Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  118 35383
- Terror angrep i Frankrike. I skrivende stund er opp til 60 drepte og 100 tatt til gissel, og minst tre bomber er gått av. Noen tanker om hvem som står bak? Annet en IS?
- 6.8 jordskjelv i Japan. For tidlig å si noe om dødstallet.

Hva tenker folk om dette? Mye jævlig ute i verdenen nå :/
Siste meldinger tilsier at det var selvmordsbombere som stod bak angrepene under fotballkampen. Hevn for Frankrikes bombing i Syria?
Sist endret av Antidote; 14. november 2015 kl. 00:26.
Sitat av Sandertn Vis innlegg
Mye jævlig ute i verdenen nå :/
Vis hele sitatet...
Fælt å dra det i gang på den måten, men det har vært mye jævlig ute i verdenen i alle år, det har bare aldri hatt mediadekning, eller så har folk somregel ikke brydd seg.

Annet enn dèt så er det såklart trist.

Er det noen som vet hvorfor f.eks je suis charlie (eller hva det het) og dette skjer i Frankrike? Såvidt meg bekjent så er det veldig masse mennesker av forskjellige nasjoner og alt i frankrike, men forstår ikke hvorfor akuratt _de_ er et terrormål, annet enn evt turisme?
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Er det noen som vet hvorfor f.eks je suis charlie (eller hva det het) og dette skjer i Frankrike? Såvidt meg bekjent så er det veldig masse mennesker av forskjellige nasjoner og alt i frankrike, men forstår ikke hvorfor akuratt _de_ er et terrormål, annet enn evt turisme?
Vis hele sitatet...
Siden karikatur-striden og angrepet mot Charlie Ebdo tidligere i år, har Frankrike vært et yndet mål for terrorisme. De startet også en nokså svær bombing mot IS i Syria og nord-øst Irak i september. Det i seg selv gjør dem et terrormål.
Sist endret av Antidote; 14. november 2015 kl. 00:32.
Sitat av Antidote Vis innlegg
Siden karikatur-striden og angrepet mot Charlie Ebdo tidligere i år, har Frankrike vært et yndet mål for terrorisme. De startet også en nokså svær bombing mot IS i Syria og nord-øst Irak i september. Det i seg selv gjør dem et terrormål.
Vis hele sitatet...
Frankrike har også en strategisk geografisk plassering som gjør dem lett tilgjengelige. Statistikk viser også at det er mellom 1.300 og 1.400 personer fra Frankrike som har sluttet seg til IS. Vi vet ikke om det har noen forbindelse, men det har problemer som alle andre land og er et prioritert mål for jihadister. England og USA er også terrormål ettersom de er med i koalisjonen mot IS og al-Qaida.
Det var vel teknisk sett den 13. disse angrepene skjedde. FREDAG den 13...
Sitat av kallisti Vis innlegg
Det var vel teknisk sett den 13. disse angrepene skjedde. FREDAG den 13...
Vis hele sitatet...
Sorry, leste bare i høyre hjørne på pcen.
Dette angrepet stiller 22.07 i skyggen, mildt sagt.

