Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 7308
Vil man hvis man blir stoppet i en bil med små mengder marihuana(1-3g) automatisk få prikk på rullebladet for besittelse? Eller får man kun et forenklet forelegg?
Da får man prikk
Er det noe som heter "prikk" på rullebladet egentlig?
Sitat av Picard Vis innlegg
Er det noe som heter "prikk" på rullebladet egentlig?
Vis hele sitatet...
Nei, det heter prikk på førerkortet.

Rullebladet går over fra et rent rulleblad til ett ikke rent rulleblad pga. du har gjort noe ulovlig.


Edit: Vil også nevne at om du blir stoppet og bilen blir gransket så nøye (antageligvis med hund om de skal finne noe)
så må du stå i rampelyset som en halv kriminell fra før.

Blir du stoppet i bil så er ikke dette får å ransake bilen etter narkotika om de ikke har grunnlag for det.
Sist endret av Noxaran86; 6. januar 2014 kl. 09:01.
Det er svært sjeldent politiet går direkte ut for å kontrollere biler og passasjerer for kun narkotika. Ofte tar de en liten stopp for sjekk av gyldig førerbevis og andre sikkerhetstiltak. Dersom de har grunnlag for mistanke om narkotika i bilen eller at dere er eller har vært ruset av cannabis, vil de kunne søke gjennom bilen for å eventuelt ta beslag i narkotika.

Jeg har opplevd å bli stoppet under frakt av cannabis, uten å i det hele tatt få spørsmål om narkotika. En venn av meg har også tidligere sittet med cannabis i hånden under en kontroll, uten å bli tatt.
har alder noe i si for å for den prikken på rullebladet? er 16år om det har noe å si :P
Da jeg ble tatt for bruk av hasj første gang som 16-åring merket jeg ingen forskjell i straffen kontra de myndige som ble tatt, om du ser bort fra de som ble tatt med større mengder hasj og diverse preparater. Av fem var jeg eneste mindreårige, hvor både 18 og 19-åringen fikk forelegg ut ifra hvilke lovbrudd de ble tatt for.
Størrelsen på forelegget var det samme for meg og en av de pågrepne.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av norcogamer Vis innlegg
har alder noe i si for å for den prikken på rullebladet? er 16år om det har noe å si :P
Vis hele sitatet...
Lav alder er ofte skjerpende faktor, de skal gjøre alt for å skremme deg bort fra stoff.
Sist endret av Dodecha; 6. januar 2014 kl. 11:42.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Lav alder er ofte skjerpende faktor, de skal gjøre alt for å skremme deg bort fra stoff.
Vis hele sitatet...
Jeg har inntrykk av at ungdomskontrakt som oftest blir et alternativ om mindreårige blir tatt for mindre alvorlige brudd - som noen gram weed. Hold kontrakten ut tiden og lovbruddet blir ikke oppført på vandel.
okei, takk for svar dere
Du får en bemerkning på attesten din, som vil forsvinne etter 2 år. I tillegg til en bot selvfølgelig. Visse jobber krever at du viser frem attesten, og nye regelverk gjør at narkotikaforbrytelser ofte blir tatt med. Det er riktignok ikke avgjørende, men vil være synlig på en begrenset politiattest. Det vil alltid være i den fulle politiattesten.

Dersom du er ung vil nok politiet prøve å få deg til å gå med på en avtale om regelmessige pisseprøver i en periode fremfor en bot.

Menmen, om 10 år er marihuana lovlig i Norge også.
Sist endret av HappySmoothie; 6. januar 2014 kl. 17:28.
Ja du får prikk, og husk at du kan faktisk også miste førerkortet hvis de mistenker deg for å kjøre under rus.
Jeg har liten tro for at en mister førerkortet dersom politiet mistenker en for å kjøre i ruspåvirket tilstand. Det må i såfall være midlertidig frem til de har konstatert om du kjører/har kjørt i påvirket tilstand.

