Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 10344
Sikkert en dum tråd, men dette er en dum ting jeg aldri klarer å få til, og jeg ønsker å finne ut hva det er jeg bommer på hver eneste gang.

Hver gang jeg kjøper et par burgere for å steke opp, spesielt de typene som er litt tykke og gode, så ender jeg opp med å svi utsiden mens innsiden i de fleste tilfeller enda er rå. Hver gang ender det opp i burgere som har blitt kutta i, tatt av og på panna og styrt med i ca. 3x så mange minutter som jeg trodde det skulle tatt. Søker man på nettet virker det som de fleste ikke tar noe særlig høyde for å gjennomsteke kjøttet, men pingle som jeg er tar jeg ikke sjansen på kværnet kjøtt fra butikken som ikke er gjennomstekt.

Derfor lurer jeg på om noen her har en trefsikker metode? Huskeregler som pleier å funke? Jeg prøver å begynne med å steke på høy varme, før jeg skrur ned en del, men kjøttet ser jo ferdig ut ca. 15 minutter før det egentlig er ferdig... Jeg ville sagt jeg er ganske OK på kjøkkenet, men akkurat dette her har blitt et skikkelig mysterie for meg.
R.i.p 23.04.2021
Press ned midten lit med tommelen så det blir en liten dump der. Ikke press burgeren med stekespaden mens den steker. Dumpen i midten er så den ikke skal reisese seg & bli rå i midten.
Sist endret av Tarm; 11. mars 2021 kl. 19:08.
La kjøttet ligge i romtemperatur en stund før du steker det.

Høy-ish varme går greit, men husk å la burgeren få hvile etter steking, helst i en beholder som kan holde på varmen slik at kjernetemperaturen får en sjans til å stige.
R.i.p 23.04.2021
Burgern skal bare flippes en gang, stek ferdig halve siden først,så flipp den og ha på ost og la den steke ferdig.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du må bruke lavere varme og lengre steketid.

F.eks på min komfyr som har delt inn varmen i 0.5 - 1- 1.5 - 2 -2.5 - 3 - 3.5 bruker jeg maks 1.5 og skrur kanskje ned til 1 når jeg snur burgeren.
Jeg kjøper ofte disse "Beef burgers" som kommer i gjennomsiktig 2 pakning ca 4 minutter på hver side, da jeg liker at det er en smule rosa i midten, du kan øke til 5 minutter på hver side for å gjennomsteke de.
Sist endret av Dodecha; 11. mars 2021 kl. 22:33.
BRAND ∞ STRONG
Som regel ikke særlig farlig at det ikke er gjennomstekt.
Men om du ikke liker en burger som er rosa inni, gjør dette:

Kjøp 400g kjøttdeig, del den i fire.
Lag en ball og press den flatt. Salt
Legg den i panna, medium høy temp.
Ta den bredeste stekespaden din og press den helt flat.
Ca.3min på hver side.
Smashburger, servert.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Lokk på
lavere temp, fyr på et lokk etter du er fornøyd med skorpen
Stek til gugga/fettet som legger seg oppå burgeren slutter å piple ut, snu og stek til det samme skjer der.

Begynn på lav varme, og når du er temmelig sikker på at det er gjennomstekt så kan du jekke opp varmen eller ha en panne til som er forvarmet til temmelig høy temperatur og frese den på begge sider så man får den skorpa utapå som mange liker. Da får du i samme slengen "tørket" litt av fettet som pleier å legge seg utapå når man steker burger i panne. Hvis du ikke liker det kan du bare droppe dette steget, men jeg synes det setter en bedre smak og opplevelse når man spiser.