Likevel er det viktig at vi ikke deljer løs på muslimene som gruppe. Det er kun den enkelte terrorist som skal stå til ansvar.
Virker som at en krig mellom "villedede" religiøse og vanlige er uungåelig. Overtro og vitenskap side om side blir aldri bærekraftig. Har lenge vurdert å melde meg i militæret.
Dette er vel ikke så spesielt? I forhold til Tsunamien i Thailand, Kathrina i USA og Flykapringene i USA (September 2001) så er dette ingenting. Og kommer sannsynligvis ikke engang inn i rekken blant topp 100 største dødsfall i løpet av en dag, for de siste 100 årene.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Dette er vel ikke så spesielt? I forhold til Tsunamien i Thailand, Kathrina i USA og Flykapringene i USA (September 2001) så er dette ingenting. Og kommer sannsynligvis ikke engang inn i rekken blant topp 100 største dødsfall i løpet av en dag, for de siste 100 årene.
Vis hele sitatet...
Kan ikke en gang sammenliknes!
Dette er mennesker fylt med ondskap som begår massemord og kan selvfølgelig ikke sammenliknes med naturkatastrofer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av supernatural Vis innlegg
Dette er vel ikke så spesielt? I forhold til Tsunamien i Thailand, Kathrina i USA og Flykapringene i USA (September 2001) så er dette ingenting. Og kommer sannsynligvis ikke engang inn i rekken blant topp 100 største dødsfall i løpet av en dag, for de siste 100 årene.
Vis hele sitatet...
Du kan ikkje samanlikne terroraksjon med ei naturkatastrofe! Det er totalt apart. Naturkatastrofer skjer, og vi kan ikkje skulde nokon for dei. Her er det faktisk andre mennesker som drep, med vitande og vilje.

Og når det gjeld terrorangrep så har du vel stortsett to-tre andre i Europa i samme målestokk - 22.07 i Noreg, og bombinga av kollektivtransport i Madrid og London for ein del år tilbake. Så jo - det er spesielt med terror på den skalaen det er snakk om her, i den vestlege verda.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Kan ikke en gang sammenliknes!
Dette er mennesker fylt med ondskap som begår massemord og kan selvfølgelig ikke sammenliknes med naturkatastrofer.
Vis hele sitatet...
Jo, det kan de. Også dagens Naturkatastrofer er det Mennesket selv som har mye av skylden for.
Mennesket har selvsagt ikke skylden for at det oppstår Naturkatastrofer, men har mye av skylden for at Naturkatastrofene og den globale oppvarmingen generelt har utviklet seg så fort, og hender i den hyppigheten og alvorlighetsgraden som den har de siste 10 årene.

Trådstarter tar jo i tillegg selv fram et jordskjelv i Japan som eksempel på en alvorlig og muligens dødelig hendelse, som vil få tilskrevet dagens dato.

Og hvorfor er det så mye verre om det er av mennesker massemord blir gjort eller om det er av en Tsunami, Tornado eller et jordskjelv?
Naturkatastrofer har tross alt ingen samvittighet eller medfølelse, og kan således drepe og ta liv på en mye mer inhuman måte enn det et massemord begått av mennesker vil kunne oppleves.

Man kan jo bare selv prøve å se for seg hvordan det er å bli drept av en Tornado VS bli skutt i hodet.
Blir spennende å se om flere land også stenger grensene nå.. Tror dette bare er starten.
Jeg har ikke sett nyhetene om dette, så jeg vet ikke mere enn det jeg har sett her. Og ja, jeg mener dette er tullete fælt!

