Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 12715
Heihei

Til neste år vil jeg gjerne begynne på en ordentlig utdannelse. Hvis jeg får ståkarakterer dette året vil jeg da ha 57,5 poeng. Dvs ikke nok til å komme inn på indøk på NTNU. Jeg er veldig klar over at NTNU er norges mest annerkjente universitet når det kommer til siv.ing utdannelser.

Så jeg ser 2 muligheter:

1. Ta enda ett friår, kanskje gå på fhs et år. (da får jeg 2+2 poeng) Og øker mine studiepoeng til 61,5, altså nok til å komme inn på NTNU.

2. Ta en bachelor i Petroleumsteknologi på UiS, for så å ta en 2-årig master i IndØk på UiA


NTNU'ere, som min far, sier jeg bør velge NTNU, og at det bare er tull og bli siv.ing et annet sted i landet. Og at arbeidsgivere vil foretrekke søkere fra det universitet.

Andre ingeniørstudenter fra andre steder i landet sier at alt kommer ann på hvordan type person du er. Kommer du med greie karakterer og er utadvendt og en fin fyr så får du jobben selvom du ikke er fra NTNU.


I tillegg så er jeg litt skeptisk til å velge en utdanning innen petroleum da det er så mye snakk om at Norge er tom for olje innen 30 år.

innspill takk!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ville ikke valgt å bli petroleumsingeniør, heller ikke indøk, ingen av dem er framtidens ingeniøryrker -.-. Søk på spetalen på google, han har nylig gitt et intervju som burde være interessant for deg.
Fant man ikke nettopp en stor åre med olje som vil vare i en del år? Mener å ha sett det på nyhetene.
Kan du ikke studere noe annet enn indøk...? På gløshaugen blir de stort sett ansett for å være flittige lettvektere, er ikke noe problem å søke seg til de mest ettertraktede indøk-jobbene med fra helt andre studieretninger (mckinsey, konsulentmas), men det er ikke like lett å gå andre veien.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Kan du ikke studere noe annet enn indøk...? På gløshaugen blir de stort sett ansett for å være flittige lettvektere, er ikke noe problem å søke seg til de mest ettertraktede indøk-jobbene med fra helt andre studieretninger (mckinsey, konsulentmas), men det er ikke like lett å gå andre veien.
Vis hele sitatet...
Ivioynar; det understreket trodde jeg da aldri. Trodde indøkerne mente sjøl de var *kongene av NTNU* (hmmf, kremt, )Men igjen går jeg sjøl ikke på Gløs da. Hvordan har det seg det der??? Er det sånn at dem ser på seg som "viktige" - hvertfall bransjen og bransjemedia sier jo det...?
Og dere andre ser på indøk som litt oppskrytt??
Sist endret av aeon_illuminate; 18. desember 2011 kl. 20:35.
har lest at estimater av dette funnet er 4200 millioner fat med olje, på det mest optimistiske. Verdens daglige forbruk er rundt 86 millioner fat med olje. Det er bare uker av verdens forbruk -.-
Er i litt samme situasjon som trådstarter, liker realfag, har lyst til å begynne på ntnu, tenker hovedsakelig på indøk eller nanotek, men har ikke sjangs til å komme inn på noen av de (må jo ha seks i snitt!) Så lurer rett og slett på hva jeg skal gjøre, hvilke linjer som er morsomme, hva som er lurt osv.

Sitat av Fritenker Vis innlegg
Ville ikke valgt å bli petroleumsingeniør, heller ikke indøk, ingen av dem er framtidens ingeniøryrker -.-. Søk på spetalen på google, han har nylig gitt et intervju som burde være interessant for deg.
Vis hele sitatet...
Du har ikke lyst til å lenke til intervjuet da? er ikke så lett å finne for oss andre når alt vi har å gå på er at det er et intervju med Spetalen... og hvis du er så sikker på at hverken petroleum eller indøk er framtidens ingeniøryrker, hvilkene er det da?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Heihei

Til neste år vil jeg gjerne begynne på en ordentlig utdannelse. Hvis jeg får ståkarakterer dette året vil jeg da ha 57,5 poeng. Dvs ikke nok til å komme inn på indøk på NTNU. Jeg er veldig klar over at NTNU er norges mest annerkjente universitet når det kommer til siv.ing utdannelser.

