Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3936
Har nå fått en aldri så liten jobb. Har ordnet meg skattekort, lagt inn verdi av bil, lagt inn lån (studielån).

Men så, under Lønnsinntekter hele året. Gjelder dette for 365 dager fra første dag på jobb eller gjelder det bare ut 31. Desember dette året?

Ut fra opplysningene jeg har lagt inn så har skatteetaten kommet frem til 21% skattetrekk på hovedinntekt. Dette hørtes veldig lite ut. Men det er prosent for antatt lønnsinntekt ut 31. Desember Jun-Des, Ikke 365 dager. Er dette riktig mon tro?
Sist endret av Ghostskull_96; 30. august 2019 kl. 22:08.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er årsinntekta du skal skatte av, uavhengig av når på året den er opptent. Summane du skal oppgje er årsinntekt, altså kor mykje løn du får i inneværande år.

Når du kun jobber halve året, vert den samla årsinntekta di rimeleg låg, og difor får du låg skattesats.
Skatteåret er 1.1-31.12. Det betyr at skatten beregnes ut fra hvor mye du har tjent fra 1. januar - 31. desember i året det er snakk om.
Averay
Ghostskull_96's Avatar
Trådstarter
Okki, takk for svar. Så jeg slipper kanskje en heftig baksmell neste sommer altså. Håper jeg.
Sist endret av Ghostskull_96; 30. august 2019 kl. 22:21.
Bare vær obs på å få en (kanskje kraftig) oppjustert skattesats neste år! Skulle du ikke få det, se til å endre den selv.
Skatteåret følger vanlig kalenderår, altså fra januar til desember.