Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1535
Hei.
Kort spm sikkert masse svar
Jeg har tatt paralgin forte i 2 år nå. Begynte med 4stk på engang. Nå er det 3×3stk per dag.
Jeg vil slutte, men først! Hvor mye skade har jeg gjort med kroppen? Føler meg ok i form unntatt kondis osv
Samt hvor vanskelig og evt hva kan jeg forvente meg av abstinenser av og slutte? Meget glad for svar av noen som vet litt. Ps legen sier blodprøvene er fine. Var for 1mnd siden. Mvh!xxx!
Felleskatalogen svarer på en god del av dine spørmsmål. Om du har hatt et vilt forbruk over en lang periode så kan du få skader på lever og nyre. Det er også noe vanedannende.

Jeg ville ha spurt legen som skrev resepten om hjelp/utfordringer med å slutte.
Takk for svar. Ja altså de sier 8stk per dag er det som er max. 9stk per dag i kanskje 5mnd og 5stk dagen i snitt før det. Vil skadene være uopprettelig om de evt har skjedd? Og om jeg slutter nå vil det gå bra? Fikk de pga skuldersmerter fortsatte pga rusen, ville ikke slutte før nå pga rusen. Fastlegen lager nedttappingsplan nå som jeg følger med 3stk per dag per uke så 2.5osv
Helt sikkert ikke uopprettelige skader. Kroppen er et finstemt instrument, selv folk som har vært hardcore alkiser klarer seg stort sett bra når de blir nykter og feks leverfunksjonen blir ofte normalisert når de korker flasken. Også er det helt sikkert individuelle grenser for hva folk tåler av medikamenter. Om du er bekymret så tar du opp dette med fastlegen.
Tnx for svar! Ja litt beroligende og tenke på de gamle legendene som rocka rødsprit og loff. Dog mange av de er død nå. Men blei da over 50 mange av de hehe jeg er 32 så litt og gå på mem tusen takk. Skal i allefall slutte nå også får vi se hvilket helvete man må igjennom av whitdrawls og shitt! Takk
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ville ikke vært bekymret for kroppen som sin helhet. Eneste jeg tenker på er 4,5 gram paracet daglig, og levra di disse blodrprøvene legen snakker om er for å sjekke om du har forhøyede leververdier. Når disse er fine er levra fin. Kodein klarer du slutte med litt sterk viljestyrke og en nedtrappingsplan.

Levra er så fantastisk at den kan bli veldig skadet, men også helt bra igjen. Den er såkalt semi-gjennoprettelig.
Hjertet feks har muskelceller som ikke kan gjenopprettes ved celledød, men levra kan fikse seg selv så lenge den ikke er 90% ødelagt. Det tar bare litt tid.
Én måneds tid med avholdenhet fra etanol hos leverpåvirkede alkoholikere gav nesten helt fin lever.

Husk å hold deg unna alkohol mens du tar paralgin forte hvis du er glad i levra.
Anonym bruker
"Ivrig Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan evt ta en ordentlig helsesjekk når du har kommet deg av pf. Da vil du finne ut om du har tatt skade av det. Men som personen over skriver vil du levera nok bli bra igjen om du har hatt litt forhøyet leververdier. Men når det er sagt kunne dosene Paracet du har tatt vært skadlig. Jeg tipper også du vil ha en tid med litt abstinenser når du slutter med så mye kodein over lang tid. Håper du får det til og alt ordner seg.
Tusen takk for svar..
Nei drømmen ville jo vært og komme seg ut av det uten varig skader og ett meget forkortet liv.
Kjenner jo IKKE noe rus lenger så tatt de på vane siste 6mnd. Men går ned til 4stk per dag fom i morgen så 3 så 2 så 1 osv. Så kan jeg være ferdig til jul Trur mye av jobben ligger i og ikke begynne igjen. Vanskelige medisiner det der altså! Var jo så gøy i starten, fikk kjempe god feeling og alt var flotters. Nå er humøret på bånn og alt dritt for hver pille jeg tar. Abstinensene kan man nok ikke forbrede seg til men trur mest ligger i hodet altså. Klarer jeg og gå fra 10stk til 4stk første uka burde det hjelpe litt.
Jeg ville ekstrahert kodeinet fra paralginene jeg. Enkel prosess som gjøres på kjøkkenbenken.

Da slipper du så sabla mye paracetamol 1200mg × 3 om dager - *det* er det som plager levra. Ikke de 90mg × 3 med kodein.

Men ok - jeg forstår det slik at målet er å gå ned/av ?
Sett av etpartre uker til treeeg nedtrspping du - når man bruker tid er sjangsene større for å holde seg uten de.

Gjør det du kan for å få endorfiner tilbake i systemet. Opiater demper kroppens egen produksjon (ifølge noe jeg lærte på rehab) - også lar du det gå etpar uker etter siste før du tenker å ta igjen.

Da får du faktisk funk - og du får ned toleransen din.

Ekstrahering av kodein er greit å tenke på uansett - hvis du skal fortsette. Lett å regne ut hvor mange mg kodein det er pr. ml om du bare måler gugga når den er ferdig.

Og vær forberedt på løs mage, blæh humør, en følelse av mer smerte og slike logiske greier i den perioden du går med.

Lykke til <3
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vil bare informere om at jeg brå stoppet. Gikk fra 8-12stk per dag i 24mnd til 0. Til info første uka var tung og magen løs. Nå er alt over fikk imovane første uka mtp søvn og fått en pakke sobril 49stk nå mtp litt angst og det og komme tilbake til virkeligheten. Takk for alle råd.