Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3882
Nesten enhver person er redd for en bad trip på psykadeliske stoffer, spesielt første gang brukere.

En bad trip kan bringe mange dårlige effekter, en mild til ekstrem opplevelse eller traumer, som tilsier at man helst ikke vil ha en bad trip når man går til den påvirkningen.

Jeg lurer på fra nybegynnere og til erfarne psykadeliske brukere, er det en type negativ redsel man har generelt av usikkerhet eller den psykiske tilstanden en opplever under-etter?

Tittel var litt dårlig gjennomtenkt, men poenget var at vis man kun skal ha gode opplevelser så vet man ikke hva man tar, da det kan bringe negativitet og positivitet opplevelser, hvor en negativ opplevelse kan være positivt etter.
Sist endret av wataan; 28. august 2017 kl. 04:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jaså? Det er vel ikke så rart at førstegangs trippere er redd for bad trips med tanke på hvor mye det blir snakket om nettopp bad trips. De har vel sin forventning til at det de begir seg utpå er akkurat som på film, der de kan finne på å løpe nakne gjennom nabolaget eller putte bikkja si i mikrobølgeovnen.

Alle virker å kjenne en eller annen som hadde en skikkelig badtrip på lsd og som aldri landet igjen, osv. Dette virker som en historie alle kan huske å ha blitt fortalt. Eller kanskje en kompis eller bekjent som virkelig har fått erfare det psykedeliske ubehaget tidligere.

Jeg synes ikke en tripp er fullkommen om det bare har vært "smooth sailing" Jeg synes en trip som inneholder flere aspekter, der man kan ofte kan kjenne på stress/angst til tider er mye mer givende. Når jeg har vært med førstegangs trippere ønsker jeg nesten at deler av trippen dems skal være litt skremmende, så ikke hele opplevelsen bare er "lættis" Men at de kanskje gjør nye oppdagelser hos seg selv.

Ja tittelen var dårlig, er enig det. Jeg føler fortsatt på "hva har jeg gjort" følelsen når jeg har tatt høye doseringer psykedelika, selvom jeg sikkert har hatt 60+ ulike turer bak meg. Jeg tar ikke "lett" på psykedelika, og har nesten alltid blandete følelser før jeg kaster meg utpå.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er uenig og mener at det er viktig å tenke i forkant av trippen. Viktig å minne deg selv på at det du snart vil oppleve ikke nødvendigvis er ekte. I alle fall for førstegangsbrukere. Hvis man tripper som bare fy og ser engler, demoner, alver, carebears og/eller små hengslete chucknorrisser, så kan det være greit å ha i bakhodet at sistnevnte er en hallusinasjon.
En tanke om bad trip kan plutselig bare komme og har ingenting med å være klar eller ikke å gjøre.
En bad trip kan skje hvem som helst, når som helst og hvor som helst UANSETT hvilke erfaringen du har med rusmiddelet.
Sist endret av Slæsken; 28. august 2017 kl. 13:36.
Bad trips? Må flire litt, prøv "Trip", for det er jo først når du legger til "bad" at det er dårlig. Trippen er som den er.
Hilsen en som åpenbart har fått dosen sin.
Litt rart om det ikke er noe som er "bad" trips da, ettersom det er omtrent 38 200 000 resultater når du søker på det.
Mesteparten er forklaringer på hva en bad trip er.

https://no.wikipedia.org/wiki/Psykedelisk_krise
https://en.wikipedia.org/wiki/Bad_trip
https://psychonautwiki.org/wiki/Bad_trip
https://sml.snl.no/bad_trip
https://www.reddit.com/r/LSD/comment..._trip_a_guide/
https://wiki.tripsit.me/wiki/How_To_...ith_A_Bad_Trip

Mange her inne som åpenbart har fått dosen sin, men bad trips er uansett en virkelighet.
Trippen kan bli dårlig lenge før du legger til "bad".
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Litt rart om det ikke er noe som er "bad" trips da, ettersom det er omtrent 38 200 000 resultater når du søker på det.
Mesteparten er forklaringer på hva en bad trip er.

https://no.wikipedia.org/wiki/Psykedelisk_krise
https://en.wikipedia.org/wiki/Bad_trip
https://psychonautwiki.org/wiki/Bad_trip
https://sml.snl.no/bad_trip
https://www.reddit.com/r/LSD/comment..._trip_a_guide/
https://wiki.tripsit.me/wiki/How_To_...ith_A_Bad_Trip

Mange her inne som åpenbart har fått dosen sin, men bad trips er uansett en virkelighet.
Trippen kan bli dårlig lenge før du legger til "bad".
Vis hele sitatet...
Innlegget mitt var ikke ment til deg, så du trenger ikke forsvare idéen din som om jeg hakket på deg, my friend.

