Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1351
Anonym bruker
"Plaprende Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har gått til behandling på DPS i et par år og skal nå flyttes over til en poliklinikk for unge mennesker som sliter med rus og psykiske lidelser. Dette var behandleren min på DPS sin idé, da hun mente at hun ikke hadde kompetansen til å behandle meg, med tanke på "rusproblematikken".

Greia er vel at jeg ikke har et rusproblem. Eller, jeg har vel en form for psykisk avhengighet i og med at jeg ikke klarer å gå en uke uten rus, og jeg vil heller ende livet mitt enn å slutte å ruse meg, men jeg har ingen fysisk avhengighet. Teknisk sett så kan jeg slutte å ruse meg når som helst, jeg har bare ikke lyst til det. Rusen er den eneste flukten fra de psykiske vanskene mine jeg har. Jeg skjønner da ikke helt poenget i å dra i rus-behandling. Poenget med det er vel å slutte, noe jeg ikke vil? Men behandleren min på DPS avsluttet meg jo, og jeg trenger en psykolog, så skjønner ikke alternativet.

Noen andre som har gått til en slik poliklinikk uten å ha en fysisk avhengighet de trenger å komme seg over? Jeg vil jo bli rusfri en eller annen dag, men er ikke klar for det nå. Kan jeg fortsatt gå dit da? Er det fortsatt vits?
Er det på PUT du skal? Det er ikke rus behandling isåfall, men vanlig psykolog som jobber med de som ruser seg noe DPS ikke gjør.
Anonym bruker
"Plaprende Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Er det på PUT du skal? Det er ikke rus behandling isåfall, men vanlig psykolog som jobber med de som ruser seg noe DPS ikke gjør.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke PUT (vet ikke hva det er engang). Vil ikke si hva avdelingen heter i frykt for å bli gjenkjent, tror ikke det er overalt i landet, men det er behandling av rus og avhengighet, og psykiske lidelser. Ikke avrusning, men poliklinikk.
Psykisk avhengighet er avhengighet så takk ja til plassen. På rus DPS behandler man grunnen til at man ruser seg. Gikk dit når jeg var 18 og lærte en del om meg selv
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg skjønner da ikke helt poenget i å dra i rus-behandling. Poenget med det er vel å slutte, noe jeg ikke vil? Men behandleren min på DPS avsluttet meg jo, og jeg trenger en psykolog, så skjønner ikke alternativet.
Vis hele sitatet...
Virker som om en grunntanke i rusbehandling i Norge er at man slutte før man kan ta tak i problemene sine.
Det er i hvert fall slik jeg opplever det. Underforstått at rusen er selve problemet, ikke at man ruser seg fordi man har problemer.
Bare mine tanker.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Virker som om en grunntanke i rusbehandling i Norge er at man slutte før man kan ta tak i problemene sine.
Det er i hvert fall slik jeg opplever det. Underforstått at rusen er selve problemet, ikke at man ruser seg fordi man har problemer.
Bare mine tanker.
Vis hele sitatet...
Psykologene vet at alle som ruser seg har grunner til det. Det er de grunnene man graver i i behandling for å få det bedre og klare å leve uten å flykte til rus
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei, ikke PUT (vet ikke hva det er engang). Vil ikke si hva avdelingen heter i frykt for å bli gjenkjent, tror ikke det er overalt i landet, men det er behandling av rus og avhengighet, og psykiske lidelser. Ikke avrusning, men poliklinikk.
Vis hele sitatet...
PUT er psykiatrisk ungdomsteam. Man blir ofte sendt der om man trenger psykologhjelp og ruser seg samtidig da de har mere kompetanse for å behandle begge deler.
Jeg ble sendt fra DPS til PUT pga rus og fikk beskjed om å levere prøver ellers å tok de førerkortet. Så avslutta forholdet der for å si det sånn. Rusa meg heller ikke annet enn fylla daglig men det var jo greit siden det var lov :P
Anonym bruker
"Plaprende Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
PUT er psykiatrisk ungdomsteam. Man blir ofte sendt der om man trenger psykologhjelp og ruser seg samtidig da de har mere kompetanse for å behandle begge deler.
Jeg ble sendt fra DPS til PUT pga rus og fikk beskjed om å levere prøver ellers å tok de førerkortet. Så avslutta forholdet der for å si det sånn. Rusa meg heller ikke annet enn fylla daglig men det var jo greit siden det var lov :P
Vis hele sitatet...
Ah, ja det er vel noe lignende greier. Det er en avdeling for rus og avhengighet. Har ikke fått mye informasjon, er vel egentlig min tidligere psykolog og fastlegen som har styrt på.

Jeg har ikke lappen da, så det slipper jeg å stresse med, heldigvis. Føler vel egentlig bare at det blir feil å gå til et slik sted når jeg ikke ønsker å slutte med rus. Trenger egentlig bare en psykolog, men DPS mener jo de ikke har kompetanse, og jeg har virkelig ikke råd til å dra til en privatpraktiserende :P
Tingen på DPS er at alle som er der ikke er spesialister innen spesielle felt. Selv vært innom der ett par ganger selv, og hun jeg hadde først som jeg kom meget godt overens med henviste meg til en nevropsykolog etter ett halvt års tid, og etter en 3 måneders tid med han så kom man fram til hvorfor ting har vært som det har vært. Det endte opp med ung ufør for min del.
Hva er det du rømmer fra i hverdagen? Nåværende forhold, depresjon, fortrengte minner? Er du glad i deg selv for den du er?
Du påpeker ganske kraftig at du ikke trenger behandling fordi du ikke er fysisk avhengig av rus, samtidig så sier du at du er villig til å avslutte livet ditt om du må slutte å ruse deg. Som oftest er det den psykiske avhengigheten som er den værste når det kommer til rus - Og er den som gjør at de som har blitt rusfri faller tilbake til rusen.

Så om du vil det eller ikke: DU ER AVHENGIG. DU HAR ET RUSPROBLEM.


Hadde du ikke hatt et rusproblem, så kunne du fint gått 6 mnd uten å ruse deg i det hele tatt eller kjent på behovet for å ruse deg.


Så ta i mot hjelpen, se hva de kan tilby deg i form av psykolog (Eller annen psykisk behandling som egner seg) og prøv å kom deg ut av den onde sirkelen du har havnet i. Tankene i hodet ditt bør og skal ikke være årsaken til at du velger å ruse deg.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
ROP teamet?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
ROP teamet?
Vis hele sitatet...
Rop team blir som regel vurdert når DPS, og eventuelt andre instanser ikke kan hjelpe videre. Så ikke alltid de kan hjelpe så mye videre utenom samtaler-
Sist endret av susiserken; 8. september 2021 kl. 01:01.