Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3224
Dette er et problem jeg har hatt ganske lenge, og på flere arbeidsplasser.
Jeg får støt hele tiden. Dette har ført til at jeg må finne noe å utlade på før jeg kan hilse på klienter eller andre folk generelt, og jeg er konstant klar for å skvette når jeg tar på noe som i det hele tatt ligner på metall. Ser jo rimelig snålt ut der jeg står og "pisker" vannkranen med hånda for å minske vondten. Var så kraftig støt her en dag at det kom en blå stråle mellom fingeren min og vaskemaskinen.

Har byttet sko mange ganger og passet på å ikke subbe.
Det har aldri vært noen andre enn meg som er plaget av dette på arbeidsplassen(e). Det er av en eller annen grunn ikke et problem i hjemmet.

Hva kan dette komme av? Er det noen flere der ute som "lider" av dette?
Min far hadde problemer med dette før noen år tilbake. Der løste det seg og bytte sko og ikke gå med en spess superundertøy ull genser. Samt og bruke tøymykner på nesten alt.
Sist endret av Sterol91; 24. januar 2019 kl. 10:09.
For meg er dette bare et problem når jeg går med klær eller sokker av ull, kombinert med knusktørre innesko/tøfler som isolerer godt. Det kan også være at stoffet som stolen din er laget av ikke går så bra sammen med de øvrige klærne dine.

Foruten å bytte klær, så finnes det noen praktiske løsninger på problemet. Det ene er å kjøpe antistatiske sko eller tøfler, som forsøker å lade deg ut mot gulvet. Disse fungerer derimot ikke på alle typer gulv. Det andre er å lade deg sakte ut med en motstand. Det finnes egne dingser du kan kjøpe, hvor du holder i ene enden og berører metall med den andre. Denne lader deg sakte ut, ved å lyse opp et display så lenge det går strøm mellom deg og metallet. Men i prinsippet kan du gjøre det samme ved å kjøpe en motstand til et par øre, gjerne 100k-1M Ohm. Ser kanskje litt suspekt ut da. Jeg ville uansett byttet til andre klær, sko, eller dekt til stolen.
Jeg hadde samme problemet for noen mndr siden. Byttet fra joggesko til Birkenstock og plutselig løste det seg.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Det andre er å lade deg sakte ut med en motstand. Det finnes egne dingser du kan kjøpe, hvor du holder i ene enden og berører metall med den andre. Denne lader deg sakte ut, ved å lyse opp et display så lenge det går strøm mellom deg og metallet. Men i prinsippet kan du gjøre det samme ved å kjøpe en motstand til et par øre, gjerne 100k-1M Ohm. Ser kanskje litt suspekt ut da. Jeg ville uansett byttet til andre klær, sko, eller dekt til stolen.
Vis hele sitatet...
Jeg er rimelig sikker på at du ikke kan lade deg selv ut med en motstand som du skisserer, hvis du sjekker bl.a. EEVBlog så har han en ganske detaljert beskrivelse av hvorfor det ikke vil fungere.

Det kan også være stolen du sitter på som er synderen, da i kombinasjon med tøy vasket uten tøymykner. Og når du skal "lade deg ut", gjør det med håndflaten, f.eks. ved å ta på en laptop som er jordet eller noe liknende. Fingertuppen er absolutt det verste stedet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg er rimelig sikker på at du ikke kan lade deg selv ut med en motstand som du skisserer, hvis du sjekker bl.a. EEVBlog så har han en ganske detaljert beskrivelse av hvorfor det ikke vil fungere.
Vis hele sitatet...
Kvifor skal du ikkje kunne det? Problemet er jo nettopp at det er ei ladning, og motstander er rimelig... fundamental fysikk, med velkjent oppførsel. Det trur eg dyret kan.

I ESD-perspektiv vil det neppe vere ideelt, men for å unngå plager i dagleglivet er det antakeleg meir enn godt nok. Og f.eks. antistatiske sko er i stor grad motstander; dei har leiande element i sålane, som sørger for potensialutligning.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg er rimelig sikker på at du ikke kan lade deg selv ut med en motstand som du skisserer, hvis du sjekker bl.a. EEVBlog så har han en ganske detaljert beskrivelse av hvorfor det ikke vil fungere.

