Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2139
Hei! Jeg er it-student som er ca. halveis i bacheloren. Jeg ønsker å jobbe med programmering og jeg har gode karakterer i programmeringsfag. Jeg har fokusert mest på JavaScript + React for egen del og er derfor best (og har det mest morro) med det. Jobber nå som teknisk support, men syntes det er kjedelig og drømmer om å jobbe et sted hvor jeg kan utvikle meg faglig og jobbe med noe jeg syntes er gøy. Er det noen som har noen tips til jakten - er det i det hele tatt et marked for deltids-utviklere som er studenter?
Lag deg en github-konto og fullfør et prosjekt eller tre. Så leverer du søknad og CV til relevante selskaper som lyser ut stillinger hos NAV eller på Finn, med link til github-kontoen. Man stiller ekstremt mye sterkere dersom man har prosjekter og viser interesse for faget.
Å få deltidsjobb som utvikler ved siden av studiene er veldig vanskelig, men ikke umulig, du kan prøve å søke jobb på skolen/universitetet(kjenner noen som jobber som utvikler deltid for studentweb), eller hos kommunen.

Men det å jobbe som utvikler deltid for et privat selskap/firma er veldig vanskelig og kjenner ingen som har gjort det tidligere.

Mitt tips til deg er: Kjør på med skolen, bedre å sanke mange A og B`er enn å jobbe ved siden av og få C og D`er, sier ikke at dette skjer automatisk om du jobber ved siden av, men da må det god struktur og dedikasjon til.

Jeg er enig med Xasma, lag deg en github konto og lag egne prosjekter du finner gøy og interresant. Dette vil gjøre deg mer rustet den dagen du er ferdig med bacheloren og skal ut å jobbe som utvikler Lykke til!
Sjekk ut startupmatcher og startuplab. De har mange deltidsjobber, både betalt og som intern. Da har du også muligheten for å bygge opp litt mer erfaring.
Hvor i landet holder du til?
Det er ikke et typisk yrke hvor folk blir deltidsansatt, men en annen inngangsvinkel er å bli freelancer. Da blir du leid inn på prosjektbasis, og du styrer tiden litt mer selv. Men du må være selvdreven og fleksibel. Det er ingen kjære mor om du ikke klarer å levere til en deadline.

Hva enn du gjør, ikke ta deg ubetalt internship. Det er du ikke tjent med, spesielt ikke i dagens marked hvor du som ferdig utdannet vil nesten helt garantert ha landet en jobb i god tid før eksamen.
Mens vi er inne på dette med studenter og yngre folk som driver med utvikling. Jeg har faktisk ikke møtt en vegg ennå når det kommer til krav om utdannelse. Er utviklere helt fritatt fra krav, eller er dette noe som yngre utviklere kanskje blir utsatt for?

Hvordan i helsike skal man utdanne noen i et miljø som frontend dev? Se på eks. React som var all the rage, og erstattet jQuery. React er jo allerede nå ansett som gammeldags og utdatert. React blir erstattet av Vuejs som det nå nye store, men om kort tid er det noe annet som erstatter Vue igjen. Det er ikke snakk om mange år mellom disse rammeverkene.

På skolebenken lærer man vel antageligvis fortsatt jQuery, til tross for at hele spekteret av nettlesere støtter alt som jQuery tilbyr.
Sist endret av Patrick; 28. desember 2018 kl. 12:27.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Patrick Vis innlegg
På skolebenken lærer man vel antageligvis fortsatt jQuery, til tross for at hele spekteret av nettlesere støtter alt som jQuery tilbyr.
Vis hele sitatet...
Det meste av høgare utdanning handler ikkje om å lære konkret teknologi, men å lære mønster, og å tilegne seg ny kunnskap. Så utdanning innan programmering bør jo gi eit godt grunnlag - sjølv om det på ingen måte vil sei at vedkommande er utlært.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Mens vi er inne på dette med studenter og yngre folk som driver med utvikling. Jeg har faktisk ikke møtt en vegg ennå når det kommer til krav om utdannelse. Er utviklere helt fritatt fra krav, eller er dette noe som yngre utviklere kanskje blir utsatt for?

