Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 2812
Såå, hei jeg går på ungdomsskole i 10ende klasse og tenker på å ta utdanning med noe innen Data sånn generelt(altså innvendig som networking, PHP, HTML ect ect) , og spørsmålet mitt er om IKT er en bra linje å gå på hvis man er interessert i dataer og er det mulig å komme langt i livet med IKT utdanning, jeg kunne tenkt meg å fortette skolen i vært fall 7 år til.

En ting til som er veldig viktig hvis jeg skal utdanne meg innen IKT så er det at jeg vil vite hva man lærer der og om det er mulig å forberede seg før starten sånn at jeg ligger litt foran, jeg har litt fritid mellom fingeren så det er ikke et problem.

Takk!
Hvis jeg har skjønt dette riktig så er IKT bare andre-året?
Anbefaler deg i hvert fall å gå elektro eller media førsteåret da.
Man lærer om både hardware og software, men det er viktig å velge en god skole. Noen jeg kjenner går på IKT og lærer ikke en dritt, mens andre lærer kjempemye og har det veldig gøy med forskjellige oppgaver osv.
Ikt kan du ta etter hvilket som helst "første fag " på en vidregånde skole. Feks elektro service og samferdsel. Hvilken som helst linje men, det tar bare 3 år på IKT 1år i skole 2 i utdanning
Trådstarter
13 0
jaa, glemte å ta med det, jeg har tenkt å ta elektro på VG1 og deretter begynne på IKT
For all del, om du har tenkt til å bli noe annet enn en IKT ansvarlig ved en videregående skole, gå 3 år almenn for deretter å studere en IT-linje som passer deg. Det gir så mye mer valuta for pengene. Du tjener mer, du lærer mer, du får bedre jobber.
Gå almenn med fordypning i matematikk og fysikk -> høgskole/universitet.
(dataingeniør, anvendt datateknologi, informatikk++++)
IKT fører for det meste til kjedelige (imo) supportjobber, hos IT-avdelinger rundt om kring f.eks. Egentlig det laveste nivået innen IT-utdanning. Når jeg gikk på IKT lærte jeg nesten ingenting hele året. Var som et kurs i Office, pluss veldig basic klient/server-nettverk-kurs strakt utover ett år. Hadde mye om relevante lover også. Hvis du vil gå virkelig langt innen data, ville jeg gått studiespesialiserende på VGS, og universitetet/høyskole innen datateknologi eller datavitenskap etterpå.
Sist endret av Grix; 18. november 2011 kl. 18:29.
Trådstarter
13 0
Er så lei av vanlig skole nå, og almenn er bare "vanlig" skole vanlig fag og ingenting som er andelenes fra ungdomsskole ?

Men får presse meg til det da, har lest litt rundt om mange mener akkurat dere sier her: ta først almenn som er nå studiespesialisering
Sitat av Awzum Vis innlegg
Er så lei av vanlig skole nå, og almenn er bare "vanlig" skole vanlig fag og ingenting som er andelenes fra ungdomsskole ?

Men får presse meg til det da, har lest litt rundt om mange mener akkurat dere sier her: ta først almenn som er nå studiespesialisering
Vis hele sitatet...
Da tar du heller en morsom håndverks linje, eller en der du kan slacken og sjekke jenter. Og så tar du almennfaglig påbygging med fordypning i nevnte fag. Almennfaglig påbygging er det mest avslappede jeg noensinne har vært med på og det klarer nok du også.
Da får du jo realkompetanse og kan søke til høgskole/universitet(det var slik jeg gjorde det).
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Allmenn er så mye bedre enn yrkesskoler.. På en yrkesskole går du rundt uten lekser å baller mannskjit. På allmenn derimot.. må du jobbe ræva av deg og du blir vant til å jobbe. På 2 og 3året får du muligheten til faget informasjonsteknologi som er gøy og som gir deg gratis programmer til en verdi av 15k kanskje ^^. (photoshop, dreamveaver osv...)


Edit: i tillegg til realfagspoeng
Sist endret av uaexed; 18. november 2011 kl. 18:40.
Trådstarter
13 0
Går det an å ta Elektro og så tar du almennfaglig påbygging med fordypning henger ikke helt med her, jeg har ikke helt lyst å slække, men har ikke lyst å ha det samme vanlig skole i 3 år til, men det er fullt mulig at jeg presser meg til det, jeg vet selv at man trenger bra matte karakterer for å bli god i matte som jeg er ikke helt god på.