Så jeg ser 2 muligheter:

1. Ta enda ett friår, kanskje gå på fhs et år. (da får jeg 2+2 poeng) Og øker mine studiepoeng til 61,5, altså nok til å komme inn på NTNU.

2. Ta en bachelor i Petroleumsteknologi på UiS, for så å ta en 2-årig master i IndØk på UiA


NTNU'ere, som min far, sier jeg bør velge NTNU, og at det bare er tull og bli siv.ing et annet sted i landet. Og at arbeidsgivere vil foretrekke søkere fra det universitet.

Andre ingeniørstudenter fra andre steder i landet sier at alt kommer ann på hvordan type person du er. Kommer du med greie karakterer og er utadvendt og en fin fyr så får du jobben selvom du ikke er fra NTNU.


I tillegg så er jeg litt skeptisk til å velge en utdanning innen petroleum da det er så mye snakk om at Norge er tom for olje innen 30 år.

innspill takk!
Vis hele sitatet...
Realiteten nå er at etterspørselen etter ingeniører er såpass høy at arbeidsgivere ikke har anledning til å sile ut etter f.eks utdanningssted

Og selvfølgelig er det ikke slik at NTNU er et premiss for å komme seg i arbeid. Det er som du sier ingen tvil om at det er det mest anerkjente utdanningsstedet innen teknologi, men det kan se litt ut som om din far har gitt deg et skeivt inntrykk av hvor betydningsfullt dette er. Kommer du med toppkarakterer fra "vanlige" ingeniørstudium blir du valgt 9 av 10 ganger over en middelmådig student fra NTNU.

Når det gjelder tekniske utdanninger som dette så er det ikke så jævla farlig akkurat hva du tar. Det viktigste du gjør under utdanningen er å vise at du har evnene som trengs for å lære deg ting innenfor de respektive fagene. Når du kommer i arbeid må du uansett læres opp til nettopp det du skal gjøre, og kun en brøkdel av det du lærer på universitetet vil du bruke direkte i arbeidslivet. Med andre ord, har du en utdanning og arbeidserfaring fra oljevirksomhet så vil du fortsatt være gull verdt innenfor andre lignende yrker etter at oljen tar slutt
Det høres sikkert ut som om indøk er det beste du kan studere på gløshaugen utenifra. De som går på indøk er for det meste karaktersnoker som egentlig ikke liker det de driver med. Du vil havne sammen med ganske kjipe folk med andre ord. Du kan lære deg økonomi og ledelse (hvis du "syns" det er spennende) på alle de andre linjene, fordi det er valgbare emner etterhvert. Hvis målet ditt er å være på toppen av rangstigen / studere ordentlig økonomi ville jeg heller gått på handelshøyskolen i bergen. Skal du først bli ingeniør, så velg et ordentlig felt. Den teknologilinja som er mest 1337 er nanoteknologi. Det er der de mest spennende tingene skjer idag...

Roser er røde, gresset er grønt, indøk er homo.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Realiteten nå er at etterspørselen etter ingeniører er såpass høy at arbeidsgivere ikke har anledning til å sile ut etter f.eks utdanningssted

Og selvfølgelig er det ikke slik at NTNU er et premiss for å komme seg i arbeid. Det er som du sier ingen tvil om at det er det mest anerkjente utdanningsstedet innen teknologi, men det kan se litt ut som om din far har gitt deg et skeivt inntrykk av hvor betydningsfullt dette er. Kommer du med toppkarakterer fra "vanlige" ingeniørstudium blir du valgt 9 av 10 ganger over en middelmådig student fra NTNU.