Men allikevel mener jeg, at vi ikke bør spekulere om det er IS, Alquaida (eller hvordan det nå staves) eller Anders Olsen fra Brugata 9. Vi vet ingen ting, og jeg husker selv hvor mange det var som begynte "er det BinLaden?" osv. den 22/7, men det viste seg å være en vassekte tullete nordmann. For alt det vi vet, kan dette være det samme, men en franskmann. Om jeg tar feil, gjerne informer om det! Men jeg synes det er usmakelig å spekulere i slikt!
Sitat av vidarlo Vis innlegg
22.07 i Noreg, og bombinga av kollektivtransport i Madrid og London for ein del år tilbake. Så jo - det er spesielt med terror på den skalaen det er snakk om her, i den vestlege verda.
Vis hele sitatet...
Men fortsatt ikke så alvorlige hendelser når man ser antall liv som er gått tapt.
Bombing av kollektivtransport i Madrid og London er i tillegg en/flere terroraksjoner som jeg personlig aldri har hørt om tidligere. Og nevner du ordene "Regjeringskvartalet, 22. Juli, Anders Behring Breivik, Utøya" til noen utenfor Skandinavia, så vil det ganske sikkert være en ganske stor sjanse for at de aller fleste ikke vil ha en anelse om hva du snakker om.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Men allikevel mener jeg, at vi ikke bør spekulere om det er IS, Alquaida (eller hvordan det nå staves) eller Anders Olsen fra Brugata 9. Vi vet ingen ting, og jeg husker selv hvor mange det var som begynte "er det BinLaden?" osv. den 22/7, men det viste seg å være en vassekte tullete nordmann. For alt det vi vet, kan dette være det samme, men en franskmann. Om jeg tar feil, gjerne informer om det! Men jeg synes det er usmakelig å spekulere i slikt!
Vis hele sitatet...
Han ene som ble tatt sa han var ISIS. Det skjedde flere steder også. 7 skyteepisoder om jeg husker rett. 3 bomber. To av dem selvmordsbombere utenfor fotballarenaen.
Sist endret av Xernox; 14. november 2015 kl. 02:18.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Jo, det kan de. Også dagens Naturkatastrofer er det Mennesket selv som har mye av skylden for.
Mennesket har selvsagt ikke skylden for at det oppstår Naturkatastrofer, men har mye av skylden for at Naturkatastrofene og den globale oppvarmingen generelt har utviklet seg så fort, og hender i den hyppigheten og alvorlighetsgraden som den har de siste 10 årene.

Trådstarter tar jo i tillegg selv fram et jordskjelv i Japan som eksempel på en alvorlig og muligens dødelig hendelse, som vil få tilskrevet dagens dato.

Og hvorfor er det så mye verre om det er av mennesker massemord blir gjort eller om det er av en Tsunami, Tornado eller et jordskjelv?
Naturkatastrofer har tross alt ingen samvittighet eller medfølelse, og kan således drepe og ta liv på en mye mer inhuman måte enn det et massemord begått av mennesker vil kunne oppleves.

Man kan jo bare selv prøve å se for seg hvordan det er å bli drept av en Tornado VS bli skutt i hodet.
Vis hele sitatet...
Det er greit at du har blitt vegetarianer, men nå må du faen meg gi deg.
Sist endret av m0b; 14. november 2015 kl. 02:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av supernatural Vis innlegg
Jo, det kan de. Også dagens Naturkatastrofer er det Mennesket selv som har mye av skylden for.
Mennesket har selvsagt ikke skylden for at det oppstår Naturkatastrofer, men har mye av skylden for at Naturkatastrofene og den globale oppvarmingen generelt har utviklet seg så fort, og hender i den hyppigheten og alvorlighetsgraden som den har de siste 10 årene.
Vis hele sitatet...
Pissprat. I tilfellet orkaner så kan nok global oppvarming ha forverra det. I tilfellet jordskjelv? Nope. Ikkje tenkelig en gang. At konsekvensane vert større med busettjing i byer er jo ikkje unaturleg, men fortsatt - å samanlikne naturkatastrofer, som råkar blindt med terror, som er meint for å skremme, er fullstendig på trynet apart.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Og hvorfor er det så mye verre om det er av mennesker massemord blir gjort eller om det er av en Tsunami, Tornado eller et jordskjelv?
Vis hele sitatet...
Tja. At det eine er ein blind prosess, det andre er folk som ser på andre og dreg i avtrekkaren på våpenet? Og dei drep i eit (forhåpentlegvis) fåfengt forsøk på å oppnå eit politisk mål? Om du ikkje ser skilnad på religiøst/politisk motivert vold og naturkatastrofer, så gir eg heilt ærleg opp.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Naturkatastrofer har tross alt ingen samvittighet eller medfølelse, og kan således drepe og ta liv på en mye mer inhuman måte enn det et massemord begått av mennesker vil kunne oppleves.
Vis hele sitatet...
Nei, nettopp. Det er poenget. Naturkatastrofer er blinde for kven dei rammer. Terrorister drep med vilje sivile, for å skape frykt.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Man kan jo bare selv prøve å se for seg hvordan det er å bli drept av en Tornado VS bli skutt i hodet.
Vis hele sitatet...
Ja, virkelig. Du først.