Eventuelt kan du legge burgerne inne i sølvfolie i et par minutter når de er ferdig stekt å la de hvile litt. Jeg pleier å utnytte de få minuttene til å rydde litt eller dekke på før jeg spiser.
Går helt fint uten lokk og. Mulig den blir mere saftig med, men temperaturen er som dodecha er inne på alfa omega. Tipper du gjør samme feil som jeg gjorde i min tidligere burger karriere, kjører full pupp og innbiller deg at den da blir fort gjennomvarm uten å bli svidd. Jeg tar aldri tiden, og får aldri rødt kjøtt. Selv om dette tvilsomt er noe farlig her i vårt langstrakte land.varmer burgeren på 5-6 av 1-9 til den er brun på en side, snur den, slenger på cheddar. Når cheddaren har smeltet er burgeren brun igjennom. Med mindre du kjøper noen spesielt tjukke burgere. Bon apetitt
Stekte akkurat 3 stk Beef burgers (som en annen nevnte over her), og min metode er slik:
1. La burgerene ligge i romtemperatur en stund, så de ikke er "iskalde" i midten.
2. Starter med å varme smøret til det blir brunt, på maks (min ovn går fra 1 til 9).
3. Legger i burgerene, og steker dem ca 40 sekunder på hver side, så de får en god stekeskorpe.
4. Skrur ned varmen til 6, og lar de ligge ca 5 minutt på hver side. Ser da at midten buler opp, og saften begynner å komme ut.
5. Siden vi også liker de når de ikke er røde i midten, så tar jeg nå stekepannen av varmen, og lar burgerene hvile i den varme pannen i noen minutter (vender de et par ganger nå), så varmen får tid til å trenge inn og steke midten.

Kan også kjenne på de hvor harde de er, men metoden over funker bra for meg i alle fall, men alle ovner er litt forskjellig, så noe ekperimentering må nok til uansett.
La burgeren ligge fremme litt før du hiver den i pannen gjerne til de er romtemperert. Krydre etter smak. Stek på middels varme. Når det begynner å pipple litt kjøttsaft fra ovensiden snur du kjøttet, stek noen minutter på andre siden. Trekk pannen vekk fra varmen å la burgeren hvile litt.
BRAND ∞ STRONG
Har du disse i skapet, kast de.
  • Folkets kjøttdeig, mager kjøttdeig, karbonadedeig, hamburger og baconburger. Holdbarhetsdato: 09.02.2021
  • Folkets karbonadedeig. Holdbarhetsdato: 07.02.2021
  • MENY kjøttdeig, karbonadedeig, hamburger, baconburger og Angusburger. Holdbarhetsdato: 09.02.2021
  • SPAR kjøttdeig, karbonadedeig, hamburger og baconburger. Holdbarhetsdato: 09.02.2021
  • KIWI Billig middag kjøttdeig. Holdbarhetsdato: 09.02.2021
Norgesgruppen tilbakekaller kjøttdeig etter salmonellafunn
Et godt alternativ til kjøpeburgere er å kverne egne burgere. Da kan du også nyte saftige burgere som er rosa i midten uten å frykte at du blir syk. Billig er det også, samt at du kan bestemme fettinnholdet selv.

Men tilbake til ordinære burgere fra butikken, eller fra ferdig kjøttdeig. Om du har steketermometer kan du benytte det slik at du vet når burgeren er ferdig og gjennomstekt.

Personlig er jeg stor fan av god stekeskorpe på kjøtt. Det er den såkalte maillard reaction, gir både litt umami, og ekstra dybde i smaken når kjøttet blir karamellisert. Du kan bruke 2 stekepanner om du vil være 100 prosent sikker på å unngå at du brenner burgerne. Romtemperert burgere som andre sier er et godt utgangspunkt. Varm den ene eller begge stekepanner. Den ene varmer du kraftig, om du har litt olje i pannen kan du kjøre på med varme til du ser ørelite røk forme seg i pannen, da reduserer du varmen og slenger på burgerne. Ikke for mange burgere i slengen. La burgerne får 1 til 2 eller opp mot 3 minutter på hver side og reduser varmen eller flytt burgerne over til den andre stekepannen som står på middels til lav varme. Og la de få feks nye 3 til 4 minutter på hver side på lav varme.

