Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1438
Hei! For ca 5-6 måneder siden fikk jeg betinget dom på 2 år, har ikke noen planer på å bryte den for å si det sånn.

Jeg fikk dette fordi jeg brøt vikeplikten og krasjet i en bil, kjørte en orginal moped med førekort(var 16år). Så syntes denne straffen var hard, men men

Jeg bare lurte på om det står på rullebladet for alltid? Dette er første gangen jeg har vært borti politiet. Husker det var noe som het førstegangskriminalitet elns, slik at det gikk bort etter 2 år. Er litt dritt å ha sånt på rullebladet når man skal søke jobb / dra til USA.

Har ikke hørt politiet snakke en meter om rullebladet mitt når det gjelder denne episoden, trodde selv at det ikke kom noe på rullebladet iheltatt.


Tusen takk for innspill!
to år for å kræsje i en bil, fordi du ikke overholdt vikeplikten? må være mer til historien enn du forteller. noen som døde ellerno.
Hørte jo på radioen at det var en mann som hadde kræsja i en bil uten vilje, og drept en person pga. det. Han fikk 5 år i fengsel.

ontopic: Sorry at jeg ikke kan hjelpe, er ikke helt into lover og rulleblad
Sist endret av random16439; 7. januar 2008 kl. 17:08.
Nei, faktisk ikke! syntes det er helt sykt selv jeg..

Det som skjedde: Var på en vei som gikk i en slakk høyre sving, lå i høyre felt. Hadde dårlig tid til skolen så lå vel i ca 45 km/t og kjørte forbi noen biler(var lang kø). Kom nesten forbi en siste bil før svingen er over så svinger han til venstre mot en innkjørsel. Han treffer siden min og der lå jeg og mopeden min, som kom på 24.000 kr i reprasjoner ( ny tzr, bare ene siden! ) 4000 kr på bilen som alt ble dekket av fullkaskoen.

Men så lenge jeg ikke gjør noe galt ( er en fredfull person, aldri vært i bråk osv ) står det fortsatt at jeg har hatt betinget dom? sålenge man ikke bryter den?
Sist endret av treimoz; 7. januar 2008 kl. 17:38.
Ank den dommen.

Tror noen må ha vært i dårlig humør.

(Dette er sagt på grunnlag av informasjonen du har gitt oss)
Sist endret av MagicalTrevor; 7. januar 2008 kl. 18:01.
Sitat av MagicalTrevor
Ank den dommen.

Tror noen må ha vært i dårlig humør.
Vis hele sitatet...
Helt enig!
Noen som stod opp vesidenav feil kjønn den dagen dommen ble satt regner jeg med.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tusenlapp på at du fikk en betinga dom med prøvetid på to år. Du fikk ikkje betinga dom på to års fengsel. Det er _ekstremt_ stor forskjell på det.

Afaik vil ikkje ein dom forsvinne frå den uttømmande politiattesten (og for å få fengsel på vilkår må du ha vore dømd av ein domstol), men del vil etter n antall år forsvinne frå den vanlege politiattesten. Kva som skal stå på ulike politiattestar varierer. Om du skal jobbe i helsevesen eller barnehage er det t.d kun voldsdommar og ovegrepsdommar som skal vere påført, sidan ein ikkje anser at ein trafikkdom er problem i det yrket. Skal ein bli flykaptein er det atter andre ting som skal vere påført.

Forøvrig er det for seint å anke. Du må anke innan 3 veker etter at dommen er avsagt. Gjer du ikkje det er den endeleg for alle partar.
Sorry, mente Prøvetid på to år. Har tenkt til å bli noe innen IT-ingeniør, lurte bare på om det hadde en innvirkning på arbeidsgiver. Står det forresten at det skyldes trafikk ulykke under prøvetiden på rullebladet? Men hvis den går bort, så går den vel bort etter 2 år siden det er da den utløper... Går jeg utifra.
Sist endret av treimoz; 7. januar 2008 kl. 18:12.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er i spesifikke jobbar rulleblad vil bli avkrevd, m.a barnehage, luftfart, offiser på skip, og muligens offshore. I en normal kontorjobb på land, i det sivile, vil ikkje arbeidsgjevar ha rett til å krevje utskrift av rullebladet, og det er ingen grunn til at dei skal gjere det heller.

Det vil muligens hindre deg i jobbar offshore, sjølv om eg tvilar sterkt på det også. Ei trafikkulukke bør heller ikkje føre til problem med evt. sikkerhetsklarering i forsvaret, så eg ser eigentleg ikkje noko problem.
Greit å få det oppklart Viderlo! Tusen takk!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dette tror jeg du kan ta med ro. Ved søknad tol skole/utdanning vil du kun få et kort skriv hvor det står intet å bemerke. Utvidet politiattest vil også ta med prøvrtid, bøter etc, men det trenger du ikke.