Sitat av supernatural Vis innlegg
Men fortsatt ikke så alvorlige hendelser når man ser antall liv som er gått tapt.
Bombing av kollektivtransport i Madrid og London er i tillegg en/flere terroraksjoner som jeg personlig aldri har hørt om tidligere. Og nevner du ordene "Regjeringskvartalet, 22. Juli, Anders Behring Breivik, Utøya" til noen utenfor Skandinavia, så vil det ganske sikkert være en ganske stor sjanse for at de aller fleste ikke vil ha en anelse om hva du snakker om.
Vis hele sitatet...
At du ikkje har hørt om dei to største terroraksjonane i europa sidan 2000 får du ta på di kappe. Det var ekstrasendinger på TV, og det vart ikkje akkurat forsøkt å skjule dei.

22. juli vart vel nemt rimeleg vidt verda over, og dei fleste i europa vil nok kunne nevne terrorangrepet, om dei enn ikkje hugsar datoen det skjedde på. Det var i nær samme størrelsesorden som det i Paris, og fekk mykje spalteplass.
Sist endret av vidarlo; 14. november 2015 kl. 02:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Han ene som ble tatt sa han var ISIS.
Vis hele sitatet...
OK. da er saken klar.

Men mitt poeng er, at slikt er ikke noe å spekulere i. (Selv om jeg synes et smil passer litt dårlig oppi dette, men den er til deg Xernox!)
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Det er greit at du har blitt vegetarianer, men nå må du faen meg gi deg.
Vis hele sitatet...
Hva har en Vegetariansk/Vegansk livsstil med noe av dette å gjøre?
Sitat av supernatural Vis innlegg
Og hvorfor er det så mye verre om det er av mennesker massemord blir gjort eller om det er av en Tsunami, Tornado eller et jordskjelv?
Naturkatastrofer har tross alt ingen samvittighet eller medfølelse, og kan således drepe og ta liv på en mye mer inhuman måte enn det et massemord begått av mennesker vil kunne oppleves.
Vis hele sitatet...
Dafuq?
Hvis jeg går rundt og dreper babyer med ond vilje, så er det klart verre enn en tornado som sveiper gjennom en småby. Tornadoen har ikke vilje til å bestemme sine mål, men det har mennesket.
Jeg, IS eller mulla Krekar kan alle si ''nei, dette er galt'', og slutte med det vi gjør- Det kan ikke en tornado.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
I tilfellet jordskjelv? Nope. Ikkje tenkelig en gang.
Vis hele sitatet...
Jeg husker en lignende diskusjon for noen måneder siden i en annen tråd, hvor du påsto nettopp det samme. Men der kom det fram at Global oppvarming faktisk øker hyppigheten- og Alvorlighetsgraden av Jordskjelv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av supernatural Vis innlegg
Jeg husker en lignende diskusjon for noen måneder siden i en annen tråd, hvor du påsto nettopp det samme. Men der kom det fram at Global oppvarming faktisk øker hyppigheten- og Alvorlighetsgraden av Jordskjelv.
Vis hele sitatet...
Av små jordskjelv, som kjem av endringer i tyngda, ja. Av store jordskjelv som kjem av gnisninger mellom kontinentalplatene? NEI!

