Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2846
Hei
Var på en butikk i dag, så var jeg i garderoben for å prøve noe, så så jeg et hvitt, avlangt litt rundt kamera tror jeg som var i garderoben.
Er det lov å ha overvåkningskameraer der folk prøver ting per dags dato?
Finner bare gamle svar på google at det ikke er lov så tenkte å spørre her...vet ikke om det er riktig tråd å spørre om her. Takk uansett!!
Sitat av yomomma Vis innlegg
Hei
Var på en butikk i dag, så var jeg i garderoben for å prøve noe, så så jeg et hvitt, avlangt litt rundt kamera tror jeg som var i garderoben.
Er det lov å ha overvåkningskameraer der folk prøver ting per dags dato?
Finner bare gamle svar på google at det ikke er lov så tenkte å spørre her...vet ikke om det er riktig tråd å spørre om her. Takk uansett!!
Vis hele sitatet...
Det er nok ingen her heller som kan gi deg klart svar. Datatilsynet har laget en fin og enkel innføring om emnet, leses her. Du kan også sende dem en epost og spørre.
Uansett hva datatilsynet sier så tviler jeg på at det er lov å filme mennesker som kler av seg uten tillatelse av personen.
Takk for svar! Bra side, god info.
Syns det bare er rart at de setter opp noe som ikke er lov?
Høres merkelig og ulovlig ut. Men kanskje butikken er blitt lei av at enkelte kunder setter på seg nye klær og bare vandrer ut uten å betale?
Sitat av bannister Vis innlegg
Høres merkelig og ulovlig ut. Men kanskje butikken er blitt lei av at enkelte kunder setter på seg nye klær og bare vandrer ut uten å betale?
Vis hele sitatet...
Hva er vitsen med alarmer på klær da?
Det er mye dårlig kunnskap ute blandt folk om kameraovervåkning og mange tror det er fritt frem. Dersom man opplever overvåkning man synes er tvilsom er det best å melde fra til datatilsynet og la de avklare det.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hva er vitsen med alarmer på klær da?
Vis hele sitatet...
De hjelper en del, men dersom tyvene kan putte klærne i et faradaybur i ro og mak, så kan de spasere ut av butikken uten at alarmen går. Alarmene alene gir ingen garanti mot tyveri.
Sist endret av Myoxocephalus; 9. januar 2016 kl. 16:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
De hjelper en del, men dersom tyvene kan putte klærne i et faradaybur i ro og mak, så kan de spasere ut av butikken uten at alarmen går. Alarmene alene gir ingen garanti mot tyveri.
Vis hele sitatet...
Så du mener at butikkene skal overvåke alle i garderoben fordi noe veldig få benytter seg av ryggsekker/vesker med faradaybur? Dette er jo det samme som amerikansk etterretning driver på med, noe som jeg tolker i retning at dem mener alle er skyldige inntil det motsatte er bevist og ikke motsatt.

Hvor ble det av det gamle prinsippet, der dem ber om å få se i ryggsekkene/veskene til de dem misstenker at har stjålet? Evt tilkalle vektere?
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Så du mener at butikkene skal overvåke alle i garderoben fordi noe veldig få benytter seg av ryggsekker/vesker med faradaybur? Dette er jo det samme som amerikansk etterretning driver på med, noe som jeg tolker i retning at dem mener alle er skyldige inntil det motsatte er bevist og ikke motsatt.

Hvor ble det av det gamle prinsippet, der dem ber om å få se i ryggsekkene/veskene til de dem misstenker at har stjålet? Evt tilkalle vektere?
Vis hele sitatet...
Men i himmelens navn...

Har jeg noensinne skrevet, antydet, hintet eller på noen måte gitt uttrykk for en slik mening?

Jeg skrev følgende: "Alarmene alene gir ingen garanti mot tyveri." Dette skrev jeg fordi du lurte på hvorfor butikkene ikke bare slo seg til ro med alarmene. Jeg antok du ikke visste om denne tyveriteknikken, som forøvrig er svært yndet blandt de mer profesjonelle butikktyvene. Men hvordan i alle dager klarte du å komme frem til den tolkningen du presenterte? Jeg påstår at butikkene har en interesse av å overvåke prøverommene. Jeg påstår ikke at det er tiltak jeg sttøtter.

Dette her tror jeg faktisk må være det drøyeste eksempelet av 'jumping to conclusions' jeg har sett her på forumet - og i den konkurransen er det hverken dopingkontroller eller forbud mot jetpack.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hva er vitsen med alarmer på klær da?
Vis hele sitatet...
Alarmer handler i stor grad om å unngå impulstjuveri. Det stopper uforberedte Kari, 15, frå å stappe BHen i sekken. Om du sjekker ebay finn du utstyr for å fjerne alarmer, og det er relativt trivielt å blokkere det med faraday-bur.
Du sier selv at du tror det var et kamera, altså er det ikke sikkert at det var det du så?

Jeg har vært borti prøverom der det henger en liten slags boks på veggen med et skilt som sier at "alarmene er elektronisk overvåket og vil utløses om de fjernes fra plaggene" hvertfall. Hvordan det virker i praksis vet jeg ikke, men den boksen på veggen hadde antenne på seg. Kanskje noe sånt der du også var?