Edit: Photoshop og dreamveaver kan jeg få gratis selv, men er enig med dere får skjerpe meg og ta allmenn^^
Sist endret av Awzum; 18. november 2011 kl. 18:46.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Det er absulutt verdt å ta allmenn, det er altfor lett å be turned på yrkes.. sånn at du ender opp som en "slækkis".
Sitat av uaexed Vis innlegg
Det er absulutt verdt å ta allmenn, det er altfor lett å be turned på yrkes.. sånn at du ender opp som en "slækkis".
Vis hele sitatet...
Når du begynner på høyere utdanning har du ikke tid til å bli sløkkis uansett mener nå jeg. Det har du ikke mulighet til.
Trådstarter
13 0
Takk, tror jeg fikk svaret på det jeg trengte!

Edit: Kan dere nevne noe jeg skal lære imens jeg går på allmenn og nå på ungdms til høyskole, f.eks : PHP, C++, visual, c og andre data språk?

Peace
Sist endret av Awzum; 18. november 2011 kl. 19:02.
Hvis du begynner med dette:
http://www.iu.hio.no/~kjetilg/uvstof...progintro.html
Så har du en goooood start på høyere utdannelse innen datarelaterte fag.

Eventuelt ta en titt på OS: http://www.iu.hio.no/~haugerud/os/Forelesning/os.pdf
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Jeg går også i 10ende nå og skal mest sansynelig søke allmen til neste år. Men etter VGS, hvor går jeg da hvis jeg vil gå noe innenfor data ? hvilke skoler er det i Bergen er det som har det, sorry for at jeg er lite spesifikk, men har enda ikke bestemt meg hva jeg vil velge etter VGS. Og er det vannskelig å komme inn på disse skolene etter VGS ?
Sitat av moret Vis innlegg
Da tar du heller en morsom håndverks linje, eller en der du kan slacken og sjekke jenter. Og så tar du almennfaglig påbygging med fordypning i nevnte fag. Almennfaglig påbygging er det mest avslappede jeg noensinne har vært med på og det klarer nok du også.
Da får du jo realkompetanse og kan søke til høgskole/universitet(det var slik jeg gjorde det).
Vis hele sitatet...
Hvordan fikk du realfagkompetanse etter kun ett år påbygg? Jeg trenger minst to for å få de nødvendige fagene (R1/R2, Fysikk 1+2, etc.)
Sitat av Awzum Vis innlegg
Såå, hei jeg går på ungdomsskole i 10ende klasse og tenker på å ta utdanning med noe innen Data sånn generelt(altså innvendig som networking, PHP, HTML ect ect) , og spørsmålet mitt er om IKT er en bra linje å gå på hvis man er interessert i dataer og er det mulig å komme langt i livet med IKT utdanning, jeg kunne tenkt meg å fortette skolen i vært fall 7 år til.

En ting til som er veldig viktig hvis jeg skal utdanne meg innen IKT så er det at jeg vil vite hva man lærer der og om det er mulig å forberede seg før starten sånn at jeg ligger litt foran, jeg har litt fritid mellom fingeren så det er ikke et problem.

Takk!
Vis hele sitatet...
Jeg går IKT på Drømtorp VGS nå, og det er en heftig digg linje. Vi lærer masse om data og sånn, vi får anlegg i klasserommet, får dra når vi er ferdig med oppgaver osv. Vi får også jobbe med prosjekter som faktisk har noe å si og ikke bare er oppgaver som leveres.

Læreren du antagelig får, Bjørn Pedersen, er en heftig fet kar. Problemet er jo selvfølgelig at du er fra Horten, og det er langt til Drømtorp. Utenfor Drømtorp tror jeg kanskje IKT er en litt mer daffelinje hvor man ikke lærer spesielt mye.
Sitat av Grix Vis innlegg
Hvordan fikk du realfagkompetanse etter kun ett år påbygg? Jeg trenger minst to for å få de nødvendige fagene (R1/R2, Fysikk 1+2, etc.)
Vis hele sitatet...
Nå begynner det å bli en stund siden jeg selv tok dette, så kan hende det er annerledes nå.
Da jeg tok dette var 1MX en del av almennfagene. Og så tok jeg 2MX og 2FY som valgfag; kobinert med tre-semesterordning. Da oppfylte jeg alt.
Når jeg tenker over det oppfyllte jeg jo ikke kravene kun med påbygg og fordypning som du sier, men med litt tweaking eller en privatiseksamen så er du i mål. 3MX og 2MX er faktisk ikke så veldig forskjellig, så det går fint med en privatisteksamen,.
Hvist du vill lære om HTML tar du media, er ikke noe HTML på ikt.
Det vi har hatt mest om på ikt til nå er hvordan du setter opp serverer, domener, generell sikkerhet innenfor nettverk, hvordan internett fungerer osv
I dag kalles vel disse mx2 og mx3 fagene R1 og R2 og hvis ikke du tar matte ganske lett så ville jeg ihvertfall anbefale å ta disse fagene som kveldkurs eller noe sånt, er en utfordring å lære seg alt det på egenhånd. Ganske store gap mellom ungdomskolematten -> T-matten -> R-matten
Trådstarter
13 0
Takk, alle sammen, spesielt moret.


