Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3665
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Vanligvis når jeg er på fylla, røyker jeg "nattings" kanskje 1 time før jeg legger meg, noen ganger rett før også. Da sovner jeg som regel øyeblikkelig men føler samtidig at jeg våkner tidligere.

I går røyket jeg kanskje 3-4 timer før jeg meg i stedet. Jeg sovnet like fort (var ganske drita da), men merket at jeg har sovet lenger nå. La meg kl 2 og våknet kl 10:45. Og føler meg faktisk mer uthvilt.

Jeg har hørt at man ikke skal legge seg på stigende rus, noe man gjør dersom man røyker nattings. Men samtidig vet jeg også at folk med søvnproblemer kan bruke cannabis for å sove bedre.

Så hva er deres erfaringer med dette? Jeg søkte litt på nettet nå, og både forskningen og meningene spriker litt her, så det hadde vært interessant å høre deres synspunkter her.

PS! Jeg røyker ikke så ofte lenger (maks én gang i uken), så for meg er det uansett ikke "nødvendig" med nattings. Røyker kun på fylla, og jeg drikker heller ikke hver helg.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Jeg liker ikke å røyke mindre enn én time før leggetid; men det hender. Da våkner jeg som oftest ør og med litt hodeverk. Noen ganger sover jeg lenger enn normalt også. Men jeg sovner lettere om jeg har røyket ila dagen, uansett tidspunkt, så jeg holder meg unna nattings.
Rip 8-4-23
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei,

Vanligvis når jeg er på fylla, røyker jeg "nattings" kanskje 1 time før jeg legger meg, noen ganger rett før også. Da sovner jeg som regel øyeblikkelig men føler samtidig at jeg våkner tidligere.

I går røyket jeg kanskje 3-4 timer før jeg meg i stedet. Jeg sovnet like fort (var ganske drita da), men merket at jeg har sovet lenger nå. La meg kl 2 og våknet kl 10:45. Og føler meg faktisk mer uthvilt.

Jeg har hørt at man ikke skal legge seg på stigende rus, noe man gjør dersom man røyker nattings. Men samtidig vet jeg også at folk med søvnproblemer kan bruke cannabis for å sove bedre.

Så hva er deres erfaringer med dette? Jeg søkte litt på nettet nå, og både forskningen og meningene spriker litt her, så det hadde vært interessant å høre deres synspunkter her.

PS! Jeg røyker ikke så ofte lenger (maks én gang i uken), så for meg er det uansett ikke "nødvendig" med nattings. Røyker kun på fylla, og jeg drikker heller ikke hver helg.
Vis hele sitatet...
Det er alkoholen som gjør at du våkner kjappere ikke cannabisen
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du går glipp av REM søvn på alkohol og cannabis rus. Dette er grunnen til at de som drikker før leggetid eller røyke nattings ikke drømmer.

Konsekvensene av dette er usikre, men det som er ganske sikkert er at det påvirker søvnkvalitet negativt. Kroppen har behov for REM søvn, og en teori på at alkoholikere havner i delerium til slutt er at kroppen begynner å drømme i våken tilstand, etter å ha blitt nektet REM søvn over lang tid.

Kanskje det er det samme med cannabis og psykose?

Kilde(r): Bror stol på meg! Anbefaler JRE #1109 med søvnekspert Matthew Walker, han prater om akkurat dette.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Sæd Vis innlegg
Det er alkoholen som gjør at du våkner kjappere ikke cannabisen
Vis hele sitatet...
Men jeg drikker omtrent samme mengde alkohol hver gang. Det var derfor jeg stusset over at jeg sov så mye lenger denne gangen. Hovedforskjellen var at jeg sluttet å røyke tidligere.

Dette er selvsagt kun min hypotese, og det kan jo være andre faktorer som spiller inn som jeg ikke har tenkt over
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kilde(r): Bror stol på meg! Anbefaler JRE #1109 med søvnekspert Matthew Walker, han prater om akkurat dette.
Vis hele sitatet...
Så den episoden da den kom, og husker jeg likte den godt. Har nok glemt en del av hva han sa, så skal sjekkes ut på nytt
Anonym bruker
"Gul Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når jeg røyka, så sov jeg dårligere hvis jeg tok et trekk rett før jeg la meg. Jeg har alltid slitt med dårlig søvn og tidvis insomni, så for meg gjorde ikke thc det bedre.