Har du en kilde til påstanden din, susiserken?
Har et lite spm.. Satt bakpå en skuter for ca 2 år siden å ble tatt av snutn, fikk forenklet forelegg på 2k, er det på rullebladet mitt da?
Sitat av Suicidaltaco Vis innlegg
Jeg har liten tro for at en mister førerkortet dersom politiet mistenker en for å kjøre i ruspåvirket tilstand. Det må i såfall være midlertidig frem til de har konstatert om du kjører/har kjørt i påvirket tilstand.

Har du en kilde til påstanden din, susiserken?
Vis hele sitatet...
ja to kompiser, en for cannabis + en annen for amfetamin, piller å litt annet snæx. De tar blodprøver å regner om til promille.
De mister jo ikke førerkortet på mistanke om de tar blodprøve. Da påviser jo det eventuelt bruk av rusmidler, som de da bruker for å beslaglegge førerkortet.
Sitat av susiserken Vis innlegg
ja to kompiser, en for cannabis + en annen for amfetamin, piller å litt annet snæx. De tar blodprøver å regner om til promille.
Vis hele sitatet...
Tror det var det at du skrev at du kan bli dømt om politet har misstanke om inntak som førte til at han spurte deg om en source..

Nå som du skriver at det ble tatt blodprøve så er det ikke pga. en misstanke lenger, nå er det pga. beviser.

Ps. En source er ikke en historie du forteller

Edit: så ikke at taco hadde svart deg -.-
Sist endret av Noxaran86; 6. januar 2014 kl. 20:03.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Suicidaltaco Vis innlegg
Jeg har liten tro for at en mister førerkortet dersom politiet mistenker en for å kjøre i ruspåvirket tilstand. Det må i såfall være midlertidig frem til de har konstatert om du kjører/har kjørt i påvirket tilstand.

Har du en kilde til påstanden din, susiserken?
Vis hele sitatet...
Vi hadde en hel tråd om en som mistet førerkortet med hjemmel i forskriftene om førerkort, krav til helse og førlighet:
Link.

Trådstarter hadde ikke blitt tatt for ruskjøring, men en bekymringsmelding ble sendt fra psykologen etter han hadde vært i terapi.
Sist endret av Dodecha; 9. januar 2014 kl. 16:54.
Vil en prikk for dyrking av små kvanta (2 planter) gi en "prikk" som varer lengre enn for bare besittelse?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Herbman: Jeg antar at du mener en notis i vandelsattesten når du sier "prikk".

Reglene for hva som skal tas med i en vandelsattest er som følger:
§ 6. I attest som nevnt i § 5 skal det ikke tas med opplysninger om:1. Påtaleunnlatelse for forseelse, ubetinget påtaleunnlatelse for forbrytelse eller overføring av straffesak til megling i konfliktråd.
2. Dom på militær arrest.
3. Bot for forseelse, med mindre den etter politiets skjønn kan være av betydning for formålet med attesten og ikke er eldre enn 2 år regnet fra dommen eller vedtagelsen av forelegget.
4. Bot for forbrytelse etter dom som er avsagt eller forelegg som er vedtatt mer enn 2 år før attesten blir utstedt.
5. Betinget påtaleunnlatelse for forbrytelse når påtaleunnlatelsen er meddelt eller dommen er avsagt mer enn 2 år før attesten blir utstedt.
6. Betinget dom når dommen er avsagt mer enn 5 år før attesten blir utstedt. Det samme gjelder dom på overføring til tvungent psykisk helsevern etter straffeloven § 39 når det ikke har skjedd overføring til anstalt under kriminalomsorgen etter psykisk helsevernloven § 5-6 eller tvungen omsorg etter straffeloven § 39 a, og reaksjonen har opphørt, samt dom på bemyndigelse til anbringelse i tvangsarbeid eller kursted når bemyndigelsen ikke har vært brukt.
7. Dom på ubetinget fengsel inntil 6 måneder, ungdomsfengsel eller arbeidsskole når den dømte er løslatt, på prøve eller endelig, mer enn 5 år før attesten blir utstedt. Det samme gjelder for dom på bemyndigelse til anbringelse i tvangsarbeid eller kursted når bemyndigelsen har vært brukt. Det samme gjelder også dom på samfunnsstraff der den subsidiære fengselsstraffen er inntil 6 måneder, og samfunnsstraffen er utført mer enn 5 år før attesten blir utstedt.
8. Dom på tidsbestemt rettighetstap såfremt dommen er avsagt mer enn 10 år før attesten blir utstedt.
9. Dom på ubetinget fengsel over 6 måneder eller forvaring såfremt den dømte er løslatt, på prøve eller endelig, mer enn 10 år før attesten blir utstedt. Det samme gjelder dom på samfunnsstraff der den subsidiære fengselsstraffen er over 6 måneder, og samfunnsstraffen er utført mer enn 10 år før attesten blir utstedt.
10. Dom på overføring til tvungent helsevern dersom den dømte er overført til anstalt under kriminalomsorgen etter lov 2. juli 1999 nr. 62 om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern § 5-6, såfremt det er gått mer enn 10 år siden reaksjonen opphørte.
11. Strafferettslige reaksjoner ilagt foretak, jf straffeloven § 48 a.