Tror jeg velger Allmenn, og tar å tar matte mere på alvor + at jeg lærer mer om data på forhold
Sitat av Awzum Vis innlegg
Takk, alle sammen, spesielt moret.


Tror jeg velger Allmenn, og tar å tar matte mere på alvor + at jeg lærer mer om data på forhold
Vis hele sitatet...
Høres ut som en lur plan. Da har du en framtid i sikte ihvertfall
Trådstarter
13 0
Moret jeg lurer på en ting til, hvis jeg kan Java og OS så ligger jeg bra an, trenger jeg ikke C++ C Visual Basic PHP +++++
Og jeg liker å lære fra youtube, jeg må vel ikke bruke de linkene kan vel lære via youtube, det synes jeg er 3x ganger lettere.

Edit: sorry for Misspelling. Skrev litt fort og var ikke så nøye
Sist endret av Awzum; 18. november 2011 kl. 21:51.
Databransjen er spennende, hvis du har interessen og tid kan du komme langt.
Bruk fritiden din på å lage prosjekter og forbedre deg hele tiden.
Enten kan du ta studiekompetanse og få en bra utdannelse.
Eller så kan du ta IKT-driftsfag eller hva det nå heter i dag, ta 2år læretid hos en bedrift der du kan ta sertifiseringer.
Det er kanskje mer verdt i noens øyne. Beviser at du faktisk kan ting.

Selv har jeg kun fagbrev og har jobbet flere år i Forsvaret med masse ansvar, og jobber nå i en ledende driftsleverandør på 3.linje/kundeteam. Så du legger lista mye selv. Det beste er selvfølgelig å ta en bra utdannelse i tillegg til å lære masse på fritiden din.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Hvis du lærer deg Android-APIen så kan du få deg en god jobb samtid som det er STORE penger i det... Hva med 11-åringen som designet iPhone og iPad apps? Han deltok allerede på konferanser o.l.
Trådstarter
13 0
Jeg starter med Java og OS så ser jeg hvor langt jeg kommer!

takk alle sammen
Sitat av Awzum Vis innlegg
Moret jeg lurer på en ting til, hvis jeg kan Java og OS så ligger jeg bra an, trenger jeg ikke C++ C Visual Basic PHP +++++
Og jeg liker å lære fra youtube, jeg må vel ikke bruke de linkene kan vel lære via youtube, det synes jeg er 3x ganger lettere.

Edit: sorry for Misspelling. Skrev litt fort og var ikke så nøye
Vis hele sitatet...
Altså, du lærer alle slike ting på skolen. Det jeg linket til med Java er det vi brukte på dataingeniør ved høgskolen i oslo, og med det lærer du å programmere mer enn et språk.
Språkene du nevner er slikt man lærer ved å lese seg opp med litt syntaks etter at du har lært de fundamentale idèene bak programmering. Linken min er akkurat det, grunnleggende teknikker og tankegang; som du senere utvider med feks C++, C#, Python og lignende.

OS-faget linket jeg mest til for at du med det lærer deg unix-systemer på en bra måte. Dette kan du fort komme til å trenge ved en videre utdannelse. Greit å ha en liten forståelse på hva det går ut på.

I førsteomgang så er javakurset det jeg ville konsentrert meg om.
Jeg har faktisk IT1 første året på studiespesialisering. Vist timeplanen din passer, så kan du være med andreklassen sin IT1(snakk med rådgiver). Min skole hadde satt opp IT1 spesielt for førsteklassinger, sjekk med skolene i din region.

Vist du er interessert data så er 5 timer med IT i uken et lite avbrekk
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av omba Vis innlegg
Jeg har faktisk IT1 første året på studiespesialisering. Vist timeplanen din passer, så kan du være med andreklassen sin IT1(snakk med rådgiver). Min skole hadde satt opp IT1 spesielt for førsteklassinger, sjekk med skolene i din region.

Vist du er interessert data så er 5 timer med IT i uken et lite avbrekk
Vis hele sitatet...
Åhh jada I dag fikk jeg igjen siste prøven, 18/18 poeng Satt i hele timen å holdt på med HTML5 og CSS3, utrolig slummt og koselig.
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Hvist du vill lære om HTML tar du media, er ikke noe HTML på ikt.
Det vi har hatt mest om på ikt til nå er hvordan du setter opp serverer, domener, generell sikkerhet innenfor nettverk, hvordan internett fungerer osv
Vis hele sitatet...
HTML på medier (og kommunikasjon)? Det har jeg aldri hørt om. Jeg vil anbefale deg å gå studiespesialiserende om ta Informasjonsteknologi (IT-fag) på vg2 og vg3.

