Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1632
Hadde tenkt å lage meg en forsterker jeg kunne ha i hytten, problemet er at den eneste strømkilden der er et 12 volts bilbatteri. så jeg letet litt rundt etter tegninger for en slik forsterker, men jeg kan ikke finne noen som kan drives på 12 volt.
er det noen som vet om en slik forsterker jeg kan bygge?
takker
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
En vilkårlig bilforsterker vil fungere utmerka, ettersom dei er laga for 12V. Dersom du leiter etter bilforsterkere så finn du både ferdigbygde, byggesett og krinsskjema i hauger og dunger.
Trådstarter
22 0
prøvde å søke litt men fant ingen tegninger for dette
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg får 1.02 millioner treff på gode søkeord. Så med mindre du har leita litt, så ville eg gjort det.
Jeg har selv planer om og lage en av en bilstero. Har alt planlagt i hue så bare spørre hvis du hadde tenkt noe lignende.
bilbatteri uten dynamo til opplading? høres ut som en dårlig plan...
men visst du først skulle brukt en bilforsterker, ville jeg gått for noe biltema\clas ohlson greier. ikke kastet vekk tusenvis av penger for noe du evnt ikke bruker så ofte.

edit1: veldig enkel å koble en bilforsterker. en på pluss siden på bilbatteriet, og en jording.
Sist endret av hyys; 1. april 2007 kl. 19:35.
Trådstarter
22 0
lurte bare på om noen satt på noen bra tegninger av en slik forsterker?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av skofuz
lurte bare på om noen satt på noen bra tegninger av en slik forsterker?
Vis hele sitatet...
Takk,
da følger vi den oppfordringa og ignorerer korleis skofuz lader bilbatteriet sitt!
Hvor kraftig skal den være? Kjekt å vite hvis jeg snubler over noe.
Trådstarter
22 0
den skal drive to 3-veis bilhøytalere på 180w, men det stod også noe som nom. 40w på de også, vet ikke hva det betyr?
Er ikke helt brennsikker på emnet selv, men hvis jeg husker og har forstått riktig, så tåler høyttalerene en jevn effekt på 40W, men 180W peaks. Nominell watt brukes også i forbindelse med et gjennomsnitt for måling av en høyttalers effektivitet, men det er en annen sak.
2x40W er uansett veldig mye lyd. 2x180W er uansvarlig mye lyd på en hytte, med mindre høyttalerene er rekordmessig ineffektive. En praktisk begrensing er som følger: Hvis høyttalerene er til bil regner jeg med at de er på 4 ohm, og hvis du ikke har tenkt til å lage en boost converter i strømforskyningen for å øke spenningen fra 12V, vil du ha en maksimal effekt på W=1/2 * V^2 /R=1/2 * 12^2 /4=18W RMS. Per kanal, selvfølgelig. Men man skal ikke kimse av 2x18W. Du kan alltids steppe opp spenningen, men det gjør hele kretsen straks mye mer avansert, spesielt hvis det skal være støyfritt. Noe det må være i en audiokrets..
Så bottomline: Regn med litt under 2x18W RMS @ 4 ohm.
http://www.bilforumet.no/forumdisplay.php?f=57

Gutta der har dreis på bilforsterkere og høytalere. Og de har sikkert noe til salgs også for en japp pluss frakt vist du spør pent.