Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 10341
Får legen beskjed når jeg henter ut resepter?

Jeg har en resept på tramadol liggende som jeg fikk i juli 2014. Nå har jeg byttet smertestillende, men vil jo gjerne hente ut disse også. Jeg får et forklaringsproblem om legen som skrev det ut i fjor får varsel om at jeg har hentet det NÅ. Han tror jeg hentet ut resepten da jeg fikk den i fjor. Dette er vanlig papirresept. Jeg får fortsatt de smertestillende på papir og ikke e-resept.
Dersom det er E resept kan legen se når medisinen ble hentet, om han gidder da. Tror absolutt ikke at legen får beskjed fra apoteket når du henter medisiner på papir resept. Jeg kan ikke se for meg at de skulle ringe fra apoteket til legen for å fortelle at de har ekspedert en resept, da ville de ikke hatt tid til annet. Det stiller seg helt annerledes om du er under en form for overvåkning fordi du shopper resepter elles selger pille o.l.
Klem fra Betty
Takk for raskt svar!

Jeg er kronisk syk og går fast på smertestillende, men jeg har aldri gjort noe galt ifht medisinene mine og resepter. Dette er første gangen jeg føler jeg er litt "på kanten". Jeg vil bare gjerne ha den pakka som en sikkerhet og som en mulighet til å slappe av litt ekstra en kveld. De kjenner meg godt på apoteket og vet at jeg har gått og går på sterke smertestillende, så de ville ikke reagert om jeg kom med den resepten. Jeg er bare redd det skal bli automatisk varslet i systemet til legen, men siden det ikke er e-resept så burde det vel gå bra?
Trur ikke det skal by på noen problemer, spesielt med papirresept. Fastlegen min hadde ikke en gang fått med seg at jeg fikk utskrevet 2 x 25stk sobril i stedet for 1 x 25stk før det hadde gått et halvt år, og dette var atpåtil på e-resept.
Googlet litt og fant dette:

https://helsenorge.no/e-resept-og-mi...ar-om-e-resept

" Når du har fått utlevert vare på apoteket eller hos bandasjisten, kan det gå melding om dette til fastlegen din. "

Gjelder ikke papir resepter.
Sist endret av Huttetutta; 1. mars 2015 kl. 11:52.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Trur ikke det skal by på noen problemer, spesielt med papirresept. Fastlegen min hadde ikke en gang fått med seg at jeg fikk utskrevet 2 x 25stk sobril i stedet for 1 x 25stk før det hadde gått et halvt år, og dette var atpåtil på e-resept.
Vis hele sitatet...
Får du i det hele tatt papir resepter lenger?

Blir bare sendt rett til apoteket etter det bye systemet jeg .
Leger skriver ut papir resepter dersom de har glemt det kortet de bruker for å komme inn på systemet for e resepter. Jeg har opplevd det selv noen ganger for et par måneder siden. Du kan være helt trygg på at legen ikke får beskjed om du henter pillene dine, du har jo resept, du er ikke under noe overvåknings regime, og personalet på apoteket har ingen instruks om å gi legen melding når du henter medisinene dine. Som jeg har sagt før så har de ikke tid til dette.
Lykke til med turen til apoteket.
Klem fra Betty
Så i teorien er det fortsatt mulig med falske resepter?
Ja, man får fortsatt papirresepter.
Det er mulig, i teorien, men i praksis tror jeg det blir vanskelig. Her på det lokale apoteket ville det aldri fungert på A eller B preparater. De gransker en hver resept som om det skulle være deres livsoppgave å avdekke feil begått av en lege. Jeg har fått to papir resepter i løpet av det siste året, en på så kalt "bandasjemateriel" og en på et syrehemmende preparat. Det var med nød og neppe at disse ble akseptert. Legen skrev den " uskyldige" resepten på papir, og den på et B preparat på e resept. Beklager at dette blir litt rotete, men poenget mitt er at det ikke er lett å forfalske papir resepter. Dersom du er proff, bor i en stor by eller ellers har mye kunnskap om emnet kan det muligens gå ann, liker ikke å være helt kategorisk.
Noen som vil dele sine erfaringer om dette? Selv om det er litt off topic.
Klem fra betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Det er mulig, i teorien, men i praksis tror jeg det blir vanskelig. Her på det lokale apoteket ville det aldri fungert på A eller B preparater. De gransker en hver resept som om det skulle være deres livsoppgave å avdekke feil begått av en lege. Jeg har fått to papir resepter i løpet av det siste året, en på så kalt "bandasjemateriel" og en på et syrehemmende preparat. Det var med nød og neppe at disse ble akseptert. Legen skrev den " uskyldige" resepten på papir, og den på et B preparat på e resept. Beklager at dette blir litt rotete, men poenget mitt er at det ikke er lett å forfalske papir resepter. Dersom du er proff, bor i en stor by eller ellers har mye kunnskap om emnet kan det muligens gå ann, liker ikke å være helt kategorisk.
Noen som vil dele sine erfaringer om dette? Selv om det er litt off topic.
Klem fra betty
Vis hele sitatet...
Du tar feil. Apotekene skal akseptere resepter selv om de er i tvil. Det er viktigere at folk får medisinene sine enn å avdekke forfalskninger. En journalist fikk valium selv om resepten var skrevet på en vanlig lapp. Alt man trenger er det nummeret til legen. At ditt apotek er inkompetent er ikke representativt for alle apotek.
Faen som jeg hater dette landet. Dette er virkelig ett spørsmål.
Takk for tilbakemelding, presiserer at det jeg skriver gjelder et lite lokalt apotek. Har du kilder til det med papirlappen og journalisten som fikk Valium? Det er jo ikke umulig å få tak i dagens id nummer. Jeg bare lurer litt.
Klem fra Betty
http://www.nrk.no/livsstil/--kan-skr...apir-1.7493146