Dei jordskjelva som kjem av smeltande brear o.l. er forsvinnande små, og gjer stortsett ikkje spesielt stor skade. Dei verkeleg store jordskjelva bygger seg opp over tid, som følgje av kontinentalplatedrifta, og vi påverkar ikkje dei.

http://www.livescience.com/51349-hel...arthquake.html - opp til 5 på richters skala, som er relativt pinglete jordskjelv samanlikna med det på 6.8 i japan.
Sist endret av vidarlo; 14. november 2015 kl. 02:26.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Tja. At det eine er ein blind prosess, det andre er folk som ser på andre og dreg i avtrekkaren på våpenet? Og dei drep i eit (forhåpentlegvis) fåfengt forsøk på å oppnå eit politisk mål? Om du ikkje ser skilnad på religiøst/politisk motivert vold og naturkatastrofer, så gir eg heilt ærleg opp.
Vis hele sitatet...
Naturkatastrofer er ikke en blind prosess som hender uten mening. Naturkatastrofer hender når noe er galt på ett eller flere områder på jordkloden. På samme måte som at man får Kramper, Hjertebank, Feber, Temperaturendringer, Anfall og lignende symptomer når det er noe galt i kroppen.

Naturkatastrofer hender med et mål og mening som er nødvendig fra Jordkloden selv sine øyne.

Terroraksjoner hender når dette ses på som nødvendig fra et menneskets ståsted.

Så nei, forskjellene er faktisk ikke så altfor forskjellige.
Sist endret av supernatural; 14. november 2015 kl. 02:30.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Hva har en Vegetariansk/Vegansk livsstil med noe av dette å gjøre?
Vis hele sitatet...
Det har med å gjøre at du sluker alt mulig altie-hippe-whatever vissvass kjappere enn jeg fortærer biff. Noe som i seg selv er utterly medaljeverdig. Du kommer med helt hinsides ville påstander ut av det blå uten noen som helt form for fornuftig backing av det, og jeg er fette lei av det forbanna tullet ditt. Det er det helt sikkert flere her som er veldig enig i.
Sist endret av m0b; 14. november 2015 kl. 02:29.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Jeg husker en lignende diskusjon for noen måneder siden i en annen tråd, hvor du påsto nettopp det samme. Men der kom det fram at Global oppvarming faktisk øker hyppigheten- og Alvorlighetsgraden av Jordskjelv.
Vis hele sitatet...
Du, les grundig i naturfagsboka du hadde på skolen... *et råd*
Før du har kjørt deg fast langt ute på alternativvidda!..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av supernatural Vis innlegg
Naturkatastrofer er ikke en blind prosess som hender uten mening. Naturkatastrofer hender når noe er galt på ett eller flere områder på jordkloden. På samme måte som at man får Kramper, Hjertebank, Feber, Temperaturendringer, Anfall og lignende symptomer når det er noe galt i kroppen.

Naturkatastrofer hender med et mål og mening som er nødvendig fra Jordkloden selv sine øyne.

Terroraksjoner hender når dette ses på som nødvendig fra et menneskets ståsted.

Så nei, forskjellene er faktisk ikke så altfor forskjellige.
Vis hele sitatet...
Eg aner faktisk ikkje kva eg skal svare, for påstandane dine er så totalt bak mål at dei gir faktisk ikkje meining. At du samanliknar uintelligente mekniske prosesser med overlagt drap på tilfeldige personar er direkte uhyrleg, og eg trur det seier mest av alt om deg.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Naturkatastrofer er ikke en blind prosess som hender uten mening. Naturkatastrofer hender når noe er galt på ett eller flere områder på jordkloden. På samme måte som at man får Kramper, Hjertebank, Feber, Temperaturendringer, Anfall og lignende symptomer når det er noe galt i kroppen.

Naturkatastrofer hender med et mål og mening som er nødvendig fra Jordkloden selv sine øyne.

Terroraksjoner hender når dette ses på som nødvendig fra et menneskets ståsted.

Så nei, forskjellene er faktisk ikke så altfor forskjellige.
Vis hele sitatet...
Kilder, takk.
Jeg håper jeg misforstår veldig når jeg leser at du mener at jordkloden selv arrangerer naturkatastrofer, fordi den har det vondt..