Jeg kunne fint ligge i flere timer våken, men det var som oftest bare behagelig og ikke irriterende. De dagene jeg absolutt ikke fikk sove, så sto jeg opp og satt på de typiske 4 hour classic cartoons videoene som ligger på YouTube.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Aldri forstått dette med nattings. Blir våken og tankefull av de fleste typer cannabis. Kan slite med å sovne flere timer etter inntak.
Kan gå nesten to dager uten, først da blir det verre å sove pga. abstinens.

Alkohol derimot fungerer godt for å sovne, men den som sover drikker aldri. Da kommer de velkjente irritable etterdønningene av synkene blodalkohol, bare inn i drømmene dine fordi du sover, og vrir deg rundt eller vekker deg opp. Derfor tar alkoholikerkarikaturen en pils eller tre til frokost og døser av halve dagen. Aldri fred.
Innsovningen er som regel så problematisk uansett at all søvn jeg kan få er bare positivt.
Med unntak av de gangene jeg spiste uforsvarlig mange hasjbrownies, så kan jeg ikke si at cannabiskonsumet påvirket søvnen negativt mens jeg drev på.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Aldri forstått dette med nattings. Blir våken og tankefull av de fleste typer cannabis. Kan slite med å sovne flere timer etter inntak.
Kan gå nesten to dager uten, først da blir det verre å sove pga. abstinens.

Alkohol derimot fungerer godt for å sovne, men den som sover drikker aldri. Da kommer de velkjente irritable etterdønningene av synkene blodalkohol, bare inn i drømmene dine fordi du sover, og vrir deg rundt eller vekker deg opp. Derfor tar alkoholikerkarikaturen en pils eller tre til frokost og døser av halve dagen. Aldri fred.
Vis hele sitatet...
Nei enig, cannabis er ikke nattings materiale. Men hasj derimot! Da blir det rimelig mørkt rimelig fort
Brunt > grønt for å bli trøtt.

Søvnkvaliteten tror jeg muligens forverres litt, men jeg ser for meg at Melatonin kan gjøre det bedre
Sitat av 420master Vis innlegg
Nei enig, cannabis er ikke nattings materiale. Men hasj derimot! Da blir det rimelig mørkt rimelig fort
Vis hele sitatet...
Alle folk jeg har snakket med refererer ikke til weed som cannabis, men derimot en samlebetegnelse på enten hasj eller weed, altså selve planten. Det gjelder altså både brunt og grønt. Begge deler er "cannabis", men det er enten hasj (brunt)eller marijuana(grønt).

Men jeg skjønner at du sikter til cannabis som weed, ville bare oppklare. Hasj er best som sovemiddel ja, men du kan vel også finne indica weed for søvn vil jeg tro, røyker mest brunt.

Det beste sovemiddelet hvis du ikke bruker det fast og oppretter toleranse. Røyk en J en halvtime/time før du tenker å legge deg.
Sist endret av user0011; 28. juni 2021 kl. 15:58.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sover lengre men ikke nødvendigvis bedre søvnkvalitet på hasj.
Sitat av user0011 Vis innlegg
Alle folk jeg har snakket med refererer ikke til weed som cannabis, men derimot en samlebetegnelse på enten hasj eller weed, altså selve planten. Det gjelder altså både brunt og grønt. Begge deler er "cannabis", men det er enten hasj (brunt)eller marijuana(grønt).

Men jeg skjønner at du sikter til cannabis som weed, ville bare oppklare. Hasj er best som sovemiddel ja, men du kan vel også finne indica weed for søvn vil jeg tro, røyker mest brunt.