Har en person flere dommer på ubetinget fengsel i 6 måneder eller mer, ungdomsfengsel (arbeidsskole), tvangsarbeid, overføring til tvungent psykisk helsevern etter straffeloven § 39, tvungen omsorg etter straffeloven § 39 a eller forvaring, tas alle disse dommer med i attesten selv om bare en av dem skal tas med etter reglene i første ledd. Når en dom er avsagt på et tidspunkt da ingen tidligere dom av denne art skulle tas med etter reglene i første ledd, tas dog den eller de tidligere dommer ikke med i attesten.

I særlige tilfelle kan departementet bestemme at flere eller færre avgjørelser enn bestemt i denne paragraf skal tas med.

Det skal i attesten opplyses til hvilken bruk den er utstedt.
Vis hele sitatet...
Det er snakk om 2 år for mindre forseelser (etter politiets skjønn), en betinget dom tar 5 år før den ikke er med i attesten.
Det som må nevnes er at all informasjonen er i kriminalregisteret, informasjonen filtreres bare når andre enn rettsinstansene og politiet skal ha en attest.
Her er det også en artikkel om flere som har mistet lappen av forskjellige årsaker. Han ene, en ungdom fra Egersund fester for mye, en annen innrømte å ha røykt hasj daglig.
Argumentet her er mangel på edruelig livsførsel. Sertifikatet er ingen menneskerett, det er heller ett privelegie. Og hva gjør man med privelegier når barna ikke oppfører seg? Jo, en fjerner de. Ingen TV ikveld, du får gå uten godteri, ingen xbox før neste uke.
Sitat av møkk Vis innlegg
Her er det også en artikkel om flere som har mistet lappen av forskjellige årsaker. Han ene, en ungdom fra Egersund fester for mye, en annen innrømte å ha røykt hasj daglig.
Vis hele sitatet...
Han fra Egersund ble frikjent i lagmannsretten, så det kan tyde på at fornuften vant.
Sitat av Suicidaltaco Vis innlegg
Jeg har liten tro for at en mister førerkortet dersom politiet mistenker en for å kjøre i ruspåvirket tilstand. Det må i såfall være midlertidig frem til de har konstatert om du kjører/har kjørt i påvirket tilstand.

Har du en kilde til påstanden din, susiserken?
Vis hele sitatet...
politiet tok lappen min når de mistenkte meg for kjøring under rus, det er 6 måneder siden. har ikke hørt ett ord siden.
Hvis du blir stoppa, og du får sjangsen; spis driten. Å spise litt hasj/mj skader ingen, og kan redde rullebladet ditt.