Edit: Naturkatastrofer som vulkanutbrudd og jordskjelv f.eks. kommer selvfølgelig av at noe skjer, men tror du dette skjer fordi noe er "feil" me jorda? Hva er det som er feil for jorda før et jordskjelv?
Sist endret av Zepur; 14. november 2015 kl. 02:40.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Kilder, takk.
Vis hele sitatet...
supernatural vil ikke kunne svare på minst en uke.
Hvis ikke det norske folk var skeptisk til flyktninger fra før så er de det nå hvertfall..
Sist endret av Molekyl; 14. november 2015 kl. 02:43.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Hvis ikke det norske folk var skeptisk til flyktninger fra før så er de det nå hvertfall..
Vis hele sitatet...
Jeg klarer ikke å se hva som er så gøyalt med dette! At noen som virkelig trenger hjelp, blir hindret av noen hjernevaskede religionsidiotekstremister!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg klarer ikke å se hva som er så gøyalt med dette! At noen som virkelig trenger hjelp, blir hindret av noen hjernevaskede religionsidiotekstremister!
Vis hele sitatet...
Har jeg sagt det var noe morsomt med det?
Du må være bra naiv om du tror alle som krysser grensa er vanlige folk. Det finnes et fåtall av dem som godt kan være terrorister. Dessuten er disse menneskene de enkleste å rekruttere til diverse terrorgrupper pga. islam.

Husk at flyktningene er mennesker uten noe å tape, og folk uten noe å tape gjør gjerne dumme ting. Det gjelder egentlig alle mennesker, uansett rase eller religion.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/f...en/a/23545489/
Sist endret av Molekyl; 14. november 2015 kl. 03:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Krigen mellom islamistene og den vestlige verden er kanskje bare i startgropa. Vi får håpe at vi slipper de verste aksjonene i Norge, men tror det er sannsynlig at det kommer flere slike aksjoner.

Frankrike og de fleste andre land i vesteuropa har en stor femtekolonne av innbyggere som ønsker å bekjempe den demokratiske staten og innføre et religiøst styre basert på islam.

Man har altså tillatt at denne femtekolonnen har kunnet bygge seg opp, og nå må prisen for denne historiske tabben betales.

Nei, jeg drar ikke alle muslimer over en kam. Man må skille på mekka- og medinamuslimer, der medinamuslimene legger mer vekt på det såkalte sverdverset enn mekkamuslimene.

Det er ikke ønskelig at uskyldige mennesker blir mistenkeliggjort eller utsatt for overgrep, men det er på tide at man tar de politiske og voldelige sidene ved islam på alvor før aksjoner som massakren i Paris blir dagligdags.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Hvis ikke det norske folk var skeptisk til flyktninger fra før så er de det nå hvertfall..
Vis hele sitatet...
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Har jeg sagt det var noe morsomt med det?
Vis hele sitatet...
Denne saken "" her, synes nå jeg ligner på et digert glis, synes ikke du også? Eller?
Jeg forstår ikke helt hva som er motivasjonen bak disse angrepene.

Hvis dette faktisk er terrorister med tilknytting til IS - er det noen større mening enn det å spre frykt, sorg blant de pårørende osv. eller er det rett og slett massemord med ren hevn som motiv?

Hva kan oppnås mtp. innenriks- og utenrikspolitikk eller det franske samfunnet generelt?
Jeg er redd for at disse terrorhandlingene bare vil føre til splittelse og strid mellom muslimer og kristne samtidig som det er sannsynlig at høyreekstremister vil oppnå en viss tilvekst som svar på gjentatte terrorangrep.
Hva har IS å tjene på at uskyldige muslimer over hele verden bare blir sett på med mer og mer skepsis og forakt pga. deres terrorhandlinger?
Fra wikileak's facebookside:
ISIS strategy in France: Provoke a crackdown on Muslims to "Eliminate the Grayzone". Wikileaks henviser
Vis hele sitatet...