Hvordan i helsike skal man utdanne noen i et miljø som frontend dev? Se på eks. React som var all the rage, og erstattet jQuery. React er jo allerede nå ansett som gammeldags og utdatert. React blir erstattet av Vuejs som det nå nye store, men om kort tid er det noe annet som erstatter Vue igjen. Det er ikke snakk om mange år mellom disse rammeverkene.

På skolebenken lærer man vel antageligvis fortsatt jQuery, til tross for at hele spekteret av nettlesere støtter alt som jQuery tilbyr.
Vis hele sitatet...
Alle kan lære seg et programmeringsspråk, men ikke alle kan skrive god kode. Utdanningen handler mer om struktur og forståelse av faget ikke bare selve koden.

Når det kommer til deltidsstillinger avhenger nok dette veldig av hva slags programvare bedriften leverer. Noen steder trenger du et årsverk bare for å sette deg inn i programvaren mens andre plasser kan du få kode i produksjon etter 2 dager.
Der jeg jobber ville det nok kostet mer enn det smaker å benytte deltidsarbeidere.

I tillegg kommer sikkerhetsaspektet, vil du slippe inn en deltidsansatt i kildekoden og systemene til kundene dine?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Patrick Vis innlegg
Mens vi er inne på dette med studenter og yngre folk som driver med utvikling. Jeg har faktisk ikke møtt en vegg ennå når det kommer til krav om utdannelse. Er utviklere helt fritatt fra krav, eller er dette noe som yngre utviklere kanskje blir utsatt for?

Hvordan i helsike skal man utdanne noen i et miljø som frontend dev? Se på eks. React som var all the rage, og erstattet jQuery. React er jo allerede nå ansett som gammeldags og utdatert. React blir erstattet av Vuejs som det nå nye store, men om kort tid er det noe annet som erstatter Vue igjen. Det er ikke snakk om mange år mellom disse rammeverkene.

På skolebenken lærer man vel antageligvis fortsatt jQuery, til tross for at hele spekteret av nettlesere støtter alt som jQuery tilbyr.
Vis hele sitatet...
Det er flere yrker som utvikler seg etterhvert som ny teknologi blir tilgjengelig. Utvikling innen IT er av disse fagene der du antas å være ganske selvgående. Som slashdot sier, lærer man å lære selv ved høyere utdanning. Når ny teknologi kommer forventes det at du har kapasiteten til å lære deg det nye språket på egen hånd for du har allerede grunnlaget fra før.
Jeg er ikke utvikler, men bruker programmering for å kontrollere lys, her er det stadig ny teknologi på banen og jeg har ikke noe fullført høyere utdanning, allikevel befinner jeg meg i et yrke der det forventes at jeg på eget initiativ lærer ny teknologi.

Det er vel heller slik at man burde kaste fra seg alle antagelser om at man er ferdig utlært i noe som helst. Å tro at offisiell utdannelse er slutten på å lære nye ting, og så skal man bare jobbe er totalt uvirkelig.
Sist endret av Dodecha; 28. desember 2018 kl. 14:29.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Mens vi er inne på dette med studenter og yngre folk som driver med utvikling. Jeg har faktisk ikke møtt en vegg ennå når det kommer til krav om utdannelse. Er utviklere helt fritatt fra krav, eller er dette noe som yngre utviklere kanskje blir utsatt for?

Hvordan i helsike skal man utdanne noen i et miljø som frontend dev? Se på eks. React som var all the rage, og erstattet jQuery. React er jo allerede nå ansett som gammeldags og utdatert. React blir erstattet av Vuejs som det nå nye store, men om kort tid er det noe annet som erstatter Vue igjen. Det er ikke snakk om mange år mellom disse rammeverkene.

På skolebenken lærer man vel antageligvis fortsatt jQuery, til tross for at hele spekteret av nettlesere støtter alt som jQuery tilbyr.
Vis hele sitatet...
Greit nok så gå frontend-verden fort fremover men sammen med at javascript har blitt et betydelig bedre språk - og gode rammeverk som React-test begynner ting å roe seg litt.

