt jeg kommer over om alkoholisme for å finne gode innspill,og de beste synes jeg at jeg får blandt de som har gått igjennom dette.Målet mitt er forøvrig totalt avhold og ikke at jeg skal kunne drikke normalt igjen.Det vet jeg ikke går.
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er en person som kan stille diagnosen, og det er deg selv. Men det typiske for en alkoholiker er at han drikker på tross av å ha bestemt seg for å la være for alltid, eller en periode. En stordrikker vil fint klare å la være. I tillegg er det slik at sykdommen er progressiv, altså den blir verre og verre. Typisk vil man greie seg noenlunde i 20-årene, annet enn å drite seg ut i fylla og gjøre dumme ting, og kanskje drikke for ofte. Et eller annet sted i tredveårene er det vanlig at konsekvensene blir større. Nervene kommer, og sirkelen begynner å bli vond. Prøver kanskje å reparere eller ta tabletter, får fravær fra jobb pga nerver eller promille, begynner sakte men sikkert å utvikle en dysfunksjonell livsstil. Her er det også vanlig å bestemme seg for å slutte å drikke gjentatte ganger, uten å lykkes.

Sykdommen utvikler seg kontinuerlig, og til slutt dør man. Å dø av somatisk sykdom er en sjeldnere dødsårsak enn ulykker/selvmord.

Alle mennesker er forskjellig, men diagnosen alkoholisme er ganske lik for de som har den. Drikkemønstrene kan være ulike i mengde og frekvens, men besettelsen er stort sett lik.
Kjenner meg godt igjen i beskrivelsen Glad ulv, spesielt det med at det i 20årene er mest moro men med episoder i 30årene begynner man å føle konsekvensene osv osv.Mengde har ikke noe å si skriver du,men feks en som har en sixpack i kjøleskapet og bare må drikke opp hele, mens jeg kan fint drikke tre og la tre stå igjen er vi like avhengige begge to?Ja blir vel svaret hvis jeg ikke kan la være å ta noe i det hele tatt. Så der blir jeg svar skyldig.Skal ikke påstå at jeg vet bedre enn en som har vært der,men at mengde ikke har noe å si blir i mitt hode feil.Er det bare meg som leter etter en unnskyldning for ikke å kalle meg alkoholiker?Godt mulig
Sitat av Bedreliv Vis innlegg
Kjenner meg godt igjen i beskrivelsen Glad ulv, spesielt det med at det i 20årene er mest moro men med episoder i 30årene begynner man å føle konsekvensene osv osv.Mengde har ikke noe å si skriver du,men feks en som har en sixpack i kjøleskapet og bare må drikke opp hele, mens jeg kan fint drikke tre og la tre stå igjen er vi like avhengige begge to?Ja blir vel svaret hvis jeg ikke kan la være å ta noe i det hele tatt. Så der blir jeg svar skyldig.Skal ikke påstå at jeg vet bedre enn en som har vært der,men at mengde ikke har noe å si blir i mitt hode feil.Er det bare meg som leter etter en unnskyldning for ikke å kalle meg alkoholiker?Godt mulig
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er godt gjort å bare klare å drikke 3, om du har 6. For min egen del, så drikker jeg til det er tomt/blackout. Er ikke ute etter smaken, men rusen og flukten fra virkeligheten.
Suspect313 det er kun bra hvis jeg kan ta meg en Farris og la HELE sekspakningen stå igjen,er sikkert like avhengig som deg,selv om jeg konsumerer mindre som Glad ulv skriver,selv om det i mitt hode høres litt snålt ut.Har iallefall bestemt meg for å kutte ut orker rett og slett ikke mer.Hva med deg?Har du noen plan for å slutte med dritten,eller skal du gjøre som meg"vente"litt lenger
Håper du seriøst vurderer og kutte ut nå før bakken blir enda brattere.Løsningen på problemene vi har tror vi er å drikke,men nå har vi prøvd i så mange år så da må vi innseinnseinnse at dettef ikke fungerer i det hele tatt.Rus er kompliserte greier og vi forstår ikke selv etter årevis med negative erfaringer må vi innse at dette ikke er løsningen på noe som helst, snarere årsaken vil jeg påstå.Håper du tar grep for din egen skyld!
Sitat av Bedreliv Vis innlegg
Suspect313 det er kun bra hvis jeg kan ta meg en Farris og la HELE sekspakningen stå igjen,er sikkert like avhengig som deg,selv om jeg konsumerer mindre som Glad ulv skriver,selv om det i mitt hode høres litt snålt ut.Har iallefall bestemt meg for å kutte ut orker rett og slett ikke mer.Hva med deg?Har du noen plan for å slutte med dritten,eller skal du gjøre som meg"vente"litt lenger
Håper du seriøst vurderer og kutte ut nå før bakken blir enda brattere.Løsningen på problemene vi har tror vi er å drikke,men nå har vi prøvd i så mange år så da må vi innseinnseinnse at dettef ikke fungerer i det hele tatt.Rus er kompliserte greier og vi forstår ikke selv etter årevis med negative erfaringer må vi innse at dette ikke er løsningen på noe som helst, snarere årsaken vil jeg påstå.Håper du tar grep for din egen skyld!
Vis hele sitatet...
Tja, har jo planer om å ta tak i det, men hjelper lite å ha planer om man ikke utfører. Jeg har ikke kjempet med dette i mange år selv, jeg er bare 22 år. Du har forøvrig helt rett, jeg burde stoppe før bakken blir brattere enn den behøver. Er dessverre allerede på den fjerde pilsen.
Slapp av. Legg en plan som er realistisk. Søk støtte hos profesjonelle. Se det som en langtidsplan.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Nature Spirit Vis innlegg
Slapp av. Legg en plan som er realistisk. Søk støtte hos profesjonelle. Se det som en langtidsplan.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype *realistisk*?
Hva med sinclair metoden? Fortsett å drikke og gå lei, 78% suksess rate.