Når det gjelder tekniske utdanninger som dette så er det ikke så jævla farlig akkurat hva du tar. Det viktigste du gjør under utdanningen er å vise at du har evnene som trengs for å lære deg ting innenfor de respektive fagene. Når du kommer i arbeid må du uansett læres opp til nettopp det du skal gjøre, og kun en brøkdel av det du lærer på universitetet vil du bruke direkte i arbeidslivet. Med andre ord, har du en utdanning og arbeidserfaring fra oljevirksomhet så vil du fortsatt være gull verdt innenfor andre lignende yrker etter at oljen tar slutt
Vis hele sitatet...
Karakterer avgjør ca. 2% når du skal søke jobb http://www.tu.no/jobb/article237145.ece
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Har ikke studert hva indøk er, men hvis det er et kompromiss mellom ingeniør og økonom så høres det komisk ut... Ta en "ren" utdannelse, velg en av dem.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Har ikke studert hva indøk er, men hvis det er et kompromiss mellom ingeniør og økonom så høres det komisk ut... Ta en "ren" utdannelse, velg en av dem.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke studere det, det holder med et google-søk. Indøk står for industriell økonomi.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Har ikke studert hva indøk er, men hvis det er et kompromiss mellom ingeniør og økonom så høres det komisk ut... Ta en "ren" utdannelse, velg en av dem.
Vis hele sitatet...
Tull, tull, Tull. Indøk er et svært bra konsept oppfunnet av NTNU, og næringslivet etterspør - og etterspurte det(derfor lagde NTNU sjølve linja..)

Svært mange (moderne) utdanninger er mix-ups. Hvorfor trenger man fagidioter?
Pluss; jeg forstår at du mener at utdanningene bør være mer "konkrete", eller "rent yrkesrettet".
Går sjøl en blandet bachelor.

Men Derimot er en mix av økonomi og realfaglig/ingeniør fullt obvious.
Disse fagfeltene er forskjellige, men fullstendig avhengige av hverandre!

En annen ting som jeg spurte Ivioynar om er det at indøkere på campus tror de eier NtNu og at ntnu er der for dem.... Det er jo litt synd da, for indøkerne
Sist endret av aeon_illuminate; 18. desember 2011 kl. 22:16.
Går selv på NTNU nå, mer spesifikt 2. året elektronikk, og jeg er enig i mye, men ikke alt som blir sagt her i tråden. Det som jeg er enig i er at så lenge du går siv.ing. veien betyr selve linjen veldig lite. De fleste større bedrifter tar inn sivilingeniører fra alle linjer (snakker her av erfaring fra flere bedriftspresentasjoner jeg har vært på). Tittelen siv.ing. betyr kort sagt at du har mye realfagskunnskaper (god grunn til å bygge videre på), samt evnen til å sette deg inn i emner og tilegne deg ny kunnskap.

Angående Indøk: Ja, de får mye pepper fra de andre linjene fordi mange mener de ikke er "skikkelige" sivilingeniører da de har mange fag som ikke er realfag. Kjenner en god del indøkere, og de skiller seg på ingen måte ut fra andre linjer, bortsett fra at det kanskje er mindre "nerder" og flere lesehester (noe som er i mine øyne en dum ting). Om de er mer ettertraktet enn andre sivilingeniører kan diskuteres, men indøker eller ikke, du kommer ikke til å slite med å finne jobb. Velg dermed linje mer med hjertet og mindre med hjernen. Om du skulle angre er det ikke vanskelig å bytte linje, det går som regel ganske smertefritt så lenge du gjør det før 2. klasse.

Jeg vil også si at hvis du har muligheten til å gå på NTNU, GJØR DET! Jeg lover deg, du kommer aldri til å angre. Maken til studiemiljø og samhold skal du lete lenge etter. Nivået på NTNU er høyere enn på andre høyskoler/universitet, for eksempel UiB/HiB (kjenner folk som går ingeniør der), så bedrifter er spesielt på utkikk etter ingeniører fra NTNU, fordi dem er som regel av en helt annen kaliber. Personlig synes jeg det er en ære å være en del av NTNU.

Om du velger petroleumsfag, ikke bekymre deg for jobbframtiden din. Norge (og verden generelt) har alltid bruk for dyktige ingeniører. Som jeg nevnte er linjen mindre viktig, så du kan dermed jobbe med helt andre ting som petroleumsingeniør nettopp fordi du er ingeniør. Husk på at de aller fleste jobber etter noen år med noe helt annet enn det de studerte i utgangspunktet. Som regel er det kun den første, evt. andre jobben som har en liten relasjon til jobben din.