Det kan også være stolen du sitter på som er synderen, da i kombinasjon med tøy vasket uten tøymykner. Og når du skal "lade deg ut", gjør det med håndflaten, f.eks. ved å ta på en laptop som er jordet eller noe liknende. Fingertuppen er absolutt det verste stedet.
Vis hele sitatet...
En motstand med veldig høy motstand er jo industristandarden, når det gjelder å tappe spenning fra kondensatorer og statisk elektrisitet. Dette er jo vist flere ganger i Bigclive.com, Electroboom og EEvblog.

Undersøk et antistatisk armbånd, det er en ledning fra armbåndet og jordingspunktet, med en 1 MΩ motstand imellom. Motstanden er der i stor grad av to grunner:
- Utlading av statisk elektrisitet blir ikke så ubehagelig. Det tar mere tid, før strømmen passerer.
- Hvis en har driver med et apparat med jordingsfeil, så vil 1 MΩ gjøre at det er kun er en ørliten strøm som forlater armen. Altså ved 230 V og 1 MΩ, så blir det 0,23 mA + en må regne med kroppens motstand også. Altså helt ufarlig. Men ved flere tusen volt, blir også dette farlig. Mener å huske, at hjertet blir styrt av strømmen ved 50 mA. Altså det blir 50 kV med 1 MΩ. Men disse verdiene bør du ikke ta for god fisk fra meg! Vidarlo har sikker bedre tall på dette.

Med det ovenfor, så ser en også hvorfor trådløst antistatisk armbånd er pisspreik.
Ja, det var slik jeg oppfattet det, at det var snakk om å bare holde på en motstand uten kontakt å ha kontakt med jord. Et trådløst antistatisk armbånd. Men sånn som du og vidarlo skisserer så vil det selvsagt funke.
Synkende
sinkpad's Avatar
Trådstarter
Går ikke med ull, rimelig standard skjorte, jeans, sneakers. Bruker ikke tøymykner for å spare kvaliteten og fargene i klærne, men vil heller gå støtfri enn med en 3% mer sort bukse. Får starte med det. Takk for svar folkens!
En på min forrige jobb, avisolerte begge ender på en ledning, så la han den ene enden oppi den ene skoen, og lot den andre enden subbe i gulvet. Kanskje ikke den mest elegante løsningen, men han mente nå det virket.
Samme er det på kjøpesenteret her. Vognene på obs lader meg opp.
Støtter han ene her med og ikke bruke noe av ull vist ikke det er vasket veldig mange ganger. Fleece plagg burde du ikke heller bruke. Har du langt hår? Prøv da og sett håret opp så det ikke ligger og gnisser deg på ryggen.
Har selv slitt med dette på et av kontorene jeg vanligvis er på. Jeg merket meg at luften var svært tørr der, og begynte å bruke håndkrem når jeg startet dagen. Problemet med støt forsvant samtidig.
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Min far pleier alltid å gå rundt med en slik

forså å føre den på objektet han er redd for å få strøm av. Lampen inni "pennen" fjerner elektrisiteten og han unngår støt. Du får slike på Amazon for under tyve kroner!
Synkende
sinkpad's Avatar
Trådstarter
Da møter jeg opp på mandag kun iført boksershorts(IKKE ULL/FLEECE) vasket med tøymykner, Birkenstock på føttene, rikelig med håndkrem og en dings ala den Hydra linker til. Neida, men nå har jeg mange forskjellige måter å angripe problemet på. Kjører en testrunde neste uke og rapporterer tilbake med resultater.
Jeg har som oftest problemer når jeg setter meg i/reiser meg fra stolen. Klärne er bomull og stolen polyester eller noe sånt.
Hvis det er en enkelt handling som lader deg opp, se om du kan jorde deg under tiden som du gjennomförer den.