Det var visst paralgin forte, som er et B-preparat men hvis du søker litt ser du at forfalskede resepter er vanlig. Grunnen til at vi får e-resepter er jo å stoppe praksisen.
Nettopp det jeg prøvde å få fram jeg også. Sikkert derfor jeg fikk resepten på b preparatet på e resept, og det mer uskyldige syrenøytraliserende på papir resept. Resepter på papir blir skjeldnere og skjeldnere, og snart er de kanskje helt borte, i alle fall her i Norge.
Her er det så små forhold at apotekeren vet om alle som bruker apoteket, h*n ville nok reagert om en " fremmed" kom med en mistenkelig papir resept på et a eller b preparat. Jeg verken har prøvd, eller vil prøve meg på noe slikt som forfalskning av resepter, eller noe som helst annet. Er det noen her på forumet som har?
Klem fra Betty
Sitat av xae8koo Vis innlegg
http://www.nrk.no/livsstil/--kan-skr...apir-1.7493146

Det var visst paralgin forte, som er et B-preparat men hvis du søker litt ser du at forfalskede resepter er vanlig. Grunnen til at vi får e-resepter er jo å stoppe praksisen.
Vis hele sitatet...
Dette var før e resept ble tatt i bruk. Regner med de reagerer mer på papirresept nå i 2015.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Ja, man får fortsatt papirresepter.
Vis hele sitatet...
Til og med i bygda så bruker man e-resept, de fleste har gått over til e-resept.

Kilde: Lege i familien
Alle legene her på bygda bruker e resept til vanlig, fikk papir resept en gang da legen hadde glemt kortet sitt hjemme. Jeg lurer faktisk på om han hadde blitt nødt til å låne en annen leges kort dersom det hadde vært snakk om en a eller b resept? Har du en mulighet for å sjekke det SkittenKanyle, du som har en lege i familien. Jeg kan spørre min lege, men jeg skal forhåpentligvis ikke dit på lenge.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Alle legene her på bygda bruker e resept til vanlig, fikk papir resept en gang da legen hadde glemt kortet sitt hjemme. Jeg lurer faktisk på om han hadde blitt nødt til å låne en annen leges kort dersom det hadde vært snakk om en a eller b resept? Har du en mulighet for å sjekke det SkittenKanyle, du som har en lege i familien. Jeg kan spørre min lege, men jeg skal forhåpentligvis ikke dit på lenge.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Kort? De gjør det via data. De trenger ikke et kort. De bare skriver det inn på pcen.

Tror du mener legen hadde glemt passordet sitt.

Jeg har selv vært inne på systemet, du bare logger deg på, og skriver ditten og datten, også blir det sendt til apotekene. Ingen kort er involvert.
Sist endret av SkittenKanyle; 5. mars 2015 kl. 17:21.
Kanskje jeg misforstod, og at det var et helt annet kort, til stemplingsuret kanskje, uansett har det ingen betydning.
Klem fra Betty
Joda legene bruker buypass kort som står i pcn.. uten dette kan dem ikke sende e-resept.
Sitat av SkittenKanyle Vis innlegg
Kort? De gjør det via data. De trenger ikke et kort. De bare skriver det inn på pcen.

Tror du mener legen hadde glemt passordet sitt.

Jeg har selv vært inne på systemet, du bare logger deg på, og skriver ditten og datten, også blir det sendt til apotekene. Ingen kort er involvert.
Vis hele sitatet...
De bruker en kortleser i PC-en, og putter inn sitt personlige kort :-) Hvis kortet er godkjent ifølge e-resept-programmet, får legen skrevet resepten.

Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Kanskje jeg misforstod, og at det var et helt annet kort, til stemplingsuret kanskje, uansett har det ingen betydning.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Se over Du hadde rett.
Sitat av thundercat Vis innlegg
Joda legene bruker buypass kort som står i pcn.. uten dette kan dem ikke sende e-resept.
Vis hele sitatet...
Korrekt.
Å, nå ble jeg glad��
Seriøst, det var sånn jeg oppfattet legen, takk til deg Legevakten som fikk gitt oss klarhet i dette.
Lurer på om TS har hentet medisinene sine?
Klem fra Betty
Ved vanlig eresept kan legen få tilgang til å se dine resepter også du har hentet dem ut.