Som siv.ing. er arbeidsmarkedet åpent for deg. Lykke til!
Sist endret av Bartulf; 18. desember 2011 kl. 22:15.
Nivået på NTNU er høyere enn på andre høyskoler/universitet, for eksempel UiB/HiB (kjenner folk som går ingeniør der), så bedrifter er spesielt på utkikk etter ingeniører fra NTNU, fordi dem er som regel av en helt annen kaliber. Personlig synes jeg det er en ære å være en del av NTNU
Vis hele sitatet...
Er selv NTNuer, men hvordan er Uib/HiB/HiO forskjellig fra gløs i fagene, konkret sett? Strengere, mere krav på Ntnu?
Sist endret av aeon_illuminate; 18. desember 2011 kl. 22:21.
Selv går jeg på HiB, men kjenner en del folk som går siv.ing i diverse retninger på NTNU. Tror de jobber mer med skolen enn det jeg gjør i hvertfall. Uansett skrytes det på skolen min av at 80% av studentene får jobbtilbud før de er ferdig med ingeniørutdannelsen sin. Hvis du vil gå på en prestisjeskole innenfor teknologi, søk på MIT.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Er selv NTNuer, men hvordan er Uib/HiB/HiO forskjellig fra gløs i fagene, konkret sett? Strengere, mere krav på Ntnu?
Vis hele sitatet...
Færre innleveringer, færre forelesninger og så vidt jeg vet, lettere fag. Snakket nylig med en kompis som går datateknikk på HiB, han sitter i snitt 4 timer på skolen hver ukedag. Jeg sitter i snitt rundt 8-10 timer hver dag, helger iblant også. Verken han eller jeg jobber noe særlig hjemme.

Jeg gikk ut fra VGS med kun femmere og seksere i realfag, han gikk ut med treere og firere.

Hadde også en fadderunge som gikk ett år på UiB før han begynte på NTNU, og han sier at arbeidsmengden her er mye mer, og alle fagene går mye mer i detalj på NTNU sammenliknet med UiB. Generelt sett mye mer krevende på NTNU.
http://www.tu.no/energi/article294363.ece

Spetalen påpeker også at halvparten av dem som studerer finans vil være arbeidsløse om 5 år. Man kan såklart velge å bli petroleumsingeniør, men tror ikke man kan forvente å bare jobbe i Norge da, men de få stedene i verden man kan forvente å få olje. Indøk vil jeg karakterisere som finans også,derfor skepsisen.
Sitat av Bartulf Vis innlegg
Færre innleveringer, færre forelesninger og så vidt jeg vet, lettere fag. Snakket nylig med en kompis som går datateknikk på HiB, han sitter i snitt 4 timer på skolen hver ukedag. Jeg sitter i snitt rundt 8-10 timer hver dag, helger iblant også. Verken han eller jeg jobber noe særlig hjemme.

Jeg gikk ut fra VGS med kun femmere og seksere i realfag, han gikk ut med treere og firere.

Hadde også en fadderunge som gikk ett år på UiB før han begynte på NTNU, og han sier at arbeidsmengden her er mye mer, og alle fagene går mye mer i detalj på NTNU sammenliknet med UiB. Generelt sett mye mer krevende på NTNU.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne dele din viten, for dette har gått meg hus forbi. At NTNU har et høyere nivå både blant lærere og elever er det ingen tvil om, men hvor i alle dager har du det fra at fagene er lettere? Det er stort sett de samme fagene som går igjen, ihvertfall de første årene. Det vil si at andre høyere utdanninger har mye samme fagplan, samme lærebøker og samme pensum.

Faktisk vet jeg om ihvertfall en eksamen hvor nesten alle oppgavene var hentet fra en tidligere NTNU-eksamen i faget. Så vær så snill å forklar meg hvordan det rent praktisk talt er vanskeligere på NTNU.


Og ærlig talt, om du tror det at du fikk toppkarakterer på videregående betyr at du er et naturtalent må du få huet ut av ræven. At folk streber seg til toppkarakterer for så å møte veggen på høyere utdanning er like vanlig som at middelmådige prestasjoner på vgs blir fulgt av en langt mer vellykket høyere utdanning. Høres ut som om du og kompisen din begge ble et eksempel der, sitter du 10 timer på skolen i snitt, hele semesteret, da håper jeg virkelig du har rene A'er å vise til.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Du må gjerne dele din viten, for dette har gått meg hus forbi. At NTNU har et høyere nivå både blant lærere og elever er det ingen tvil om, men hvor i alle dager har du det fra at fagene er lettere? Det er stort sett de samme fagene som går igjen, ihvertfall de første årene. Det vil si at andre høyere utdanninger har mye samme fagplan, samme lærebøker og samme pensum.