Det beste sovemiddelet hvis du ikke bruker det fast og oppretter toleranse. Røyk en J en halvtime/time før du tenker å legge deg.
Vis hele sitatet...
Feil. Det er Indica man er ute etter hvis man skal sove. Sativa er ikke bra for innsovning.

Man får uansett litt redusert søvnkvalitet ved å være ruset når man sover.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
For meg var negativ søvn effekt veldig det at du fikk lite eller ingen rem søvn over tid og det føltes som noe mangler (ved daglig bruk)
▼ ... over et år senere ... ▼
hvis jeg nå har lyst å få til å sove som normalt uten å ha røyka, er det mulig å få det til uten å slutte 100%? har røyket flere ganger daglig (som oftest) i gaaaaaaanske så lang tid nå. å ikke røyke hver dag er noe jeg skal begynne med uansett, og jeg skjønner at det beste for søvn uten cannabis, er å ditche jointen helt. MEN vet noen om man kan få bedret søvn uten jointen, selvom man ikke kutter den ut helt. at det vil kanskje ta lenger tid før det blir bedre med denne metoden naturligvis, men at det er mulig etter en stund.
Eller mååå den vekk 100% i en periode, før jeg kan ta en j i ny og ne, uten å gjøre kroppen vant/trengende til å sovne med det.
Er lei av å gjøre senga dyvåt av svette, på grunn av at det ikke har blitt fyrt en jay..
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hvordan sovner dere med alko OG nættings? hele huet mitt går i surr når jeg drikker og røyker, lært å IKKE kombinere de to
Rinkebysvorska‘n
WouwseP's Avatar
Nei sover bedre
Om jeg røyker nattings våkner jeg ofte etter ei stund, og om jeg er innrøyka kan jeg ha problemer med å sove. Man kan jo ofte få en følelse av å ha sovet bedre men naturlig søvn er jo best såklart. Men plages man skikkelig med søvn er det jo bedre med en blås enn sove 1t i døgnet.
Kan ikke relatere til det som blir sagt om at man ikke drømmer, kanskje litt mindre livlige dømmer men ellers merker jeg ikke stort forskjell.
Økes ikke pulsen når man bruker cannabis? Sannsynligvis det som er hovedgrunnen til at man sover dårligere. Samme med alkohol, som også påvirker utskillelsen av dopamin. Og sikkert også adrenalin.
Skal du ta rusmidler eller A- og B-preparater for å sove så gå for Imovane eller annet innen benzodiazepin gruppen. På Imovane så opprettholdes mengden Dypsøvn og REM-søvn. Er nok derfor iallefall jeg selv får mindre søvnbehov når jeg tar dette. Sover vanligvis i 10-12 timer. På dette så er jeg utvilt etter 6-8 timer.
En enda bedre ide er Melatonin. Spesielt visst det er å bli trøtt som er problemet. Seroquel kan også brukes, men tror ikke denne gir deg mer REM-søvn.
Sist endret av einsteindragon; 24. januar 2024 kl. 16:54.
Anonym bruker
"God Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Økes ikke pulsen når man bruker cannabis? Sannsynligvis det som er hovedgrunnen til at man sover dårligere. Samme med alkohol, som også påvirker utskillelsen av dopamin. Og sikkert også adrenalin.
Skal du ta rusmidler eller A- og B-preparater for å sove så gå for Imovane eller annet innen benzodiazepin gruppen. På Imovane så opprettholdes mengden Dypsøvn og REM-søvn. Er nok derfor iallefall jeg selv får mindre søvnbehov når jeg tar dette. Sover vanligvis i 10-12 timer. På dette så er jeg utvilt etter 6-8 timer.
En enda bedre ide er Melatonin. Spesielt visst det er å bli trøtt som er problemet. Seroquel kan også brukes, men tror ikke denne gir deg mer REM-søvn.
Vis hele sitatet...
Cannabis senker pulsen min når jeg sover. Jeg sliter med høy puls når jeg sover, alt fra 70-90 slag i minuttet i snitt. Tror det er grunnen til at jeg våkner ofte. Det er uten rusmidler men med eller uten sovemedisin. Seroquel har en tendens til å gi meg høy puls så prøver å bare holde meg til Imovane.
Anonym bruker
"Vanskelig Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Røykte litt på kveldene i flere år. Så lenge jeg holdt meg til bare et par trekk ca så funket det kjempe fint mot søvn. Aldri vært så uthvilt som jeg var i den perioden. Men baksiden var at hukommelsen likevel ble litt dårligere. Så passet dårlig med en hektisk hverdag.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Røykte litt på kveldene i flere år. Så lenge jeg holdt meg til bare et par trekk ca så funket det kjempe fint mot søvn. Aldri vært så uthvilt som jeg var i den perioden. Men baksiden var at hukommelsen likevel ble litt dårligere. Så passet dårlig med en hektisk hverdag.
Vis hele sitatet...
Er det ikke slik at når man sover så "reparerer" hjernen seg litt og da kanskje spesielt det som går på hukomelse? Jeg merker med zopiclone at jeg blir noe mere glemsk som kanskje er pga at man ikke får like god søvn?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Cannabis senker pulsen min når jeg sover. Jeg sliter med høy puls når jeg sover, alt fra 70-90 slag i minuttet i snitt. Tror det er grunnen til at jeg våkner ofte. Det er uten rusmidler men med eller uten sovemedisin. Seroquel har en tendens til å gi meg høy puls så prøver å bare holde meg til Imovane.
Vis hele sitatet...
Da jeg brukte weed for noen år siden fikk jeg alltid høyere puls.
Men godt mulig det avhenger av hvilken type man bruker.
Anonym bruker
"God Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Da jeg brukte weed for noen år siden fikk jeg alltid høyere puls.
Men godt mulig det avhenger av hvilken type man bruker.
Vis hele sitatet...
Ja, samme her men det er bare rett etter jeg har røyka eller om jeg blir jæævlig fjern. Den senker seg fort og enda mere under søvn har jeg funnet ut.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Er det ikke slik at når man sover så "reparerer" hjernen seg litt og da kanskje spesielt det som går på hukomelse? Jeg merker med zopiclone at jeg blir noe mere glemsk som kanskje er pga at man ikke får like god søvn?
Vis hele sitatet...
Ja, når du sover så kan man si at hjernen på en måte støvsuger seg selv og fjerner minner den ikke synes er viktig å ta vare på. Derfor du neste dag har glemt mye av det du gjorde igår.