Det er ingen heksekunst, burgere blir best hjemme. Akkurat som biff.
BRAND ∞ STRONG
Saken ble publisert for 20min siden, så jeg vet ikke hvorfor det står 09.02.
Kanskje det skal være produksjonsdato ?
Sist endret av vindaloo; 11. mars 2021 kl. 20:15.
Det er dato for siste forbruksdato. Det er et gammelt parti, men det kan hende noen har det liggende i fryseren. Kast det om du har det.
Sitat av Investigathor Vis innlegg
Det er dato for siste forbruksdato. Det er et gammelt parti, men det kan hende noen har det liggende i fryseren. Kast det om du har det.
Vis hele sitatet...
Er det ikke bedre å gå i butikken og få dem byttet? hvis dem er tilbakekalt skulle ikke utløpsdatoen ha betydning. Bare si dem har vært oppbevart frossent.
Mange gode tips her! Blir å prøve meg litt frem igjen til helga da

@_abc_ Prøvde med steketermometer sist, men virka ikke som det var helt egna til formålet. Måtte liksom stå å holde termometeret hele veien. Skal eventuelt prøve med et annet som kanskje er bedre egna, er jo like greit å faktisk vite temperaturen i midten

Angående de kjøttproduktene som er tilbakekallet grunnet salmonella så har jeg heldigvis ikke kjøpt noe av det, men er ikke dette også grunnen til at gjennomsteking anbefales? Altså om man hadde kjøpt og spist et av disse produktene, burde det ikke være ganske trygt så lenge kjøttet er skikkelig gjennomstekt?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Som regel ikke særlig farlig at det ikke er gjennomstekt.
Men om du ikke liker en burger som er rosa inni, gjør dette:

Kjøp 400g kjøttdeig, del den i fire.
Lag en ball og press den flatt. Salt
Legg den i panna, medium høy temp.
Ta den bredeste stekespaden din og press den helt flat.
Ca.3min på hver side.
Smashburger, servert.
Vis hele sitatet...
Smashburger? Hvilke fordeler har en smashburger? Når jeg kverner kjøtt selv så pleier det å bli litt ekstra tjukke burgere, for jeg føler de blir ennå saftigere og smaker mer. Vet ikke helt hvor jeg har det fra, men selv pleier jeg aldri å presse ned på kjøtt av noe slag under steking, har sikkert med å gjøre at jeg ikke ønsker å presse ut saftigheten av kjøttet.

Men når du anbefaler smashburger så skjer det vel noe ekstra da? Er det verdt å teste ut mener du? Frykter at det blir en sånn løvtynn mcD burger som nesten ikke smaker burger.
De tjukke burgerne er ment for og stekes på grillen.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Smashburger? Hvilke fordeler har en smashburger? Når jeg kverner kjøtt selv så pleier det å bli litt ekstra tjukke burgere, for jeg føler de blir ennå saftigere og smaker mer. Vet ikke helt hvor jeg har det fra, men selv pleier jeg aldri å presse ned på kjøtt av noe slag under steking, har sikkert med å gjøre at jeg ikke ønsker å presse ut saftigheten av kjøttet.

Men når du anbefaler smashburger så skjer det vel noe ekstra da? Er det verdt å teste ut mener du? Frykter at det blir en sånn løvtynn mcD burger som nesten ikke smaker burger.
Vis hele sitatet...
  • Fordi de er lettere å gjennomsteke.
  • Personlig syns jeg de smaker godt også. Selv om jeg setter pris på en tjukk restaurant variant også.
  • Når man presser de så flate får man mer overflate å utvikle smak på.
Nå spiller det ikke så stor rolle hva andre mener, men om du kikker på
litt burger videoer på YouTube , så er smashburgere det går i.
Sist endret av vindaloo; 11. mars 2021 kl. 21:41.
Ja nei det er jo en enkel ting å bare teste ut, så jeg skal forsøke en smashburger neste gang det blir burgere. Alltid kjekt å utfordre egne (forut)inntatte meninger. Kanskje blir det helt topp. Burger går jo alltid ned uansett, så jeg det er jo helt risikofritt å prøve. Liker jeg det, så blir det nok flere ganger, og gjør jeg ikke så testet jeg det ut og fortsetter som jeg har gjort til nå, med tjukkas burgere.
Sist endret av _abc_; 11. mars 2021 kl. 21:46.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
I tillegg til det andre har sagt:

Riktig panne kan ha mye å si, støpejern holder på varmen på en måte som blikktynne teflongreier ikke gjør, og er bedre til å steke kjøtt av andre grunner også. Kjøtt har en tendens til å sette seg litt fast, men slippe når det har fått god stekeskorpe. Bruk fett, selvfølgelig, men vær obs på at forskjellige typer stekefett har forskjellige maksgrenser for hva de tåler. Smør/margarin kan med fordel bli gyllenbrunt før du steker, men vær forsiktig så du ikke overdriver. Bruk gjerne litt tid på å la panna komme opp til riktig temperatur.

Hvis du steker flere burgere samtidig er det greit å ha i bakhodet at burgerne avkjøler panna. Du vil som regel ha nokså sterk varme, så ikke hiv oppi for mange om gangen.

Smashburgere er (med hensikt) betraktelig tynnere enn McD (som jeg ikke ville kalt burger ). Spesielt disse skal stekes på en temperatur ca. innerste sirkel i Helvete, men bare i et øyeblikk.
Sist endret av robhol; 11. mars 2021 kl. 21:54.
Ok så masse varme med andre ord
Innerste sirkel i helvete, ja da må en vel ta ibruk fin oljen som nesten aldri ser stekepanne, avocadooljen. For den tåler masse varme før den røklegger kjøkkenet. Tåler temperatur langt over både smør, klarnet smør og andre oljer jeg har prøvd. Men problemet er jo at den avocadooljen koster halve underarmen for en liten ussel flaske. Men like greit å gi smashburgeren de beste forutsetninger.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg bruker enten smør/margarin eller rapsolje, for hva det er verdt. Høyere temperatur enn røykpunktet for rapsolje tror jeg ikke er veldig aktuelt for min del. Nøytral og fin er den også, for ikke å nevne billig.
Busmekk sous-vide!

Tørk av vesken på kjøttet, legg det i en frysepose, ta et magedrag av posen, legg den i vasken på maks varme, la det ligge i ~1 time. Steik den i panna på høy varme så har du en burger som er lett sous-videt, og som gjøres fort ferdig i panna.

Det fungerer overraskende godt for biff, så det burde fungere for burger!
Crimea River
Alec's Avatar
Veldig mange måter å steke burger på her må jeg si.. Jeg får komme med mine tips jeg også

* Du trenger ikke å bruke noe olje eller smør når du skal steke en hamburger. Jeg liker allikevel å ha en kanskje 1SS rapsolje. Oljen hjelper med å flytte varmen over til det du steker så du får en jevn varme over hele ( i dette tilfellet) burgeren.

* Alle steketopper og panner er forskjellig, du må selv kjenne ditt utstyr.
- Starter kjøttet å koke så har du for alt for lite varme
- Blir det svart så har du litt for mye varme
- Du er ute etter en brun stekeskorpe
- Du er altså ute etter å steke i den øvre del av varmeskalaen, uten at du brenner kjøttet.

* Sørg for at kjøttet er romtemperert. Hvis du sliter med at burgeren ikke klarer å holde formen sin, så romtemperer det først, så putter du det 5 minutter inn i fryseren. Da stivner kantene mens midten fortsatt holder en varmere temperatur.

* Hva har jeg i kjøttet? Kun kjøttdeig, enten vanlig fra butikken eller selvkvernet. Godt med salt på utsiden, aldri pepper.

* Hvis du er ute etter gjennomstekt burger og du har klart å naile inn temperaturen så kjøttet ikke brenner seg, så kan du la det steke til du ser safta piple opp. Da snur du burgeren og gjentar. La den hvile noen min etter steking.
_________

Greia med smashburgere hvis det er gjort riktig er at du får mer av de crispy kantene. Jeg syntes det funker best til grill og jeg foretrekker en vanlig tykk burger fremfor smashburger (selv om det også er godt).
Smashburger er fint når vi har gjester og jeg skal lage til mange. De stekes på et par minutter.