Redd du uansett ikke kan krangle, samme om det melder seg 38 200 200 resultater når du taster inn "bad trips" i søkemotoren din så er det jeg sier fortsatt sannheten - Trippen er jo for svingende ikke dårlig før du slenger merkelappen "bad" på den.
Ta været for eksempel, det finnes ikke bra og dårlig vær, det finnes simpelthen vær, og været blir først bra eller dårlig når du slenger merkelappen "Bra" eller merkelappen "dårlig" på det, u see?
Å sammenligne vær med en trip er jo helt på bærtur.
Så det du egentlig sier er det at om du har en trip hvor alt er 120% jævelig under hele trippen så er det bare en trip?

Det er STORE forskjeller på hva som betegner en god trip og en dårlig trip, en tripp er en tripp i seg selv men den kan være god, dårlig eller en kombinasjon.

Så at innlegget ikke var ment til meg betyr at jeg ikke kan svare?
Innlegget ditt var jo egentlig ikke ment til noen spesiell, du bare flirer av at folk kaller det for bad trip fordi du mener det er trip.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er et ensidig poeng. Hva vil du da kalle en trip som for eksempel utløser en vedvarende psykose eller schizofreni? Disse lidelsene er det endel som går rundt med latent uten å være klar over det. Har man robust psykisk helse vil ofte det som kalles badtrips bare være lærerikt, eller kunne avsluttes ved noe så enkelt som å bytte musikk eller omgivelser. Psykedelika er ikke for alle. Har selv sett nevrotiske jenter klamre seg til telefonen sin i åtte timer uten å lære en dritt og en kompis hadde paranoid psykose i et par år etter en syretur. Skal sies at dette utgjør omtrent en promille av de jeg har trippa med, men det understreker hvor viktig dosering, omgivelser, selvskapet og ikke minst det å kjenne seg selv i forkant er.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er et ensidig poeng. Hva vil du da kalle en trip som for eksempel utløser en vedvarende psykose eller schizofreni? Disse lidelsene er det endel som går rundt med latent uten å være klar over det. Har man robust psykisk helse vil ofte det som kalles badtrips bare være lærerikt, eller kunne avsluttes ved noe så enkelt som å bytte musikk eller omgivelser. Psykedelika er ikke for alle. Har selv sett nevrotiske jenter klamre seg til telefonen sin i åtte timer uten å lære en dritt og en kompis hadde paranoid psykose i et par år etter en syretur. Skal sies at dette utgjør omtrent en promille av de jeg har trippa med, men det understreker hvor viktig dosering, omgivelser, selvskapet og ikke minst det å kjenne seg selv i forkant er.
Vis hele sitatet...
Det kaller man a hell of a trip. Leste om en dude som "trippa" i 8mnder på lsd( https://www.shroomery.org/forums/sho...fpart/all/vc/1)

Det skulle vise seg å være en slik lidelse du snakker om, som mest sannsynlig har ligget latent, eller at det syldes en grov OD.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Å sammenligne vær med en trip er jo helt på bærtur.
Så det du egentlig sier er det at om du har en trip hvor alt er 120% jævelig under hele trippen så er det bare en trip?

Det er STORE forskjeller på hva som betegner en god trip og en dårlig trip, en tripp er en tripp i seg selv men den kan være god, dårlig eller en kombinasjon.