De forklarte dette mer vitenskapelig i et program jeg så på tv for noen år siden.

Skulle hjernen tatt vare på absolutt alt av minner så ville det krevd enorme mengder energi. Mest sannsynlig ville du fort gått gal.
Sist endret av einsteindragon; 24. januar 2024 kl. 17:25.
Når jeg røyker rundt 0.2-0.35g med grønt som nattings etter toleranse pause så kan jeg sove utrolig godt å våkne avslappet. Neste like godt som lyrica søvn. :P

Men ettersom jeg får toleranse og må øke mengden. 1-2.5g iløpet av dagen og 0.4 "nattings" så får jeg et trykk i hode og kan fort bli overstimulent. Vokner gjerne 3-4 timer etter jeg har fått sove lys våken. Slår aldri feil :/
Anonym bruker
"Vanskelig Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Er det ikke slik at når man sover så "reparerer" hjernen seg litt og da kanskje spesielt det som går på hukomelse? Jeg merker med zopiclone at jeg blir noe mere glemsk som kanskje er pga at man ikke får like god søvn?
Vis hele sitatet...
Det tørr jeg ikke svare på. Men høres logisk ut. Jeg fikk iværtfall mye høyere REM søvn av å røyke. Hadde oppimot 5-6 timer rem søvn hver natt (i følge en garmin smart klokke that is).
japp, du får dårligere søvn, men det kjennes ut som du har sovet dritgodt, så man blir på en måte lurt trill rundt.

Røyker du før leggetid så fucker det med REM søvnen din. Har testa det med smartklokken og den sier det stemmer. Betydelig mindre rem når jeg legger meg stein i forhold til å legge seg nøktern. men sover "best" med en nattis innabords.