_________


Min favoritt burger:
---Brioche topp (Steker innsiden i panna mens kjøttet hviler)
---Jacobs Trøffelmajones
---Litt sennep (Av den helt gule typen som ofte heter yellow)
---Sprøstekt løk / Fritert løk
---Cheddar
---Burgerkjøtt ca150g (helst kvernet selv med 20% fett)
---Tynnskjært isbergsalat
---Jacobs Trøffelmajones
---Brioche bunn (Steker innsiden i panna mens kjøttet hviler)


Et siste tips om du er av typen som bruker ketchup (evt salsa).
Sørg for å ha de tykkeste sausene på brødet som et mellomlag mellom ketchupen og sausen. Da slipper du at brødet suger det til seg.
Sist endret av Alec; 12. mars 2021 kl. 10:48.
Sitat av Oransje Vis innlegg
Busmekk sous-vide!

Tørk av vesken på kjøttet, legg det i en frysepose, ta et magedrag av posen, legg den i vasken på maks varme, la det ligge i ~1 time. Steik den i panna på høy varme så har du en burger som er lett sous-videt, og som gjøres fort ferdig i panna.

Det fungerer overraskende godt for biff, så det burde fungere for burger!
Vis hele sitatet...

Kan du forklare den busmekk sous vide en gang til?

Maks varme, det vil si helle kokende vann over?

Sous vide er for å varmebehandle matvarer på en skånsom måte, lavere temperatur over lenger tid, slik at det vil hjelpe feks mørhet uten at kjøttet blir gjennomkokt. En ønsker gjerne å finne skjæringspunktet for lavest mulig grad av varme på akseptabel tidsbruk. En biff som blir sous vide behandlet på for høy temperatur kan feks aldri bli rå, eller medium. For sous vide prosessen har tatt biffen forbi det stadiet. Så da blir resultatet motsatt av det du egentlig ønsker med sous vide.

Grunnen til at en benytter sous vide gryte eller sirkulator er for å få så jevn og stabil temperatur som mulig. Det er egne tabeller man kan slå opp i for temperatur + tid på den en skal lage sous vide. Feks 54 til 57 grader er vanlig temp på biff sous vide, i vannbad opp mot 2 til 3 timer.

Kokende vann over en biff og la den ligge i en time? Nei bare dropp busmekk sous vide. Legg heller biffen på kjøkkenbenken noen timer før tilberedning og stek biffen på ordinær måte. Det vil jeg tro gruser den busmekken. For du har ikke kontroll på temperaturen, og om du starter med kokende vann så blir fort store deler av det ytre på biffen overkokt.
Sist endret av _abc_; 12. mars 2021 kl. 10:51.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Alec Vis innlegg
Greia med smashburgere hvis det er gjort riktig er at du får mer av de crispy kantene.
Vis hele sitatet...
Riktig, det er et av poengene ja.
Sitat av Alec Vis innlegg
Jeg syntes det funker best til grill..
Vis hele sitatet...

Med mindre du har en flatt topp til å legge på grillen så vil ikke det funke så bra.
Du kan så klart gjøre de flate på forhånd, men et av poenget med smashburgeren
er å presse den hardt ned mot panna/flatt toppen slik at man får en god steke flate
over det hele. = mer smak
Gjør du det på en grill vil kjøttet tyte igjennom.
Crimea River
Alec's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Riktig, det er et av poengene ja.


