Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1280
Hei! Er en gutt i midten av 20årene. Har bipolar og personlighetsforstyrrelser.
De siste 9 månedene har jeg vært hos psykolog og ser på dette som en "evig" runddans. Bor hjemme hos min mor. Tjener 6300mnd.

Kan nav hjelpe meg med hybel?
Ja, få med deg en lapp fra mor at det er best for dere alle hvis du flytter ut

Ta en tur på nav, prat med en saksbehandler som styrer med sosiale tjenester, så finner dere ut on du eller de skal betale leiliheten. Men uansett hvem av dere som betaler så får du mer kr

Hvos du betaler, så får du livsopphold som støtte
Hvis de betaler, så må du leve for de 6300
I de tilfellene jeg vet av der NAV hjelper til med bolig har de kun nødløsninger tilgjengelig, typisk campingplasser/motell for å huse det mest akutte.

Det er større sannsynlighet for at kommunen kan hjelpe med kommunal bolig, så kan NAV eventuelt hjelpe til å dekke utgiftene det medfører. Men det er stor pågang de fleste steder på kommunale boliger å det varierer fra sted til sted hvilke behov søkeren må ha for å få tilslag. Ta kontakt med kommunen din å forhør deg.

Eventuelt kan du dra ut på det store åpne leiemarkedet å ringe/maile rundt til utleiere som du finner på finn.no/i lokalavisen. Lykke til.
Sitat av 0040oa Vis innlegg
Hei! Er en gutt i midten av 20årene. Har bipolar og personlighetsforstyrrelser.
De siste 9 månedene har jeg vært hos psykolog og ser på dette som en "evig" runddans. Bor hjemme hos min mor. Tjener 6300mnd.

Kan nav hjelpe meg med hybel?
Vis hele sitatet...

Tja kan de det? Det er vel slik at nav eller nav kommunale tjenester alltid er i beit for boliger. Men det betyr ikke at du ikke kan få hjelp. Du har som sagt bolig hos din mor. Altså vil du neppe få nødhjelp som sagt over.

Men du kan søke NAV om å få dekt depositum eller få en garanti fra NAV på husleie. Slik at du selv kan finne deg en hybel. Når du da skal flytte for deg selv så må det gjøres en vurdering på din økonomiske situasjon. Er det du oppgå som lønn netto eller brutto? Nav skal hjelpe deg slik at du har penger til livsopphold når husleie er betalt. Denne summen varierer fra kommune til kommune med fra i underkant av 4.000 per måned til noe over 6.000.

Om du ikke har penger nok til å betale husleie så kan du søke om å få dekt husleie, strøm og evt. supplerende livsopphold slik at du har penger til mat etc.

Lykke til!