Dette kan være noe av "motivasjonen" ?
Sist endret av oom; 14. november 2015 kl. 03:59.
Og der jeg kommer fra, så er stort sett et stort glis sammenlignet med noe gøyalt. Jeg bare antar, at dette gjelder folk flest. Da får du ha meg unnskyldt, hvis dette ikke gjelder deg!

Sitat av Knask Vis innlegg
Hva har IS å tjene på at uskyldige muslimer over hele verden bare blir sett på med mer og mer skepsis og forakt pga. deres terrorhandlinger?
Vis hele sitatet...
Kanskje å hindre, at muslimer fra f.eks. Syria flykter til vesten, da vesten vil forhåpentligvis fra dems side stenge grensene. Så dem kan "omvende" alle der, og spre seg videre etterpå. Men dette er bare vill spekulasjon fra min side.

Eller det kan rett og slett bare være så enkelt som; mest mulig kvalme for de "vanntroende".

Uansett så ødelegger dem så utrolig mye for muslimer flest, som stort sett oppfører seg ok!
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg forstår ikke helt hva som er motivasjonen bak disse angrepene.
Vis hele sitatet...
Det er en liten del av en strategi som kalles The Management of Savagery. Boken med samme navn ble skrevet i kjølvannet av 9/11, og ble fort en hit i jihadistkretser. Den ble opprinnelig skrevet av og for AQ-tilknyttede, men er i dag obligatorisk lesning i IS-ledelsen, og er også utbredt blant soldatene.

Riktig nok har IS på enkelte områder gått enda lenger enn boken foreslår, men kjernen består. Det handler vel så mye om å polarisere det muslimske samfunnet - og tvinge folk til å velge side - som det handler om hevn.

Boka kan lastes ned her (direkte PDF-link - høyreklikk, lagre som).
Sist endret av zeuber; 14. november 2015 kl. 04:34. Grunn: sp
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg forstår ikke helt hva som er motivasjonen bak disse angrepene.

Hvis dette faktisk er terrorister med tilknytting til IS - er det noen større mening enn det å spre frykt, sorg blant de pårørende osv. eller er det rett og slett massemord med ren hevn som motiv?

Hva kan oppnås mtp. innenriks- og utenrikspolitikk eller det franske samfunnet generelt?
Jeg er redd for at disse terrorhandlingene bare vil føre til splittelse og strid mellom muslimer og kristne samtidig som det er sannsynlig at høyreekstremister vil oppnå en viss tilvekst som svar på gjentatte terrorangrep.
Hva har IS å tjene på at uskyldige muslimer over hele verden bare blir sett på med mer og mer skepsis og forakt pga. deres terrorhandlinger?
Vis hele sitatet...
Det spekuleres i at det har med Frankrikes deltagelse i Syria å gjøre. I september utførte Frankrike luftangrep i Syria. Var et vitne som hadde hørt terroristene si noe om Syria og Irak.

Har også hørt at det kan være hevnaksjon etter dronedrapet på Jihadi John.
Altså, ALLE land som har hjulpet til mot IS på en eller annen måte, inkl. Norge, anses som legitime mål (det gjelder for øvrig alle andre land også; alle skal tas til slutt, men alt til sin tid). USA er den største fienden, så Storbritannia og Frankrike. Det at de har hundrevis, kanskje tusenvis av tilhengere i Frankrike gjør en slik aksjon lettere å gjennomføre der enn f.eks. her.
Ja, hva angår Norge som et mål for IS så tviler jeg sterkt. Her i landet slippes de jo inn på skoler for å holde propagandataler om IS.
Vi er nok langt ifra et primærmål, men at vi anses som et legitimt mål av IS, er det ingen tvil om. Når det er sagt, forholder IS seg fortrinnsvis til "Den nære fiende", altså vil de utrydde shiamuslimer og andre vantro i nærområdene, samt underkue kristne og jøder under Dhimma-ordningen, før de tar Vesten.