Med mindre du har en flatt topp til å legge på grillen så vil ikke det funke så bra.
Du kan så klart gjøre de flate på forhånd, men et av poenget med smashburgeren
er å presse den hardt ned mot panna/flatt toppen slik at man får en god steke flate
over det hele. = mer smak
Gjør du det på en grill vil kjøttet tyte igjennom.
Vis hele sitatet...
Du smasher dem før du kaster dem på grillen (og da helst kullgrill).
Jeg smasher dem mellom to plastbiter, så legger jeg dem forsiktig over i hånda og flytter dem over til grillen. Funker knall
Alt blir bedre på grillen
Mens jeg skriver så kommer jeg jo også på at vi har jo krumkakejern her hjemme som står ubrukt hele sommeren.. Det må testes
Sist endret av Alec; 12. mars 2021 kl. 11:04.
Et godt tips er å bruke dine egne fingre for å sjekke.

https://kiwi.no/tema/grillmat/tips/f...s-grillmester/

Da får du nesten det resultatet du vil hver gang )

Men hvis det er ala angusburger etc så er det jo bare digg at den nesten er rå inni
Sist endret av 420master; 12. mars 2021 kl. 13:10.
Bruk lav varme, skru opp varmen etter hvert.

Eventuelt så steker du burgeren godt i panna, så putter du den i stekeovnen til den er gjennomstekt.

Steketermometer er også kjekt, da lærer du deg kjapt hvor mye steking som skal til.
Sitat av Odd Vis innlegg
Bruk lav varme, skru opp varmen etter hvert.

Eventuelt så steker du burgeren godt i panna, så putter du den i stekeovnen til den er gjennomstekt.

Steketermometer er også kjekt, da lærer du deg kjapt hvor mye steking som skal til.
Vis hele sitatet...
Jeg sverger til å gjøre det helt motsatt. Start på høy varme, slik at en får solid stekeskorpe og så skrur en ned varmen slik at en ikke oversteker kjøttet eller burgeren.

Når en starter på høy varme så er det minder sjanse for å tørrsteke. For da får en stekeskorpen veldig kjapt, uten at kjøtt/burger blir gjennomstekt/tørt.

Ser for meg at om jeg hadde startet på lav varme så har jeg plutselig et mye smalere vindu mellom medium biff og skosåle.

Klart mange veier til Rom, men for meg er det enklest å ta den veien som gir størst rom for ønsket resultat hver gang. Og da er høy varme først som gjelder.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg sverger til å gjøre det helt motsatt. Start på høy varme, slik at en får solid stekeskorpe og så skrur en ned varmen slik at en ikke oversteker kjøttet eller burgeren.

Når en starter på høy varme så er det minder sjanse for å tørrsteke. For da får en stekeskorpen veldig kjapt, uten at kjøtt/burger blir gjennomstekt/tørt.

Ser for meg at om jeg hadde startet på lav varme så har jeg plutselig et mye smalere vindu mellom medium biff og skosåle.

Klart mange veier til Rom, men for meg er det enklest å ta den veien som gir størst rom for ønsket resultat hver gang. Og da er høy varme først som gjelder.
Vis hele sitatet...
Enig.
Og du har de fleste kokker jeg har sett utale seg med på den.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Riktig, det er et av poengene ja.


Med mindre du har en flatt topp til å legge på grillen så vil ikke det funke så bra.
Du kan så klart gjøre de flate på forhånd, men et av poenget med smashburgeren
er å presse den hardt ned mot panna/flatt toppen slik at man får en god steke flate
over det hele. = mer smak
Gjør du det på en grill vil kjøttet tyte igjennom.
Vis hele sitatet...

Du får gjøre som en tidligere nabo gjorde når han lagde seg utekjøkkken. Han fant en brukt (storkjøkken?) stekeplate drevet av gass, heter sikkert noe fancy. Men vi har alle sett dem. De flate greiene de steker på feks på kebabsjapper. En sånn en, en rund kulegrill for kull, og en hjemmelaget røketønne dekte hans behov. Var alltid hyggelig å bli invitert over på en matbit, og han kjørte grillsesong minst halve året. Flink var han også. Da blir du nabolagets helt. Og kan lage enorme mengder smashburgere til gjestene.
Sist endret av _abc_; 12. mars 2021 kl. 18:16.
R.i.p 23.04.2021
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Som regel ikke særlig farlig at det ikke er gjennomstekt.
Men om du ikke liker en burger som er rosa inni, gjør dette:

Kjøp 400g kjøttdeig, del den i fire.
Lag en ball og press den flatt. Salt
Legg den i panna, medium høy temp.
Ta den bredeste stekespaden din og press den helt flat.
Ca.3min på hver side.
Smashburger, servert.
Vis hele sitatet...
Da presser du jo ut alt av saft i kjøttet! Vis du liker tørr mcdonalds burger så ser jeg vel greia..
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Tarm Vis innlegg
Da presser du jo ut alt av saft i kjøttet! Vis du liker tørr mcdonalds burger så ser jeg vel greia..
Vis hele sitatet...
Helt feil.
Man presser en gang, og på grunn av den korte steketiden på høy varme
er den saftig inni og med god bruning utenpå.
Sist endret av vindaloo; 12. mars 2021 kl. 18:20.
Sitat av Tarm Vis innlegg
Da presser du jo ut alt av saft i kjøttet! Vis du liker tørr mcdonalds burger så ser jeg vel greia..
Vis hele sitatet...
Jeg fryktet det samme, men de sier det er verdt et forsøk så jeg skal forsøke neste gang jeg lager burgere. Det var flere videoer på tube'n om smashburger så kanskje har det noe for seg?

For all del, jeg stod glatt over feks planking, så jeg trenger ikke hoppe på alle trender, men jeg føler innsatsen er så lav at det nesten bare må prøves. Om det gir noe gevinst er det jo kult å kunne variere litt, og blir det ikke jackpot med smashburger så blir en nå sikkert mett likevel. En klarer jo en McD burger nå og da og stort dårligere kan det vel neppe bli?
R.i.p 23.04.2021
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg fryktet det samme, men de sier det er verdt et forsøk så jeg skal forsøke neste gang jeg lager burgere. Det var flere videoer på tube'n om smashburger så kanskje har det noe for seg?

For all del, jeg stod glatt over feks planking, så jeg trenger ikke hoppe på alle trender, men jeg føler innsatsen er så lav at det nesten bare må prøves. Om det gir noe gevinst er det jo kult å kunne variere litt, og blir det ikke jackpot med smashburger så blir en nå sikkert mett likevel. En klarer jo en McD burger nå og da og stort dårligere kan det vel neppe bli?
Vis hele sitatet...
Jepz ikke prøvet det selv,så må nok teste ut og se om det faktisk er et mirakel. Det og sqvize en burger flat og klemme ut alt av safter strider imot alt jeg har lært! Men hvem vet.. kansje det er super digg,uansett. Skal teste ut og komme tilbake med update.
BRAND ∞ STRONG
Jammen for faen da Tarm.
Det er ingen som har sakt at du skvise ut noe som helst.
Når du presser RÅ kjøttdeig flat så kommer det ikke en dråpe ut.

Så lar du den ligge helt i fred på høy varme i 3 min og snur. Nye 3 min, ferdig.

Hvis du steker en tjukk burger så må den ligge i panna 5-6 min på hver side
for å gjennom steke. Da begynner kjøttsaften å pipple ut.
Sist endret av vindaloo; 12. mars 2021 kl. 18:32.
Vindaloo har rett i at ingenting blir klemt ut ved å presse burgere flate før de stekes, ved mindre du bruker en hydraulisk presse til å gjøre de flate da...
Det er først etter de har begynt å steke man kan klemme ut kjøttsafta.


De gangene jeg steker burger så bruker jeg først høy varme for å steke utsiden så kjøttsafta holder seg i burgern, så skrur jeg ned varmen legger på ost og setter lokk på.
Så putter jeg stort sett burgerbrødet i ovnen på 100 grader, kutter opp grønnsaker jeg skal ha på og friterer pommes frites.
Når de tingene er ferdig så pleier stort sett burgeren å være det også.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Sikkert en dum tråd, men
Vis hele sitatet...
40 svar. Den så jeg ikke komme Men håper du finner ut av det
R.i.p 23.04.2021
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jammen for faen da Tarm.
Det er ingen som har sakt at du skvise ut noe som helst.
Når du presser RÅ kjøttdeig flat så kommer det ikke en dråpe ut.