https://www.the-sinclair-method.com/
Sitat av Bearass Vis innlegg
Hva med sinclair metoden? Fortsett å drikke og gå lei, 78% suksess rate.

https://www.the-sinclair-method.com/
Vis hele sitatet...
Høres jo veldig bra ut! Hva slags medisin er det snakk om? Er dette noe man kan få hos norske fastleger?
Naltrexone. Skrives ut av fastleger. En velprøvd billig medisin med få bivirkninger..
Sist endret av Bearass; 8. oktober 2019 kl. 00:34.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Naltrexone. Skrives ut av fastleger. En velprøvd billig medisin med få bivirkninger..
Vis hele sitatet...
Det er ikke en godkjent behandling mot alkohol, og brukes så vidt meg bekjent ikke i Norge. Brukes det, er det forøvrig mot opiater.
Sånt skjer en hver bruker! Du må finne viljestyrken og en motivator for å drive noe unna. Men klart det ikke funker for 80% i lengden hvis dem ikke har noe annet og bruke dødtiden til Å sprekke er lov. Lykke til neste gang! Bedre å sprekke med mindre rustid enn å ruse seg hver dag definitivt, så noe negativt er det ikke. Det viser jo bare steps i riktig retning fra før av.
Sitat av Suspect313 Vis innlegg
Det er ikke en godkjent behandling mot alkohol, og brukes så vidt meg bekjent ikke i Norge. Brukes det, er det forøvrig mot opiater.
Vis hele sitatet...
Jo. Godkjent behandling mot alkohol. Norsk helsevesen har vært litt opphengt i antabus, men naltrexone er på full fart inn og brukes nå i rusbehandling. En fastlege kan lett skrive ut og om du sier du ønsker å redusere alkoholinntak ved hjelp av sinclairmetosen vil enhver fastlege hjelpe deg m å forsøke naltrexone.

Forøvrig ble legemiddelet selincro som virker på lignende måte (bare mye dyrere) hypet opp for noen år side. https://www.abcnyheter.no/nyheter/20...r-bruk-i-norge
Sist endret av Bearass; 8. oktober 2019 kl. 09:05.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jo. Godkjent behandling mot alkohol. Norsk helsevesen har vært litt opphengt i antabus, men naltrexone er på full fart inn og brukes nå i rusbehandling. En fastlege kan lett skrive ut og om du sier du ønsker å redusere alkoholinntak ved hjelp av sinclairmetosen vil enhver fastlege hjelpe deg m å forsøke naltrexone.

Forøvrig ble legemiddelet selincro som virker på lignende måte (bare mye dyrere) hypet opp for noen år side. https://www.abcnyheter.no/nyheter/20...r-bruk-i-norge
Vis hele sitatet...
Siste jeg finner er fra legemiddelverket, dem sier det IKKE er godkjent. https://legemiddelverket.no/nyheter/...ldn-hva-vet-vi
Anonym bruker
"Halvfylt Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen som har noen tips om veien videre?Fikk nå i det minste svar på det jeg fryktet mest da jeg sluttet.Abstinensene var overkommelige så hva som fikk meg til å hoppe i det igjen fatter jeg ikke.
Skjønner såpass at alkohol er svært vanskelig å få ut av livet,men jeg gir ikke opp.Takker for tips der ute
Vis hele sitatet...
Se på det slik: du har ikke gått på noen sprekk, men klart deg EI UKE uten alkohol etter årevis med misbruk! Ganske imponerende, du har jo allerede tatt det første, viktigste steget. Om det blir en neste gang klarer du sikkert to uker edru, så tre, osv. Lykke til!
Sitat av Suspect313 Vis innlegg
Siste jeg finner er fra legemiddelverket, dem sier det IKKE er godkjent. https://legemiddelverket.no/nyheter/...ldn-hva-vet-vi
Vis hele sitatet...
Lavdose naltrexone er ikke godkjent. Dog lett å få godkjent da det er minimalt med bivirkninger. Naltrexone er godkjent

