Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1352
Hei! Har i årevis slitt med oppblåsthet. Når jeg våkner på morningen, så er magen helt fin, men så fort jeg dytter i meg en stor porsjon mat, eller noe alko, så føles den oppblåst. Er ellers helt frisk.

Noen "kjerringråd" ang dette? Gjerne kostilskudd. Hørt ingefær kan hjelpe?
Hva spiser du stort sett av mat, da? Kanskje løsningen er der?

Ellers så er det kjent at frø fra karve, spisskumm, anis, fenikkel og mye annet i skjermplantefamilien. Men om du tenker på å høste selv av ville arter i skjermplantefamilien til sommeren igjen, så helst ikke gjør det. Artene i skjermplantefamilien bør ses på som ekspertmateriale. Der har du alt fra spiselige mat– og kryddervekster, og helt til dødelig giftige planter. Hos de giftigste plantene så kan en regne en liten munnfull som dødelig, og motgift eksisterer da gjerne ikke. Du har også mange planter innen familien, som gir blemmer og sår kombinert med sollys (p.g.a. en gruppe med stoffer med navn furanokumariner). Hos flere av de sistnevnte, så kan det være nok å komme borti planta. Denne reaksjonen øker faren for hudkreft, men om du skulle være uheldig, så gror det om du dekker de til med sårbehandling og holde det i skygge (ikke eksponere det for UV-stråling).

Men altså krarvefrø og mye annet hjelper mot tarmgass og kolikk.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Hva spiser du stort sett av mat, da? Kanskje løsningen er der?

Ellers så er det kjent at frø fra karve, spisskumm, anis, fenikkel og mye annet i skjermplantefamilien. Men om du tenker på å høste selv av ville arter i skjermplantefamilien til sommeren igjen, så helst ikke gjør det. Artene i skjermplantefamilien bør ses på som ekspertmateriale. Der har du alt fra spiselige mat– og kryddervekster, og helt til dødelig giftige planter. Hos de giftigste plantene så kan en regne en liten munnfull som dødelig, og motgift eksisterer da gjerne ikke. Du har også mange planter innen familien, som gir blemmer og sår kombinert med sollys (p.g.a. en gruppe med stoffer med navn furanokumariner). Hos flere av de sistnevnte, så kan det være nok å komme borti planta. Denne reaksjonen øker faren for hudkreft, men om du skulle være uheldig, så gror det om du dekker de til med sårbehandling og holde det i skygge (ikke eksponere det for UV-stråling).

Men altså krarvefrø og mye annet hjelper mot tarmgass og kolikk.
Vis hele sitatet...
Helt normalt husmannskost egentlig. Mye i brød, taco, ferdigpizzaer i ny og ne, kylling og ris. Også drikkes det i helgene, og da blir det dessverre noe mer fastfood.
Sitat av Kebabsaus Vis innlegg
Helt normalt husmannskost egentlig. Mye i brød, taco, ferdigpizzaer i ny og ne, kylling og ris. Også drikkes det i helgene, og da blir det dessverre noe mer fastfood.
Vis hele sitatet...
Drikker med kullsyre er kjent for å gi mere tarmgass. Det er sikkert en del ting i fastfood, som kan gi en del futt også. Ellers så kan det være noe med tarmfloraen din, som lager disse problemene også.
Prøv å kutte ut karbohydrater.
Hadde samme problem. Melk, kullsyre og karbohydrater som var synderen her.
Sitat av whatismyname Vis innlegg
Hadde samme problem. Melk, kullsyre og karbohydrater som var synderen her.
Vis hele sitatet...
Interessant! Godt mulig det er samme her.

Hvordan gjør du det med eksempel alkohol? Drikker du bare vodka?
Det er mye det KAN være, så du må nesten bare prøve deg frem. Men ta gjerne mindre matgrupper enn f.eks. karbohydrater. Hvis du gaper over for mye, er det kan det være vanskelig å si eksakt hva det kommer av. Hva med om du først prøver å kutte hvete. På den måten kan du fortsatt drikke både øl og andre alkoholtyper. Hjelper ikke det, kan du gå over til neste kategori.
Sitat av raze Vis innlegg
Det er mye det KAN være, så du må nesten bare prøve deg frem. Men ta gjerne mindre matgrupper enn f.eks. karbohydrater. Hvis du gaper over for mye, er det kan det være vanskelig å si eksakt hva det kommer av. Hva med om du først prøver å kutte hvete. På den måten kan du fortsatt drikke både øl og andre alkoholtyper. Hjelper ikke det, kan du gå over til neste kategori.
Vis hele sitatet...
Godt poeng der.

Men av en eller annen grunn har jeg aldri mye luft i magen, promper ikke slik. Føler bare magen ser svær ut når jeg har intatt mat eller alkohol. Mulig jeg rett og slett er feit? Problemet er at jeg føler og ser slankere ut på morningen.
Stikk til lege å få utelukket allergier
Sitat av Kebabsaus Vis innlegg
Føler bare magen ser svær ut når jeg har intatt mat eller alkohol. Mulig jeg rett og slett er feit? Problemet er at jeg føler og ser slankere ut på morningen.
Vis hele sitatet...
Det du her beskriver er helt normalt, og som så og si alle opplever.

Å ha flat mage er noe mange ikke kan oppnå grunnet deres anatomi, og strengt tatt noe som har fått altfor stor betydning i media. Dessuten, hva er BMIen din?

Du skriver at du ikke opplever flatulens, ikke nevnt noen ubehag eller uregelmessig/unormal avføring. Nå skal en ta alle råd på nett med en stor klype salt, men jeg finner det tvilsomt at du er oppblåst. Ta deg en tur til lege eller begynn å foodmappe selv.