Å si at React-test er gammeldags og erstattet av VueJS er veldig feil. De er så forskjellige at ulike folk liker de. React er gjerne veldig funksjonelt og folk som liker funksjonell programmering heller da mot elm. VueJS er mer template basert og låner en del konsepter fra Angular.

Om man lærer seg React i dag er ikke det et dårlig valg. Samme gjelder VueJS. Uansett er ikke det å lære seg et bestemt rammeverk som er viktig. Man må forstå konsepter og teknologien. Gjør man dette så er det å komme i gang med et nytt rammeverk ikke egentlig så vanskelig.

Når jeg var ferdig med utdanningen hadde jeg så vidt rørt frontend, men hadde masse kompetanse på programmering. Ble satt på et prosjekt hvor vi skulle jobbe med Java-backend og Angular i frontend, og vil påstå det ikke var så vanskelig å komme i gang. Trebgte selvfølgelig at folk holdt meg litt i hånda og hjalp en god del i starten. Men alle seriøse bedrifter legger til rette for litt opplæring i starten så man kommer i gang.

Poenget mitt er, ikke tro du trenger å være ferdig utlært før du får deg jobb. Lær deg de viktige ferdighetene og forstå konsepter - og vær innforstått med at du kommer til å lære masse mens du jobber. (Og det kan være greit å undersøke om eventuell arbeidsplass legger til rette for kompetansebygging)
Sist endret av etse; 28. desember 2018 kl. 13:15.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Mens vi er inne på dette med studenter og yngre folk som driver med utvikling. Jeg har faktisk ikke møtt en vegg ennå når det kommer til krav om utdannelse. Er utviklere helt fritatt fra krav, eller er dette noe som yngre utviklere kanskje blir utsatt for?

Hvordan i helsike skal man utdanne noen i et miljø som frontend dev? Se på eks. React som var all the rage, og erstattet jQuery. React er jo allerede nå ansett som gammeldags og utdatert. React blir erstattet av Vuejs som det nå nye store, men om kort tid er det noe annet som erstatter Vue igjen. Det er ikke snakk om mange år mellom disse rammeverkene.

På skolebenken lærer man vel antageligvis fortsatt jQuery, til tross for at hele spekteret av nettlesere støtter alt som jQuery tilbyr.
Vis hele sitatet...

Men likevel er samfunnskritisk infrastruktur bygd på teknologi fra 60 og 70-tallet.

Hva som er månedens hype på Internett spiller i det store og hele fint liten rolle.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det meste av høgare utdanning handler ikkje om å lære konkret teknologi, men å lære mønster, og å tilegne seg ny kunnskap. Så utdanning innan programmering bør jo gi eit godt grunnlag - sjølv om det på ingen måte vil sei at vedkommande er utlært.
Vis hele sitatet...
Det gir mening. Det forklarer også hvorfor jeg aldri har måtte backet mine påstander om kompetansen innen språk X med dokumenter fra offentlig utdanning.

Det har vært tilfeller der arbeidsgiver har spurt om kildekode til tidligere prosjekter som har vært relevant for språket de ønsker jeg skal kode i, men det har som oftest sluttet der.

Jeg anbefaler derfor at github repos er essensielt som supplement til jobbsøknaden.


Sitat av etse
Greit nok så gå frontend-verden fort fremover men sammen med at javascript har blitt et betydelig bedre språk - og gode rammeverk som React-test begynner ting å roe seg litt.

Å si at React-test er gammeldags og erstattet av VueJS er veldig feil. De er så forskjellige at ulike folk liker de. React er gjerne veldig funksjonelt og folk som liker funksjonell programmering heller da mot elm. VueJS er mer template basert og låner en del konsepter fra Angular.