Men det finnes veier rundt.
1 opplys legen om at du ikke samtykker til at han eller hun kan se det.

2 du kan også be om å få resept med ett referanse nummer, dette anonymiserer deg. Legen sender resepten elektronisk men uten ditt navn. Du oppgir reformer på apoteket og de får kun opp hva du skal ha. Ingen navn.
Sykehusene bruker fortsatt papirresept.
Er du helt sikker? Var innlagt på sykehus i oktober 2014. I forbindelse med utskriving fikk jeg to resepter, den ene, på et syrenøytraliserende preparat, var på papir, den andre, på Paralgin Forte, var en e resept.
Klem fra Betty
Hei Betty :-)
Nå er jo dette i utvikling og det som var for et 1/2 år siden kan være endret nå.
Jeg var på lungepoliklinikken på sykehus til en timeavtale i juni 2014 og fikk noen resepter. Da bemerket jeg papirresepten jeg fikk, og da svarte legen at det er bare sykehusene som fortsatt har det på papir.
Som skrevet kan dette være endret nå Betty, dette er jo under utvikling og endringer kan skje raskt.

Underlig at du fikk den ene resepten på papir og den andre på "E" ?
Klem fra meg :-)
Sist endret av Huttetutta; 8. mars 2015 kl. 20:38.
Syntes det var underlig, min forklaring, for meg selv, ble at legen sendte resepten på b preparatet som e resept fordi apotekene er skeptiske til papir resepter på a og b preparater. Det kan godt være at denne forklaringen er helt feil, men den fungerte for meg. Er det noen som faktisk vet hva som er forklaringen? Jeg kan presisere at begge reseptene klare ved utskriving, jeg så bare en resept blandt papirene, og da jeg spurte etter den andre sa han at den var sendt på e resept.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Syntes det var underlig, min forklaring, for meg selv, ble at legen sendte resepten på b preparatet som e resept fordi apotekene er skeptiske til papir resepter på a og b preparater. Det kan godt være at denne forklaringen er helt feil, men den fungerte for meg. Er det noen som faktisk vet hva som er forklaringen? Jeg kan presisere at begge reseptene klare ved utskriving, jeg så bare en resept blandt papirene, og da jeg spurte etter den andre sa han at den var sendt på e resept.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Det kan være forklaringen til han over deg, din forklaring, eller at

1: Han ikke har lov til å skrive ut B-preparater (eller har ikke tilgang til E-resept), og derfor har en annen lege gjort det. Denne andre legen har tilgang til erp-systemet. (erp = e-resept).

2: Det var en annen lege som skrev ut E-resepten, og en annen lege som fortalte deg at du hadde fått PF, samt. ga deg papirresepten.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 9. mars 2015 kl. 01:30.
Oslo city medisinske senter skriver ut papirresept på paralgin - Samme gjorde volvat i fjor. Dette er private legesenter, og vet ikke om de ikke er med i e-reseptsystemet enda.
Morsom diskusjon som er litt off topic fra tråden. Begge reseptene var fra samme lege, han hadde tilgang til e reseptsystemet, men skrev likevel den ene resepten på papir, den på syrenøytraliserende. Det var den samme legen som gikk legevisitt den morgenen, og det var han som hadde satt meg på begge medisinene. Kanskje dataen klikka etter den første resepten har hørt at det står dårlig til med datautstyr i det offentlige helsevesenet.
Klem fra Betty
Sist endret av Nurse Betty; 9. mars 2015 kl. 07:47.
Neida Alle har ikke tatt i bruk E resept bla landets største sykehus. Her brukes fortsatt papirrseptblokker og A4 ark hvis legen ikke klarer å printe ut en papirresept fra DIPS (pasientsystemet) Det registreres ikke i systemet hvor mange ganger du henter ut på disse. Det er apoteket sitt ansvar å klistre på lapp og stemple resepten hver gang du henter ut...
Men en eventuell epikrise fra ditt besøk på legevakten vil inneholde hva slags medisiner du har fått og apoteket vil legge deg inn manuelt på i deres datasystemer, som igjen vil gjøre at din fastlege kan se dette.
Det er jo egentlig litt tøvete, for jeg vet at det her i Oslo er MANGE shady leger som selger resepter, og det er jo ikke så vanskelig å finne frem til en av dem hvis man bare researcher litt. Med tanke på dette med e-resepter og sikkerhet, mener jeg.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Men en eventuell epikrise fra ditt besøk på legevakten vil inneholde hva slags medisiner du har fått og apoteket vil legge deg inn manuelt på i deres datasystemer, som igjen vil gjøre at din fastlege kan se dette.
Vis hele sitatet...
Apoteket har jo ikke tilgang til å se epikrisen din.