Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 9626
Kan starte med å si at jeg og sambo holder til i Troms, og sambo fikk solgt bilen sin til en kjøper i Oslo. Så han fikk henta bilen her, til Oslo da.
Det ble inngått avtale om at kjøper skulle omregistrere bilen i Oslo. Dette har ny eier ikke gjort da. Så må får sambo regninger på bompenger, årsavgift og piggdekkavgift, noe vi ikke har råd til å legge ut for. Eier har påstått at han har omregistrert bilen, men den står fortsatt i samboers navn...altså, vi får baree alt av regninger på bilen, som han eier nå. Ny eier nekter å ta telefon osv. Noen som har noen forslag til dette helvettet?

Ikke årk å komme med idiotkommentarer som at omregistreringen burde skjedd med en gang osv..gjort er gjort, men vi må få han til å omregistrere bilen. Skulle jo så klart ha hatt erstatning på alle utgifter han har forårsaket og.

Håper på noen behjelpelige forslag.
​Det er den som selger bilen som har ansvaret for å sende inn melding om eierskifte. Hvis meldingen ikke er riktig utfylt risikerer du at krav om årsavgift, bompenger og eventuelle bøter fortsatt blir sendt til deg i stedet for den nye eieren. I tillegg vil det være vanskelig å få sagt opp forsikringen på bilen.

Kjøper kan ikke bruke bilen før den er omregistrert og du har mottatt det nye vognkort.
Vis hele sitatet...
https://www.if.no/web/no/privat/rado...ng-av-bil.aspx


Idiotkommentarer som at omregistreringer burde skjedd må du nesten takle ettersom det er det dere har driti dere ut på.

Edit; det er forresten mulig og ta omregistreringen over nett.
Sist endret av Slæsken; 11. januar 2016 kl. 18:55.
Hva med å ringe Statens Vegvesen å forklare situasjonen, og høre om muligheten for å begjære den avskiltet? Såfremt den ennå står i ditt navn.

Hvis kjøperen begynner å hisse seg opp så kan du bare argumentere med at du ikke hadde fått avskiltet den hvis han faktisk hadde omregistrert den, så han kan umulig ha omregistrert den. Hvis han fortsatt påstår det, så henvis du han til Statens Vegvesen og be han ta det med dem.

Vet ikke om det er mulig å be om å få bilen avskiltet på dagen, men bare et forslag. Tror uansett Statens Vegvesen kan svare på dette spørsmålet best.

EDIT: Husk å send melding til kjøperen om at bilen er begjært avskiltet.
Sist endret av 0xFF; 11. januar 2016 kl. 19:15.
Hvis den står i ditt navn, så er vel bilen fortsatt din.
Hent den.
Har du ikke vognkort del2? Den som ikke skal følge kjøretøyet? Mener det skal være en salgsmelding på den. Uansett: som en ekstra sikkerhet har jeg ved bilsalg fått opplyst av NAF at jeg i tillegg til kjøper burde sende salgsmelding, så dette kan du jo uansett gjøre.

Har dere noe andre papirer på kjøpet? Kontrakt, bankoverføring eller lignende? Et medlemskap hos NAF gir juridisk hjelp i slike situasjoner. Noen forsikringsselskap gjør det også.
Gi kjøper en meget kort frist til å betale det han skylder samt gi deg en salgsmelding, før du anmelder bilen stjålet.
Sitat av reklame Vis innlegg
Har du ikke vognkort del2? Den som ikke skal følge kjøretøyet? Mener det skal være en salgsmelding på den. Uansett: som en ekstra sikkerhet har jeg ved bilsalg fått opplyst av NAF at jeg i tillegg til kjøper burde sende salgsmelding, så dette kan du jo uansett gjøre.