Om man lærer seg React i dag er ikke det et dårlig valg. Samme gjelder VueJS. Uansett er ikke det å lære seg et bestemt rammeverk som er viktig. Man må forstå konsepter og teknologien. Gjør man dette så er det å komme i gang med et nytt rammeverk ikke egentlig så vanskelig.

Når jeg var ferdig med utdanningen hadde jeg så vidt rørt frontend, men hadde masse kompetanse på programmering. Ble satt på et prosjekt hvor vi skulle jobbe med Java-backend og Angular i frontend, og vil påstå det ikke var så vanskelig å komme i gang. Trebgte selvfølgelig at folk holdt meg litt i hånda og hjalp en god del i starten. Men alle seriøse bedrifter legger til rette for litt opplæring i starten så man kommer i gang.

Poenget mitt er, ikke tro du trenger å være ferdig utlært før du får deg jobb. Lær deg de viktige ferdighetene og forstå konsepter - og vær innforstått med at du kommer til å lære masse mens du jobber. (Og det kan være greit å undersøke om eventuell arbeidsplass legger til rette for kompetansebygging)
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg sier React blir erstattet av Vue har ingenting med funksjonell programmering å gjøre. Vuejs er en videreutvikling av både Angular og React. Vuejs støtter både JSX og Templates. Vue har særdeles få preferanser, og det er nettopp derfor Vue stiller utrolig sterkt.

Hovedinntekten min i dag (på frontend) er å konvertere gamle prosjekter med statiske sider i fra PHP/ASP, til en litt mer moderne klient. I Vue splitter man dette opp i .vue filer og praktisk talt copy paster eksisterende kode. Hvis dette skulle vært gjort i React, ender man faktisk opp med en total rewrite til JSX. Jeg har gjort dette før og er absolutt ikke en fan av tiden det tar.

Man må uansett lære seg React. Personlig mener jeg man egentlig må sette seg inn i alle potensielle rammeverk. Jobben din som en utvikler er ikke begrenset til rammeverk, men å produsere produkter, uavhengig av hvordan du snekrer produktet sammen.

Sitat av liasis
Men likevel er samfunnskritisk infrastruktur bygd på teknologi fra 60 og 70-tallet.

Hva som er månedens hype på Internett spiller i det store og hele fint liten rolle.
Vis hele sitatet...
Månedens hype er absolutt relevant, siden sannsynligheten for at du ender opp med en jobb der du må ha en viss forståelse innen xx rammeverk er mye større enn 60-70 talls kode.

Grunnen til at dette ikke har blitt erstattet ennå er fordi det er dypt integrert. Dypt integrert teknologi med mange avhengigheter er særdeles vanskelig å skifte uten breaking changes. Siden det er så dypt integrert er det også veldig battle proven, og har mindre behov for vedlikehold. Det er særdeles vanskelig å få seg jobb på slik teknologi.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Patrick Vis innlegg
Grunnen til at dette ikke har blitt erstattet ennå er fordi det er dypt integrert. Dypt integrert teknologi med mange avhengigheter er særdeles vanskelig å skifte uten breaking changes. Siden det er så dypt integrert er det også veldig battle proven, og har mindre behov for vedlikehold. Det er særdeles vanskelig å få seg jobb på slik teknologi.
Vis hele sitatet...
Neida, det er ikkje vanskelig. Og teknologien er fortsatt i bruk i nye prosjekt, rett nok med inkrementelle oppdateringer frå 70-tallet, men likt nok til at du ville hatt stor evne til å kjenne igjen teknologien.

Du undervurderer fagfelt du ikkje kjenner.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Neida, det er ikkje vanskelig. Og teknologien er fortsatt i bruk i nye prosjekt, rett nok med inkrementelle oppdateringer frå 70-tallet, men likt nok til at du ville hatt stor evne til å kjenne igjen teknologien.

Du undervurderer fagfelt du ikkje kjenner.
Vis hele sitatet...
Hva referer du til som ikke vanskelig? Få seg jobb, eller gjøre endringer?

Hvis du referer til jobb, vil jeg anse det som særdeles vanskelig å få jobb hvis man sammenligner det med antall jobber i en moderne javascript verden. Hvis du derimot mener vanskelig å endre, tror jeg det varierer i stor grad av hvilken teknologi det er snakk om.