Så at innlegget ikke var ment til meg betyr at jeg ikke kan svare?
Innlegget ditt var jo egentlig ikke ment til noen spesiell, du bare flirer av at folk kaller det for bad trip fordi du mener det er trip.
Vis hele sitatet...
Jeg tror Spiritlion formidler en metafysisk posisjon der den nomenuelle verden blir veklagt, altså hvordan verden og fenomener ville sett ut hvis vi lar være å tillegge dem vår subjektive fortolkning. Dette er vanlig i bl.a. østens filosofi, der man trener opp evnen til å observere fenomener uten å fortolke dem med vårt språk, for tanken er at det er først når mennesker fortolker fenomener at de blir til problemer. I tråd med denne tenkningen vil da "bad trips" ikke eksisterer uten at vi fortolker trippen i den retningen.

På den andre siden så er mennesker og våre tanker og følelser en like naturlig del av vår opplevde virkelighet, og den fenomenuelle verden, altså verden slik vi fortolker den, er det eneste vi kan vite om med noe grad av sikkerhet. Hvis en tripp fører til sterk grad av angst, ubehag og paranoia, så vil personen tolke dette negativt og kalle det en bad trip. Siden en tripp ikke kan eksistere uavhengig av personen som opplever den, vil fortolkningen av trippen være en reell konsekvens av en tripp og en observerende og nøytral holdning til det som skjer vil være en umulig oppgave.

Det kan være en fordel å innta en observerende holdning til fenomener som oppstår i livet, for all del, men man bør heller ikke underkjenne at mennesker er en levende og skapende del av virkeligheten. Våre tanker og følelser gir oss mye informasjon om hvordan vi skal forholde oss til verden. Selv om f.eks. en voldtekt er et nøytralt fenomen hvis det ikke finnes et subjekt som fortolker den negativt, så kan man ikke se bort i fra at de vonde følelsene som oppstår når noe sånt skjer er både allmennmenneskelige og allmenngyldige.

Så for å konkludere. Bad trips eksisterer ikke uavhengig av en subjektiv fortolkning av fenomenet, med den subjektive fortolkningen er en reell og gyldig del av vår virkelighet.
Sitat av HaxKing Vis innlegg
Jeg tror Spiritlion formidler en metafysisk posisjon der den nomenuelle verden blir veklagt, altså hvordan verden og fenomener ville sett ut hvis vi lar være å tillegge dem vår subjektive fortolkning. Dette er vanlig i bl.a. østens filosofi, der man trener opp evnen til å observere fenomener uten å fortolke dem med vårt språk, for tanken er at det er først når mennesker fortolker fenomener at de blir til problemer. I tråd med denne tenkningen vil da "bad trips" ikke eksisterer uten at vi fortolker trippen i den retningen.

På den andre siden så er mennesker og våre tanker og følelser en like naturlig del av vår opplevde virkelighet, og den fenomenuelle verden, altså verden slik vi fortolker den, er det eneste vi kan vite om med noe grad av sikkerhet. Hvis en tripp fører til sterk grad av angst, ubehag og paranoia, så vil personen tolke dette negativt og kalle det en bad trip. Siden en tripp ikke kan eksistere uavhengig av personen som opplever den, vil fortolkningen av trippen være en reell konsekvens av en tripp og en observerende og nøytral holdning til det som skjer vil være en umulig oppgave.

Det kan være en fordel å innta en observerende holdning til fenomener som oppstår i livet, for all del, men man bør heller ikke underkjenne at mennesker er en levende og skapende del av virkeligheten. Våre tanker og følelser gir oss mye informasjon om hvordan vi skal forholde oss til verden. Selv om f.eks. en voldtekt er et nøytralt fenomen hvis det ikke finnes et subjekt som fortolker den negativt, så kan man ikke se bort i fra at de vonde følelsene som oppstår når noe sånt skjer er både allmennmenneskelige og allmenngyldige.

Så for å konkludere. Bad trips eksisterer ikke uavhengig av en subjektiv fortolkning av fenomenet, med den subjektive fortolkningen er en reell og gyldig del av vår virkelighet.
Vis hele sitatet...
Kanskje det var dette han mente, men da burde han også ha forklart det på lignende måte istedenfor "nei det er først når du kaller den bad at den blir bad"
For en trip kan nemlig være bad LENGE før noen setter en merkelapp på det.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Kanskje det var dette han mente, men da burde han også ha forklart det på lignende måte istedenfor "nei det er først når du kaller den bad at den blir bad"
For en trip kan nemlig være bad LENGE før noen setter en merkelapp på det.
Vis hele sitatet...
Du står ikke i noen posisjon til å bestemme hvordan jeg skal forklare meg.