Sjekk felleskatalogen https://www.felleskatalogen.no/m/med...-pharma-580745

Kjenner et par stykker som har brukt naltrexone skrevet ut av fastlege. No problem
Sist endret av Bearass; 8. oktober 2019 kl. 17:55.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Lavdose naltrexone er ikke godkjent. Dog lett å få godkjent da det er minimalt med bivirkninger. Naltrexone er godkjent

Sjekk felleskatalogen https://www.felleskatalogen.no/m/med...-pharma-580745

Kjenner et par stykker som har brukt naltrexone skrevet ut av fastlege. No problem
Vis hele sitatet...
Hmm, jeg leser det som står,lover! Men jeg klarer ikke å fatte hvordan dette virker i praksis. Vet du?
Sitat av Suspect313 Vis innlegg
Hmm, jeg leser det som står,lover! Men jeg klarer ikke å fatte hvordan dette virker i praksis. Vet du?
Vis hele sitatet...
Les deg opp på Sinclairmetoden for en ordentlig innføring. Tror d til og med er en Ted talk om emnet.

Det virker ved å slå av belønningssenter i hjernen. En alkoholiker får gjerne unormal eufori (dopaminutslipp) og lite selvkontroll ved inntak av alkohol. Ved bruk av naltrexone så rapporterer mine venner at man får tanke om en dag imorgen etc. Blir ikke overstadig og oppfører seg som en idiot. Over tid er meninga å avlære typiske alkoholliker belønningssenter og dermed avlære et ustyrlig forhold til alkohol.

Vil tro det i praksis er nok å vise til Sinclairmetoden til fastlege å si at du ønsker å forsøke. Er fastlegen svært skeptisk kan det hende han/hun ringer en spesialist for råd. Evnt. Silencro.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er en typisk "binge"-drikker. Jeg er tilsynelatende velfungerende ift. skole, venner, samboer. Jeg har imidlertid en liten hemmelig. Jeg tåler ikke alkohol. Drar jeg ut for å feste med venner drikker jeg gjerne den påfølgende dagen, alene. Jeg har fått resept på Selincro. Som nevnt i denne tråden binder den seg i reseptorer i hjernen slik at du får ingen belønning av alkohol. En vil likevel føle seg full.

Jeg prøvde den nevnte medisinen for første gang noen uker tilbake. Jeg var veldig nervøs, og spent på hva som ville skje. I den forbindelsen hadde jeg handlet inn en six-pack med øl for å se hvorledes dette kan fungerer i praksis. Jeg klarte å drikke to av ølene som jeg hadde kjøpt. Det har jeg aldri klart tidligere. Jeg pleide å drikke til det er tomt.

Når det kommer til bivirkningene var de noe hard for meg. Jeg klarte ikke å sove ordentlig før den tredje natten. Jeg var kvalm, svimmel og klarte ikke å konsentrere meg i de påfølgende dagene. Vil jeg ta medisinen igjen? Ja det vil jeg, fordi disse bivirkningene kan ikke måle seg med alkoholabstinenser og de langsiktig konsekvensene som kan komme med å misbruke alkohol. Avslutningsvis kan jeg nevne at jeg har fortsatt de fire resterende ølene i kjøleskapet.
Sitat av Suspect313 Vis innlegg
Kan du utdype *realistisk*?
Vis hele sitatet...
- Kutte ut 5-10% til å begynne med, og deretter øke det etter hvert som man får mer overskudd.

- Ta kontakt med profesjonelle, bygge nettverk, så man får positiv oppbacking og dermed psykologisk vilje til å slutte.

- Prøve å implementere noen få rutiner som bryter med drikkinga, som for eksempel å prøve å innføre en drikkefri dag i måneden eller uka hvor man går en tur i sola eller rundt byen og bare la hodet og kroppen få hvile.

- Skrive ned tanker, begynne prosessen med selvrefleksjon og personlig utvikling.

For eksempel.