Al-Qaeda vil derimot svekke/knekke "Den fjerne fiende" før de "rydder opp" i egne rekker, med håp om at så mange som mulig slutter seg til dem før de begynner nedslaktingen av de resterende.

Terroraksjoner i Europa er noe IS støtter, men de ville f.eks. aldri (dvs. ikke på lang tid ennå) sendt egne krigere for å utføre slike. De har faktisk utstedt fatwaer som forbyr fremmedkrigere å vende hjem. Men sympatisører i Vesten som ikke har mulighet til å reise, er hjertelig velkommen til å hjelpe til på sin egen måte, som i går kveld.
Et stort problem verden står overfor, være seg IS eller andre, det er selvmordsbombere. Eller generelt kamikaze-terrorister. Vil en person planlegge et attentat, så vil det være mye større sjanse for å ta vedkommende før noe skjer. Er du ikke redd for livet så er det utrolig enkelt å rive med seg en hel del folk. Dette kan på ingen måte forutsees eller forhindres på noe vis dessverre.. Det er så enkelt som å sette seg på toget med c4 i sekken.


Noen som har noen tanker om hva verden kommer til å gjøre for å slå i mot IS? Man ser jo at IS stadig tirrer opp Putin. USA er jo som kjent "verdenspoliti" og har jo også mange fingre med i spillet. Ser vi snart tilløpet av en allianse mellom Russland og USA?
Uvaksinert 👍
Sitat av Fleinsopp1988 Vis innlegg
Likevel er det viktig at vi ikke deljer løs på muslimene som gruppe. Det er kun den enkelte terrorist som skal stå til ansvar.
Vis hele sitatet...
Klart det er den enkelte terrorist sitt ansvar, MEN hadde ikke islam eksistert så hadde det ikke skjedd. Så at man kan tenke i de baner at muslimer er terrorister må være legitimt i disse dager.
Sitat av daffe Vis innlegg
Klart det er den enkelte terrorist sitt ansvar, MEN hadde ikke islam eksistert så hadde det ikke skjedd. Så at man kan tenke i de baner at muslimer er terrorister må være legitimt i disse dager.
Vis hele sitatet...
Det er muligens legitimt i ditt hode, men i hodet til normale og oppegående mennesker er det ikke legitimt å tenke i de baner.
Nei, det er ikke legitimt å tenke at muslimer er terrorister. Det er dog legitimt å tenke at jihadister/terrorister er muslimer.

Islam har en del høyst problematiske doktriner som vestlig media og moderate muslimer for det meste enten unnlater å snakke om, eller vrir til å handle om "utenforstående" som har "kapret" religionen deres. Vi kommer ingen vei ved å gjenta løgnen om at dette ikke har noe med islam å gjøre. Det har ALT med islam å gjøre, selv om kun 15-20% av muslimer er islamister, og bare en liten del av disse igjen er voldelige islamister. Dessverre finnes det ingen sentral autoritet i islam, og det finnes et utall tolkninger. Forskjellen mellom IS, al-Qaeda osv. og konservative muslimer flest, er viljen til å bruke vold / ta sivile liv (noe de forskjellige gruppene har forskjellige tilnærminger til). Ellers har 15-20% av muslimer verden over tilnærmet samme mål som de førstnevnte, nemlig et verdensomspennende kalifat basert på Sharia.
Sist endret av zeuber; 14. november 2015 kl. 08:41. Grunn: presisering
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Ja, hva angår Norge som et mål for IS så tviler jeg sterkt.
Vis hele sitatet...
PST 25. nov 2014: -Aldri vært større terror-fare i Norge. Bevæpner politiet og øker beredskapsnivået.

Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Her i landet slippes de jo inn på skoler for å holde propagandataler om IS.
Vis hele sitatet...
De? Sist jeg sjekket var det kun én, og folk må jo få lov til å snakke? Det er lett for å stå på denne siden av samfunnet og si at de med niqab tenker feil og er hjernevasket.