Haxking kul og smart som han er, brøt det ned(Good job), og jeg valgte å holde det simpelt, og det av en grunn.

Vil legge til at du er fri til å sette navn på hva enn du opplever, for min del. Så bare slapp av.
Haxking nailer det. Man kan tåle å være i helvetesaktige landskap så lenge man klarer å forholde seg som en observatør med noenlunde sinnsbalanse. Badtrip skjer i øyeblikket man mister balanse, eller evne til å nøytralt observere trippen.
Dette har med set og setting å gjøre. For å unngå badtrips (mistet sinnsbalanse/panikk) er det mao lurt å være i en noenlunde balansert periode av livet, samt skjerme seg for ytre omstendigheter som kan være forstyrrende (setting)
Sitat av SpiritLion Vis innlegg
Du står ikke i noen posisjon til å bestemme hvordan jeg skal forklare meg.

Haxking kul og smart som han er, brøt det ned(Good job), og jeg valgte å holde det simpelt, og det av en grunn.

Vil legge til at du er fri til å sette navn på hva enn du opplever, for min del. Så bare slapp av.
Vis hele sitatet...
Har ikke bestemt noe som helst jeg men om du først skal forklare noe, så bør du jo forklare så folk forstår det, nettopp slik haxking gjorde.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er som nevnt her litt til hva man selv gjør med det.
Jeg liker togtur analogien som en fyr på youtube lagde en video om: Se for deg at du skal ta toget, men ender på feil tog. Du skal ikke på jobb eller noe annet, du skal hjem så ingen spesifikke planer er ødelagt. Er du typen som ville bli sint og irritere seg over hendelsen eller vil du bare innse situasjonen og gjøre det beste ut av det?
En tripp kan være lignende, du kan ikke bestemme at dette skal bli en koselig knisete opplevelse, du kan ikke styre trippen. Denne følelsen av maktesløshet kan utbre seg til angst og da er det veldig vanskelig å innhente seg igjen.
Derfor vil man ha folk som absolutt ikke takler en psykedelisk opplevlse og vil ha en "bad trip", mens kansje en annen person vil ta hendelsen som noe å lære fra, kanskje ende med å kunne håndtere angst/vonde følelser bedre etc..

Til trådstarter så tror jeg faktisk jeg aldri har inntatt psykedelika uten å være noe urolig, det er en spenning i kroppen når man har inntatt noe og venter på effektene. Oftest ender spenningen når effektene av stoffet begynner å virke, de to ekleste oppturene jeg har hatt i mine opplevelser er Psilocybe Cyanescens og første gang med MDMA.
MDMAen var så intens at det føltes som jeg skulle spy, så jeg satt på do inntil jeg innså at ting hadde roet seg og alt var ganske deilig. Soppen derimot var nervøse tanker, som om jeg ikke var helt klar for dette. Omgivelsene spillte vel en stor rolle her da jeg ikke anser Amsterdam som et egnet trippsted på den dosen og den typen sopp.

Det finnes ingen fasit, jeg legger litt i at de som oftest tar psykedeliske stoffer er inneforstått med at dette ikke er noe tur på fylla: De har ofte lest litt og vet at dette er et ganske annerledes rusmiddel og utforskertrangen deres gir dem lysten til å sette seg ut i dette.
De ekleste situasjonene jeg har sett med psykedelika er der en eller annen luring tar opp temaet mens man er påvirket av alkohol og uvitende folk vil prøve, jeg har sett folk prøve å hoppe ut vinduer under påvirkning for de er så desperate på å avslutte rusen.

Så, i bunn og grunn: Hvordan man takler uforutsette situasjoner mener jeg kan gi en god pekepinn på hvordan man vil takle det noen kaller en "bad tripp".
Nok en bad trip tråd. Skal man kalle det bad trip eller vanskelig trip ?

Det en bør huske på er at det er flere typer bad trips. Introspektiv problembelysning kan fortone seg som en bad trip man kanskje kan lære av.