Jeg vil definitivt fortsette temaet. Jeg er også rimelig sikker på at jeg undervurderer siden jeg ikke har særlig erfaring på dette feltet, men denne diskusjonen fortjener sin egen tråd.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Patrick Vis innlegg
Hvis du referer til jobb, vil jeg anse det som særdeles vanskelig å få jobb hvis man sammenligner det med antall jobber i en moderne javascript verden. Hvis du derimot mener vanskelig å endre, tror jeg det varierer i stor grad av hvilken teknologi det er snakk om.
Vis hele sitatet...
Sikter nok til jobb.

Hugs på at det er rimelig mange slike legacy-system, og dei har store krav til oppetid, med store konsekvenser om dei ikkje fungerer. Så det er rimelig mange som jobber med det.
Noe som kan være lurt å ha i tankene er at de best betalte jobbene stort sett ikke driver med webteknologi, og at det meste av utviklingen ikke er frontend. Bare det mest synlige.

Det viktigste er at man gjør noe man syntes er gøy, men hvis man kommer seg forbi hva som er det siste og mest trendy så har man store muligheter. Jeg vet at det er ganske populært av avskrive Java som "lol java", men hvis man kommer på et litt høyere nivå enn det du lærer på skolen så skjønner man fort hvorfor det enda er i bruk, og at bruken bare øker.

Har du litt kunnskap om frontend i tillegg så blir du en veldig attraktiv person.
Patrick: vueJS har ikke erstattet React - i hvertfall ikke i Norge. På lik arbeidsplass har vi utrolig mange prosjekter for mange ulike kunder - og vår erfaring er at det fortsatt er React som er mest etterspurt. De fleste utviklerene ønsker å jobbe med det og har gode erfaringer med det. VueJS var litt spennende i starten men hypen døde litt ut på våre prosjekter. Vår erfaring var at det ikke ga oss noe mer enn React gjør i dag allerede.

Angående å få seg jobb, tar du en master i f.eks. informatikk eller andre programmeringslinjer på universitetet får du omtrent jobber kastet etter deg selv med helt gjennomsnittlig karakterer. Så vil ikke påstå det er vanskelig. Det er stor etterspørsel etter utviklere i dag, og langt fra nok folk som fullfører utdanning. Så som nyutdannet fra universitetet har man stort utvalg av jobber.
Jeg har nesten vanskelig å tro at det lønner seg å ta en master innen informatikk eller datateknikk i dagens marked*. Du skal tjene ganske mye mer på de første fem årene for at det skal være et godt valg, og etter det har du senioritet, og utdannelsen blir enda mindre aktuell. Og etter å ha sondert noen ganske uoffisielle lønnsstatistikker så virker det å stemme ganske godt med virkeligheten.

Tidligere ferdig, mindre studielån, mer eller mindre samme lønnsvilkår etter to år. Og fra det tidspunktet så flater det seg ganske godt ut.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg har nesten vanskelig å tro at det lønner seg å ta en master innen informatikk eller datateknikk i dagens marked*. Du skal tjene ganske mye mer på de første fem årene for at det skal være et godt valg, og etter det har du senioritet, og utdannelsen blir enda mindre aktuell. Og etter å ha sondert noen ganske uoffisielle lønnsstatistikker så virker det å stemme ganske godt med virkeligheten.

Tidligere ferdig, mindre studielån, mer eller mindre samme lønnsvilkår etter to år. Og fra det tidspunktet så flater det seg ganske godt ut.
Vis hele sitatet...
Ganske enig egentlig. Men utdanning hjelper deg å få den første jobben - og gir deg stor fleksibilitet i hvor du kan søke. Mange bedrifter søker i hovedsak etter nyutdannede fra universitetet. Men er du selvlært og har en god portefølje eller kontakter som hjelper deg å få en jobb uten utdanning er jeg helt enig. Handler eget bare om å få en fot innenfor.