Så lar du den ligge helt i fred på høy varme i 3 min og snur. Nye 3 min, ferdig.

Hvis du steker en tjukk burger så må den ligge i panna 5-6 min på hver side
for å gjennom steke. Da begynner kjøttsaften å pipple ut.
Vis hele sitatet...
Greit jeg trengte og få det inn med en teskje ,men er det nødvendig og bruke sånne skjellsord??
BRAND ∞ STRONG
"skjellsord??"
Hvilke?
Hvis du tenker på faen så er det banning.
Hadde jeg sagt "din tarmefaen" derimot så hadde vi begynt å nærme oss.
Sitat av Deep Sleep Vis innlegg
40 svar. Den så jeg ikke komme Men håper du finner ut av det
Vis hele sitatet...
Nei ikke jeg heller, men alltid hyggelig å kunne dra igang en diskusjon
R.i.p 23.04.2021
Sitat av vindaloo Vis innlegg
"skjellsord??"
Hvilke?
Hvis du tenker på faen så er det banning.
Hadde jeg sagt "din tarmefaen" derimot så hadde vi begynt å nærme oss.
Vis hele sitatet...
Greit ikke spor av turen min
Kan legge til at jeg nå har lært meg å steke burgere, takket være alle dere smarte hjerner her inne!

Jeg har tatt med meg lærdom fra samtlige, men den store vinneren i dag ble Cazber. Dette systemet fulgte jeg til punkt og prikke, bare med smått justerte verdier på stekeplata, og det ser ut til å ha blitt perfekt på første forsøk! Dette skal skrives ned
Ser mange her inne anbefaler å starte på lav varme. Og det er helt feil og det siste man burde gjøre, så fremt man ikke ønsker kokt burger.

Temperer kjøttet på forhånd.
Varm opp pannen godt og smelt litt smør. Evt stek bacon i pannen først.
Putt burgeren i panna og la den ligge der til du ser at kjøttet begynner å få farge oppover siden.
Snu så burgeren og gjenta det hele på nytt. - Ikke rør burgeren mens den ligger der, da vil du oppnå best mulig stekeskorpe.

Når burgeren er godt stekt på begge sider så skrur du ned varmen og lar den ligge å godgjøre seg i panna, snu med jevne mellomrom.


At burgeren er litt rød i midten gjør fint lite, så lenge den er gjennomvarm
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Ser mange her inne anbefaler å starte på lav varme. Og det er helt feil og det siste man burde gjøre, så fremt man ikke ønsker kokt burger.

Temperer kjøttet på forhånd.
Varm opp pannen godt og smelt litt smør. Evt stek bacon i pannen først.
Putt burgeren i panna og la den ligge der til du ser at kjøttet begynner å få farge oppover siden.
Snu så burgeren og gjenta det hele på nytt. - Ikke rør burgeren mens den ligger der, da vil du oppnå best mulig stekeskorpe.

Når burgeren er godt stekt på begge sider så skrur du ned varmen og lar den ligge å godgjøre seg i panna, snu med jevne mellomrom.


At burgeren er litt rød i midten gjør fint lite, så lenge den er gjennomvarm
Vis hele sitatet...
Jeg brukte rapsolje og varma panna opp til olja begynte å ryke litt før jeg gjorde noe som helst, og begynte på høy varme. Denne stekemåten går igjen i alle videoer jeg ser, og jeg tror denne tråden er første gang jeg ser folk anbefale å heller begynne på lav varme. Jeg holder meg til høy varme først
Ja, er merkverdig å anbefale noe slikt. Mister jo alt for mye væske fra kjøttet ved å gjøre det.

Men ser du kom i mål med burgeren, så da er all ting godt! Å hvile kjøttet er heller ingen dum ide, men hensikten er kanskje så som så på en burger ^^,