Har dere noe andre papirer på kjøpet? Kontrakt, bankoverføring eller lignende? Et medlemskap hos NAF gir juridisk hjelp i slike situasjoner. Noen forsikringsselskap gjør det også.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at det er vognkort del 2 som han har sendt med kjøper til oslo, da det er bare denne som skal leveres til biltilsynet. og jeg regner med at det du mener er at det er anbefalt at både kjøper og selger går sammen til biltilsynet og leverer denne.
Du kan muligens utsette dette med begjøring om avskilting osv. Enden på visa blir uansett at du må få en og samme salgsmelding signert dere begge til Vegvesenet. Dette er ditt ansvar som eier. Kom deg til Oslo eller få noen til å møt opp på døra hans.

http://www.vegvesen.no/_attachment/62215/binary/668627

Sitat av Yalla Vis innlegg
Dette er ditt ansvar som eier.
Vis hele sitatet...
Korreksjon, din samboers ansvar som eier. Det er din samboer som står som eier. Når du omtaler kjøper som ny eier så misforstår du det juridiske totalt. Kjøper er ikke ny eier før salgsmelding er i orden. Dette kan fort bli adskillig dyrere enn de regningene dere allerede har fått.

Ett alternativ er å melde den stjålet. Dette skjedde meg engang og da ga jeg beskjed via SMS om at jeg var på døra til vedkommende for å få signert salgmelding og at alternativet ble å melde den stjålet. Det tok ikke lange tida før vedkommende var på plass.
Sist endret av Yalla; 11. januar 2016 kl. 21:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
26 1
Takk for mange nyttige svar
Sambo har tidligere vært i kontakt med statens vegvesen. De ba om å kontakte kjøper å ordne. Dette ble gjort, og kjøper påstod at han ville ordne dette. Noe han har gitt blanke faen i..derfor når vi først nå har fått purregebyr på piggdekkavgift, viste det seg at den fortsatt ikke er omregistrert.

Nå har kjøper fått melding om evt anmeldelse om han ikke får fingeren ut å får bilen omregistrert og står for regningene. Tror han er ganske skremt nå. Vet ikke helt hvor heldig det er for en innvandrer med en anmeldelse på nakken da, men han har begynt å bli litt stressa ja.
Men vi kan også ha dette med avskilting i bakhånd om han starter å kødde igjen. Vi vil bare bli ferdige med dette når vi står midt oppi andre ting...
Takk for mange forslag igjen
Omregistreringen kan taes online på vegvesen.no. Krever at du har kjøpers personnr, og h*n må logge inn å godta salgsmeldingen.

I såfall trenger man ikke levere vognkort del 2.
Sist endret av mr.roundtree; 12. januar 2016 kl. 01:23.
Solgte en bil som ikke ble omregistrert på 6 måneder, fordi det var 1 feil tall i fødselsnr til kjøper, fikk også en hel haug av bompenger, og kjøper var forduftet i løse lufta tydeligvis. Gikk rett til politiet med salgskontrakt og salgsmelding og anmeldte for for svindel, sendte kopi av anmeldelse, kontrakt og salgsmelding til bompengeselskapene, og kravene ble slettet. Desto lenger du/dere venter, desto værre blir det for dere. Dra og anmeld for svindel så fort du kan, og hvis h*n ordner opp kjapt, så er det jo bare å trekke anmeldelsen,hvis dere vil være så greie.
Står dere som eiere enda, så kan du også dra innom vegvesenet, si at skiltene dine er stjelt, be om nye skilter og nytt vognkort. Så blir skiltene på bilen tatt i første møte med politiet. Det er KUN dere som taper økonomisk på å ikke kontakte politi og vegvesen.
Kort tips om du skal slippe unna alt av fakturaer, så ringer du til alt av kreditthavere og forklarer situasjonen (dette må du nesten uansett gjøre). Fungerer ikke det: så bestrider du kravet jfr. §8 i inkassoloven, da er de pent nødt til å vente med og kreve inn pengene. Det som er litt viktig her: Så fort du får klarhet i situasjonen rundt "ny eier av bil" - send inn dette. Send egentlig inn dokumentasjon på at bilen er solgt asap; til rette myndighet / de som sender fakturaer...