Men det er noe annet med kosmisk terror, hvor vi snakker parallelle dimensjoner, onde entiteter osv. Det er gjerne ulik grad også her, selv på DMT og muligens Salvia så befinner man seg gjerne to steder samtidig og kan være delvisst bevisst på det. Tilnærmet 100 % frakobling fra vår verden er jo også mulig, som K-Hole. Her her man gjerne problemer med å forstå situasjonen en står oppi, tidsoppfatningen kan endres dramatisk osv.

Selv har jeg hatt en mild depresjon på nybegynnerdose syre, Ikke verdens undergang, bare kjipt. Slike opplevelser av typen kosmisk terror må være prøvelse av en helt annen art, men det var dette jeg forbandt med bad trip, slik en ble forklart fenomenet en gang i oppveksten. Men dette er kanskje ikke så relevant fordi det nepppe er mange, ei heller her inne, som vil gå så dypt.

Denne artikkelen hos Psychonautwiki inkludert illustrasjoner illustrerer hva jeg mener. For en psykonaut kan det faktisk være litt fristende å oppleve en slik reise inn i helvete-landskap ol., du kan oppleve ting de færreste på jorda har gjort. Men problemet kommer vel etterpå. Det sies at psykedelika ikke er skadelig for friske individer, men vanskelige tripper på heftige doser/stoffer er kanskje det ? Dog ikke alltid lett å måle hva som egentlig er skadelig ? Tunge mareritt årevis etterpå ?

Så er det tolkningen av opplevelsen. Jeg er litt nysgjerrig på det hinsidige, som ut fra vår medisinske viten antagelig kun skjer i vårt hode.
Er også blitt nysgerrig på om frykt en møter på slike opplevelser er mest personlig eller om vi har mye felles der. Se på bildene i artikkelen. Det er av typen Lovecraftian horror, er det mest personlig eller kollektiv frykt ?

Det er tripprapporter her på forumet om folk som virklig havnet i helvete.Hva må til ? 1 Milligram LSD ? Datura ? 2C-P og DPH nevnes i linket sak. Kan man deffinitivt si at dette kan skade deg alvorlig ?
Har aldri hatt noen badtrip vil jeg si, nærmeste var en flip med lsd og en knips. Men det var bare er litt vanskelig parti og den fikk jeg mye positivt ut av da det handlet om å innse sine feile handlinger og tankemønster. Der var en real tankevekker men når det var over og jeg hadde akseptert og omsett hvorfor det var sånn og "gått med på" å gjøre endringer mot det positive ble hele trippen hva jeg vil kalle den kuleste noen sinne hvor jeg hadde 100% kontroll på hva resten skulle gå ut på og kunne nærmest sagt leke med hallusinasjoner og tankemønster. Der ble på en måte en belønning følte jeg for å ta fatt i det negative og kritiske hodet hadde å belære mer på i starten.

Dette var en tripp jeg igrunn tok litt på sparket og kanskje forhastet litt, da alle andre som har vært mer gjennomtenkte har vært utelukkende positive. Så hvordan trippen blir har alt med å ta den i rette omgivelser og til rett tid. Aldri ta en tripp om du tviler på om du skal eller handle for impulsivt, det skal føles rett og gjøres rett for å få det fett ;-)
Hva folk definerer som badtrip og ikke varierer jo veldig. Personlig syns jeg det er gøy å bli skikkelig skremt av og til også da. De turene som er best i retrospekt er jo de hvor du kansje tok litt mye, alt smelter rundt deg og du er sikker på du skal dø, mens det skjer rare ting i hjernen og alt er helt sinnsykt. Det blir litt som å hoppe i fallskjerm. Etter en stund kommer man litt ned og er dritletta over at det gikk bra og man får nyte resten av turen fullt ut.

Noe helt annet er det jo med de skikkelig trainwreck historiene, hvor folk eks snorter 2CB i troen at det er cola, eller blir angrepet av ville hunder når de er på sopptur.
Sitat av drunkandhidonor Vis innlegg
Personlig syns jeg det er gøy å bli skikkelig skremt av og til også da.
Vis hele sitatet...
Skrekkfilmer/spøkelsestog og -hus eksisterer jo grunnet et slikt paradoks: olk vil bli skremt og de vil det ikke.

Ang. Trainwreck, er det ulykker i virkeligheten som skjer på tripp ?