Faktisk vet jeg om ihvertfall en eksamen hvor nesten alle oppgavene var hentet fra en tidligere NTNU-eksamen i faget. Så vær så snill å forklar meg hvordan det rent praktisk talt er vanskeligere på NTNU.


Og ærlig talt, om du tror det at du fikk toppkarakterer på videregående betyr at du er et naturtalent må du få huet ut av ræven. At folk streber seg til toppkarakterer for så å møte veggen på høyere utdanning er like vanlig som at middelmådige prestasjoner på vgs blir fulgt av en langt mer vellykket høyere utdanning. Høres ut som om du og kompisen din begge ble et eksempel der, sitter du 10 timer på skolen i snitt, hele semesteret, da håper jeg virkelig du har rene A'er å vise til.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg har aldri hardbarket påstått at det er vanskeligere på NTNU, og jeg har aldri gått på et annet universitet enn nevnte, så jeg sitter dessverre ikke med solid kunnskap, men jeg kan dele den viten jeg har. Det er på ingen måte solide kilder, og det var også det jeg prøvde å få fram i teksten min.

Jeg ble fortalt av han jeg var fadder til at matematikken var mye vanskeligere på NTNU enn på UiB. I tillegg, igjen har jeg fått det fortalt, fikk jeg høre at det var noen som fikk litt sjokk da de kom med bachelor fra HiST og skulle ta master på NTNU. For all del, ta det med en klype salt, det er ikke noe jeg selv har erfart.

Om det er vanskeligere rent praktisk talt? Aner jeg ikke. Hvis det er rett det du sier om at eksamensoppgaver er hentet fra NTNU, noe jeg forøvrig ikke tviler på, er vel nivået på samme nivå.

Jeg har aldri påstått at jeg har vært noe naturtalent, og rene A'er er ikke det jeg har på vitnemålet. Her på NTNU føler jeg meg dummere enn gjennomsnittet. Jeg tok karakterer fram som et eksempel for å vise at jeg oppfattet at det var større arbeidsmengde og høyere nivå på NTNU kontra HiB. Jeg sitter i snitt 8-10 timer på skolen for å få gjort arbeidet som kreves for at man får lov til å ta eksamen.

Jeg beklager hvis posten min framsto som elitistisk, det var ikke meningen med innlegget mitt.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Ville ikke valgt å bli petroleumsingeniør, heller ikke indøk, ingen av dem er framtidens ingeniøryrker -.-. Søk på spetalen på google, han har nylig gitt et intervju som burde være interessant for deg.
Vis hele sitatet...
Du tar nok grundig feil der ja.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
http://www.tu.no/energi/article294363.ece

Spetalen påpeker også at halvparten av dem som studerer finans vil være arbeidsløse om 5 år. Man kan såklart velge å bli petroleumsingeniør, men tror ikke man kan forvente å bare jobbe i Norge da, men de få stedene i verden man kan forvente å få olje. Indøk vil jeg karakterisere som finans også,derfor skepsisen.
Vis hele sitatet...
Heh... Det hører vel til bakgrunnstoffet til denne saken at Spetalen selv er utdannet Siv.Ing. fra NTH i petroleumsteknologi - og representerer vel heller unntaket enn regelen innen karriere etterpå.

Det er vel fortsatt slik at fryktelig mye av teknologien som anvendes i oljeproduksjon i resten av verden produseres i Norge jf. SINTEF har åpnet kontor i Brasil (med Petrobras i sikte), Statoil er "7. mest innovativ i verden" i følge Forbes(?). Selskaper som EMGS, SLB, DNO Internasjonal, Weatherford, osv. Nevner i fleng.

For en dyktig petroleumsingeniør utdannet om en 5 år så er høyst sannsynlig en yrkesaktiv karriere igjen av bransjen i Norge? Selv om en aldri bidrar til en dråpe lokal-produsert olje/gass.
Sist endret av MrBlaine; 19. desember 2011 kl. 00:50.