Er du heldig får du en god IT-fag lærer (slik som min) som lar deg/dere holde på litt utenfor pensum og lære mye nyttig du kan få bruk for senere (lage mye nettsider osv.). Vi holder på nesten bare med html, css og php/databaser
Sitat av Azarat Vis innlegg
HTML på medier (og kommunikasjon)? Det har jeg aldri hørt om. Jeg vil anbefale deg å gå studiespesialiserende om ta Informasjonsteknologi (IT-fag) på vg2 og vg3.

Er du heldig får du en god IT-fag lærer (slik som min) som lar deg/dere holde på litt utenfor pensum og lære mye nyttig du kan få bruk for senere (lage mye nettsider osv.). Vi holder på nesten bare med html, css og php/databaser
Vis hele sitatet...
Rart, for jeg hadde HTML på Media VG1.
HTML er uansett ikke noe man trenger å lære i en skole-setting. Det er såpass enkelt at man kan lære det på et par kvelder på gutterommet.
Sitat av Grix Vis innlegg
Hvordan fikk du realfagkompetanse etter kun ett år påbygg? Jeg trenger minst to for å få de nødvendige fagene (R1/R2, Fysikk 1+2, etc.)
Vis hele sitatet...
du planlegger litt og tar fagene som privatist. tar R1 mens du går på elektro, og fysikk 1 kan man vel bare hoppe over og gå rett på fysikk 2?
Sitat av etse Vis innlegg
du planlegger litt og tar fagene som privatist. tar R1 mens du går på elektro, og fysikk 1 kan man vel bare hoppe over og gå rett på fysikk 2?
Vis hele sitatet...
Det burde ikke være noe problem.
Jeg går nå IKT etter å ha gått 2 år på media men fant ut jeg ville bytte for det det er mye gøyere. Vi har til nå hatt inleverings oppgaver men fra neste uke skal vi inn på "datalaben" som vi satt opp å jobbe med datamskin og slikt.

Neste år tenker jeg å gå i lære, og som noen har påpekt fører det ikke til de høyeste nivået innen IKT akkurat. Men eneste grunnen til at jeg gjør det er for det jeg har innsett at jeg ikke kommer til å klare å studere på egen hånd på den måten. Det kommer ikke til å gå, derfor velger jeg heller å få et fagbrev å så seinere kanskje ta ting oppigjen når man blir mer motivert til skole.
Sitat av moret Vis innlegg
Det burde ikke være noe problem.
Vis hele sitatet...
Det går veldig fint. Jeg hadde allerede bestemt meg for å bli ingeniør når jeg søkte meg inn på yrkes fag. Byttet derfor ut yrkesmatematikken med det som da var 1MX, andre året tok jeg 2MX( =R1), og da stod jeg likt med de som hadde gått vanlig almennefag, bare jeg hadde hatt 2 meget slappe år hvor jeg gjorde ingenting og sov meg til gode karakterer. Livet på yrkesfag var deilig, bortsett fra at jeg ikke passer som håndtverker ^^
Trådstarter
13 0
Så jeg kan ta Først Elektro og bytte ur yrkesmatematikken med vankligere grad matte og det er det samme som jeg velger allmenn?

Jeg har ingenting imot allmenn, men hvis det er mulig å slippe det å komme like langt med IKT (f.ex) så er jo det mye bedre, + da lærer jeg om Data også(kanskje)

Men det er ikke så farlig ennå, dere har gitt meg mye mere informasjon enn selve rådgiveren og det setter jeg stor pris på!

Jeg har ennå mere enn et halv år på å bestemme meg og jeg tror jeg har det meste planlagt ved hjelp av dere
Sist endret av Awzum; 19. november 2011 kl. 01:53.
hvordan er det og få fagbrev innen ikt uten og gå ikt på vg2? har ikke karakterer til og komme inn og rådgivern snakket om at jeg kunne ta fagbrev via 3 år lærling uten skole... noen som vet hvordan dette funker?
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Hvist du vill lære om HTML tar du media, er ikke noe HTML på ikt.
Det vi har hatt mest om på ikt til nå er hvordan du setter opp serverer, domener, generell sikkerhet innenfor nettverk, hvordan internett fungerer osv
Vis hele sitatet...
Jeg sitter i dette øyeblikk og jobber med HTML oppgave på IKT. Dette er den tredje HTML-oppgaven hittil i år.